Kotimaanliikenteen kuljettajakoulutus?

kotimerelle

Minkälaisia kokemuksia teillä on kotimaanliikenteen kuljettaja- ja laivurikoulutuksesta? Minkälaiset työllistymismahdollisuudet kotimaanliikenteessä on? Lähinnä mietin, että kannattaisiko tuollaiseen koulutukseen osallistuminen.

17

357

    Vastaukset

    • Mikäs taho kyseistä koulutusta järjestää?

    • Helsingin muotoiluinstituuti.

    • Kannattaa huomioida, että kurssin lisäksi pätevyyskirjan saaminen vaatii runsaasti työkokemusta kauppamerenkulun piirissä ja harjoittelupaikkoja on hyvin vaikea löytää. Suomessa on runsaasti koulun käyneitä kotimaanliikenteen kuljettajia, joilta puuttuu vaadittavat meripäivät ja sen myötä pätevyyskirja. En suosittele kurssin käymistä, ellei harjoittelupaikkaa ole jo etukäteen tiedossa.

      Samat tiedot saa Navigaatioliiton kursseilta huomattavasti edullisemmin, jos ajatus on parantaa taitojaan huviveneilijänä.

      • "Samat tiedot saa Navigaatioliiton kursseilta huomattavasti edullisemmin" Tuo ammattikoulu on ilmainen joten maksaako Navigaatioliitto liksaa opiskelijoille kun se on halvempi kuin nolla?


    • Kotimaaliikenteessä olevan aluksen kansimiehenä toimiminen, muistaakseni 8kk, riittää pätevyyskirjaan. Kansimieheksi taasen ei vaadita koulutusta, vaan merimieslääkärintodistus, alkusammutuskurssi ja EA1.

      • ... Ja hygieniapassi.

        Monella laivalla kansimies= tarjoilija/ siivooja.

        Yritin alalle, mutta kyllästyin heti alussa noihin tarjoiluhommiin.


    • Jos hankit kotimaanlaivurinkirjan lisäksi koneenhoitajankirjan ja sulla on myös henkilöautokortti, tulee luotsikutterinkuljettajista kova kysyntä kohta kun niitä jää paljon eläkkeelle lähivuosina.

      Tarjolla on kyllä paljonkin niitä joilla ei ole sitä konepuolen pätevyyttä mutta heitä voidaan käyttää vain tuurareina jos ei molemmilla pätevyyksillä olevia ole tarjolla.

      Työ on ympärivuotista 7 vrk työvuoroa seuraa 7 vrk vapaa eli viikko viikko vuorottelulla mennään.

      • Tuo olisi unelmaduuni. Pitää kokeilla josko sinne pääsisi kun kirjatkin löytyy. Miten lie olisikohan tarvetta kesälomakaudella saada lisäukkoja? Onkohan heilläkin joku vakiovikaeeraajien lista joista poimitaan tilapäiskavereita.


    • Ainakin minulle tuon kurssin käyminen oli valtava pettymys. Varsinkin se, että kurssin jälkeen tarjolla on ollut todella huonosti harjoittelupaikkoja. Käytännössä ilmaiseksi pitäisi tehdä 90 päivää töitä, jotta saisi laput kouraan.

      • Itämeri rahtilaiva, 1 vko töissä, 1 vko vapaata. Tarjoiluhommat tytöille, Kotkassa oli sellanen kouläutuskin aikanaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itämeri rahtilaiva, 1 vko töissä, 1 vko vapaata. Tarjoiluhommat tytöille, Kotkassa oli sellanen kouläutuskin aikanaan.

        Kuinkas nykyisille "merimiehille" kelpaisi vaikka 6 kk laivalla ja 6 kk vapaana? Aloittaessani oli mieluummin 12 kk töitä ja 2 kk kotona. Ei se aivan kauheaa ollut.


      • Miten tuo työkokemuksen puute toi valtavan pettymyksen tuohon kurssiin? Varmasti tiesit jo ennen kurssia nuo pätevyyskirjavaatimukset. Mielestäni hemmetin hyvä kurssi ja paperit kädessä pari viikkoa kurssin jälkeen. Varsinkin simulaattoriharjoitukset aivan upeita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten tuo työkokemuksen puute toi valtavan pettymyksen tuohon kurssiin? Varmasti tiesit jo ennen kurssia nuo pätevyyskirjavaatimukset. Mielestäni hemmetin hyvä kurssi ja paperit kädessä pari viikkoa kurssin jälkeen. Varsinkin simulaattoriharjoitukset aivan upeita.

        Totta kai työkokemusvaatimus oli tiedossani. Ainoastaan se ei ollut tiedossa, että et saa harjoittelupaikka, ellet suostu ilmaiseksi tekemään.

        Olihan ne simuharjoitukset sinänsä hienoja, mutta muuten koulutuksen taso ei ollut erityisen korkea. Käytiin läpi ihan perusasiat. Ainakin itse tunnen tulleeni vedätetyksi kyseisen kurssin suhteen, enkä voi sitä suositella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Totta kai työkokemusvaatimus oli tiedossani. Ainoastaan se ei ollut tiedossa, että et saa harjoittelupaikka, ellet suostu ilmaiseksi tekemään.

        Olihan ne simuharjoitukset sinänsä hienoja, mutta muuten koulutuksen taso ei ollut erityisen korkea. Käytiin läpi ihan perusasiat. Ainakin itse tunnen tulleeni vedätetyksi kyseisen kurssin suhteen, enkä voi sitä suositella.

        No eikös ne ihan perusasiat juuri pidä käydä läpi. Kaikki kun eivät ole merten sankarikyntäjiä koulutukseen mennessä. Joku voi olla ihan pystymetsästäkin. Olisin enempi huolissani jos niitä perusasioita ei käytäisi läpi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No eikös ne ihan perusasiat juuri pidä käydä läpi. Kaikki kun eivät ole merten sankarikyntäjiä koulutukseen mennessä. Joku voi olla ihan pystymetsästäkin. Olisin enempi huolissani jos niitä perusasioita ei käytäisi läpi.

        3 v on merenkulun peruskoulutus, mm. kone ym.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Totta kai työkokemusvaatimus oli tiedossani. Ainoastaan se ei ollut tiedossa, että et saa harjoittelupaikka, ellet suostu ilmaiseksi tekemään.

        Olihan ne simuharjoitukset sinänsä hienoja, mutta muuten koulutuksen taso ei ollut erityisen korkea. Käytiin läpi ihan perusasiat. Ainakin itse tunnen tulleeni vedätetyksi kyseisen kurssin suhteen, enkä voi sitä suositella.

        No eikös nuo perusasiat ole juuri sitä mitä tällä kurssilla pitääkin käydä läpi? Miten voit tuntea olevasi vedätetty siitä, että peruskurssilla käydään läpi perusasioita? Olisiko siellä pitänyt olla kapteeniglamouria ja tanssikurssia vai mitä jäit vaille? Kerro mikä jäi puuttumaan!!!!


    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    SEISKA.FI

    • Suomalaismuusikko Johanna Koivu sairastui koronavirukseen – makaa sairaalassa!
    • Pihla Viitala ja Antti Reini tähdittävät kansainvälistä rikossarjaa – Seiska esittelee suoratoistopalveluiden kuumimmat uutuudet!
    • Emmi ja Mikael Granlundin suuri suru: vauva syntyi kuolleena – ”Hän katsoo meitä suojelusenkelinämme”

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut