Aurauskulmat metrinmitoilla

Rengaskeijo

Wanha kansa tarkisti metrinmitoilla aurauskulmat, onko tästä asiasta kokemusta? Ajattelin vaan lähtötilannetta mistä tiedetään että ratti on suorassa ja samoin renkaat, jos toinen puoli harittaa/auraa enempi

41

5112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eitulemitäänmitalla

      Nykyään kansa tarkastuttaa aurauskulmat korjaamoilla oikeilla laitteilla. Niitä ei metrimitalla saa ikinä kohdalleen, kokemusta on kun et millilleen saa metrimitalla. Renkaat kuluu pilalle. Halvemmaksi tulee säädättää kulmat oikeilla laitteilla, eikä tarvitse uusia renkaita väärien kulmien takia.

    • tinapää

      Euromasterille vaan huoltoon / 4-pyörä suuntaukseen. Itsellä nyt autos korkeussäädettävä alusta ja pyöränkulmat piti saada "vihreälle" eli oikeisiin arvoihin, ei muuten katsastus hyväksy. Juu,juu, omat on renkaat, ihan sama jos vähä harittais..

    • Itse_säätäen_tulee_hyvä

      Nykyajan uusavuttomat eivät osaa rullamittaa köyttää.

      • Eitodellista

        Persaukisten pärinää..


      • sfdhasgf
        Eitodellista kirjoitti:

        Persaukisten pärinää..

        Kumpikin oikeassa.


      • Ei_auennut

        Mihin se rullamitta pitää köyttää? Siihen renkaan ympärille?


      • ÄitinPetteri

        Ja sitten mikä se rullamitta on? , ehkä koitan googlettaa


      • Löytyyvarmasti
        ÄitinPetteri kirjoitti:

        Ja sitten mikä se rullamitta on? , ehkä koitan googlettaa

        Olisi kannattanut ensin googlettaa..tai olla hiljaa..


    • Säätyy_näin

      Sanotaan että ratti on vasemmalle vinossa ja liikaa aurausta. Säädetään vasemman pyörän raidetankoa, että auraus kohdallaan. Ajetaan testilenkki ja varmistetaan, että ratti on suorassa. Jos ratti on vinossa, säädetään molempia raidetankoja saman verran, kunnes ratti on suorassa.

    • Juutinraumaa

      Ei siihen metrimittaa käytetä. Kentällä se katsotaan ihan silmällä, ja ajotuntumalla todennetaan sitten oikein tehdyksi. Raidetangoista säädetään jos epäsuhtaa eri puolilla tai auraus vaatii säätöä.
      Aurauskulma tarkastetaan ulkosyrjältä samasta kohtaa rengasta kummallakin puolella. Merkataan liidulla tms renkaiden kylkeen mittauspiste. Otetaan mitta erityiseen säädettävään "harppiin" Joka siis on sellainen raideleveyden yli pituudeltaan. Kun harppi on asetettu, työnnetään ajoneuvoa niin, että pyörät pyörähtävät 180 astetta. Sitten verrataan ensimmäistä mittaa jälleen renkaiden merkeistä. Hyvin se toimii.

      Pullasomesukupolvellehan tämä on liian vaikeaa.

      • Mutkumutku

        Siellä on muitakin säädettäviä asioita kuin auraus. Omistan vanhan S-Mersun jonka ohjauskulmia ei ennenvanhaan saanut kohdilleen millään vanhan kolarin takia ja auto oli ihan hirveä ajettava varsinkin leveillä vanteilla ja renkailla. Nykyaikainen nelipyöräsuuntaus ratkaisi ongelman ja noin tunnin työn tuloksena auto tuntuu nyt oikeisiin arvoihinsa säädettynä todella hyvältä ajaa ja renkaiden kuluminenkin vähentyi oleellisesti.


      • ei.kannata.yleistää
        Mutkumutku kirjoitti:

        Siellä on muitakin säädettäviä asioita kuin auraus. Omistan vanhan S-Mersun jonka ohjauskulmia ei ennenvanhaan saanut kohdilleen millään vanhan kolarin takia ja auto oli ihan hirveä ajettava varsinkin leveillä vanteilla ja renkailla. Nykyaikainen nelipyöräsuuntaus ratkaisi ongelman ja noin tunnin työn tuloksena auto tuntuu nyt oikeisiin arvoihinsa säädettynä todella hyvältä ajaa ja renkaiden kuluminenkin vähentyi oleellisesti.

        Monessa autossa ei ole muuta ("virallisesti") säädettävää kuin pelkkä aurauskulma, jolloin nelipyöräsuuntauksessakaan ei saada muuta hyödyllistä infoa kuin kulkukulma jota sitäkään ei voida aurauksen säädöllä kompensoida koska ohjaus keskittää aina itsensä ja kulkukulma pysyy samana. Ainoastaan ratti jää vinoon jos yritetään kompensoida.


    • LazerPekka

      Laasereilla saa suoraan aivan varmasti, jos kiinnittää oikein lähettimet ja osaa lukea Laseria ja tietää mitkä rajat ovat mitkä on oikeat ja hyväksytyt

      • Luke.olen.isäsi

        Niin saa suoraan mitä? Autossa jossa on vaikka etuapurunko vinossa tai takakelkka millejä sivussa auton keskilinjasta, mutta säädettävissä on ainoastaan aurauskulma, et saa suoraan mitään vaikka ampuisit laserilla kuin tähtien sodassa.


      • Rullaati
        Luke.olen.isäsi kirjoitti:

        Niin saa suoraan mitä? Autossa jossa on vaikka etuapurunko vinossa tai takakelkka millejä sivussa auton keskilinjasta, mutta säädettävissä on ainoastaan aurauskulma, et saa suoraan mitään vaikka ampuisit laserilla kuin tähtien sodassa.

        Onneksi sillä rullamitalla saa kun, sen köyttää renkaan ympärille?


      • Luke.olen.isäsi
        Rullaati kirjoitti:

        Onneksi sillä rullamitalla saa kun, sen köyttää renkaan ympärille?

        No ei saa silläkään vaikka köyttäisi kaulansa ympärille.


      • LazerPekka

        No joo jos auto kiero, ja sitä yleensä vanhemmiten on:)
        Olen muusss yhteydessä lasermittauksessa todennut, että tätä systeemiä pitää osata käyttää ja sekin on oma lajinsa!


      • Anonyymi

        Niin pitää muuten osata käyttää sitä rullamittaakin!


    • jd551

      En mitenkään kaipauksella muistele tuota mittatangoilla, nuppineuloilla, mauserilla, rullamitalla, vatupassilla plus muilla välineillä tehtävää työtä. Wanhoissa autoissa toki lähes kaikkia kulmia sai säädettyä päinvastoin kuin nykylaitteissa.

      Huolellinen ja pitkämielinen tekijä sai homman onnistumaan usein ensimmäiselläkin keralla.
      Toki nuo vanhat opit ovat käyttökelpoisia vieläkin esim. nelivetotraktoria tms. säädettäessä.

      • Omavalmistaja

        Tietysti näihinkin on tullut apuvälineitä, ettei ihan lankulla tarvitse tehdä...


    • Motonetinkulmiensäötökal

      Mikäs vehje toi Motonetin parinsadan salkku on? Onko kokemuksia

      • khfvjnlkfjnnlkj

      • Kiinanpaskaa
        khfvjnlkfjnnlkj kirjoitti:

        Siis kolmensadan salkku.

        http://www.motonet.fi/fi/tuote/804093/MTX-Special-Pyorankulmien-saatosarja

        Eiköpähän tuo ihan laserilla tai muulla optiikalla pelitä, ainakin näyttäisi olevan raksalta tuttu vastaanotintaulu mukana.

        Ja rullamitta, heh heh...

        Jos se on yhtä laadukas kuin mtx yleensä, ei pitkää iloa ole.


      • paskasta.iloa
        Kiinanpaskaa kirjoitti:

        Jos se on yhtä laadukas kuin mtx yleensä, ei pitkää iloa ole.

        Jos setti maksaa kolme sataa ja nelipyöräsuuntauksen könttähinta yleensä satkun paikkeilla ja hankalemmisssa tapauksissa astuu tuntiveloitus kuvioihin, sekin nykyään satkun luokkaa, niin eipä tuon tarvitse montaa kertaa kestää että haukkuu hintansa takaisin.


      • Kiinanpaskaa
        paskasta.iloa kirjoitti:

        Jos setti maksaa kolme sataa ja nelipyöräsuuntauksen könttähinta yleensä satkun paikkeilla ja hankalemmisssa tapauksissa astuu tuntiveloitus kuvioihin, sekin nykyään satkun luokkaa, niin eipä tuon tarvitse montaa kertaa kestää että haukkuu hintansa takaisin.

        Eipä tarvitse säädellä ohjauskulmiakaan juuri koskaan. Ei se kirpaise jos n.kerran 10 vuoteen sen joutunut teettämään. Ilomielin teettää ammattilaisella kuntoon oikeilla välineillä.


      • kätevää.paskaa
        Kiinanpaskaa kirjoitti:

        Eipä tarvitse säädellä ohjauskulmiakaan juuri koskaan. Ei se kirpaise jos n.kerran 10 vuoteen sen joutunut teettämään. Ilomielin teettää ammattilaisella kuntoon oikeilla välineillä.

        Se on sinun onnesi. Toiset harrastavat autojen rakentelua ja toiset kilpa-autoilua, eikä ole kustannustehokasta eikä ajankäytön kannalta tehokasta kiikuttaa autoa toistuvasti vieraalle säädettäväksi, etenkin jos osaa homman itse paremmin kuin "ammattilainen". Siksi sarjoja myydään.


      • Kiinanpaskaa
        kätevää.paskaa kirjoitti:

        Se on sinun onnesi. Toiset harrastavat autojen rakentelua ja toiset kilpa-autoilua, eikä ole kustannustehokasta eikä ajankäytön kannalta tehokasta kiikuttaa autoa toistuvasti vieraalle säädettäväksi, etenkin jos osaa homman itse paremmin kuin "ammattilainen". Siksi sarjoja myydään.

        Se onkin ihan täysin eri juttu, tavallinen autoilija ei niillä mitään tee.


      • puhelet.paskaa
        Kiinanpaskaa kirjoitti:

        Se onkin ihan täysin eri juttu, tavallinen autoilija ei niillä mitään tee.

        No sinä et ole kukaan etkä mikään arvioimaan mitä "tavallinen autoilija" milläkin tekee, muuten kuin omalta kohdaltasi.


      • höpöpöpö
        Kiinanpaskaa kirjoitti:

        Se onkin ihan täysin eri juttu, tavallinen autoilija ei niillä mitään tee.

        Tekee ja teen.

        Terv. tavallinen autoilija.


      • Kiinanpaskaa
        puhelet.paskaa kirjoitti:

        No sinä et ole kukaan etkä mikään arvioimaan mitä "tavallinen autoilija" milläkin tekee, muuten kuin omalta kohdaltasi.

        Tekee toki jos on niin paska auto että, pyöränkulmia joutuu jatkuvasti säädellä.


      • Eimihinkään
        höpöpöpö kirjoitti:

        Tekee ja teen.

        Terv. tavallinen autoilija.

        Ei tarvitse tavallinen auton omistaja moisia laitteita, käyttää korjaamolla jos tarvitsee säätöä. Auton rassaaja kyllä, ehkä ei kuitenkaan motonetin kuraa.


      • Menisit.töihin
        Kiinanpaskaa kirjoitti:

        Tekee toki jos on niin paska auto että, pyöränkulmia joutuu jatkuvasti säädellä.

        Luetun ymmärtämisessä puutteita, runkkiretardi?

        Myös "tavalliset autoilijat" voivat olla moottoriurheilijoita tai muita harrastajia jotka tarvitsevat säätölaitteita sinun imbesillin sönkötyksistä huolimatta.

        >>Ei tarvitse tavallinen auton omistaja moisia laitteita, käyttää korjaamolla jos tarvitsee säätöä. Auton rassaaja kyllä, ehkä ei kuitenkaan motonetin kuraa.<<

        No, poikaparka, kun sinä spermakoura trolli et edelleenkään päätä sitä mitä toiset tarvitsevat. Ja arvasihan sen jo tuosta monotonisesta ja perustelemattomasta länkytyksestäsi että olet se Motonet-pakkomielteinen rajatilakehari jonka äo on mitä ilmeisimmin sama kuin pään ympärysmitta sentteinä.


      • Ostakaaostakaa
        Menisit.töihin kirjoitti:

        Luetun ymmärtämisessä puutteita, runkkiretardi?

        Myös "tavalliset autoilijat" voivat olla moottoriurheilijoita tai muita harrastajia jotka tarvitsevat säätölaitteita sinun imbesillin sönkötyksistä huolimatta.

        >>Ei tarvitse tavallinen auton omistaja moisia laitteita, käyttää korjaamolla jos tarvitsee säätöä. Auton rassaaja kyllä, ehkä ei kuitenkaan motonetin kuraa.<<

        No, poikaparka, kun sinä spermakoura trolli et edelleenkään päätä sitä mitä toiset tarvitsevat. Ja arvasihan sen jo tuosta monotonisesta ja perustelemattomasta länkytyksestäsi että olet se Motonet-pakkomielteinen rajatilakehari jonka äo on mitä ilmeisimmin sama kuin pään ympärysmitta sentteinä.

        Moottoriurheilija ja auton harrasta on eri asia, tarvitsevatkin. Tavallinen autoilija, joka tarvitsee autoa asioiden, työssä ja kaupassa käyntiin, ei ostele motonenetin tai minkään muun aurauksensäätökaluja. Ei niitä tarvitse. En päätäkkään kuka tarvitsee, ei niitä tavallinen osta. Änkyröikää Penttiänne rauhassa.


      • jatänääntaasmotonettiin
        Ostakaaostakaa kirjoitti:

        Moottoriurheilija ja auton harrasta on eri asia, tarvitsevatkin. Tavallinen autoilija, joka tarvitsee autoa asioiden, työssä ja kaupassa käyntiin, ei ostele motonenetin tai minkään muun aurauksensäätökaluja. Ei niitä tarvitse. En päätäkkään kuka tarvitsee, ei niitä tavallinen osta. Änkyröikää Penttiänne rauhassa.

        Minä olen tavallinen autoilija ja olen ostanut motonetistä setin aurauksen säätämiseen. Siihen ei sinun sönkötyksesi vaikuta yhtään mitään etkä sinä ulkopuolisena ole kukaan sanomaan minulle tarvitsenko sitä vai en. Etkä ulkopuolisena ole sanomaan kenellekään muullekaan. Tavallisen autoilijan raja ei myöskään kulje siinä säätääkö autoaan itse vai ei, etkä sinä sitä rajaa määrittele, luuseri.


      • Seat124

        En tiedä mistään mitään, mutta joku asiantuntija kehasi että aurauskulmien tarkistus olisi hyvä tehdä muutamanvuoden välein, että auto oli kokoajan optimaalinen ja kertoo mahdollisista välyyksistä/vioista, tosin kukaanhan ei tee näin ja voipi olla että tässäkin on oma lehmä ojas :)


      • Mies19899
        jatänääntaasmotonettiin kirjoitti:

        Minä olen tavallinen autoilija ja olen ostanut motonetistä setin aurauksen säätämiseen. Siihen ei sinun sönkötyksesi vaikuta yhtään mitään etkä sinä ulkopuolisena ole kukaan sanomaan minulle tarvitsenko sitä vai en. Etkä ulkopuolisena ole sanomaan kenellekään muullekaan. Tavallisen autoilijan raja ei myöskään kulje siinä säätääkö autoaan itse vai ei, etkä sinä sitä rajaa määrittele, luuseri.

        Et ole tavallinen autoilija vaikka kuinka niin mussuttaisit. Tavallinen autoilija on se millainen autoilija yleisimmin on ja >95% autoilijoista ei tuollaista sarjaa osta eikä aio ostaa. Eikä tavallinen autoilija myöskään säädä autostaan yhtään mitään itse varsinkaan kun autojen huolto menee koko ajan vaikeammaksi autojen tullessa monimutkaisemmiksi. Tavallinen autoilija tuskin edes vaihtaa renkaita itse. Minäkään en ole tavallinen autoilija eikä se ole minulle mikään ongelma ja kulmat säädätän liikkeessä jos tuntuu tarpeelliselta.

        Voit ihan vapaasti nolata itseäsi lisää kirjoittamalla tähänkin vastaukseksi jotain tyhmää paskaa ja naurettavia "loukkauksia", et silti ole tavallinen autoilija.


    • Ainoatsäädöt

      Riippuu tietysti kovasti autosta mitä ohjauskulmia pystyy säätämään.
      Vanhoissa autoissa ei usein pystynyt säätämään kuin etupyörien aurausta/haritusta.
      Itse tehtiin aikanaan sellainen tanko missä oli poikittaisten lattarautojen päässä säätöruuvit lukitusmuttereilla. Se säädettiin ensin naftiksi kapeammalta puolelta (edestä jos aurausta) ja sitten katsottiin onko leveämmällä puolella se sopiva millimäärä.
      Tämä edellytti suoria vanteita, toki sen voi tarkastaa pyöräyttämällä rengasta puolikierrosta ja paino takaisin niiden päälle ja uusi tarkastus.

    • Säätäjäsami

      Ennen tätä teki wanhakansa, nyt itsensä toteuttajat :) en usko että tässä on rahasta kyse, lähinnä mennään sillä että halutaan kokeilla mitä tuostakin tapahtuu, niin kuin pikkupoikina avattiin kaikkia leluja ja katottiin mitä se on syönyt

    • Anonyymi

      Niin ja tekemäällä oppi,jos ei tee mitään jää oppiminenkin vähäiseksi jasiks toiseksi niissä vanhoissa autoissa JUURIKIN sai säädettyä kaiken uusissa et säädä muuta kuin aurausta koska kaikki muu on tehty että niitä ei voi säädellä mitenkään vaan osat on uusittava jos ovat vioittuneet.

    • Anonyymi

      Otetaan neljä ämpäriä tai maalipurkkia ja kaksi kahden metrin passia. Laitetaan ne renkaiden kylkeen ja edestä mitataan esim metrin välein passien välinen etäisyys. Viiden minuutin päästä on tulos selvillä. Sitten voit säätää tai viedä liikkeeseen säädettäväksi. Minulla on vielä aurauskulma 0 niin ei tarvitse tehdä laskutoimituksiakaan. Juuri mittasin em tavalla 5mm haritusta.

      • Anonyymi

        Käytän aina liikkeessä säädettävänä jos tarvii.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      212
      7460
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      57
      2912
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      190
      2327
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1733
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      159
      1694
    6. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      20
      1386
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      74
      1240
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      38
      1173
    9. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      27
      1155
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      50
      1029
    Aihe