Nekrofobia

Uneton

Olen 24 vuotias nainen, olen kärsinyt lapsesta saakka nekrofobiasta. Pelkään nimenomaan ajatusta kuolemisesta. Jo pienenä mietin kuolemaa ja kuolemista usein nukkumaanmennessä jota seurasi paniikkikohtaus. Tämä pelko on vuosien myötä paisunut ja paisunut. Nyt on huono kausi, en uskalla nukahtaa koska pelkään kuolevani yön aikana ja saatan laittaa yöksi useamman herätyksen ns. tarkistaakseni että olen elossa. Tiedän että toimintani on naurettavaa ja tästä syystä en ole voinut kertoa siitä poikaystävälleni koska pelkään että hän pitää minua hulluna. Ainoat ihmiset jotka tietävät ovat perheeni ja paras ystäväni. Kärsiikö kukaan vastaavasta? Onko jostain löytynyt apua?

2

951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 654ccc

      Mikähän lääke auttaisi, olisi hyvä tietää.
      Kärsin ajoittain samasta kaiken lamaavasta kauheasta kuolemanpelosta.
      Pelkään meneväni psykoosiin silloin.

    • babadababadabum

      Moi Uneton, kenties osaan tällä viestillä neuvoa hiukan sinua. Minulla on hiukan kokemusta aiheesta.

      1. Kuolemisesta stressaaminen liiallisissa määrin vähentää kykyäsi nauttia elämästä, jolloin mielentilasi jäljittelee juuri sitä mitä välttelet. Eli kuolet ikäänkuin henkisesti liaallisen kuolemanpelon vuoksi. Järkeily on vaikeaa suurien tunteiden keskellä, mutta muista parhaasi mukaan, että asetat selväksi maaliksi itsellesi sen, että pääset yli liiallisesta pelosta (koska se on ainoa järkevä valinta). Tavoitteet voivat olla pelottavia, mutta jokaisessa ihmisessä on suuri voima.

      2. Älä pelkää pelkoa. Se, että pelkäät, ei ole yhtä tuhoisaa kuin se, että kaikella todennäköisyydellä pelkäät itse pelkoakin jo niin paljon, ettet uskalla kohdata sitä. HYVÄKSY se, että sinä pelkäät kuolemaa. Sitten kun hyväksyt tämän aidosti, kykenet kohtaamaan pelkosi jossain vaiheessa. Yritä pohtia miksi pelkäät kuolemaa. Mikä siinä pelottaa, mitä et pysty kohtaamaan siinä? Kulje se pitkä polku omaa tahtiasi, mutta kuitenkin mukavuusalueeltasi poistuen.
      Meditoi/pohdi omia pelkojasi, tarkkaile kehoasi ja mielesi reaktioita ahdistuksen alkaessa. "Know your enemy and it won't be as dangerous anymore". Monet länsimaalaiset kasvavat nykyään pumpulissa ja kipu/pelko/ahdistus on sellainen mörkö, jota ei uskalleta kohdata silmästä silmään.

      Eli pähkinänkuoressa: kohtaa pelkosi rohkeasti ja viisaasti tarkkaillen ja tutkien, uteliaasti jopa. Aina joskus pelko voi käydä liialliseksi, joka on ihan okei ja osa elämää, jolloin sinun tulee antaa oma senhetkinen heikkoutesi itsellesi anteeksi. Näissä tilanteissa (jotka vaikeiden taisteluiden jälkeen alkavat harventua ja harventua, kunnes kovalla mutta armollisella työllä vapaudut lopulta)
      voit vaikka käpertyä siihen mukavaan peittoon, syödä ihanan itsetekemäsi salaatin ja katsoa kaksi jaksoa sitä hömppäohjelmaa telkkarista.

      Vielä tiiviimmin: Kohtaa pelkosi reippaasti ja sisukkaasti, mutta ole kuitenkin itsellesi ääritilanteissa hellä.

      3. Toimintasi on toki hiukan huvittavaa tietystä kulmasta katsottuna, mutta älä siitä huoli. Kaikki me ihmiset olemme tietystä näkökulmasta katsottuna kakkaavia, karvattomia, omituisia apinoita, joten kuolemanpelko on nolousasteikolla aika mietoa tavaraa :D Jos rakastat miestäsi ja hän sinua, niin kerro joskus ihan rohkeasti ja häpeilemättä hänelle, että kuolema pelottaa sinua ja että toivot hänen tukeaan ja voimaansa avuksesi. Jos ette tunne vielä toisianne läheisesti, niin ei tietenkään väkisin kannata kertoa. Käytä sisäistä viisauttasi, jotta tiedät koska kertoa mitäkin, kuinka paljon kertoa ja kuinka ilmaista se. Älä häpeile turhaan.


      Eli: Tulet kuolemaan (se on hyvä tiedostaa ihan sanasta sanaan selvästi, jotta se ei kummittele sanattomana alitajuisena pelkona). Se, että tulet kuolemaan, ei tarkoita ettetkö tulisi löytämään onnea ja elämänrakkautta. Ole vain rohkea. Rehellinen löytää totuuden ja totuus päästää sinut vapaaksi. Se on pitkä tie, mutta muista että pimeimpänäkin yönä olet aina rakastettu, ja lopulta tulet löytämään avaimet onneen jos uskallat kulkea parhaasi mukaan rehdisti eteenpäin pelkojesi YLI kuin vahva panssarivaunu. Auta muita ja tee hyvää (ei tarvitse rajoittaa sitä pelkästään ihmisiin), se antaa sinulle voimaa.

      Siunausta ja paranemisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      30
      1969
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1291
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1184
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1165
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      11
      1097
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1041
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1014
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1005
    10. 10
      980
    Aihe