Olen kuullut, että vanhuksille syötetään vanhainkodeissa neuroleptejä. Mutta mikä on se virallinen syy vanhusten lääkitykseen tällä tavoin ? Eikö neuroleptit olekin tarkoitettu psykoosien hoitoon ? Tuleeko vanhus ikänsä puolesta ja vanhainkotiin jouduttuaan tässä asetelmissa automaattisesti lääkityksi neurolepteillä, eikä ole mitään sairautta, johon neurolepti tehoaisi ? Entäpä vangit sitten ? Eikö heillekin pitäisi määrätä pakollinen neuroleptilääkitys, vaikkapa siksi, etteivät ole työelämässä ? Eihän heillä kai psykoosia ole, mutta kyllähän nyt vangeille pitää neuroleptilääkitys aloittaa. Entäpä koululaiset ? Hehän ovat sellainen erikoisryhmä, joille nyt ainakin on aloitettava neuroleptilääkitys. Sitten myös lukiolaiset pitää lääkitä neurolepteillä ja varusmiehet. Korkeakouluopiskelijat pitää myös neurolepteillä varmaankin lääkitä ? Entäpä Alkon myyjät ? Eikö heillekin pitäisi aloittaa neurolepti lääkitys. Onko neurolepti lääke sellainen ihme-eliksiiri, joka auttaa joka tilanteessa ja kaikkeen ja jollaisesta - hieman humoristiseen sävyyn - kerrotaan Villin Lännen kaupustelijoista puhuttaessa, jolloin humpuukikauppiaat eli ihme-eliksiirikauppiaat kieritettiin loppujen lopuksi tervassa ja höyhenissä huijauksen vuoksi. Kenet me nykymaailmassa kieritämme tervassa ja höyhenissä ? Kun kansalainen psykiatrin pakeille vilahtaa, niin raha kirstuhun kilahtaa. Onneksi me psykiatriset potilaat saamme elää ihmisarvoista elämää neuroleptien varjossa ? Pitkää ikää.
Neurolepejä joka makuun
30
679
Vastaukset
- LääkitäänHiljaiseksi
Katso alkuun vaikka tämä:
MOT: Lääkkeillä vaiennetut vanhukset
Muistisairaiden hankalaa käytöstä pyritään hillitsemään psykoosilääkkeillä. Toisissa kunnissa lääkkeitä määrätään anteliaammin kuin toisissa. Toimittajana Riikka Kaihovaara. ohjelmatekstitys (suomi)
http://areena.yle.fi/1-3179038
Yleltä löytyy muutakin ylilääkitsemisestä.- pekkapotilas
Joo, kiitos. Ei kai neuroleptien käyttö voi olla hyväksyttävää sellaisiin tarkoituksiin, jotka eivät ole sairauden hoitoa. Tiedän kyllä, että, jotkut viranhaltijat vähät välittää tällaisesta vanhusten huumaamisesta, mutta kyllä jotain pitäisi tehdä tällaisen valtaisan huumauskäytännön estämiseksi. Kun ei sairautta hoideta, on neuroleptien pakkosyöttö huumaamista. Ja käsittääkseni - tosiaan - neurolepteja annetaan pakolla. Onko se edes laillista ?
Kun sanoin tuosta, että raha kirstuhun kilahtaa, niin kyllä psykiatriasta hyötyy eniten lääketeollisuuden osakkeenomistajat ja myös näihin kytköksissä olevat eräät psykiatrit. Miksi ei annettaisi suoraan lääketeollisuudelle verotusoikeutta. Nythän verovaroin suoritetaan suurimmaksi osaksi lääkkeiden oston maksaminen. Itselläni on vain hyvin pieni osuus lääkemenojen kattamisesta suoritettavanani ja summa, joka minunkin "auttamiseen" on käytetty kuluneen 24 vuoden aikana, on valtava. Kun olen taistellut virkakuntaa vastaan 24 vuotta, niin on suuri epäilys, että hoito aloitettiin alun perin sosiaalis-yhteiskunnallisena rangaistustoimena ja sellaisena on myös hoitoa jatkettu. Mutta aurinko paistaa minullekin ja pian kunnian kukko jättää laulamatta eräille.
Todettakoon kuitenkin, että on myös hyvää psykiatriaa, johon olen myös törmännyt. - pekkapotilas
Ex talousalan opiskelijana voin sanoa, että lääketeollisuutta voisi luonnehtia privaattibolsevistiseksi ja massiiviseksi moolokin kidaksi, joka nielee verotusoikeuden kaltaisella pakkovallalla yhteiskuntien veronmaksajien varoja jättiläismäärin pyrkien kohta ehkä vaikuttamaan jokaiseen kansalaiseen strategioissaan. Lääketeollisuuden johtoa ja siihen liittyvää valtion hallintoa voisi luonnehtia kuin Neuvostoliiton politbyrooksi, joka pyrkii jatkuvasti ja loputtomasti laajenemaan. Vasalleja ovat jotkut psykiatrit ja terveydenhuollon muut viranhaltijat. Ns. yksityistä sektoria unohtamatta. Olen jonkin verran lukenut terveydenhuoltoa - erityisesti psykiatriaa - käsittelevää hätkähdyttävää kirjallisuutta ja osan olen kokenut nahoissani itse. 24 vuoden kokemuksella byrokraattisen murskauskoneiston edessä. Miten kävi Aku Kopakkalan. Minusta Aku Kopakkala on esiintulossaan ollut Lasse Virenin kaltainen kansallissankari.
- VähemmänHenkilökuntaa
Hoitsujen laiskuutta. Sänkyyn lamaantunutta kita auki makaavaa ei juuri tarvise hoitaa, käyttää aikaa. Vaippojakaan ei vaihdeta jokapäivä.
- BoiengB17
Joo, onhan se noinkin. Syitä voi olla enemmänkin. Itse ajattelin, että jos näyttää sille, että joudun vanhainkotiin, teen sitä ennen itsemurhan. Olen läheltä nähnyt millaista "auttaminen" ja "hoito" voi olla.
- leptaus
Yksi peruste miksi Imovanet vanhusten unilääkkeenä korvattiin neurolepteillä oli että neuroleptit eivät aiheuta tokkuraisuutta eivätkä riippuvuutta,lol.Lääkäri joka tämän sanoi eräässä tv-ohjelmassa näytti siltä kuin ei itsekään uskonut siihen mitä suustaan päästi.
- HajuPaljastaa
Imovane haisee kyllä reippaasti vanhustenhuoltoyksiköissä. Haju tursuaa hiestä. Imovanea saa kaikki. Pyytämättä ja pyytämällä.
Imovane neurolepti = hyvin rauhallinen = helppohoitonen vanhus.
- hyvästi-jää
Itse neuroleptien haitat kokeneena pelkään vanhuutta tai dementiaa, jossa neuroleptejä käytettäisiin "käytöshäiriöihin" eli käytöksen kontrollointiin laitosolosuhteissa. Olen päättänyt, että päätän päiväni ennemmin kuin joudun enää jonkun puoskarin tai hoitajien vallan alle "neuroleptikidutettavaksi" ja kontrolloitavaksi laitokseen. Näen vieläkin painajaisia ajasta ja koen, että olin yliherkkä tuon lääkeryhmän lääkkeille, mutta niitä pakotettiin minulle, siitäkin huolimatta että olin mennyt sekavammaksi niitä käyttäessäni. "Hoito" niillä tuntui rangaistukselta ja minulta vietiin kaikkein pyhin - oikeus olla ihminen tavalla millä olen ja oikeus kieltäytyä vieraista ainaiesta kehossani . Olen pysyvästi traumatisoitunut noista "lääkkeistä", jotka aiheuttavat samaan aikaan ajattelun jähmeyttä ja sisäistä levottomuutta ja tavallista poikkeavan ahdistavan lamaannutetun olon. Ne ovat ennenkaikkea kemiallinen pakkopaita, niiden zombiuttavaa vaikutusta pidetään hyvänä. Oksennan melkein kun ajattelen ja saan itsetuhoisia ajatuksia muistellessani tuota asetelmaa, jossa olin lääkäreiden koekaniini jolla ei ollut oikeuksia.
- Terve.vaanmenoa
Muistisairaalle on se ja sama mitä lääkettä annetaan. Kun ei muista edes missä asuu ja mikä päivä, omaisista puhumattakaan.
Lopetetaan kaikki lääkitys.
Siellä tapelkoot ja murjokoot toisiansa palvelutalossa aikansa ratoksi.
Nim. jos kaveri menee väärään kammariin, väittäen omakseen, niin turpiin tuleee. - Samasemitäniilletekee
Terve.vaanmenoa kirjoitti:
Muistisairaalle on se ja sama mitä lääkettä annetaan. Kun ei muista edes missä asuu ja mikä päivä, omaisista puhumattakaan.
Lopetetaan kaikki lääkitys.
Siellä tapelkoot ja murjokoot toisiansa palvelutalossa aikansa ratoksi.
Nim. jos kaveri menee väärään kammariin, väittäen omakseen, niin turpiin tuleee.Eli sinulle on ok, että muistisairaita, jolla viitannet vahvasti dementoituneisiin ihmisiin, käsitellään tavaroina.
- Terve.vaanmenoa
Mikä tavara se on joka muistamattomuuttaan vahingoittaa toista? Sinun mielestä siis, jos asuu hoivakodissa ei ole ihminen vaan tavara?
Outo käsitys ihmisyydestä. - Samasemitäniilletekee
Mikä tavara se on joka muistamattomuuttaan vahingoittaa toista? Sinun mielestä siis, jos asuu hoivakodissa ei ole ihminen vaan tavara?
Outo käsitys ihmisyydestä.Ymmärrät tarkoituksella väärin ja vääntelet vielä sanomaani. Olet epärehellinen keskustelija. En jaksa haaskata aikaa sellaisiin.
- Terve.vaanmenoa
Sinä se vääristelet minun sanomaani. Kun lyön tosiasiat eteesi, alat syyttämään.
Sinulla ei ole minkäänlaista kokemusta vanhustenhoidosta.
Kunhan höpiset turhaa pskaa - hublahaa
Tervevaanmenoaan mielestä ihmisille vaan vanhana neuroleptejä pyllyyn laitoksessa, jos ei osaa käyttäytyä rauhallisesti. Katsotaanpa sitten mitä mieltä olet tuosta hoidosta jos omalle kohdalle sattuu. Se on kai sama mitä aineita sitä vanhana vetää. Hmm.. Tosin, ihminen on ihminen vanhanakin, vaikka olisi kuinka dementoitunut, jonkinlainen ymmärryskyky on ja lääkkeiden haitat kokee ruumiissaan vanhanakin. Ilmaisukyky lääkkeiden haittavaikutuksista ilmaisemiseen voi olla tosin heikentynyt ja osa saattaa jo lääketokkuroissaan sekoilla menemään. No, pitää toivoa että läheiset edes huomaavat vanhuksen sekavaksi muuttumisen esimerkiksi lääkkeiden myötä. Kun sitten lääketokkurassa dosetti täynnä lääkkeitä sekoilee menemään ja kenties niiden takia on sekava, niin onneksi on neuroleptit rauhoittamaan ja lisäämään lääkekuormaa, joista kaikkien lääkkeiden yhteisvaikutuksia ei edes täysin ole kunnolla perinpohjin tutkittu. Tosin joillekin tulee neurolepteistakin levoton olo. Ja samalla aivokuollut. No, mitäpä sitä aivotoiminnalla enää vanhana. No, onneksi annosta voi hilata hamaan tappiin ylös jos käytös ei ala muuttumaan riittävän lobotomoiduksi ja potilas elämöitsee liikaa sängyssä makaamisen sijaan. Hyvä potilas on hiljaa kuola poskella neurolepteissä, kun resursseja puuttuu. Loppuvaiheessa elämää on sitten jo sisältä valmiiksi kuollut niin kuolema tulee mukavana ja toivottuna asiana.
- pekkapotilas
Sanottakoon kaiken negatiivisuuden keskeltä, että on olemassa todella hyvää psykologiaa ja psykiatriaa. Olen tällaista henkilökuntaa kohdannut ja asiat ovat varmaankin heidän ansiostaan minun kohdallani sujuneet hyvin. Osa henkilökunnan edustajista on todella älykästä, rehellistä ja empaattista ja sellaista on ollut myös niin sairaalassa, avohoidossa ja yksityiselläkin puolella. Ja sanoisin, että psykologian tai psykiatrian tieteelliset teoriat - kun ne hyvin hallitsee - ovat myös sentään hyvinkin järkeviä, vaikkakin materialistisia ja siksi hieman onnahtelevia. Mutta, kun törmää matalaotsaiseen pakkokeinoin varustettuun psykiatriaan on katastrofi valmis ja sistä olen myös kokenut suoranaisine rikoksineen. Lääketeollisuudesta ei minulla ole kuitenkaan juurikaan mitään hyvää sanottavana. Yleisesti ottaen pitäisin lääkitystä ihmisiin sovellettuna epäonnistuneena alalla.
- pekkapotilas
No, sen sanon vielä, että aivokemiabalanssi teoria on suoranaista humpuukia ja sen soveltaminen pahaa oloa kärsiviin ihmisiin on hyvin vaarallista hyvinvoinnin kannalta.
- Jjgd
Neuroleptien vaikutusmekanismi ei ole mitenkään spesifisti psykoosirn hoitoon kehitettyjä. Niitä verrattiin aikanaan lobotomiaan, koska ne saavat aikaan samanlaisia debiilejä ruumiita, joilla ei ole omaa tahtoa. Siksi ne olivat niin tehokkaita mielisairaaloissa. Psykooseja ne keskimäärin hoitavat heikentämällä psykoosioireita alle puolet siitä pistemäärästä, mitä pidetään kliinisesti merkitsevänä. Eli toisin sanoen kyseessä on monikäyttöinen sedatiivi, jonka teho perustuu ihmisten tiedollisten toimintojen heikentämiseen. Psykoottiset oireet ovat yleensä ihan normaaleja, tosin korostuneen paranoidisia, ajatuksia. Tietenkin sitä voidaan käyttää vanhusten käytöksen kontrollointiin, msiihenhän niitä on aina käytetty -sosiaaliseen kontrolliin. Psyykenlääkkeitä eivät ylipäätään ole mitenkään spesifejä vaikutusmekanismeiltaan eikä ne korjaa mitään tunnettuja ongelmia hermostossa. Kun ymmärtää että ne ovat huumeiden kaltaisia psykoaktiiviset aineita, niin ymmärtää niiden rajattoman käyttöpotentiaalin.
- mmhmmm
Oma veikkaukseni on, että niitä käytetään, koska ne rauhoittavat ( osa auttaa unensaannissa) ja vähentävät/poistavat aggressiivista käytöstä, joka on todella yleistä joillakin potilailla. Syön itse neuroleptia, ja minulla se nimenomaan tehoaa aggressiivisiin raivokohtauksiin, pitäen ne kokonaan poissa. Auttaa myös vainoharhoihin. Skitsofreenikko en ole, mutta traumataustani takia on monenlaista oiretta.
- Täysintotta
Outoa hoitoa neurolepti lääkkeillä aivan kuin Psykiatria potilaat tuupataan täyteen Leponexia jopa 900 m se on todella paljon pidetään rauhallisetkin potilaat turruksissa hyvä että ymärtävät edes missä ovat hoidossa nämäkö ovat hoitoja millä potilaat toipuvat eivät todellakaan toivu saatikka tervehdy miksi vastuu henkilöt eivät tutki näitä ihmisoikeus rikkomuksia rinnaistettavissa aikoinaan Hitlerin lääkäri Mengelin toimiin ihmisten tuhoamisista.
- ad.libris
Mielen lääkintä on joskus lähes puoskarointia.
Onko se aina yleisinhimillisesti laillistakaan ?
Tämän kai kaikki tietävätkin, mutta mainittakoon taas:
Erittäin mielenkiintoinen kirja aiheesta on
"Tappava psykiatria ja lääkinnän harha"
Kirjoittanut Peter C. Götzsche
Jokaiseen kirjaan pitää suhtautua kriittisesti, mutta tämän jälkeen ajatukset/käsitykset psyykenlääkkeistä ja lääketeollisuudesta muuttuvat aika totaalisesti.
Vaikka ennestään aavistaisi, että mätää on...
Kirjaa on suorastaan tuputettu täällä jo vuosia sitten ja kun se aina uudestaan ja uudestaan tuli esiin, lainasin sen viimein kirjastosta uteliaisuudesta ja ajatellen, että jotainhan siinä pitää olla lukemisen arvoista.
Se ylitti kiinnostavuudessaan ja tietomäärässä odotukseni. Muutti käsityksiä ja ajatuksia aika totaalisesti.
Hankin kirjan itselleni myöhemmin eräästä nettikirjakaupasta, joka mainostaa itseään usein tv:ssä.- Terve.vaanmenoa
Mätää on vain sinun pähkinän kokoisissa aivoissasi!
Jos tehostetun palvelun yksiköissä ei asukkailla olisi toimivaa lääkitystä, muistisairaat listisivät toisensa launtai-illan ratoksi!
Ap on juuri sellainen "omainen", joka on "kuullut" ikäihmisten lääkityksestä.
Näitä perintöä norkoilevia omaisia on riesaksi asti v*ttuilemassa ja valittamassa hoitohenkilökunnalle. - x4uwi7o9
Mätää on vain sinun pähkinän kokoisissa aivoissasi!
Jos tehostetun palvelun yksiköissä ei asukkailla olisi toimivaa lääkitystä, muistisairaat listisivät toisensa launtai-illan ratoksi!
Ap on juuri sellainen "omainen", joka on "kuullut" ikäihmisten lääkityksestä.
Näitä perintöä norkoilevia omaisia on riesaksi asti v*ttuilemassa ja valittamassa hoitohenkilökunnalle.Sinä taas olet ihminen, joka ei välitä muista *askan vertaa. Kutsut vanhusten myrkytttämistä ja sedatointia lääkitsemiseksi, joka jo sinällään paljastaa asenteesi vanhuksia kohtaan.
- justthinkingitt
Onkohan tuo sadistinen terve.vaanmenoa työhönsä leipääntynyt vanhushoitaja?
- 12d3123d1312d3
Kaikki suomessa on päin persettä, mitä kaikkea he tekevätkään verhojen takana. Ja kuka heitää joutaa jatkuvasti työkiireidensä keskellä vahtimaan? Jatkuvasta hoitajien määrää ja rahoitusta kiristetään ja huononnetaan. Jumala meitä auttakoon, itsekkin skisona olen kokenut mielisairaalan kauhut. Siellä helposti tulee paniikinomainen tunne siitä ettei omilla sanoilla tai tekemisillä ole enää mitään väliä kenellekkään. Elämä pelkän tuurin varassa.
- retta
Kyllä sairastuessaan on aika paljon hitaan terveydenhuollon armoilla.
Lääkkeistä ja sairaudestaan ei joskus saisi edes kysyä mitään.
Lääkärit närkästyvät ja mitätöivät joskus potilaan älliä.
Eivät selitä mitä potilas haluaa tietää omasta sairaudestaan, ajatellen ilmeisesti että potilas on liian tyhmä tajutakseen mitään.
Iäkäs ei pysty puoliaan pitämään. Nappia naamaan vaan. - pekkapotilas
Ap:n omaiset ovat jo kuolleet ja ap on itse nähnyt ja kokenut "hoidon". Kiitos hoitaja vittuilustasi. ;)
- pekkapotilas
Sorry, nyt tuli painovirhe: Eivät omaiset ole kuolleet vaan vanhemmat. Omasta hoidostani voin sanoa, että on ollut hyvin järkevää hoitoa, mutta suoranaista terroriakin ( sairaalassa ) ja se mitä olen kuullut vanhusten hoidosta on hyvin yleinen kertomus ja todella usein sellaisesta puhutaan.
- Terve.vaanmenoa
Kuulopuheita täällä toistellaan.
Kannattaisi raahata se lihava p*rse ylös tuolista ja käydä seuraamassa arkielämää täysin muistamattomien ihmisten tehostetun palvelun hoivakodissa.
Turha on toivoni.
Tämän palstan rikkiviisaille "asiantuntijoilla" menisi kurat housuihin.
Kyllä täällä ollaan tietomiestä.
Tosielämän kohtaamista pelätään.
Pienet ovat teidän luusereiden ympyrät
- Anonyymi
Sama meno jatkuu?
- Anonyymi
Jollain tavallahan lääkäreiden, hoitajien ja lääketehtaiden osakkeenomistajien pitää vaurastua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559