Hyötykasvien lannoitus?

herneenverso

Kokeilin viime vuonna Substralin luomulannoitetta syötäville kasveilleni mutta multa alkoi haista lannoitteesta aivan kauhealta. Mikähän olisi paras lannoite esim. yrteille ja salaateille? En ymmärrä miten hyötykasveille tarkoitettu lannoite voi olla niin pahanhajuista ettei pysty edes ajattelemaan kasvien syömistä.

4

315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lantahaiseeaina

      Mitä muuta kuvittelet luomulannoitteen olevan, kuin pahanhajuista?? Luomulannoite on yleensä jo nimensä mukaan jotain lantaa, jonkun eläimen lantaa tai virtsaa. Siis, hevosen, kanan, lehmän tai sian PASKAA! Voit yhtä hyvin itse ulostaa tai virtsata niille syötäville kasveillesi ne lannoitteet, jos haluat luomua.

      Itse käytän kemiallisia lannoitteita puutarhakasveille, joita syön itse. Ne on puhtaita ja tutkittuja, joiden raskasmetallipitoisuudet on vähäiset, enkä saa vihanneksiini mitään ylimääräisiä kolibakteereja tai toksiineja. En usko lainkaan luomuun, tai siis uskon, jos itse pääsen siihen vaikuttamaan. Mistään en ole vielä löytänyt tieteellistä näyttöä luomun paremmuudesta.
      https://www.tekniikkatalous.fi/puheenvuorot/2010-06-28/Luomun-paremmuus-on-uskon-asia-3295599.html

      https://www.aamulehti.fi/kotimaa/tutkijat-ihmettelevat-miksi-kouluihin-halutaan-luomua-kallista-terveellisyytta-ei-todistettu-24246136/

    • omatlannat
    • Miten paprikan lannoite ? Käykö Substral-Orkidea ? Myyjä kun sen myi...Sisältää typpeä,kaliumia ja fosforia.... Kerääntyykö syötävään hedelmään eli uskaltaako syödä...? Käykö Orkidea-lannoite paprikalle ?

      • onseturvallista

        Virtsa soveltuu paprikalle hyvin lannoitteeksi 1:20 veteen sekoitettuna. Jotkut kasvattavat ihan käymälälannoitteellakin. Makkipaska tosin antaa helposti makua esim. porkkanoihin. Paprikoista ei kokemusta makkipaskalla lannoittamisesta. Omat paprikat olen kasvattanut normaalilla kloorivapaalla perunanlannoitteella taikka puutarhan kevät lannoitteella.

        Siis mitä jäämiä pelkäät??? Ei ole tieteellisesti pystytty osoittamaan luomun ja tavanomaisesti kasvatetun tuotteen eroa. Jos jotain eroa, niin luomun tappioksi, kun kasvitaudit vaivaavat helposti luomussa.

        https://www.substral.fi/tuotteet/huonekasveille/orkidearavinne

        Tuossa ostamassasi Substral Vita-Plus lannoitteessa on ihan hyvin paprikalle ravinteet, typpeä ei ole liikaa, fosforia voisi olla hieman enempi, kalia (solukonrakentaja) on lähes tarpeeksi. Siinä on mielestäni kaikki paprikalle tarpeellinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3537
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1650
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe