Pakkotoiminnot merkki liiasta vapaa-ajasta?

Kultamarja

Mulla on tosi vahva taipumus pakkotoimintoihin ja neuroottiseen tarkkuuteen ja asioiden tekemiseen oikein, joidenkin ikään kuin sääntöjen mukaan. MUTTA oon huomannu, et jos mulla on kauhee kiire jonnekin, niin voin antaa itselleni anteeksi suorituksen jäämisen epätäydelliseksi. Esim. töihin ajoissa ehtiminen on minulle jopa tärkeämpää kuin pakkotoimintojen suorittaminen oikein. Viime aikoina olen itse asiassa jo aika lailla Jumalan armon avulla vapautunut pakkomielteistäni ja pakkotoiminnoistani, mutta uskon taipumuksen olevan sillä tavalla pysyvä, että esim. kesän tulevat lomapäivät hiukan pelottavat. Viime kesänä sain aivan hulluja pakkoajatuksia siitä miten minun oikeastaan pitäisi ehkä tappaa itseni. En ollut ennen yksin, ja se selvästi oli hyvä apu pakkoajatuksia vastaan, samoin kuin se että päivälle on lukujärjestys eikä aikaa jäädä lorvimaan. Mutta yksinäinen lähes rajattomalta tuntuva vapaa-aika ilman tehtäviä ja aikatauluja... antaa ihan liikaa aikaa ja tilaa pahoille ajatuksille tulla. Eli jotain tekemistä olisi tarpeen keksiä. Yleensähän ihmisillä onkin tehtävänä hankkia elanto ja tämä pitää ihmisen sopivassa määrin kiireisenä. Suomessa työt jotenkin helposti loppuvat kesäksi, toki voi edelleen katsella mitä mahdollisuuksia on.

MUTTA. Onko joku muu huomannut yhteyden liiallisen oman ajan ja lisääntyneiden pakkoneuroosien välillä? :)

4

172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kultamarja

Niin mulle tää on sikäli paha kombo, että olen lähes aina väsynyt ja hyvin taipuvainen jäämään paikoilleni. Mikä sitten tuottaa niitä kajahtaneita ajatuksia päähän.

• kajahtanut

Sulla niitä vaivoja riittää. Mitähän seuraavaksi?

• Kultamarja

Ai ootko joku mun stalkkeri? ;)

• Zqsqrn

Minulla on ollut aina työmatkalla jonkinsorttinen karman pelko tai miten sen nyt selittäisi. 90 luvulla menetin työpaikkani kun ajoin eri reittiä ja poikkesin matkalla eri kahviloissa. Tää on niin lapsellista mut tästä jäi jotenkin kammo jotta totutuista rutiineista ei saa poiketa tai huono onni valtaa. Tämä vaivasi minua pitkään ja vaivaa vähän vieläkin mutta ei niin voimakkaasti. Pakkotoimintoja on aina kotoa lähtiessä. Moneen kertaan pitää tarkistaa että kavinkeitin on pois päältä ja ulko ovet pitää varmistaa pariin kolmeen kertaan että ne ovat varmasti lukossa ja kilometrin päästä pitää kääntyä takaisin ja tarkistaa astianpesukoneen hana ja pesukoneen hana ja vielä kertaalleen että kaikki ovet on lukossa... tällaista mun arki on...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe