Mikä on eläkkeesi ja ne sivutulot?

hyvin-pärjään

Täällä valitetaan köyhyydestä, mutta kuka vie "voiton" tässä kisassa? Mikä on todellinen tulosi kaikenkaikkiaan, siis asunto, ja muut etuudet? Miksi et pärjää näillä tuloilla?

Minulla on pieni eläke, siis noin 1200,-€/kk netto ja mielestäni pärjään sillä hyvin, koska en asu pääkaupunkiseudulla kalliissa asunnossa. Vuokrani on 260,-€/kk ja lisäksi maksan sähköstä, puhelimesta ja satunnaisista menoista, jotka jää alle 100,-€/kk.

Ruokamenot on pienet, koska en syö "hanhenmaksapalleroita" joka päivä ja laitan itse ruokani, kuten paistan sämpyläni, lettuni ja jopa joskus paistan korvapuustini. Ruisleivän kyllä ostan nykyisin.

71

1161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kela saa tulotietoni suoraan vakuutusyhtiöstä, samoin kuin kaikki muutkin viranomaiset silloin, kun ja jos aihetta ilmenee. Minun ei tarvitse palstalla toitottaa raha-asioitani

    • Voihan täällä tuloja vertailla. Oma eläkkeeni on suurehko, mutta pienemmilläkin tuloilla pärjää jos on taitoja. Merkittävä vaikiutus "pärjäämiseen" on asuinseudulla.

      Syrjäseudut tulevat edullisemmiksi elää. elää.

      • kehun.kerranki

        Oisit nyt vastaillut niihin kysymyksiin kun lupasit, etkä alakannu ite kyselemään?
        Mitä merkitystä, kuka on köyhin tai rikkain, kun kaikki valittaa?
        Jos haluat tietää, minulla on velkaa100.000 euroa, eikä tee tiukkaa? Silti olen köyhä, en siksikään valita ja syön aina kun on nälkä ja usein vaikka ei olis.


      • Ahvorismi

        Rikkain ei ole se jolla on eniten vaan se jolta puuttuu vähiten.


    • valittamatta

      Eläkkeeni on se jonka olen ansainnut.
      Sairaseläke, joka alkoi 52 vuotisena, on nyt 70v ikäisenä 785,70€ ja kela täydentää sitä 177,41€:lla. Puhun nettosummista.

      En tiedä kuuluisiko minulle jotain tukiaiaisia mutta mitään en saa vaan elän eläkkeilläni.
      Pikkukaupungin keskustan velaton kolmio. Ajokorttia minulla ei edes ole. En ole koskaan tupakoinut ja vähäinenkin alkoholin käyttö loppui täysin sairastuttuani.

      Käyn kolmesti viikossa eläkeläiskerhon tilaisuuksissa ja satunnaisilla matkoilla eri kulttuuritapahtumiin.
      Matkustelen Euroopassa.
      Pyynnöstä käyn paimentamassa lapsenlapsiani.

      En koe, että minulta puuttuisi mitään vaan elän tyytyväisenä mummon tasaista, rauhallista elämää.

    • Jää.säästöön

      Eläkkeeni vähän alle tonni, tulisin toimeen parisataa pienemmällä tuloilla.

    • Kateus.pitää.ansaita

      Verojen ja veroluontoiste maksujen jälkeen käteen jäävästä 2500 euron eläkkeestäni jää väkisinkin säästöön noin 1500 euroa vaikka en pihistele mistään. En tosin tuhlaakaan tyhjänpäiväisyyksiin.
      Joo, kadehtikaa vain, senhän te osaattekin. Ette viitsineet kansakoulun jälkeen jatkaa muissa kouluissa vaan menitte hanttihommiin ja naimisiin päästen yhteiskunnan siivelle. Lapsilisät, lapsivähennykset veroissa, aravat, mutta ettehän te niitä laske miksikään. Kuten ette vanhanpiian ja -pojan verojakaan, millä teidän ökyelämänne meillä sinkuilla maksatettiin. Työtäkään ei voinut tehdä kun oli ne lapset. Ne jotka itse ahneuttanne teitte saadaksenne ilmaista RAHAA!.
      Minä tein muitten vuorojen lisäksi noin 1900 yövuoroa, montako sinä? Ja kadehdit minun vuorolisiäni, jotka nostavat eläkettäni. Ja kestin pikkuhitleri-pomoa yli 30 vuotta, etten olisi joutunut työttömäksi. Siihen aikaan kun ei sinkulla ollut mitään sosiaaliturvaa... Söin viikot halpabaarissa kerran päivässä lämpimän ruuan ja sitten OKT:n vinttihuoneessa näkkileipää ja teetä, joskus 15 cm pätkän suomimakkaraakin.
      Nyt on auto, 29 v vanha tosin, mutta toimii. Ja polkupyörä, sekin 1950-luvulta, mutta toimii. Itse ne korjaan koska osaan. Uusi kerrostalokolmio-osake on myös. Vaan ei sitä kesähuvilaa eikä venettä eikä hienoja ja kalliita harrastuksia. Ei kulttuuria eikä juottoloita. Ei kyllä perhettäkään.

      • Eipäs.tölvästellä

        Mitä hyödyttää olla kateellinen kun kuljen omissa housuissa, kaikki tarpeellinen on raha riittää pienestä eläkkeestä huolimatta ja rikkaus on olla terve.


      • valintoja

        Kateuden asemesta tunnen sääliä ja myötätuntoa menettämäksi kokemasi elämäsi vuoksi!
        Kuvauksessasi saattaa olla paljon tottakin vaikkakin katkeruuden sävyttämää.

        Likimainkaan kaikilla minun ikäluokkani työläisperheen tytöillä ei ollut koulutuksen suhteen valintamahdollisuuksia. Minun menemiseni oppikouluun estettiin vaikka kävin pääsykokeissa ja minulla oli oppilaspaikka.

        Katkeruutesi lapsilisien suhteen ei ole perusteltua koska ne olivat todella pieniä.
        Mieheni palkka oli sitä luokkaa, että lapsivähennyksillä oli merkitystä ankaran verotuksen vuoksi.
        Mistä sitä ilmaista rahaa olisi tullut? Mikä käsitys sinulla on?

        Olen todella tyytyväinen siihen, että voin valita kaupan alan matalapalkkaisen työn ja korvauksettoman kodinhoidon välillä. Valintani oli se, etten vienyt lapsiamme päivähoitoon vaan kahdesti viikossa osapäiväkerhoon.
        Alkuaan ei ollut edes näköpiirissä, että tulen saamaan mitään muuta eläkettä kuin minmi kansaneläke. Nykyinenkään ei ole juurikaan takuueläkettä suurempi mutta sekin on lisänä yhteisessä perhekassamme.

        Luksuselämästä ei ollut tietoakaan vaan elimme muutaman todellisen niukkuuden vuoden.

        En tarvitse ajokorttia koska mieheni hoitaa liikkumistarpeeni joka arkielämässä on hyvin vähäistä johtuen keskusta-asumisestamme.

        En pode huonoa omaatuntoa vaan olen todella tyytyväinen elämääni enkä ole katkera edes vanhempieni estämästä kouluksestani.
        Kuvaavaa on äitini maininta avioitumiseni jälkeen. Nythän sinä voit ryhtyä opiskelemaan kun sinulla on hyväpalkkainen mies?!

        Parisuhde asiassa me kumpikin teimme aikanamme omat valintamme.


    • uatu-

      Edellä on käsitelty etupäässä eläkkeitä. Onhan useilla tänne kirjoittavilla kuitenkin melko todennäköisesti myös pääomatuloja.
      On osinkotuloja arvopapereista, on vuokratuloja sijoitusasunnoista, on myyntivoittoja. Rahaahan nekin merkitsevät.

      • auttakaa.köyhimpiä.nyt

        Pitääkihän täällä todellakin kilpailla vielä siitäkin kuka on köyhin tai rikkain?
        Köyhimmät vois antaa tilinumeronsa, niin rikkaat voi vähän avittaa, ne joilla on muitakin tuloja, kuten sanot, eli rahaa.


      • että.olkoot.köyhiä
        auttakaa.köyhimpiä.nyt kirjoitti:

        Pitääkihän täällä todellakin kilpailla vielä siitäkin kuka on köyhin tai rikkain?
        Köyhimmät vois antaa tilinumeronsa, niin rikkaat voi vähän avittaa, ne joilla on muitakin tuloja, kuten sanot, eli rahaa.

        Olkoot rauhassa köyhiä ne, joilla on varaa siihen. Kaikilla ei ole.


      • valintoja
        auttakaa.köyhimpiä.nyt kirjoitti:

        Pitääkihän täällä todellakin kilpailla vielä siitäkin kuka on köyhin tai rikkain?
        Köyhimmät vois antaa tilinumeronsa, niin rikkaat voi vähän avittaa, ne joilla on muitakin tuloja, kuten sanot, eli rahaa.

        Erinomainen aloite!
        ES2600190418204930022544.
        Kiitoksia etukäteen!


      • Kateus.pitää.ansaita
        että.olkoot.köyhiä kirjoitti:

        Olkoot rauhassa köyhiä ne, joilla on varaa siihen. Kaikilla ei ole.

        Vuokratuloilla rikastumista kokeilin. Oli yhteen aikaan kolme kaksiota vuokralla. Niin kauan kuin asiat toimi, sain sijoittamalleni pääomalle korkoa jopa 3 %. Inflaatio pyöri 6 % vauhdilla. Sitten vuokralaiset lopetti vuokranmaksun ja asuivat ilmaiseksi häätöön asti. Poliisi ei häätänyt heitä pois toisin kuin vallatuista firmojen rakennuksista. Sitten ei tullut enää vuokralaisiakaan, tyhjiä asuntoja paikkakunnalla tuhansia. Yhtä kauppasin vuoden, kahta vähemmän. Piti myydä jopparin kautta pois. Ihmiset eivät uskalla ostaa suoraan vaikka saisivat halvemmalla ja vaikka tietävät, että joppari ainakin huijaa. Halvalla meni. Inflaation takia sain kuitenkin enemmän euroja vai oliko markkoja, kuin millä olin ostanut joten kuvitteellisesta voitosta maksoin 30 % veroa. Ei riittäneet ne 3 % vuokratuotot. Tulipahan oppirahat maksettua tästäkin.
        Joskus sitä ennen ostin säästöilläni vähän osakkeita. Kuuden vuoden päästä sain myydessä saman summan, millä olin ostanut. Inflaatio oli syönyt ostoarvosta enemmän kuin 50 %. Taas tuli maksettua oppirahoja.
        Kaksi harvemmin myynnissä olevaa kirjaa olen halvalla ostanut. Toisesta sain myyntivoittoa 17 €, toisesta vähemmän. En ilmoittanut verottajalle. Tässä minun myyntivoittoni. Tappioita en viitsi edes laskea, mutta melko moninumeroinen luku siitä tulisi...


    • Hoh.hoiii

      Aamu tv oli puhe eläkkeistä siinä todettiin nykyisillä eläkeläisillä ei ole huolta, keskustelussa kannettiin huoli tulevien eläkeläisten eläkkeiden leikkauksista eli älkää valittako.
      Meillä on ylisuuret julkiset menot johtuen kaikenmaailman sosiaali tukimuodoista, kyllä raha riittää niinkauan kun veroilla lypsettäviä on,

    • Tereveiset-leipäjonosta

      Onnitella pitää, kun nyt nämä uudet aloitukset ovat todella mielenkiintoiset. Kun ne vanhat jäärät ovat mennee kaikenmaailman tietä, niin todellinen keskustelu pääse kukoistamaan.

    • Innolla.osallistuva

      Jep! Uusi aihe: eläkeläiset ja eläkkeet. Ei olekaan koskaan huomattu niistä puhua niitten vanhojen kirjoittajien aikaan,
      ja nyt on todella kuuma aihe toisaalla: mattojen tamppaus.

      Palstalle on ilo tulla.

      • carias

        Rahvaalla on rahvaanomaiset puheenaiheet!


      • ootellaan.keskusteluja

        Ilo hengittää samaa ilmaa matontamppaajien ja rahakkaiden kanssa,
        -tai, tännehän tukehtuu............................ Hakatkoon pölyjänsä, ehkä ilma raikastuu täällä kun tekevät muuta!
        Olispa nyt edes yksi aloitus sellaiselta humoristilta joka puhuu hauskoja, mutta ei linkitä googleen, ei puhu kukkasilla, ei laula ja soita samaa säveltä juutuupin kanssa, ei nauraa hörötä joka viestin alkuun kun taas niin nauratti tuo.
        Onko täällä yhtään joka täyttää kriteerit asiallisesta, järkevästi kaikkeen suhtautuvaa kirjoittajaa jjonka ketjuun kaikki voisivat vastata ja syntyisi vuoropuhelua, ei vain lauseiden heittoja.
        Ruunemanni on aina kirjoittanut keskustelusta, mutta ei itse osaa keskustella, heittää vain irtolauseita kuin pullopostia jota kukaan ei löydä.


    • yks.nainen

      Vastaan
      Brutto on 3284 €, josta vero 30%.
      Netto on 2299 €, olen oikein hyvätuloinen.
      Ei sivutuloja.

      • valintoja

        Kerankin täsmällinen ja rehellisen tuntuinen vastaus!
        Sanoo 963,11€ netto.


    • reipastatoimintaalannell

      tullaan tullaan toimehen me tullaan,,viela on viitonen kaffeen ja pullaan..ja kun kun poijjaat yllattaa joskus maksamalla matkan sinne tanne..talvella yleensa.. mexiko hawaji etc..ja kohta syodaan mustaa makkaraa alarannan torilla,,,,lokkeja vaan pitaa varoa ..jos yrittaa ottaa makkaran kadesta ,niin kayn varpaista kiinni ja hujautan mukilakivi kadulle..siina on lennot lennetty..

    • Kaikki.on.suhteellista

      Ei 1200€/kk ole mikään pieni eläke! Itse saan 900€/ ja se on sentään 300€/kk pienempi. Saan 3600€ vuodessa vähemmän kuin sinä. Onko se 1200€ netto vai brutto? Eli maksatko veroja siitä 1200€:sta vai saatko sen 1200€ käteen?

      • hyvin-pärjään

        " Onko se 1200€ netto vai brutto?"

        Mikäli minulta, aloittajalta kysyt, niin netto. En viitsi tarkastaa verojen määrää, tai, no, joo. Maksoin v- 2017 yht. 2459,87, josta saan palautusta 44,48€.

        Mielestäni eläkkeeni on kohtuullinen, vaikka olisi suurempi, jos olisin osannut junailla viimeiset työvuoteni paremmin, mutta hyvä näinkin.

        Tietenkin pärjäämiseeni vaikuttaa asunnon edullisuus, koska pääkaupuinkiseudulla en pystyisi asumaan muuta kuin yhteiskunnan tuella.


    • hyväolonyt

      Mun eläke on 1950,- € netto eikä velkoja kaikki omaa ja melkein uutta. Olen itänyt tilillä rahaa 150-200000,00€ joihinkin yllättäviin kuluihin, mielestäni pärjään tuolla summalla loppuun saakka.

      • e.lä.mä

        Itselläni lähes sama tuloissa. Täystiilitalo ei velkaa, auto mallia 2018. 11 vuotta oli melko suuri eläke, eläke näyttää olevan suurempi ensi vuonna olen ajatellut lisätä vuosia, en tiedä olisiko hyvä päätös (alku 70-80v) Tilillä en pidä paljon, vaan rahastoissa joissa korko 30% 10 vuoden tasolla yli 500%. Verotus pois ottaessa, kokonaismeno rahastossa 1,25%vuosi.

        Myös rahasto jossa voi olla mitä vain arvopapereita " verotus" koko pääomasta 1,6% tästä summasta vero valtiolle 30%.


      • No niin. Nyt sitten jakamaan almuja oikeasti köyhille


      • Hallaahon.äänestäjä44

        Narraa voidakseen kiusata

        Pitkän ajan reaalituotto voisi olla 200 vuoden tasolla USA:ssa 6-7 prosenttia
        ja tämä on yläkanttiin Suomessa

        Mitään 30 prosentin rahastoja ei ole olemassakaan siis sellaisia joista etukäteen
        voisi kertoa tuoton olevan esim. 5 prosenttia tai korkeampi

        Jos on "verotus pois ottaessa" kuten e.mäntä kertoo kyseessä on platformi
        jossa ei voi vähentää tappioita ja jossa on rajoitettu sijoitusvalikoima ja kuluja

        Eli voitot katoavat häneltä 2020 lamassa

        Trumpin Iran-päätös ei laske pörssiä ja vielä on 2020 aikaa joten lyhyeen salkkuun
        voi kannattaa ostaa lisäksi on liipasimella tulossa OSAKESÄÄSTÖTILI juuri nyt
        joka auttaa piensijoittajaa laskemaan verotuksessa Herlinin Kone-säätiön tasolle eli auttaa

        KAIKKIEN MAIDEN SIJOITTAVAT LIITTYKÄÄN YHTEEN OSKL-osakesäästäjien liittoon ajamaan asioitanne, noin 30 000 jäsentä eli enemmän kuin puolueissa

        Helsinki tänään pientä miinusta itse menen puolen prosentin nousussa koska vanha valittu salkku

        TEILLE SENIORIT iäkkäänä sijoittaminen on tärkeää KOSKA poliitikko tuhlaa rahanne ulkomaalaisiin ja omiin etuihinsa, tällä hetkellä naiivisti luulleen että nousukausi jatkuu jatkuu ...
        vaikka se voi sortua 2020

        Ette saa magneettikuvausta kuin yksityiseltä tai apuvälineitä saatte vain itse hankkimalla ja hoivakodit ovat kalliita ja joudutte terveyskeskuksen käytävälle ellei ole rahaa koska
        ulkkarit tulevat hoidattamaan tuberkuloosiaan ja hiviään hirviää menoa
        https://www.suomenuutiset.fi/helsingin-sote-lautakunta-luopui-juuri-asken-terveyskeskusmaksujen-perimisesta-ulkomaalaisilta-yhdenvertaisuuslain-vuoksi-valtuutettu-mari-rantanen-hiilena-mita-hullumpia-esityksia-varmemmin/


      • e.lä.mä

      • e.lä.mä

        Tuotto juuri tänään 518,20% 10 vuotta, tieto Avanza ei tullut esille suora osoite.


      • e.lä.mä

        Ruotsissa on säästämis muoto jossa summa pääomasta tänä vuonna 1,6% ja tästä on vero 30%.

        Suomi on kallis maa säästää, rahastoille nauraa koko maailma (meren neito) kai lopetettu.


      • e.lä.mä

        Nousu tänään 0,9% siis 519,1 tasolla 10v. Laskuja voi olla kolmen kuukauden päästä on aina alkanut nousu. Tutkimalla näkyy totuus.


      • Kuka.huijaa
        e.lä.mä kirjoitti:

        Itselläni lähes sama tuloissa. Täystiilitalo ei velkaa, auto mallia 2018. 11 vuotta oli melko suuri eläke, eläke näyttää olevan suurempi ensi vuonna olen ajatellut lisätä vuosia, en tiedä olisiko hyvä päätös (alku 70-80v) Tilillä en pidä paljon, vaan rahastoissa joissa korko 30% 10 vuoden tasolla yli 500%. Verotus pois ottaessa, kokonaismeno rahastossa 1,25%vuosi.

        Myös rahasto jossa voi olla mitä vain arvopapereita " verotus" koko pääomasta 1,6% tästä summasta vero valtiolle 30%.

        Mistä rahastosta tuollaisia hirmuvoittoja tulee? Vai onko se salaisuus? Minulle maksavat vain 1-3 % joka on vähemmän kuin inflaatio.


      • vanhuuseläkeläinen
        e.lä.mä kirjoitti:

        Itselläni lähes sama tuloissa. Täystiilitalo ei velkaa, auto mallia 2018. 11 vuotta oli melko suuri eläke, eläke näyttää olevan suurempi ensi vuonna olen ajatellut lisätä vuosia, en tiedä olisiko hyvä päätös (alku 70-80v) Tilillä en pidä paljon, vaan rahastoissa joissa korko 30% 10 vuoden tasolla yli 500%. Verotus pois ottaessa, kokonaismeno rahastossa 1,25%vuosi.

        Myös rahasto jossa voi olla mitä vain arvopapereita " verotus" koko pääomasta 1,6% tästä summasta vero valtiolle 30%.

        Sama täällä ei tässä muu keljut kuin nämä pölvästien laatimat täysin surkeaat lakipylälät sain yhden törkeimmistä muutettua vaikka poliisilla uhatiinkin, osoittivat vain tyhmyytensaä


    • varajäsen

      Pienilläpä tuloilla kitkutatte menemään. Itselleni osuu Kataisen aikoinaan laskema raippavero. Sivutuloja kokoustamisesta vielä jokunen tonttunen.

    • mik-si-miksi

      Aloittajalle joka noin epähienosti utelet
      Mitä teet sillä tiedolla, vertailetko vain, ja haluat tietää mihin kohtaan varallisuudessa sijoitut?

      • epäbalanssia

        Tämän palstan palautetta paremmin luottaisin virallisiin tilastoihin jotka näkemäni kylläkin ovat sukupuolikohtaisia.

        Viimeinen näkemäni on Eläkkeensaaja lehden 3.5.2018 numerossa sivulla 9.
        Summat bruttoina.
        Vaimoni sijoittuu kolmanneksi alimpaan ryhmään. 20,6%.
        Olen itse 4,7%:n porukkaa jos nämä tiedot nyt ketään lämmittävät.

        Talous, politiikka, uskonto ja perheen sisäiset suhteet ovat suomalaisille hyshys asioita.
        Pukamista ja eturauhasesta sentään hyvät tuttavat pystyvät jo puhumaan mutta miesten testosteronin korvaushoito on vielä tabu.


      • hyvin-pärjään

        "Aloittajalle joka noin epähienosti utelet "

        Anteeksi, että utelen noin epähienosti. En todellakaan keräile tietoja mihinkään, saati, että itseäni alkaisin verrata toisiin rahavarojen suhteen. Olisin voinut asetella kysymykseni toisinkin, mutta lukeudun niihin kirjoittajiin, jotka ei osaa keskustella, saati tehdä hyvää aloitusta.

        Ilmeisesti aloitusta tehdessäni oli mielessä nuo valitukset täällä, kuinka ei riitä rahat, että saisi lääkkeet ja vielä syödäkkin? Kuinka voi joillakin olla niin kallis lääkitys, kun lääkekattokin on olemassa ja mielestäni sossula tulee siinäkin avuksi, mikäli on joku erityis sairaus, vaatien kalliimpaa läkitystä.

        Olisi kai pitänyt kysäistä, kuinka paljon keneltäkin menee pelikoineisiin, (joista mahdollisesti johtuu rahavarojesi puute), veikkaukseen tai arpoihin? Entä tupakka ja viinakset? Pidätkö kirjaa tuloistasi ja menoistasi ja osaatko varautua ennakkoon mahdollisiin yllättäviin menoihin, siis onko säästössä mitään "pahanpäivän" varaa.

        Kieltämättä minunkin "pahanpäivän" varani on pian mennyt, koska olen todellakin liian antelias lapsilleni ja nyt lapsenlapsille. Pitäisikö todeta, "että nyt se on loppu" ja pian joudun sanomaan perään, "se mäntysuopa".!D


    • Hallaahon.äänestäjä44

      "Nousu tänään 0,9% siis 519,1 tasolla 10v. Laskuja voi olla kolmen kuukauden päästä on aina alkanut nousu. Tutkimalla näkyy totuus"


      ERINOMAINEN RAHASTO
      kadehdittavaa


      näyttää todella hyvältä jos olet sijoittanut siihen
      oikealla hetkellä eli laskun jälkeen 10 vuotta sitten

      eli tuotto on ollut käsittämättömät 519 prosenttia 10 vuodessa on kasvu jotain 20 prosenttia vuodessa

      Joo ja Ruotsissa on osakesäästötili jota ei varmaan koskaan sellaisena Suomeen saadakaan
      sekin on kadehdittavaa

      (rahasto on siis sellainen että vuoden 2000 teknokuplan jälkeen se romahti ja nousi takaisin )

      • e.lä.mä

        Kysymyksessä on eläkesäästö. Siis yrittäminen jossa oli vähennys 30% suoraan tulosta.

        2007 oli pääoma 290 otto 2017 alku 517 10vuotta otto siis 10jako 12. tänään pääoma lähes 800 otto samalla lailla.

        Kysymyksessä ei ole osakesäästötili. Pidän tästä jonka olen löytänyt---ei saa mainostaa...

        hyvä kun tajusit mitä kirjoitin---kiitos sinulle.


      • Hallaahon.äänestäjä44

        Onnittelen kun olet osannut valita oikein ja oikealla HETKELLÄ
        Yleensä piensijoittajat eivät sijoita rahastoihin mutta rahastosi on AIVAN OIKEA pienyrityksiin sijoittava koska niistä ei piensijoittajalla ole juurikaan mahdollisuutta saada selvää

        Itse luotan erikoistapaukissa myös rahastoihin

        Huomaa eräs piirre erinomaisesta sijoituskohteestasi joka on it-alalla. Sen kurssi romahti ensin vuoden 2000 jälkeen ja silloin kun menit mukaan se alkoi nousta eli

        huomaa seuraava

        rahasto näyttää mielellään tilastoja vuoden 2007 jälkeen kasvu siis yli 500 prosenttia

        mutta ei mainosta vuoden 2000 jälkeen koska silloin kasvu tähänpäivään on noin nollan luokkaa eli vuonna 2000 sijoittaneet samaan rahastoon rahansa panneet ovat vasta nyt saaneet omansa takasin niin suuri pudotus oli teknokuplan puhjettua

        MUTTA tämä ei muuta sitä että nyt olet tehnyt erinomaisen rahastovalinnan ja kohdekin sijoitukselle on oikea, pitkä sijoitus omaa sosiaaliturvaa eläkkettä jne. varten, aivan oppikirjan mukaan


    • laulaenvaan

      Kerran tutkin asioita ja muistaakseni hyvätuloisimmat maksavat työaikanaan suuren osan muidenkin eläkkeistä. Kansaneläkemaksua olen maksanut, en eläkettä saanut. Vertailukohteena henkilö, joka saa, ei ole maksanut. Minulla on melko hyvä eläke, mutta olen sen vuoksi tehnyt töitäkin. Ja todellakin tuetkin ovat tuloja, vertailut ovat vaikeita. Itseäni huvittavat sijoitustarjoukset, eipähän ole sijoitettavaa.

      • e.lä.mä

        Eivät kaikki ole muiden palveluksessa. Suomi on aina ollut veroparatiisi ja tulee olemaan, koska osa kansasta tuskin osaa lukea!!!


      • Huijattu.ja.petetty
        e.lä.mä kirjoitti:

        Eivät kaikki ole muiden palveluksessa. Suomi on aina ollut veroparatiisi ja tulee olemaan, koska osa kansasta tuskin osaa lukea!!!

        Nimenomaan näille lukutaidottomille tämä maa on paratiisi. KAIKKI on ilmaista: ruoka viidesti päivässä, KAIKKI terveydenhoito, ajokortit ja autot, asunnot, KAKKI!
        Minä olen 58 vuotta maksanut kansaneläkevakuutusmaksua ja sairasvakuutusmaksua. Koskaan en ole kummastakaan mitään saanut, kaikki on mennyt muille.
        Tämä maa on joillekin taivas, toisille Helvetti.


    • noinasiaon

      Kansaneläkkeensaajat vasta yksiä loisia ovat. Eiuvät ole eläkemaksuja maksaneet . Siitä huolimatta eläkettä saavat, muiden kustannuksella.

      • kaikilletasaeläke

        noinasiaon
        10.5.2018 8:40 UUSI
        Kansaneläkkeensaajat vasta yksiä loisia ovat. Eiuvät ole eläkemaksuja maksaneet . Siitä huolimatta eläkettä saavat, muiden kustannuksella.

        Oletko huomannut tautias itsessäsi?
        Kateus on kavala sairaus ja vanhuudessa lun siihen sairastuu, näkee kaikkialla vain muiden elätettäviä!


      • Peilikuvasi.kertoo

        Kateus on ansaittava. Oletko itse kateutesi ansainnut?


    • Työttömyyseläkeläinen

      Kansaneläkkeensaajat ovat eläneet sen lapsuuden, jossa ei lapsilisiä maksettu, eikä ilmaista terveydenhoitoa ollut. Rokotukset saatiin koulussa, jos paikkakunnalla oli terveyssisar, joka ne pystyi antamaan. Monelle rokotus oli myöhässä, kun vielä sairastettiin keuhkotautia kotona. Hinkuyskään ei rokotusta ollutkaan,
      Pula-aikana oppilaat toivat kouluun syksyllä kopallisen puolukoita tai perunaa kouluruokailua varten. Omat voileivät ja maitopullo oli tuotava omasta takaa.
      Koululle tuli joskus hammaslääkäri, joka paikkasi lasten hampaita jalalla poljettavaa poraa käyttäen. Hammaslääkäri kantoi sitä kylki vääränä linja-autolta koululle.
      Vaikeroivalle oppilaalle annettiin kiiltokuva muistoksi.
      Kansakoulun loputtua sitten palvelukseen kuka minnekin. Eipä työnantajat alaistensa eläketurvasta huolta kantaneet.

      Nyt sitten kateus iskee "muiden kustanuksella" vanhuuttaan viettävien kansaneläkeläisten tuloja laskeskellen.

      • flegmaatti

        Töihin kuka minnekin!

        Kouluttamattomien naisten työmahdollisuudet olivat hyvin vähäiset. Varsinkin avioiduttuaan he jäivät hoitamaan kotia ja lapsia iman mitään korvausta eikä eläkettä karttunut.
        Eikä sitä karttunut muillekkaan kuin muistaakseni 1962 alkaen.

        Lapsilisät olivat todella LAPSELLISIA lisiä joilla saattoi ostaa vaikkapa jalkineparin penskalle jos pystyi säästämään vuoden lisät.

        Työmarkkinat olivat työnantajaehtoisia. Työtä haettaessa ei neuvoteltu palkasta eikä lomista. Ei ollut työnantajan työvaatteita eikä tyävälineiden lisäksi mitään.

        1948 syntynyt vaimoni oli jo kouluaikaan kesälomat palkkatyössä ja heti kansakoulun loputtua pieneen päivittäistavarakauppaan täysiaikaiseen työhön todella pienellä palkalla.
        Liikeala oli muutenkin pohjilla. Siellä oli samasta työstä eri palkkataulukot miehillä ja naisilla.
        Mennessämme naimisiin 1969 oli minun aloituspalkkani noin 4 x vaimoni palkka c-myyjänä joka oli tavallisen myyjän korkein luokitus.
        Olisikohan joku nyt kateellinen kun KELA täydentää vaimoni sairaseläkettä 177,41€/ kk / netto?


      • totatota

        Olen tuon kaiken kansakoulussa kokenut, mutta kansaneläkettä en saa. Ehkä äitini ansiosta ponnistin eteenpäin. En käynyt tansseissa miestä metsästämässä, ei ollut rahaakaan. Hoidin jo lapsena omaisiani, minut opetettiin itsenäiseksi. Eläkevuodet ovat olleet hyviä, en asu enkä ole asunut miesteni kanssa, mutta rakkautta on riittänyt. Kumpikin vastaa omista menoistaan. Ei tule myöskään leskeneläkettä, minkä moni voi varmaa lukea mukaan eläketuloihinsa.


    • euron.sopalle

      Taas näitä aloituksia, jossa annetaan ymmärtää, että ihan piruuttaan sitä väkisin asutaan pääkaupungissa kalliissa asunnossa vaikka ihan hyvin muuten voisi asua vaikka Huitsilan Nevadassa. Niin varmaan, jos ei olisi sellaisia sairauksia, joita on hoidettava täällä lyhyempien matkojen ja asiantuntemuksen vuoksi. Henkikulta on kuitenkin meille itsekullekin sen verran kallis, että valintatilanteessa mieluummin elää kuin ottaa sen toisen vaihtoehdon. Jos ei ole ketään läheisiä eikä yhtään ystävää voi tietysti itsekseen yrittää asua vaikka Lapin tunturilla teltassa ja elellä kuten muinaissuomalaiset. Sanotaan, että kyllä luonto opettaa. On siellä ainakin jäkälää. Saattaa tulla hyvinkin halvaksi ja sitten eikun tänne kertomaan, miten ihmeen vähällä sitä selviää, ihan varmaan muutamalla kympillä kuussa.

      Ihan hienoa, jos kerran eläkkeelläsi elät, niin elän minäkin, Jos muulla ei voi kehua ja nostaa itseään edes pikkuriikkisen noiden muiden yläpuolelle, se on nämä ylistysvirret kuinka vähällä sitä voikaan tulla toimeen. Tarinan mukaan erään romanimiehen hevonenkin osasi elää syömättä, mutta jostakin kumman syystä silti kuoli. Elämä on valintoja.

      Kehukaa nyt kaikki yhdessä, kuinka vähällä eläkeläinen selviää, mutta älkää sitten ihmetelkö kansanedustuslaitoksen suurta himoa koskea eläkkeisiin eli alentaa niitä ja pistää näppinsä eläkerahastoihin tulevina vuosina, koska eihän vanha mitään tarvitse. Vai olisiko sittenkin niin, että vanhakin haluaa elää mieluummin muuten kuin kynsiään syöden lautamökissä jossakin reservaatissa? Ennusteet ja merkit eläkeläisten elolle eivät ole hyvät, joten eipä nyt itse sahata omaa jalkaa.

    • sivutuettu

      Kelan täydentämä eläkkeeni on pieni ja mieheni on se sivutulo.

    • siinähän.tätä

      Eläkkeeni on 1034 kk Sen lisäksi olen ottanut käänteisen asuntolainan 1/5 osan asuntoni arvosta. Koen turvaa vararahastostani, jonka tuotto korvaa aiheutuneet kulut. Yhtiövastikkeeni on 179,00, autoparkki
      € 10, Juokseviin menoihin riittää eläkkeeni, mutta voin valita mitä ostan, tai mihin hyväntekeväisyyteen osallistun, säästää kun ei tarvitse , lasteni ollessa hyvin toimeentulevia.
      Jaa, vanhin tytär tosin on 5 lapsen äiti, ja on oman harkitun elämänvalintansa myöten pienituloinen. Käy joskus leipäjonoissa, mutta osaa pärjäillä hyvin yksin ollessaan. Aikanaan tuin perhettä taloudellisesti, mutta enää en näe tarvetta siihen.

    • uatu

      Tässä seurassa tuntee itsensä jo hyvätuloiseksi, kun tulee yli 3000 euroa kuussa puhtaana käteen.

      • KrPennonen

        Jos tuo on eläketulosi niin bruttosi on noin 4500€ ( en laskenut ) ja kuulut siihen 0,2%:n ryhmään naisilla jonka paremmalla puolella on 0,5% naispuolisista eläkeensaajista.
        Onnittelen.

        Jos nettosummassa on muitakin kuin eläketuloja, niin olisi ollut paikallaan mainita eriksen aloittajan toivomuksen mukaisesti.


      • Ennen.oli.toisin

        Voit tuntea itsesi hyvätuloiseksi missä naisseurassa tahansa. Miehien palkkataso on toista luokkaa, ja heillä on aina se tittelikin, joka lisää tiliä. Se näkyy sitten eläkkeessäkin aikanaan.

        Olin aikanani duunissa eräässä pääkonttorissa, joissa naisten tittelit olivat "sihteeri", "konttoristi", "Atk-lävistäjä", sisälähetti, aulaemäntä . Johtopaikoilla ei ainuttakaan naista. Miehet olivat vähintään apulaisosastopäälliköitä tai esimiehiä. Apulaisosastopäällikön piti itse vastata puhelimeensa, mutta korkeammassa asemassa oleva päälikkö saattoi siirtää puhelunsa tulemaan sihteerin kautta. Sihteerillä oli sitten oltava vastaus valmiina, jollei johtaja ollut paikalla.
        Status sekin.
        Toimistotuolit olivat myös sukupuolen mukaan. Miesten tuoleissa oli käsinojat!


      • Tullaan.tullaan.toimehen

        Hyvä on Uatulla eläke.
        Itse en siihen pystynyt. Kansakoulun jälkeen 6 vuotta muita kouluja. Työelämä pätkistä pitkään. Yli 30 vuotta pikkupumona vuorotyössä. Hyvin pärjään silti, vaikka en omista ökyomaisuutta. Kun on nollasta aloittanut niin osaa suhteuttaa menonsa käytettävissä oleviin tuloihin. Sijoittamista sen sijaan en koskaan oppinut, aina meni miinukselle.


      • Hallaahon.äänestäjä44
        Tullaan.tullaan.toimehen kirjoitti:

        Hyvä on Uatulla eläke.
        Itse en siihen pystynyt. Kansakoulun jälkeen 6 vuotta muita kouluja. Työelämä pätkistä pitkään. Yli 30 vuotta pikkupumona vuorotyössä. Hyvin pärjään silti, vaikka en omista ökyomaisuutta. Kun on nollasta aloittanut niin osaa suhteuttaa menonsa käytettävissä oleviin tuloihin. Sijoittamista sen sijaan en koskaan oppinut, aina meni miinukselle.

        "Sijoittamista sen sijaan en koskaan oppinut, aina meni miinukselle"

        Tämän yhden rivin välistä olen lukevinani että erehdyit myymään nousuun ja ostamaan laskuun eli saatoit luulla että sijoittaminen osakekauppaa? Ei ole.

        Sijoittaminen on korkoakorolle -laskentoa, ja vaatii hämähäkin kärsivällisyyden eikä pörssikauppoja

        Mitä pidempi sijoitushorisontti, sitä epätodennäköisempi miinus ja varmempi voitto
        https://blogi.nordnet.fi/nain-osakesijoituksen-korkoa-korolle-efekti-jalkautuu-salkkuusi/

        Vaaleissa/politiikassa voi myös kokeilla pitkää horisonttia eli syyn ja seurauksen -lain ymmärtämistä


      • flegmaatti
        Ennen.oli.toisin kirjoitti:

        Voit tuntea itsesi hyvätuloiseksi missä naisseurassa tahansa. Miehien palkkataso on toista luokkaa, ja heillä on aina se tittelikin, joka lisää tiliä. Se näkyy sitten eläkkeessäkin aikanaan.

        Olin aikanani duunissa eräässä pääkonttorissa, joissa naisten tittelit olivat "sihteeri", "konttoristi", "Atk-lävistäjä", sisälähetti, aulaemäntä . Johtopaikoilla ei ainuttakaan naista. Miehet olivat vähintään apulaisosastopäälliköitä tai esimiehiä. Apulaisosastopäällikön piti itse vastata puhelimeensa, mutta korkeammassa asemassa oleva päälikkö saattoi siirtää puhelunsa tulemaan sihteerin kautta. Sihteerillä oli sitten oltava vastaus valmiina, jollei johtaja ollut paikalla.
        Status sekin.
        Toimistotuolit olivat myös sukupuolen mukaan. Miesten tuoleissa oli käsinojat!

        Eläkkeensaaja lehden gaafinen kuvaaja.

        % osuus eläkkeen saajista.
        Eläke 5000€ Miehiä 2%, naisia 0,3%.
        4750€ - 4999€ M 0,4%, N 0,1%
        4500€ - 4749€ M 0,5%, N 0,1%
        4250€ - 4499€ M 0,7 %, N 0,2%
        4000€ - 4249€ M 0,8%, N 0,2%

        Jne. Kertalukuerot. Miehet (4 - 6) x naiset.

        Alemmissa eläketuloryhmissä erot pienenevät.
        Esimerkiksi 2000€ - 2249€ M 8,5%, N 5,9%.


      • Hallaahon.äänestäjä44

        eläkeprosentti on sama vaikka miehet eivät saa ollenkaan eläkettä kun kuolevat ennen eläkeikää tai pian sen jälkeen

        Viime vuonna syntyneiden suomalaisten tyttöjen keskimääräinen elinajanodote on 84,1 vuotta ja pojilla 6 vuotta lyhyempi eli 78,5 vuotta

        Ero on geneettinen. Lisäksi työtapaturmat miehillä ovat moninkertaiset Suomessa ja ruhtinaallisen moninkertaiset Suomen ulkopuolella

        Evoluutio on tehnyt järkevästi niin, että vanha uros kuolee tarpeettomana ja mutta vanha naaras hoivaa poikasia ja elää kauemmin

        Poliitikko ei yleensä ymmärrä evoluutiota ja sen seurauksia määritellessään maksuja, koska on katsonut kivistä ja sorasta jossa dinosaurukset elävät ihmisten kanssa yhtä aikaa


      • flegmaatti
        Hallaahon.äänestäjä44 kirjoitti:

        eläkeprosentti on sama vaikka miehet eivät saa ollenkaan eläkettä kun kuolevat ennen eläkeikää tai pian sen jälkeen

        Viime vuonna syntyneiden suomalaisten tyttöjen keskimääräinen elinajanodote on 84,1 vuotta ja pojilla 6 vuotta lyhyempi eli 78,5 vuotta

        Ero on geneettinen. Lisäksi työtapaturmat miehillä ovat moninkertaiset Suomessa ja ruhtinaallisen moninkertaiset Suomen ulkopuolella

        Evoluutio on tehnyt järkevästi niin, että vanha uros kuolee tarpeettomana ja mutta vanha naaras hoivaa poikasia ja elää kauemmin

        Poliitikko ei yleensä ymmärrä evoluutiota ja sen seurauksia määritellessään maksuja, koska on katsonut kivistä ja sorasta jossa dinosaurukset elävät ihmisten kanssa yhtä aikaa

        Tuon mainitsemani tilaston mukaan eläkeläismiehiä oli 666000 ja naisia 804000.


    • e.lä.mä

      Kyllä Suomessa on hyvät eläkkeet on vain se missä ammatissa.

      Olen eläkkeellä Ruotsissa 1970-2005 oli työelämä eläke on hyvin pieni. Omilla sijoittamisilla ja näkemyksellä elämään olen tyytyväinen en kuitenkaan pääse paperityöläsen tasolle on muitakin.

      lopetin 58 vuotiaana, eläke vaihtelee ajassa ei kuin elätti Suomessa. On kuitenkin tiilitalo se 100% tiilessä ei velkaa, uusi auto jne.

      En ole sairas eläkkeellä.

      • e.lä.mä

        Eläke alkoi kun täysin 61v 10 vuotta sitten.


    • e.lä.mä

      Suomessa on eläkkeitä joka lähtöön elämän aikana. Myös paljon etuja mitä ei ole muissa pohjoismaissa.

      Turhaa ulinaa, kukaan ei saa mitään matkaan.....Kuolema lähestyy oletko malmis?

    • e.lä.mä

      Suomi on pilattu kaikilla eläkkeillä ja avustuksilla, täytyy ihmetellä kuinka maa voi toimia?

      • Turhat.eläkkeet

        Kyllä juu olisi paljon parempi, jos ihmiset jätettäisiin ilman eläkkeitä ja potkaistaisiin pois työstä 65_vuotiaina.
        Ajatella, kuinka Suomi säästäisi. Pianhan ne vanhat tietysti olisivat ruikuttamassa kauppojen ovilla käsi ojossa, mokomat, eivät edes ymmärtäisi, että jos ei työtä tee, ei syömänkään pidä.

        Kun oppivat, niin pianhan he kuolevat pois ja rahaa säästyy.
        Maa toimisi erinomaisesti, kun ihmisen elo katkeaisi 65-vuotiaana kuin kanan lento.
        Pilatusta Suomesta huolestuneen kirjoittajan pitää mennä mukaan politiikkaan ja ruvettava ajamaan kansan asiaa.
        Ääniä varmaasti tulee.


      • e.lä.mä
        Turhat.eläkkeet kirjoitti:

        Kyllä juu olisi paljon parempi, jos ihmiset jätettäisiin ilman eläkkeitä ja potkaistaisiin pois työstä 65_vuotiaina.
        Ajatella, kuinka Suomi säästäisi. Pianhan ne vanhat tietysti olisivat ruikuttamassa kauppojen ovilla käsi ojossa, mokomat, eivät edes ymmärtäisi, että jos ei työtä tee, ei syömänkään pidä.

        Kun oppivat, niin pianhan he kuolevat pois ja rahaa säästyy.
        Maa toimisi erinomaisesti, kun ihmisen elo katkeaisi 65-vuotiaana kuin kanan lento.
        Pilatusta Suomesta huolestuneen kirjoittajan pitää mennä mukaan politiikkaan ja ruvettava ajamaan kansan asiaa.
        Ääniä varmaasti tulee.

        Suomi on rikas maa on varaa ostaa kaikkea sota romua maailmalta, miljardit rullaa kansa on tyytyväinen. Villi teatteri torstaisin jatkuu--eduskunta täynnä apinoita--kaikille baaneita ehkä tulisi järki.


    • asianpoikasta

      Mikä helvatin callupkyselijä täällä riehuu, laittaisi valmiin kyselykaavakkeen ja kertoisi, mihin tutkimukseen mainittu kysely liittyy.

      • syy.ja.seuraus

        'asian.poikanen'

        ilmaisi oikeutetun ärtymyksensä, johon on helppo yhtyä!

        Kun on joillekin luonteille on tyypillistä, että täällä voi antaa tilaa niin epähienolle uteliaisuudelleen kuin nälvimiselleen , on palstan taso juuri tämänlaista.
        Syytä miksi aihealueet on niin torvelon latteita voi tosin etsiä ihmetellä, ja toivoa edes sadepäivien tuovan virkeyttä näihin kirjoittajiin.


    • havumetsäin__mies

      Köyhä on se, jolta paljon puuttuu. Rikas on se, jolta ei puutu juuri mitään.

      Tässäkin ketjussa näkyy esiintyneen useita rikkaita.

      • flegmaatti

        Päin vastoin. Köyhä ei ole se jolla vähän on vaaan se jolta paljon puuttuu.
        Rikkauksia haalivat kokevat olevansa jonkin tarpeessa ja siten tyytymättömä suhteelliseen köyhyyteensä.

        Suhteellisessa niukkuudessa elävä on usein tyytyväinen resursseihinsa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      633
      4661
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      50
      3630
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      107
      3533
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3031
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2529
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2394
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2291
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2140
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2075
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2033
    Aihe