Moi! Olen ensikertaa kasvattamassa kurkkuja. Laji on avomaankurkku Rhensk Druv ("Reinin rypäle"). Kaikissa taimissa on tällä hetkellä 2 lehteä. Mietin, että pitääkö taimia latvoa? Olen lukenut joitain keskusteluja, joissa osa sanoo että pitää, ja osa sanoo että ei. Ota siitä nyt sitten selvää, että mitä pitäisi tehdä. Olen laittamassa taimet metrin korkuiseen pieneen ns. kasvihuoneeseen kun ovat vielä vähän isompia. Kiitos vastauksista! Ps. muutenkin saa kurkun hoidosta kaikenlaisia hyödyllisiä vinkkejä kertoa!
Kurkuntaimien latvominen
4
3116
Vastaukset
- Viljelyseis
Vaikutat tosi tietämättömältä asian suhteen. On varmasti parempi, että haet kurkkusi lähikaupasta. Säästät varmuudella euroja.
- Tätsy
Älä ihmeessä latvo. Sinun taimesi ovat vasta sirkkalehtivaiheessa eli aivan kasvun alkuvaiheessa, anna kasvaa. Kun maa on riittävän lämmin istuta kasvupaikalle ja edelleen anna kasvaa. Koskaan en ole kurkkuja latvonut, tomaatteja kylläkin ja se onkin ihan eri juttu.
- KylmäKevät
Höh "viljelyseis", ei puutarhan ystävä noin ajattele. Harrastukset saavat maksaa, senhän näkee puutarhaliikkeiden hinnoistakin. Omppuja ja marjapensaita lukuunottamatta olen itse reilusti tappiolla pienimuotoisessa puutarhailussani.
Jos kurkkukasvi on pensastava, ei tietääkseni leikata. Köynnöstävän voi puutarhanetin neuvon mukaan latvoa 5-6 lehtiparin jälkeen. Se saattaa olla kätevää, jos kasvattaa kurkkua matalalla maata pitkin. Itse olen kasvattanut ylöspäin kiertelemään tukien varassa, ja silloin ei leikkaamista ole tarvittu. - Anonyymi
Täällä hyvät ohjeet: https://www.suomela.fi/latvominen-kay-helposti-lopputuloksena-tuuheat-kasvit/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain607492Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1232926- 1421766
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651649Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1151458Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1671394- 1301134
- 73827
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47802- 52715