Mikähän olisi järkevä tapa hankkia AIS- vastaanotin Vulcan karttaplotteriin? Tuntuu himpan kalliilta hyötyyn nähden tuo B&G:n härpäke 800 euron hintaan.
Vulcaniin AIS-vastaanotin ?
18
1583
Vastaukset
- Navicom
Mä vaihdoin vastaavassa tilanteessa koko VHF puhelimen tähän:
NAVICOM RT-550AIS
Vähiten hässäkkää kun ei tarvitse erillistä antennia ta antennisplitteriä. Tuo tieysti puhuu vanhaa NMEA:ta, mutta Reiskan E7:aan kytkentä onnistui heittämällä. Neljä karvaa kiinni niin plotteri sai AISin ja VHF GPS sijainnin.- Omega36
Meillä on Standard Horizon GX2200 VHF aissilla. Sama juttu (nmea 0183 puhelimessa) mutta ilmeisesti Vulcaniin kytkentä ei onnistu "heittämällä"? Käsittääkseni vaatii muuntimen, joita kaupataan vajaan parinsadan hintaan AMEC NK-80 tai Actisense NGW-1
Onko kokemuksia tuollaisesta kytkennästä? Kumpi välipalikka olisi parempi, vai onko eroa? Vaatiiko muita asennusosia tai kytkentöjä kuin vain piuhat ja palikka VHF:n ja B&G:n väliin?
Nimimerkillä "Vulcanin asennus kytkentöjä vaille valmis" :)
- Simrad
Simradin NSS evo2 olen itse ajatellut Lowrancen LINK-8. Siinä on NMEA2000 liitäntä ja saman firman vehkeitä. Simradin oma RS35 on astetta arvokkaampi sisältäen lisäluuri-option.
Tämä siis jos VHF sopii suunnitelmiisi. Eli tarvitsee luvat ja pätevyydet. Pelkkä vastaanottava AIS ei tarvitse. LINK-8 näyttäisi olevan alle 400€.
"Luvanvaraiset laitteet aluksessa
Aluksen radioluvan on vastattava aluksen radioaseman laitteita. Vain laitteet, joissa on lähetin, ovat luvanvaraisia. "- Kyskyskyselijä
Tarviiks tuo Lowrace Link-8 erikseen splitterin antenniinsa. Se taas maksaa muutaman satasen lisää. Netistä ei selvinnyt.
- EtsiväLöytääNetistäEhkä
Kyskyskyselijä kirjoitti:
Tarviiks tuo Lowrace Link-8 erikseen splitterin antenniinsa. Se taas maksaa muutaman satasen lisää. Netistä ei selvinnyt.
Netistä löytyy muunmuassa kapistuksen asennusmanuaali, josta asia kyllä selkenee. Mutta vastaus on, ei tarvitse splittereitä, laitteessa on vain yksi antenniliitäntä. AIS:n kuunteluhan on ihan samanlaista kuuntelua kuin minkä tahansa muunkin VHF-kananvan kuuntelu.
- ÄäniVHF-AISille
Mikä tahansa NMEA 2000 tukeva AIS:llä varustettu VHF puhelin on simppelein vastaus. Ei erillistä antennia eikä erillistä konvertteria NMEA puolella tms mutta luvat toki vaatii sitten. Jos ei halua VHF:ää niin sitten tietty halvin NMEA 2000 AIS vastaanotin mitä löytyy, joka on kyllä aika lailla sen VHF:n hintainen kait.
Itsellä B&G, en ole kyllä tutkaillut mitä AIS-vastaanotolle tapahtuu kun itse puhuu VHF liikennettä, luulen että vastaanotto hyytyy siksi ajaksi. Mutta puhuttua tulee sen verta harvoin ettei asia ole varsinainen ongelma. Samoilla linjoilla muiden vastaajien kanssa, AIS-vastaanotolla varustettu VHF-radio on kätevin ratkaisu. Taitaa olla jopa halvempi kuin mikään erillinen AIS-vastaanotin.
Itselläni on RO4800, muistaakseni parisataa oli hankintahinta, toki viitisen vuotta sitten. Hyvin pelittää. (Silkan hifistelyn vuoksi ostin pari vuotta sitten myös remote-mikin siihen, niin voi kuunnella viihteeksi VTS-kanavaa ruorin takanakin.)- Simrad
Navicon laitteissa (Lowrance,Simrad ja B&G) on se hyvä puoli, että minkä tahansa brandin MFD:n kautta pystyy päivittämään MNEA2000 verkossa olevia lisähärpäkkeitä.
LINK-8 ei nyt hetkeen ole tullut mitään uutta, mutta onhan se valmius hyvä olla olemassa.
http://ww2.lowrance.com/en-au/Software-Updates/Link-8-Software/- VeeHooÄf
Ei pysty päivittämään minkä tahansa merkkisen MFD:n kautta, en olisi varma voiko päivittää edes saman konsernin Simrad tai B&G plotyterin kautta. Voi olla, mutta vain Lowrance mainitaan.
Jopa linkkaamallasi nettisivuilla lukee selkeellä lontoon murteella: The upgrade is a simple process for the Link-8, as you can upgrade radio software when the Link-8 is networked with a Lowrance MFD. - Simrad
VeeHooÄf kirjoitti:
Ei pysty päivittämään minkä tahansa merkkisen MFD:n kautta, en olisi varma voiko päivittää edes saman konsernin Simrad tai B&G plotyterin kautta. Voi olla, mutta vain Lowrance mainitaan.
Jopa linkkaamallasi nettisivuilla lukee selkeellä lontoon murteella: The upgrade is a simple process for the Link-8, as you can upgrade radio software when the Link-8 is networked with a Lowrance MFD.Ei pysty ei. Mutta minkä tahansa Navicon brandin eli Lowrance, Simrad ja B&G. Anteeksi, jos se oli edellä kovin epäselvästi.
- AIS_transreceiver
Euroja 275 tiskiin niin saat EM TRACK S100 AIS lähetin-vastaanottimen.
https://shop.marinetraffic.com/em-track-ais-s100.html
Sitten vain NMEA2000 verkon kautta kiinni Vulcaniin. Löytyy myös NMEA9183 liitäntä (jos se on parempi) sekä USB liitänät tietokoneeseen. Toimiva laite.- AIS-joo
Tuli väärä linkki. Vähän lisä euroja ja tämä:
https://shop.marinetraffic.com/ais-transponders/transceivers-class-b.html
Mikäli tarvitse enemmän tavaraa (antenni-splitterin GPS vastaanottimen), niin tässä on alennuksella:
SAILOR Package: em-trak Class B & VHF Antenna Splitter Package
https://shop.marinetraffic.com/ais-transponders/transceivers-class-b/sailor-package-class-b-vhf-antenna-splitter-package.html
499 euroa.
The Sailor package is a bundled package of the B100 Class B and S100 VHF Antenna Splitter which enables a single VHF antenna to be shared by your VHF radio and AIS Class B.
Hommasin Vulcan 7FS:n kaveriksi Simradin RS35 VHF-radion. Se on NMEA2000-yhteensopiva, joten se saa paikkatiedon AIS:ia ja DSC:tä varten Vulcanilta ja toisaalta lähettää AIS-kohteet Vulcanin ruudulle. Samalla hoituu AIS-kohteisiin yhteydenotto Vulcanin kautta. Hyvin on nyt kaksi kesää pelittänyt.
https://www.marinea.fi/simrad_rs35_vhf-puhelin- Len-Setä
Jos VHF:n päivitys ei tunnu ajankohtaiselle ja budjetti on tiukka, Garminen ym. valmistamia AIS-vastaanottimia liikkuu käytettynä jonkin verran. Hinnat on satasen molemmin puolin.
- Hamoperator
2 metrin laajennettu amatööriradio halvin ratkaisu. Löytyy käytettynä muutamalla kympillä.
- KehitysKehittyy
Nekö on nykyään NMEA 2000 liitynnällä varustettuja? Vulcan kun ei muuta juttelua ymmärrä.
- PurjehtimisestaTuomittu
Mahtaako AISista ja tuulikulmista tulla Vulcan 7 näyttö kamaa niin täyteen, ettei enää näe karttapohjaa?
- AinakinAiSOk
PurjehtimisestaTuomittu kirjoitti:
Mahtaako AISista ja tuulikulmista tulla Vulcan 7 näyttö kamaa niin täyteen, ettei enää näe karttapohjaa?
AiS Vulcan 7 on nyt yhden kesän kokemus Virojoki - Turku väliltä ja karttapohjan näkyvyys ei ole ongelma.
Tuulikulmia ei vielä ole mutta tarkoitus olisi viedä Nexuksen tuulitiedot GND-10:n läpi Vulcaniin. Purkki tuli hankittua niin loppukesästä viime vuonna etten ehtinyt syventyä onnistuuko moinen. Loki ja syvyystiedot kyllä menivät heittämällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2422621Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse791985Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101898Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki831357- 671315
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171238TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161098Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901090- 71943
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42934