Sataman tulot ovat suuri illuusio

HynynenJS

Kaupungin poliitikot ovat hulluina investoineet satamaan vuosien mittaan. Valtiolta aikaan "ilmaiseksi" saatu satama on tullut maksamaan maltaita. Niin paljon verran kaupungilla on lainaa satamista. Myös viimeaikaiset investoinnit ovat mittavia. Koverharin satama ostettiin 10 miljoonalla, minkä jälkeen kenttiä on kunnostettu ja pinnoitettu, laturia kunnostettiin 6 miljoonalla. Ulkosataman kunnostukset. Nyt Länsi-Satamaa laajennetaan, hintalappu hankkeelle 23 miljoonaa.

Jos satama olisi hyvä investointi, niin velkataakka olisi minimaalinen, nyt nousemassa 100 miljoonaan. Jos tulot olisivat sitä luokkaa, kuin luullaan, niin Hangon veroäyri olisi alhainen kaupungissa olisi kaikki kaupungin lähipalvelut ja enemmän. Ei ole. Veroäyri maan korkeimpia ja puuttuu perusjuttuja, kuten uimahalli, jäähalli, lämmitettävä nurmikenttä, päällystetyt pyörätiet, ylikulkusillat, hoidetut koiratarhat. paikatut kadut ja vuotamattomat vesijohtoputket.

Suuri illuusio mahtavista tuloista sisältää osingot ja vuokrat. Ne eivät ole tuloja. Ne on varojen siirtämistä taskusta toiseen. Ne on sama juttu kuin kotitaloudessa emännän isännälle antama "viikkoraha". Se ei lisää kotitalouden tuloja. Osingot kaupungin yhtiöltä kaupungille tai yhtiö maksamat vuokrat ja korvaukset kaupungille eivät ole tuloa. Se on varojen siirtoa taskusta toiseen. Sataman tuloa on vain voitto, joka on tulot - kulut.

Satamayhtiön maksamat vuokrat ja osingot muuttuvat oikeaksi tuloksi, kun satamayhtiö on jonkun muun omistuksessa. Silloin kaupunki saa oikeasti tuloa. Silloin rahaa virtaa muualta kaupunkiin.

Tase ja tuloslaskelma ovat aina mielipideasioita, rahavirrat ovat todellisuutta. Suuri velkataakka kertoo, että ollaan miinuksella.

38

757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rahaeihaise

      Koska satama on osakeyhtiö ja tekee tuloksensa liiketoiminnallaan niin sen maksama osinko, joka on se omistajalle tuloutettava osuus liikevoitosta , on kaupungille tuloa. Mitä se muuten voisi olla?
      Myös sataman kaupungille maksamat vuokrat ovat kaupungille tuloa, mitäpä muutakaan?

      Sataman liikevoitto ei synny verotuloista vaan laivaliikenteestä ja satamatoiminnasta, siksi se on tuloa eikä mitään rahan siirtelyä taskusta toiseen, kuten joillakin kunnallisilla palveluyhtiöillä jotka palvelevat toinen toisiaan.

      Ei minusta riihikuiva raha ole mikään illuusio!

      • HynynenJS

        Kaupunki omistaa satamasta 100%. Satama on osa kaupunkikonsernia. Osingot ja vuokratulot satamasta ovat siirtelyä saman omistajan taskusta toiseen. Ei lisäänny matkalla. Sataman tulot laivaliikenteestä on oikeata tuloa, josta pitää vähentää kaikki menot, sisältää myös valtiolle tilitettävät verot ym. maksu. Se mitä jää viivan alle ei ole illuusio. Muu on. Tuotto lienee muutama % vuodessa.


      • Hiio-hoi
        HynynenJS kirjoitti:

        Kaupunki omistaa satamasta 100%. Satama on osa kaupunkikonsernia. Osingot ja vuokratulot satamasta ovat siirtelyä saman omistajan taskusta toiseen. Ei lisäänny matkalla. Sataman tulot laivaliikenteestä on oikeata tuloa, josta pitää vähentää kaikki menot, sisältää myös valtiolle tilitettävät verot ym. maksu. Se mitä jää viivan alle ei ole illuusio. Muu on. Tuotto lienee muutama % vuodessa.

        Totta että kaupunki omistaa sataman 100% mutta sataman tulot eivät tule veronmaksajilta, vaan ovat ”uutta rahaa”.

        Kyse ei ole mitään sisäisestä laskutuksesta, kuten jos terkkari ostaa lumenajon tekniska verketiltä, tai tekniska verket maksaa vedestään vesilaitokselle.

        Satama on osakeyhtiö joka tekee tuloksensa liiketoiminnalka ja tulouttaa osan voitostaan kaupungille. Ei siinä ole mitään siirtelyä omistajan taskusta toiseen, vaan kaupunki saa ihan uutta, normaalilla liiketoiminnalla ansaittua rahaa.

        Se että satamaa hoidetaan liikelaitoksena johtuu siitä että kunnan päättäjät tuskin olisivat parhaita bisneksen tekijöitä ja satamatoiminnan johtajia.


    • turtapalli

      Kyllä satama varmasti tuottaa mutta tuotto on investointeihin nähden vaatimatonta..jos oletusarvona pitää hyvää 10% vuotuista tuottoa sijoitukselle niin tuleeko sieltä se 10miljoonaa.

      • Näin juuri ! Tuotto on olematon sijoituksiin nähden. Jos saadaan 2 miljoonaa vuodessa, niin sehän tekee vain 2 prosenttia. Kannattaisiko pistää sijoitus lihoiksi ja myydä eteenpäin ? Tuotolla velkojen poismaksu . Satamaa ei voi siirtää. Siellä usein vierailleenpa eri vuodenaikoina olisi veroäyrin alennus ainoa vaihtoehto saada lisää veronmaksajia ! Talvella on talot pimeänä eikä niissä asu vakituisia asukkaita. Se voisi houkuttaa Hangossa työssä käyvät ja osan kesähankolaisista siirtämään kirjat Hankoon. Saisitte lisää tuloja investoihin (kadut, kunnallistekniikka, koulut ym.). Lisäksi toivoisin, että panostaisitte elinkeinoasiamieheen, jonka tehtäviin olisi saada yrityksiä, asukkaita (kaavoitus) Hankoon. Lisäksi jonkinmuotoinen aikuiskoulutuskeskus varmaan mahtuisi myös. Koulutussuuntien valinta tukisi teidän yrityksiä ja voitaisiin näin ohjata omia nuoria suoraan paikallisiin yrityksiin. Lisäksi toivoisin rakennettavan ns. suunnittelustalon, missä olisi puoli-ilmaiset vuokrat suunnittelu/it-yrityksille ! Kaupunki on sopiva luovalle työlle. Olisiko esimerkiksi valtuutetulla Marko Niemellä mahdollisuus pistää näitä asioita eteenpäin ? Näitä mie vain ulkopuolisena ehdottelisin........


      • Ai niin, joku oli ehdottanut loma-asuntomessuja Hankoon ! Loistava idea, miettisitte vaikka asuntomessuja. Uusi asuntoalue meren rantaan. Meillä on ensi vuonna vanhalla Korian varuskunta-alueella asuntomessut. Asuntomessuilla käy kymmeniätuhansia vieraijoita ja se tuo positiivistä näkyvyyttä ja sekin voisi tuoda uusia lapsiperheitä .


    • Tietävä

      Asuntomessut taikka loma-asuntomessut Drottningbergetille, taitaisi olla aika hyvä idea, ennenkuin kunnallistekniikka ym. alueella vanhenee ja vielä nyt kun vetovoimaa Itäsataman alueella löytyy!

      • Satamatyöntekijä

        Näin on mutta täällä kirjoittavat eivät ymmärrä taloudesta yhtään mitään.


      • hangöbo

        Hangon satamayhtiöllä on 20 henkeä töissä. Jos sataman osakkeet myy, niin nämä 20 siirtyvät uuden osakkeenomistajan leipiin. Myyntituloilla kaupungin pitää lyhentää lainoja, ettei joudu Raaseporin syliin. Ne, jotka ymmärtävät taloudesta jotain, tietävät tämän.


      • Valvalivali

        Kiitos!

        Valittajat repikää siitä! Luuulo ei ole tiedon väärti!


      • Pää_räjähtää
        hangöbo kirjoitti:

        Hangon satamayhtiöllä on 20 henkeä töissä. Jos sataman osakkeet myy, niin nämä 20 siirtyvät uuden osakkeenomistajan leipiin. Myyntituloilla kaupungin pitää lyhentää lainoja, ettei joudu Raaseporin syliin. Ne, jotka ymmärtävät taloudesta jotain, tietävät tämän.

        ”Hangon satamayhtiöllä on 20 henkeä töissä. Jos sataman osakkeet myy, niin nämä 20 siirtyvät uuden osakkeenomistajan leipiin. Myyntituloilla kaupungin pitää lyhentää lainoja, ettei joudu Raaseporin syliin. Ne, jotka ymmärtävät taloudesta jotain, tietävät tämän.”

        Missä mahdat toimia sijoitusneuvojana? Ehdotuksesi suorastaan huokuu asiantuntijuutta!


      • hangöbo

        Kiitos kehuista. Näin tulee käymään tai Raasepori saa hienon sataman. Siinä kaksi vaihtoehtoa. Saa valita ja valittaa, jos on aihetta.


    • Kasvaa

      Eikö kaikkein järkevintä olisi houkutella jotain it alan yrityksiä erilaisilla porkkanoilla. Myös nopea junayhteys pääkaupunkiseudulle olisi järkevää. Mutta Hanko voisi oikeasti kehittää itseään retkeily-ja urheilukaupunkina.

      • Nykyisin moni suunnittelualan työntekijä tekee etätyötä päivän tai kaksi viikossa. Kuningatterenvuorelle yksi suunnittelualan (tai se IT) talo yhdistettynä majoitukseen. Paljonko kestää junayhteys Hangosta Helsinkiin ja tarviiko vaihtaa junaa ?


      • futuristinvisio

        Tavoitteena tunnissa Hangosta Helsinkiin. Se edellyttää Hanko-radan sähköistämistä, että voi suoraan ajaa Hangosta Helsinkiin vaihtamatta veturia tai junaa. Kun Espoo-Lohja-Salo -rata valmistuu, niin Hanko-Helsingin pitäisi silloin olla jo valmis tunnin yhteys.


    • Dragulatliikkeellä

      Sataman akillesjänteen kantapäänä lienee sataman jatkuva laajentuminen keskellä kaupunkia. Nyt on tainnut tulla jo raja vastaan, sataman melu kuuluu koko Kaupunkiin, toivoa todella sopii että kyse on vain sataman väliaikaisesta rakennusprojektin aikaisesta meluamisesta, eikä pysyväksi jääväsi meluhaitaksi. Satama työllistää oman henkilöstönsä ja kyllä se työllistää ihmisiä välillisestikin. Investointimenot lienevät kuitenkin sellaista luokkaa, etteivät ne koskaan maksa itseään takaisin. Luontoarvot alueella ollaan menetetty, ollaan jopa suunniteltu satama-alueen laajentamista Tulliniemelle asti, miten silloin kävisi esimerkiksi idyllisen Gunnarsinrannan asuinalueen? Kallioalueita murskeeksi on himoittu myös muualta kuin Kuningatarvuoren alueelta. Satama-allasaluetta pitäisi kyetä täyttää halvemmalla aineksella kuin Hangon harvoilla graniittikallioilla! Tätä ei voi järjellä käsittää, louhinta on aikaa vievää ja kallista puuhaa, estetiikasta puhumattakaan.

      • Voihanvee

        Täydellistä töpeksimistä. Graniittikallioiden louhiminen on suoranaista painajaista ja käsittämätön luonnosuojelurikos. Ne jotka asian ovat siunanneet jäävät tuolla teolla historiaan. Järkkyä puuhaa luonnosuojelijan näkökulmasta. Miten ihmeessä Hangossa ei osata hoitaa asioita.


      • kukatietääenemmän

        Ei osata hoitaa asioita ja tulee tosi kalliiksi. Länsi-Sataman laajennuksen prislappa on 23 miljoonaa, jotkut ennakoi 27 miljoonaa. Kaupunki ottaa lainaa. Tällä hetkellä 2 kriisikunnan kriteeristä täyttyy, lisälainat tuovat konsernitaseen lainakuorman kriisikriteerin tasolle, se on kolmas kriteeri. Jos korot nousee, niin silloin neljäs kriteeri täyttyy. Ministeriön ohjaus odottaa. Yhdistyminen Raaseporiin on lähempänä kuin koskaan. Yhdistymisen Raaseporiin voi välttää ainostaan myymällä satamayhtiön osakkeet ja maksamalla myyntituloilla lainoja pois. Kiitos rkp:n ja sdp:n ymmärtämättömät poliitikot.

        Satamahulluuden laajennuksen rajat? Kuningattarenvuoren kalliota louhitaan lisää tarpeen mukaan. Tori ja iltatori siirtyvät asema-aukiolle uuteen keskustaan. Silloin nykyinen tori voidaan ottaa satamakäyttöön. Iltatorin paikalle tulee Tehtaanniemen kerrostalojen venelaiturit. Sillä tavalla myös Itä-Satama laajenee.


      • Vbhau

        Ei kai Tehtaanniemeä oteta vain yksityiseen käyttöön? Eikö tori ole enää satamassa veden vieressä, se oli kai iso ilo hankolaisille. Kai sentään se Roxx jää. Vai lähteekö sekin, pois asukkaiden tieltä.


      • nopeamminkuinarvaatte

        Tuhat kertaa enemmän menee rahaa Kuningattarenvuoren kallioiden louhimiseen, kuin mitä ROXXin jatkoajan lyhentäminen maksaa.


      • satamahulluustarttuu

        Länsi-Sataman laajeneminen entiseen troolisatamaan on luonnollinen suunta. Siellä on jo laiturirakennelmia ja lähellä tarvittavaa kiviainesta louhittavaksi laitureista Tulliniemeen päin. Tälle "Troolisataman" alueelle saataisiin kolme peräportillista laituripaikkaa. Vanha pistoraiteen linjaus voidaan avata helposti uudelleen. Kevyen liikenteen väylä siirtyy Pitkäkadulle. Siellä on hyvä pyörätie, jota voidaan jatkaa alikulkutunnelille asti suoraan tunnelin aseman puoleisen ulostulon päähän. Aita siirretään ratapihan reunaan, koska kenttätilaa tarvitaan lisää.


      • HynynenJS

        Satamainvestoinneissa on se hieno puoli, että ne eivät maksa veronmaksajille mitään, koska ne rahoitetaan lainalla, Investoinnit maksavat itsensä takaisin. Tämä mantra on ollut Hangon ohjenuorana jo siitä lähtien, kun valtio luovutti sataman Hangolle. Miksi sitä ei ole kirjattu strategiaan?


      • Eimeneihannoinkaan
        satamahulluustarttuu kirjoitti:

        Länsi-Sataman laajeneminen entiseen troolisatamaan on luonnollinen suunta. Siellä on jo laiturirakennelmia ja lähellä tarvittavaa kiviainesta louhittavaksi laitureista Tulliniemeen päin. Tälle "Troolisataman" alueelle saataisiin kolme peräportillista laituripaikkaa. Vanha pistoraiteen linjaus voidaan avata helposti uudelleen. Kevyen liikenteen väylä siirtyy Pitkäkadulle. Siellä on hyvä pyörätie, jota voidaan jatkaa alikulkutunnelille asti suoraan tunnelin aseman puoleisen ulostulon päähän. Aita siirretään ratapihan reunaan, koska kenttätilaa tarvitaan lisää.

        Sataman ja Pitkäkatu välissä oleva pieni metsikkö, hautausmaa ja pyörätie on uudessa vasta hyväksytyssä Länsisataman kaavassa, ei niitä noin vain yli pyyhitä!


      • harvesterikohtapaikalle

        Kava voi muuttaa. Tehdään niinkuin Tehtaannimellä, rakennetaan ensin ja sitten yritetään vaihtaa kaavaa. Metsikkö ja pyörätie peace of cake. Hautausmaa pitänee säilyttää, muistomerkki jää keskelle sataman kenttää.


    • Eivoiniineivoi

      Harvennus on eri kategoriassa kuin ”Kallhugget”. Eli kun kaavamerkintä VL, niin ei voida leikata puustoa pois ja asfaltoida aluetta satama-alueeksi, ei edes se kava.

      • cava

        Kaavat eivät ole ennenkään pidätelleet hankolaisia poliitikkoja. Sen osoitti Tehtaanniemen rakentaminen. Kaava on viitteelistä viihdettä, jossa tärkeämmät asiat ajavat ohi. Tasapuolisuus on tärkeä ominaisuus viranomaisen toiminnalle. Jos toinen saa, niin toisenkin pitää saada.


    • Eivoikuinihmetellä

      ”Cava voi muuttaa. Tehdään niinkuin Tehtaannimellä, rakennetaan ensin ja sitten yritetään vaihtaa kaavaa. Metsikkö ja pyörätie peace of cake. Hautausmaa...”

      Onko tiedossa joku sisäpiirikauppa sataman laajenemisesta Pitkäkadulle tai mitä joku tällä kirjoituksellaan meinaa?

      • väkilukulaskee

        Seurataan, eiköhän asiat selviä. Se on selvää, että hankolainen veronmaksaja on pelkästään maksajan pallilla, koska tarjoilu on niin huonoa.


      • RinTinTin

        Tällä Suomi24 palstalla kaikki on mahdollista. Ei kannata ottaa niin vakavasti. Tämähän on satumaailma. Ja sadunkertojina pienei joukko, katkeria miehiä.


      • mammaenergiaa

        Ja pettyneitä lapsiperheiden äitejä.


    • Everymanhasanopinion

      Jokaisella tietysti oikeus kommentointiin ja mielipiteisiin, oli sitten 60 ja risat kaikkitietävä Old grumpy man, pettynyt Vanha piika tai hangon kuuluisaa huonosti voivaa Häirikkönuorisoa!!

    • Homo_erectus

      Muutosta ei koskaan mihinkään tulisi, ellei saisi valittaa! Evoluutiossa on säilynyt se pieni ydinjoukko ihmisiä, joka äänekkäästi valittaa.

      • Valivalivali

        Eivät valittajat ketään hödytä, eivät edes itseään ellei heillä ole rakentavia ehdotuksia tilalle. Harvoin on.
        Valittamista harvemmin seuraa mikään muutos, valittaminen johtaa pelkkään viiveeseen.

        Kun kuntatasolla valitetaan milloin mistäkin on kyse kehityksen ja toimenpiteiden jarruttamisesta ja demokraattisten päätösten vastustamisesta.

        Ikivalittajat ovat useimmiten pelkkiä riidankylväjiä, laahausankkureita ja kiusantekijöitä joiden mielestä he tietävät parhaiten.


    • Vanhattavat

      Pääsekö matkailijat vaikka kiinalaiset turistit spa han vai tarjotaanko heille jäätelönsyöntiä siinä parkkipaikalla kesäisin?
      Eli onko voittajia pieni hyvin toimeentulevien eliittijoukko, joille Tehtaanniemi siirtyy vai kaikki hankolaiset, joiden on toivittu siirtyvän kauemmaksi ranta-alueesta häiritsemästä vauraamapaa kansanosaa. Ihan niinkuin ennen vanhaan. Ei kai kylpylöissä koskaan ole tavallinen rahvas käynyt. No ei käy nytkään. Sitä varmaan kylpyläkulttuurin elvyttäminen tarkoittaa.

      • malliavoiottaa

        Kiinalaiset turistit pääsevät spahan, jos asuvat hotelli Regatassa, koska hotelli Regatta on SPA:n suuri osakas. Jos tänne Hankoon oikeasti tulisi esimerkiksi yksi bussilasti turisteja joka koneelta, joita lentää Japanista ja Kiinasta Helsinki-Vantaalle viikossa kymmenkunta, niin missä ne majoittuisi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      18
      5153
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      115
      2674
    3. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      10
      2164
    4. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      581
      1930
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      119
      1693
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      41
      1289
    7. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      69
      1289
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1058
    9. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1037
    10. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      221
      1028
    Aihe