Moi! Olen ensikertaa kasvattamassa kurkkuja. Laji on avomaankurkku Rhensk Druv ("Reinin rypäle"). Kaikissa taimissa on tällä hetkellä 2 lehteä. Mietin, että pitääkö taimia latvoa? Olen lukenut joitain keskusteluja, joissa osa sanoo että pitää, ja osa sanoo että ei. Ota siitä nyt sitten selvää, että mitä pitäisi tehdä. Olen laittamassa taimet metrin korkuiseen pieneen ns. kasvihuoneeseen kun ovat vielä vähän isompia. Kiitos vastauksista! Ps. muutenkin saa kurkun hoidosta kaikenlaisia hyödyllisiä vinkkejä kertoa!
Kurkuntaimien latvominen
4
2642
Vastaukset
- Viljelyseis
Vaikutat tosi tietämättömältä asian suhteen. On varmasti parempi, että haet kurkkusi lähikaupasta. Säästät varmuudella euroja.
- Tätsy
Älä ihmeessä latvo. Sinun taimesi ovat vasta sirkkalehtivaiheessa eli aivan kasvun alkuvaiheessa, anna kasvaa. Kun maa on riittävän lämmin istuta kasvupaikalle ja edelleen anna kasvaa. Koskaan en ole kurkkuja latvonut, tomaatteja kylläkin ja se onkin ihan eri juttu.
- KylmäKevät
Höh "viljelyseis", ei puutarhan ystävä noin ajattele. Harrastukset saavat maksaa, senhän näkee puutarhaliikkeiden hinnoistakin. Omppuja ja marjapensaita lukuunottamatta olen itse reilusti tappiolla pienimuotoisessa puutarhailussani.
Jos kurkkukasvi on pensastava, ei tietääkseni leikata. Köynnöstävän voi puutarhanetin neuvon mukaan latvoa 5-6 lehtiparin jälkeen. Se saattaa olla kätevää, jos kasvattaa kurkkua matalalla maata pitkin. Itse olen kasvattanut ylöspäin kiertelemään tukien varassa, ja silloin ei leikkaamista ole tarvittu. - Anonyymi
Täällä hyvät ohjeet: https://www.suomela.fi/latvominen-kay-helposti-lopputuloksena-tuuheat-kasvit/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?5557305Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3292755Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3872045- 1271254
- 311213
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl41149- 911016
Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1021002Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h64981- 44852