Erottautuminen Kristus-ruumiista

todellinen_eriseurainen

Kristus-ruumis on maailmanlaajuinen Kristukseen uskovien joukko. He jotka ovat ottaneet uskossa vastaan syntiensä sovituksen, Jeesuksen Kristuksen uhrin kautta.

Mikä hyvänsä yhdistys, kirkko tai yhteisö sanoutuu irti maailmanlaajuisesta Kristus-ruumiista ja alkaa julistaa omistavansa Kristuksen ja sovituksen yksin, ja ryhtyvät muita sysäämään julistuksissaan ulos pelastuksesta, niin silloin on kysymys puhtaasti eriseurasta.

Näitä on paljon, esikoislestadiolaisuus ja vanhoillislestadiolaisuus eivät ole ainoita eriseuroja jotka rakentavat autuutensa yhdistyksellään vahvistettuun Kristukseen.

Kristus ei tarvitse yhtäkään yhdistystä, hän perusti kirkkonsa 2000 vuotta sitten ja kutsuu jokaista sen jäseneksi. Muista kristityistä eristäytyneet yhdistykset ja kirkot ovat itseriittoisten ylpeiden ihmisten konsti muodostaa eriseura Kristus-ruumiin ulkopuolelle.

Näiden yhdistysten takana on aina ryhmä vallanhaluisia ihmisiä, jotka ovat onnistuneet uhkauksillaan ja pelotteluillaan, sekä muita mustamaalaamalla hankkimaan pahaa aavistamattomia tietämättömiä alamaisia itselleen. Nämä johtajat ovat näitä lietsojia, tavallinen kansa on hölmöyttään tai tietämättömyyttään petettyjä vilpittömiä, Jumalaa pelkääviä ihmisiä.

68

1328

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todellinen_eriseurainen

Täällä oli aiemmin avaus jossa tietyn yhdistyksen jäsen piti yhdistystään elävänä uskona. Eli opissa ja elämässä huikentelevainen yhdistyksen politbyroo on kohde johon henkilö uskoo itse pelastuakseen kadotuksesta ja edellyttää kaikilta muilta samsa. Tämä on karmea eksytys. Yhdistyksen johtoryhmästä on tehty epäjumala ja sen mukasn jsetaan tuomio.

Yhtäältä säälittävää, mutta toisaalta hyvin vaarallista heille jotka ovat eksyneen ihmisoppien ristiriitaiseen orjuuteen.

Kun tällainen orja tapaa Kristuksessa vapaan, hän järkyttyy ja hänen turvallisuudentunteensa horjuu. Säilyttääkseen itse rakentamansa turvallisuuden tunteensa, hän ryhtyy etsimään vapaasta samoja orjan merkkejä kun itsessäänkin on. Ja kun niitä ei ole, niin hän tuomitsee vapaan.

Vapaan kristityn kehoituksen luopua ihmisjumalista ja orjuudesta Kristuksen vapauteen, hän tulkitsee vihamielisyydeksi ja eriseuraisuudeksi.

Todellisesti eriseuraiselle ei riitä Kristuksen lahjoittama täydellinen vanhurskaus, vaan hän rakentaa räteistä ja lumpuista vanhurskautta itselleen ja vaatii samaa muiltakin.

• Näytä-tietä-älä-ojaa

Täällä esiintyy henkilö jonka tarkoitus ei ole Kristuksen kirkastaminen, vaan Hänen psalminsa koostuu muiden uskovien ja "uskontojen" mollaamiseen.

• ihmistentekemäportti

Perustele, sinä mollaamisesta moittiva N-t-ä-o, miksi oikeaa tietä ja oikeaa uskoa nimissään pitäviä yhteisöjä moittiva aloittaja on väärässä ja puhuu mollissa.

Vaikka näissä "oikeissa"ja "puhtaiden käsien" yhteisöissä on niin paljon ihmisen tekemiä esteitä autuuteen, niin niitä pitää koko ajan saada lisää. Sitten sanotaan, että niiden lähde on "henki, joka seurakunnassa puhuu".

Nykyajan Bethelemin neuvoille pitäisi olla myös kuuliainen, jos haluaa päästä autuaana ajasta ikuisuuteen. Tuo kuuliaisuus ja alistuminen ihmisten ja "seurakunnan hengen" on ahdas portti - ihmisen tekemä, jonka läpi en halua päästä.

On vain yksi lammashuone ja yksi paimen, joka avaa oven hänelle, joka uskoo Häneen ja alkaa seurata Häntä Tiellä. Muita teitä kohti autuutta ei ole. Minulle oli vaikea löytää ahdasta porttia ja Paimenta, oli hyvä, että Hän löysi minut ja johdatti portista sisään. Armo kuuluu kaikille, Hänen armonsa, ei ihmisten armoa kysellä viimeisellä tuomiolla.

• Ei-katkeruuden-kautta
        ihmistentekemäportti kirjoitti:

Perustele, sinä mollaamisesta moittiva N-t-ä-o, miksi oikeaa tietä ja oikeaa uskoa nimissään pitäviä yhteisöjä moittiva aloittaja on väärässä ja puhuu mollissa.

Vaikka näissä "oikeissa"ja "puhtaiden käsien" yhteisöissä on niin paljon ihmisen tekemiä esteitä autuuteen, niin niitä pitää koko ajan saada lisää. Sitten sanotaan, että niiden lähde on "henki, joka seurakunnassa puhuu".

Nykyajan Bethelemin neuvoille pitäisi olla myös kuuliainen, jos haluaa päästä autuaana ajasta ikuisuuteen. Tuo kuuliaisuus ja alistuminen ihmisten ja "seurakunnan hengen" on ahdas portti - ihmisen tekemä, jonka läpi en halua päästä.

On vain yksi lammashuone ja yksi paimen, joka avaa oven hänelle, joka uskoo Häneen ja alkaa seurata Häntä Tiellä. Muita teitä kohti autuutta ei ole. Minulle oli vaikea löytää ahdasta porttia ja Paimenta, oli hyvä, että Hän löysi minut ja johdatti portista sisään. Armo kuuluu kaikille, Hänen armonsa, ei ihmisten armoa kysellä viimeisellä tuomiolla.

Jeesus ei opeta julistamaan kenenkään läisyyden kumoamista, vaan opastamaan perille.
        Miksi keskityt niihin mahdollisiin harhapolkuihin, jotka eivät mielestäsi vie perille?
        Lähetyskäsky ei tarkoita eri uskontojen kumoamis julistusta.
        Kirkasta Kristusta ,

• Kalle334

Hyvä avaus aloittajalla.
        Valitettavan monessa yhteisössä keskitytään korostamaan omaa erinomaisuuttaan ja unohdetaan, millainen on Kristuksen kirkko.
        Viime aikoina tämä on tullut ikävästi näkyviin eräiden lestadiolaisuuntien toiminnassa, joissa muut uskovat tuomitaan hiiriksi ja rotiksi.

• ihmistentekemäportti
        Ei-katkeruuden-kautta kirjoitti:

Jeesus ei opeta julistamaan kenenkään läisyyden kumoamista, vaan opastamaan perille.
        Miksi keskityt niihin mahdollisiin harhapolkuihin, jotka eivät mielestäsi vie perille?
        Lähetyskäsky ei tarkoita eri uskontojen kumoamis julistusta.
        Kirkasta Kristusta ,

Perustelen: Kun olen saanut kasvaa yhdessä ja samassa hengellisessä yhteisössä, jossa on ollut paljon minulle rakkaita uskonsisaria ja -veljiä, niin olen joutunut yllä mainitsemistani syistä siirtymään sieltä pois. Olen monen mielestä, näin on moni minulle sanonut, poistunut kristittyjen yhteydestä ja Kristuksen ruumiista.

On ihmeellisiä tuomitsemisia! Olen ihan samalla Tiellä kulkemassa kuin aiemmin, kuuntelen mitä Pyhä Henki sanoo ja luen mitä Raamattu kertoo. Kuuntelen samoja saarnoja kuin aiemmin, mutta vain eri paikoissa kuin aiemmin. Herran huoneessa kuulen Sanaa, ehtoollista ja syntini todistetaan minulle anteeksi.

Missä eriseuralaisuus, missä kristityt, missä Kristuksen ruumis?

• LuotanPHhoitoon

Perustelen: Kun olen saanut kasvaa yhdessä ja samassa hengellisessä yhteisössä, jossa on ollut paljon minulle rakkaita uskonsisaria ja -veljiä, niin olen joutunut yllä mainitsemistani syistä siirtymään sieltä pois. Olen monen mielestä, näin on moni minulle sanonut, poistunut kristittyjen yhteydestä ja Kristuksen ruumiista.

On ihmeellisiä tuomitsemisia! Olen ihan samalla Tiellä kulkemassa kuin aiemmin, kuuntelen mitä Pyhä Henki sanoo ja luen mitä Raamattu kertoo. Kuuntelen samoja saarnoja kuin aiemmin, mutta vain eri paikoissa kuin aiemmin. Herran huoneessa kuulen Sanaa, ehtoollista ja syntini todistetaan minulle anteeksi.

Missä eriseuralaisuus, missä kristityt, missä Kristuksen ruumis?

Siinä on se jokin tapahtunut , kun sinun piti vaihtaa seurakuntaa. Siinä tuomitset toisen, siinä kumosit teoriasi ettei laisuudella ja läisyydella ole väliä.
        Kukaan ei ole tähän päivään mennessä tullut muovaamaan uskoani, joten voin edelleen luottaa Pyhän Hengen kirkastavan Jumalan Sanassa minulle kaiken tarpeellisen seurakunnassa taivaaseen pääsemiseksi.

• 556532

Ehkä tässä nyt esikoiset ry koittaa perustella, 92 käännöksen kohtaa ilm.22:16 itse olette sen käyttöön ottanut . Ei mollaamanne muut .

• ihmistentekemäportti
        LuotanPHhoitoon kirjoitti:

Siinä on se jokin tapahtunut , kun sinun piti vaihtaa seurakuntaa. Siinä tuomitset toisen, siinä kumosit teoriasi ettei laisuudella ja läisyydella ole väliä.
        Kukaan ei ole tähän päivään mennessä tullut muovaamaan uskoani, joten voin edelleen luottaa Pyhän Hengen kirkastavan Jumalan Sanassa minulle kaiken tarpeellisen seurakunnassa taivaaseen pääsemiseksi.

Niin minäkin luotan, vahvasti, Pyhän Hengen neuvoihin ja johtoon. En vaihtanut seurakuntaa. En mennyt mihinkään sellaiseen seurakuntaan, jota Jeesus ei ole perustanut. Pysyn Hänen seurakunnassaan. Minä en tuominnut ketään. En todennut, ettei -laisuudella ja -läisyydellä ole väliä. Toin esille syyt ja perustelut, joita pyysit, jonka takia olen Kristuksen ruumissa ja Hänen seurakunnassaan edelleen niin kuin siellä tulee olla.

Jos olet lukenut Raamatusta itsensä Jeesuksen puheita siitä, mitä on usko, mikä on Tie ja kuka Hänen kanssaan saa iäisyydessä olla, niin...

• 556532

Laitan tähän vielä ilm.22:16 kohdan JEHOVIEN Raamatusta." Minä Jeesus lähetin enkelini todistamaan teille näistä, asioista seurakuntien hyväksi. Minä olen Daavidin juuri ja jälkeläinen , se kirkas aamutähti." : Jos siitä on hyötyä esikoiset ry:lle niin pärjäätte sen 92 käännöksen kanssa.

• ihmistentekemäportti
        556532 kirjoitti:

Laitan tähän vielä ilm.22:16 kohdan JEHOVIEN Raamatusta." Minä Jeesus lähetin enkelini todistamaan teille näistä, asioista seurakuntien hyväksi. Minä olen Daavidin juuri ja jälkeläinen , se kirkas aamutähti." : Jos siitä on hyötyä esikoiset ry:lle niin pärjäätte sen 92 käännöksen kanssa.

Taidat pitää jehovaraamutusta vai mikä se onkaan nimeltään? Miksi moinen viesti? Kohdistettuna esikoisille? Onko jotain kannetta heitä kohtaan? Kateus heidän ilosta ja vapaudesta elää ilman isäin ja tämän ajan Betheleminmiesten sääntöjä?

• 556532

Jotta silmäsi ehkä aukeaisivat vaikka aika toivottomalta se vaikuttaa . Aukeaisivat huomaamaan kuinka lähellä tuo kohta on jehovien käännöstä. Kun sitä vertaa 92käännökseen.

• Hävetkääriettaat

KTK on moneen kertaan todistanut, että vai Esikoslestadiolaiset, jotka hän hyväksyy, pääsevät taivaaseen. Miksi joillekin on niin vaikeata se uskoa.?

• TeilläLakienLaki

Taidat pitää jehovaraamutusta vai mikä se onkaan nimeltään? Miksi moinen viesti? Kohdistettuna esikoisille? Onko jotain kannetta heitä kohtaan? Kateus heidän ilosta ja vapaudesta elää ilman isäin ja tämän ajan Betheleminmiesten sääntöjä?

Oikeat säännöt ovat kirkkolaki ja säädökset, niillä voi purkaa raamatunkin "säädökset"

• pölhöt

Kristusruumis on ruumis!
      Kristinusko on psykopatiaa ja rasismia!
      Miten kenenkään pelastaja voi olla surkimus joka ei kyennyt pelastamaan edes itseään?
      Olette surkusakki, jolle voi tehdä mitä vain niin, ettette edes itse ymmärrä, kun olette lukinneet ajatuksenne tuhon tuovaan idiotismiin.

• Kirjakääröt

Jaak.2:13 Biblia (1776). Sillä armoton tuomio pitää hänen päällensä tuleman, joka ei laupiutta tehnyt....

• ristuksen_veri_ja_ruumis

Kristuksen ruumis on syöty ehtoollisilla, sionisti uskis kannibaalien toimesta.

On epäilys että jotkut kiihkeimmät uskovaiset olisivat myös käyttäneet ristuksen ruumista seksuaalisesti hyväksi.

• kuinvoikinolnoinsokeit

Esikoislestadiolaisuuden jättäneet eivät ole muuttuneet, vaan esikoislestadiolaisuus muuttui niin paljon ettei Jeesuksen seuraaja voi sitä ihmisopeilla höystettyä mostaa syödä vapaakirkoksi muuttuneessa herätysliikkeessä.

On täysin hullu jo pelkkä ajatuskin siitä, että liike joka on vuodesta 1844 ollut evankelisluterilaisen kirkon herätysliike, alkaa yht'äkkiä leikkimään hurrien vaatimuksesta kirkkoa. Ja maallikot tekeytyvät papeiksi, ilman asianmukaista koulutusta ja oodinaatiota tehtävään. Ei kirkkoa tuosta vain perusteta, eikä kirkon sisäinen herätysliike voi sanoautua irti sakraaliyhteydestä, mutta samaan aikaan muka kuulua kirkkoon.

• VapausUskontoihin

Evl kirkon papit leikkivät saarnaajia ja rajoittavat sakramenttien käyttöoikeutta vain laisuuteensa. Evl kirkko on muutettu hyvin kaukaiseksi kuvaksi alkuseurakunnan KRISTUSRUUMIISTA. evl. Kirkon jäsenyys tekee Luterilaiseksi, vaikka ei ikänä kirkosta olisi kuullutkaan. Jos ei ole tuloja niin , jäsen ei silloin maksa edes kirkollisveroja. Ei tuosta vain kirkkoa perustettu eikä näillä näkymin perusteta. Kirkon jäsenet voivat käyttää vapauttaan ja käydä haluamassaan ehtoollistilaisuudessa.
        Kirkon säännöt eivät anna mahdollisuutta vahtia jäseniensä ehtoolliskäyttäytymistä.

• 0445555453
        VapausUskontoihin kirjoitti:

Evl kirkon papit leikkivät saarnaajia ja rajoittavat sakramenttien käyttöoikeutta vain laisuuteensa. Evl kirkko on muutettu hyvin kaukaiseksi kuvaksi alkuseurakunnan KRISTUSRUUMIISTA. evl. Kirkon jäsenyys tekee Luterilaiseksi, vaikka ei ikänä kirkosta olisi kuullutkaan. Jos ei ole tuloja niin , jäsen ei silloin maksa edes kirkollisveroja. Ei tuosta vain kirkkoa perustettu eikä näillä näkymin perusteta. Kirkon jäsenet voivat käyttää vapauttaan ja käydä haluamassaan ehtoollistilaisuudessa.
        Kirkon säännöt eivät anna mahdollisuutta vahtia jäseniensä ehtoolliskäyttäytymistä.

vapausus... on siis sitä mieltä, että kristityksi itsensä lukeva kirkon jäsen voi rikkoa kirkon sääntöjä mielensä mukaan.
        Lienee tästä ajattelusta johtuvaa, että herätysliikkeen ei taas tarvitse noudattaa edes omia sääntöjään. vrt Helsingin kokous ja hengellinen hallitus.
        että siitä vaan....

• EiSääntöä
        0445555453 kirjoitti:

vapausus... on siis sitä mieltä, että kristityksi itsensä lukeva kirkon jäsen voi rikkoa kirkon sääntöjä mielensä mukaan.
        Lienee tästä ajattelusta johtuvaa, että herätysliikkeen ei taas tarvitse noudattaa edes omia sääntöjään. vrt Helsingin kokous ja hengellinen hallitus.
        että siitä vaan....

Kirkolla ei ole sääntöä joka kieltää tai vahtii jäsenen osallistumista haluamaansa ehtoollistilaisuuteen.

• OhjeetRasmatusta
        0445555453 kirjoitti:

että siitä vaan....

Ei ole mitään lakia joka estää tai rajoittaa toteuttamasta raamatun ohjeita. Evl. Kirkkokin toimii raamatun neuvon jälkeen Ehtoollisen omissa käsissä pitämisessä.

• PäätösPoisRaamatullisest
        OhjeetRasmatusta kirjoitti:

Ei ole mitään lakia joka estää tai rajoittaa toteuttamasta raamatun ohjeita. Evl. Kirkkokin toimii raamatun neuvon jälkeen Ehtoollisen omissa käsissä pitämisessä.

Kirkolla ei ole 3/4 enemmistöpäätöstä Sakramenttien hoidosta eikä muusta raamatun mukaan toimimisesta. Kirkon päätökset koskevat raamatunvastaisia päätöksiä, esim. naispappeudesta ja samaa sukupuolta olevien parien siunaamisesta.

• Hävetkää_saastaiset

Ev.lut. kirkko on toiminut kirkkona 500 vuotta suomessa. Tietämättömien räkäsuuklääppien on turha kirjoitella Iltasanomien lööppejä tänne ollenkaan. Menkää kirkkoon kuuntelema Jumalan sanaa ja naittimaan Herran pyhää ehtoollista papin virkaan oordinoitujen koulutettujen pappien tomittaessa palvelukset Jumalan sanan ja luterilaisen tunnustuksen mukaisesti.

• OmatJärjestykset

Miten oli 500 vuotta sitten , eli ennen kuin Suomessa oli Luterilaista kirkkoa?
        Eikö sitä ennen maallikkosaarnaajien sakramentit olleet "oikeita"?
        Saako teologinen opinto vasta Sakranentit aidoiksi, vai onko kyse vain kirkkojärjestyksestä joka koskee kirkon oma toimintaa ja tilaisuuksia.
        Mitä niin syntistä ja väärää Evl kirkko tekee, ettei samaa voi herätysliikkeet tehdä?
        Kirkolla on oma tupa ja oma lupa samoin kuin monella muullakin seurakunnalla.

• ÄläPuhuKuEtTiedä

Lue, äläkä luule.

Henkilön jolla ei ole mitään tietoa kristinuskosta, eikä sen leviämisestä esimerkiksi Suomeen, on parempi olla paljastamatta omaa tyhmyyttään ja välinpitämättömyyttään tuhansille ihmisille internetissä. :(
      xxxxxx

Pääartikkeli: Kristinuskon historia Suomessa

Nykyisen Suomen alueella on ollut sekä itäisiä että läntisiä kristillisiä vaikutteita jo ennen 1000-lukua. 1000-luvun alussa kristillinen hautaustapa alkoi yleistyä ainakin Satakunnassa, Vakka-Suomessa ja Ahvenanmaalla. 1100-luvun aikana Ruotsin kuningaskunnan vaikutus Suomen alueella vahvistui. Nykyisen eteläisen Suomen silloinen maanviljelyväestön asuinseutu tuli Ruotsin vaikutuspiirin alaisuuteen. Tällä alueella myös kristillinen kirkko vähitellen järjestäytyi 1100-luvun jälkimmäisellä puoliskolla. Tarun mukaan Suomen ensimmäinen piispa oli nimeltään Henrik, joka tuli Suomeen Ruotsin kuninkaan ristiretkien aikana. Piispa Henrikin historiallisuus on kyseenalainen. Suomeen vakiintui katolisen kirkon alainen hiippakunta ja seurakunnallinen toiminta.

1500-luvulla kuningas Kustaa Vaasa sekä Wittenbergissä opiskelleet teologit toteuttivat Suomessa reformaation (luterilaisten käyttämä nimitys on uskonpuhdistus). Lopullinen ero katolisesta kirkosta tapahtui Västeråsin valtiopäivillä vuonna 1527, jossa määrättiin myös että suuri osa kirkon omaisuudesta piti luovuttaa kuninkaalle. Västeråsin ordinanti, korosti pappien ja maallikkojen yhdenvertaisuutta lain edessä ja rajoitti kirkollista tuomio-oikeutta. Päätettiin, että ”Jumalan sanaa on puhtaana saarnattava valtakunnassa”.[11] Valtiopäivien jälkeen kuninkaalle siirrettiin vielä muun muassa oikeus valita piispat. Vuoden 1571 kirkkojärjestyksessä tehtiin ero maallisen ja hengellisen vallan välille, mutta ei määritelty miten kirkon keskushallinto pitäisi järjestää. Vuoden 1686 kirkkolain myötä kaikki valtakunnan asukkaat sidottiin luterilaiseen tunnustukseen, kirkon itsenäisyys lakkautettiin kokonaan ja kirkosta muodostettiin valtion laitos.[12]

Reformaation alussa kirkkoa johti uudistusmielinen katolinen Martti Skytte. Myöhemmin varsinaisen reformaation hahmoksi tuli kuitenkin Mikael Agricola. Agricola loi Suomeen kirjakielen ja käänsi uskonnollisia kirjoja suomen kielelle. Hän loi myös kansankieliset jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset. Agricola toimi Turussa piispana ja rehtorina. Hänen työtään jatkoivat Paavali Juusten ja Jaakko Finno. Ruotsissa toteutettu reformaatio oli varsin maltillinen, minkä johdosta kirkko muun muassa säilyi järjestysmuodoltaan piispallisena. Vuonna 1554 Suomi jaettiin kahteen hiippakuntaan, Turun ja Viipurin hiippakuntaan. Niin sanotun puhdasoppisuuden aikana valtio ja kirkko toimivat läheisessä yhteistyössä. Tämän johdosta kirkon piispoiksi valittiin ruotsalaisia.

1600-luvulla alettiin antaa lukuopetusta sekä opetusta Katekismuksesta. Ensimmäinen suomenkielinen Raamattukin saatiin vuonna 1642. Vähän katekismuksen pääkappaleiden ulkoaosaaminen oli ehtona ehtoolliselle ja avioliittoon pääsylle. Tuolloin pidettiin myös kinkereitä.

1700-luvulla puhdasoppisuuden ajan yhtenäinen kirkko alkoi murentua. Saksasta saapui uusia uskonnollisia virtauksia, kuten pietismi. Se korosti yksilöllistä uskonelämää.

1800-luku oli herätysliikkeiden aikaa. Savoon ja Pohjanmaalle syntyi herännäisyys. Karjalaan ja Satakuntaan syntyi rukoilevaisuus. Varsinais-Suomeen syntyi evankelisuus, ja lisäksi Ruotsin Lapista saapui lestadiolaisuus. Herätysliikkeitä ja maallikkotoimintaa vastaan säädetty konventikkeliplakaatti lakkautettiin vuonna 1869. Herätysliikkeet saivat vapauden toimia kirkossa.

Kirkon asema pysyi oleellisesti ennallaan sen jälkeenkin, kun Suomi vuonna 1809 oli liitetty autonomisena suuriruhtinaskuntana Venäjään. Tällöin kuitenkin Suomen kirkko erosi samalla hallinnollisesti Ruotsin kirkosta, mutta vuoden 1686 kirkkolaki pysyi voimassa. Venäjän keisari toimi nyt Ruotsin kuninkaan asemesta Suomen evankielis-luterilaisen kirkon päämiehenä ja käytti valtaansa viranomaisten välityksellä siitä huolimatta, että hän itse kuului toiseen, ortodoksiseen kirkkokuntaan.[12] Turun piispa sai vuonna 1817 arkkipiispan arvon.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja kunnan hallinto erotettiin toisistaan vuonna 1865, kunnallishallinnon uudistuksen myötä. Vuonna 1869 säädettiin uusi kirkkolaki, joka takasi kirkon laajan itsehallinnon.[12] Kirkkolaissa säädettiin kirkon hallinnosta ja järjestysmuodosta. Kirkkolain säätämisjärjestys säädettiin sellaiseksi, että kirkolliskokouksella oli yksinoikeus ehdottaa kirkkolain säätämistä ja muuttamista. Valtiopäivillä ja keisarilla oli valta hyväksyä tai hylätä ehdotus, mutta ei valtaa muuttaa ehdotusta. Muutoksen jälkeen kirkolla oli oma valtiosta itsenäinen hallinto ja päätöksentekoelin.

• hölmöt_on_höynäytetty

Suomessa on siis ollut kristinuskoa toista tuhatta vuotta.

Isotteleminen jollakin yhdistyksellä, joka omistaa mukamas yksinoikeudet Jumalaan, Kritukseen ja evankeliumiin, ja on näiden kaikkien yläpuolella vielä, käskemässä ja komentelemassa Jumalaa ja ihmisiä. on hengellistä ylpeyttä ja hengellistä sokeutta jollaiselle on vaikea löytää vertaa mistään.

• Sakramentteja

Kirkkoako tarkoitat?

• Kirkko_ei_leiki_Jumalaa

Kirkko on kirkko. Lähinnä tulee Mieleen Esikoislestadiolaiset ry ja Vanhoillislestadiolaisina tunnettu ryhmä jotka ovat ylpeinä asettuneet Jumalan paikelle estääkseen Kristusta pelastamasta muita kun heidän yhdistyksiinsä kuuluvia henkilöitä. Lapsista on toki kehitetty tarina, jonka mukaan lapsilla johonkin ikään saakka toimii pelastusautomaatti.

Jumala Kristuksessa päättää jokaisen henkilön pelastuksesta YKSILÖLLISESTI, siihen ei kukaan ihminen ole oikeutettu väliih huseeraamaan mielipiteineen. Jumalan tuomio on sitä paitsi jokaisen kohdalla täysin oikea, vääriä tuomioita ei tule kuten ihmisillä tulee.

• 335577

Tiesitkö että Alkutekstissä ei mihinkään ole kirjoitettu sanaa kirkkoni . Se on kirjoitettu muotoon seurakuntani. Matt.16:18 on käännetty väärin -92 käännökseen.

• voisuomiparkaakirkkoine

Lakatkaa puhumasta jo sakramenteista ja kirkollisista taikamenoista, Raamattu ei tunne niistä yhtään ainutta!
      Jeesus Kristus on ainut välimies ihmisen ja Jumalan välisessä suhteessa ja syntien ratkaisussa, siihen EI tarvita ainuttakaan kirkkoa ei minkäännimistä porukkaa ei yhdistystä eikä mitään yhteenliittymää.
      Ono tämä asia ylivoimaisen vaikea käsittää vai mistä te riitelette, ettekö ole oppineet lukemaan vai ettekö viitsi lukea Raamatun opista mallia omaan eloonne.

ja sinä edellesatuileva joka ilmeisesti kuvittelet edelleen että jokin kirkollinen toimitus vauvalle ratkaisee jotain hänen jumalasuhteessaan, niin herää jo ja lakkaa naurattamasta hereillä olevia ihmisiä.

• Miksi_petät_itseäsi

Miksi pilkkaat Jeesuksen aettamia sakramentteja, kastetta ja HPE:ta?

Sinähän olet selkeästi ulkopuolella Kristuksen.

• yksikinriittää

Kerro yksi kohta Raamatusta jossa Apostolit tarvitsevat sakramentteja ja puhuvat niistä autuuden välineinä!

etkö hyvä ihminen tajua että ne ovat kirkkoisien hapuilujen tulosta ja maallisten regimenttien välineitä jolla taattiin kirkolle rahat ja kuninkaille sotamassa,mikä estää tajuamasta noin selvää asiaa !!?

• oletteteihmejoukkoa

sinäkö sen määrittelet kuka on ulkona ja kuka sisällä, oletko ollut välimiehenä kun minä sovin asiani Jeesuksen kanssa, vai mistä sait tietosi?

• Raamattuonsaatanasta

Raamattu on itsestään saatanasta!

• Mieti_vaihtoehdot

Ei Raamattu, mutta edellinen kirjoittaja on saatanasta. Eikö sinua hirvitä palaa ikuisesti helvetin liekeissä?

• KadotustuomioTulossa

"Kerro yksi kohta Raamatusta jossa Apostolit tarvitsevat sakramentteja ja puhuvat niistä autuuden välineinä!"

Satakunta kertaa olen nyt kertonut, ihmetyttääkin miksi sinä et usko Jeesukseen?

1. Kor. 10:27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
      28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;

*) 29 sillä joka syö ja juo ...
      ***) ... erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.

• kadotustuomioOdottaa

Joh. 6:53 Niin Jeesus sanoi heille:
      ***) "Totisesti, totisesti minä sanon teille:
      ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.

• JokaKieltäytyyEiPelastu

Joh. 6:52 Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"
      Joh. 6:54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
      Joh. 6:56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.

• PilkkaajatKadotetaan

Ei ole mahdollista pelastua kadotuksesta, juomatta Jeesuksen verta ja syömättä hänen ruumistaan.

Myös pyhä Kaste on Jeesuksen asettama.

Mark. 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
      16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

• eihyvänenaika

Eli te todella kuvittelette että Jeesus opetti ihmissyöntiä!?

Kukaan Apostoli EI puhu sanan sanaa sakramenteista auttuden välineinä, koska sellaisia välineitä EI ole olemassa, vaan KAIKKI on USKON kautta, siinä ei tarvita ruonasulatusjärjestelmää apuna, eikö tämän järkikin sano häh!?

edelleen ei ole mitään PYHÄÄ KASTETTA, on vain uskoontulleiden kataminen upottamalla veden alle hetkeksi!

Sanokaa yksikin tapaus jossa kastetaan joku joka ei ole ensin tullut uskolle kuuliaiseksi omakohtaisen evankeliumin kuulemisen kautta, j akuuleminen on aiheuttanut synnin kauhun ja järki on sanonut että ilman niistä vapautumista on kadotus edessä!

kertokaa miten vauva tuntee omien syntiensä kauhun?

• muistoateria

tuossa ylempänä kaitamies koittaa olla sitä mieltä että ehtoolllisen vietossa on kyse jostain muusta kuin siitä miten Jeesus itse sen sanoo, " ja niin usein kuin syötte ja juotte, tehkää se MINUN muistokseni,...".

mikä siinä on vaikeaa ymmärtää, siinä jo uskoontulleet kokoontuvat muistlemaan Jeesuksen kuolemaa ja kaikkea mitä Hän opetti, mistään syntien anteeksisaamisesta ja jopa pelastumisesta siinä ei ole kysymys.

mutta tottakai te toistelette teille jo vauvasta opetettuja mantroja, ettekä pääse niistä irti ettekä eteenpäin, vaikka kyse on opillisesta huuhaasta, jota kirkko on paasannut jo viissataa vuotta taikauskoisten suomalaisten kaaleen!

• Harmillista

Ikävää todeta kun meidän Luterilainen kirkkomme ja esikoiset ry on erottautunut maailmanlaajuisesta kistuksen kirkosta ja ykseydestä. Omimalla itselleen oikeudet sakramentteihin. Hyväksymällä naispappeuden ja homojen siunaamiseen ja paljon muuta Paimenet jättävät niinkuin sikopaimenet.

• niinettämitä

Kerrotko kuinka joku voi omia itselleen SINUN oikeutesi uskoa Jeesukseen Kristukseen SINUN syntiesi sovittajana ja ainoana pelastuksen välimiehenä?

luuletko että sinulla pitää olla jotain talismaaneja ja rituaaleja edelliseen päästäksesi!

• 557788

Se on esikoiset:ry lahko kun siitä vastuuseen joutuu. Matt. 7:1-2

• PasiToivonen

>>Eli te todella kuvittelette että Jeesus opetti ihmissyöntiä!?>>

Minä kuvittelen.

>>Kukaan Apostoli EI puhu sanan sanaa sakramenteista auttuden välineinä, koska sellaisia välineitä EI ole olemassa, vaan KAIKKI on USKON kautta, siinä ei tarvita ruonasulatusjärjestelmää apuna, eikö tämän järkikin sano häh!?>>

Järjelläkö meinaat pelastua?

• näillämennään

no pelastu sinä sitten syömällä mutta älä nyt liikaa syö kuitenkaan ettei paineet nouse.
        kysymyskesi järjellä pelastumisesta on ainakin vähäjärkinen.

minä pelastun siten kuin Sana opettaa, eli huutamalla avuksi Herran Nimeä ja Hän on luvannut kuulla ja pelastaa syntiraukan ja pestä aivan valkoiseksi!

• JeesuksenRuumisJaVeri

Emme me kuvittele että Jeesus ihmissyöntiä opetti. Sinä sokea raukka petät vain itseäsi uskoessasi Jeesuksen olleen pelkästään ihminen. Jeesus Kristus oli noin 33 vuoden ajan maan päällä hmiseksi inkanoitunut Jumala. Immaanuel. Hallelujaa. Henkilö joka ei Kristuksen ruumista syö, eikä hänen vertaan juo ei ole taivasta näkevä.

Kristinuskon piirissä on paljon harhaopettajia, jotka väittävät Herran Pyhän Ehtoollisen olevan vain KUVA Kristuksen ruumiista ja verestä, mutta ei todellinen Kristuksen ruumis ja veri. Tällä tavoin uskovat elävät itseperoksessa, uskoen että kuvat ruoista veisivät nälän.

• Niin se oli n. 33.5 vuotta.
        Jos sen tarkalleen muistan.

• Miksi_valehtelette

Ei pelkkä Jeesuksen muisteleminen ketään pelasta, hommatkaa Raamattu, lukekaa ja uskokaa.
      Kun Jeesus sanoo "Tämä on minun ruumiini" ja kun hän sanoo "Tämä on minun vereni" niin silloin ne ovat Jeesuksen Kristuksen ruumis ja veri! Joka muuta väittää hän on valehtewlija.

• sokeuttapiisaasielläsuun

Älä höpötä tuollaista huuhaata että pitää muka syödä Jumalaa voi herrankengät milalista lapsellista mitään tajuamatonta Raamatun vääntelyä!

Ei ehtoollisen tarvitse ketään pelastaakkaan, kun se kuuluu vain ja ainoastaan jo pelastuneille, ei kai jumalaton Jeesusta muistele sen enempää ehtoollisella kuin muullakaan ajalla !

Jeesuksen opetus Hänen syömisestään ja juomisestaan tarkoittaa sitä että ihmispolo antaa pelastaa itsensä evankeliumin kuulemisen ja vastaanottamisen kautta, ei siihen mitkään syömiset mitään lisää tuo, vaan alunperin ehtoollinen oli uskovien kokoontumisen yhteinen ateria, jossa hiljennyuttiin tutkimaan Golgatan työtä!

juttujenne perusteella te ette ole kukaan uudestisyntynyt koskaan Jumalan Hengestä, vaan koetatte selvitä ehtoollisilla ja sanouhin takertumisilla syödä ja juoda muka Jeesusta voi kauhia mikä pimeys !

• voihyvänenaikasentään

Oleteko t e katolisia, ei muilal ole transsubstraatio-oppia, jossa sanotaan ehtoollisaineiden muuttuvan ruumiiksi ja vereksi !!?

tosin hekään eivät paljoa enä moisesta huuhaasta puhu, on hiukan valoa tullut siihenkin looshiin.

• Ei me olla katolisia, eikä muitakaan maitsemiasi transuja .
      -
      Kun Jeesus asetti ehtoollisen, siinä tuli Hänen ruumiinsa
      syötäväksi, leivän muodossa, ja viini veren muodossa, juotavaksi
      vaikka, tosi pieneksi tilkaksi se jäi.
      -

• 557788

Onhan teillä se katolinen Joona vilkaise vaikka hänen kuulumisiaan . Jos siltä taas tulis tukea esikoiset ry:lle.

• krooohhhhh
        557788 kirjoitti:

Onhan teillä se katolinen Joona vilkaise vaikka hänen kuulumisiaan . Jos siltä taas tulis tukea esikoiset ry:lle.

olette te katolisia kun syötte ja juotte Jeesusta, ja mikäs ihme se on kun seuraatte lutterianne joka oli paavin palvelija ja munkki ja mitä vielä sekolaista!

jos yhtään mitään tiedätte eri koulukuntien teolokiasta niin näin se mnee.

vain katolisilla on transubstraatio oppina, ja teillä siis samat jutut, tuollahan sen joku sanoikin ihan selvästi.

olisko jo aika tulla terveeseen Raamatun opetukseen ja lakata nukkumasta luterilaista unta!

• typerä_jumalaton_moukka

krooohhhhh
      28.5.2018 22:35

Miksi kirjoittelet asioista joista et tiedä mitään

• typeräjumalatonmoukka

oho aloitatko aina lähetystyösi noilla sanoilla siellä oikeassa ikioikeassa eli yhdessä niistä kolmestakymmenestä lestakarsinasta evankeliumia julistaessa?

onko teillä muita tapoja aloittaa saarnaaminen?

• 557788

Teillä Jehova tumpataan jalat pesuvatiin ja itse liotellaan puhtaaksi verhojen ollessa kiinni.

• typerä_jumalaton_moukka
        typeräjumalatonmoukka kirjoitti:

oho aloitatko aina lähetystyösi noilla sanoilla siellä oikeassa ikioikeassa eli yhdessä niistä kolmestakymmenestä lestakarsinasta evankeliumia julistaessa?

onko teillä muita tapoja aloittaa saarnaaminen?

Kuuntele kun sinua opetetaan jos haluat opetusta kristinuskosta. Älä kirjoittele ssioista joista et tiedä mitään.

• tärkeäoppiseolisi
        typerä_jumalaton_moukka kirjoitti:

Kuuntele kun sinua opetetaan jos haluat opetusta kristinuskosta. Älä kirjoittele ssioista joista et tiedä mitään.

Kerrotko millä mittarilla mittaat näin nettiä pitkin sen, kuinka paljon joku tietää jostain asiasta?

sellainen mittari olisi hauska omistaa, mutta en ole löytänyt vielä edes kiinan kaupoista moista kapinetta.

mutta opeta nyt jotain kun se niin on sydämesi päällä näköjään!

kerro vaikkapa missä Raamattu käskee kastamaan vastasyntyneitä.

• tärkeäoppiseolisi kirjoitti:

Kerrotko millä mittarilla mittaat näin nettiä pitkin sen, kuinka paljon joku tietää jostain asiasta?

sellainen mittari olisi hauska omistaa, mutta en ole löytänyt vielä edes kiinan kaupoista moista kapinetta.

mutta opeta nyt jotain kun se niin on sydämesi päällä näköjään!

kerro vaikkapa missä Raamattu käskee kastamaan vastasyntyneitä.

Herra , Määräsi ympärileikkauksen jo 2068 eKr.
        joka oli vertauskuva kasteesta, 8 pv ikäiselle, siinä
        n. 4086 v, vanhalle asialle annettin vastaava voima .
        -

• HOHOIJAKKAA
        padasjoenukko kirjoitti:

Herra , Määräsi ympärileikkauksen jo 2068 eKr.
        joka oli vertauskuva kasteesta, 8 pv ikäiselle, siinä
        n. 4086 v, vanhalle asialle annettin vastaava voima .
        -

Niin hyvin olet oppinut ihan ulkoa lutterisi ja kirkkoisien selitykset, onneksi olkoon!

kerro samalal miten ne tytöt pelastuvat tuon teoriasi mukaan?

miksi kastatte tytöjä jos ympärIleikkaus on muka kasteen malli?

• kannattaaherätäajoissa
        HOHOIJAKKAA kirjoitti:

Niin hyvin olet oppinut ihan ulkoa lutterisi ja kirkkoisien selitykset, onneksi olkoon!

kerro samalal miten ne tytöt pelastuvat tuon teoriasi mukaan?

miksi kastatte tytöjä jos ympärIleikkaus on muka kasteen malli?

Mitä se teuta sinua auttaa kun väkesi kokoontuu hautaamaan sinun kuollutta jäännöstäsi, etä olet käyttänyt elämäsi päivät kiivaillaksesi jonkin lutterin puolesta ja samalla suljet silmäsi Raamatun kirkkaalle opille ja mallille!=?

onko se niin merkittävä se todistus jonka laumasi antaa sinulle ja seurakuntaasi jää hyväksyvä mutina kun teuta pysyi laumassa ja isien tiellä, eikö ole vaaraa että se palaa poroksi Jumalan totuuden edessä.

• kannattaaherätäajoissa kirjoitti:

Mitä se teuta sinua auttaa kun väkesi kokoontuu hautaamaan sinun kuollutta jäännöstäsi, etä olet käyttänyt elämäsi päivät kiivaillaksesi jonkin lutterin puolesta ja samalla suljet silmäsi Raamatun kirkkaalle opille ja mallille!=?

onko se niin merkittävä se todistus jonka laumasi antaa sinulle ja seurakuntaasi jää hyväksyvä mutina kun teuta pysyi laumassa ja isien tiellä, eikö ole vaaraa että se palaa poroksi Jumalan totuuden edessä.

Et vastannut minulle, vaan paremminkin Hoijakkaalle !
        -
        "Kerro samalla miten ne tytöt pelastui . . ." Siihen aikaan
        naista ei arvostettu samalla tavalla kuin nykyään, eikä
        laskettu tilastoihin samalla tavalla, vaan nainen arvostettiin
        siksi että hän synnytyksen kautta pelastui .
        -
        Kuten NOA ja ne 7 muuta pelastui veden kautta aikanaan ,
        on myös laskettu kasteen vertaus kuvaksi .
        -

• arkillapelastunut
        padasjoenukko kirjoitti:

Et vastannut minulle, vaan paremminkin Hoijakkaalle !
        -
        "Kerro samalla miten ne tytöt pelastui . . ." Siihen aikaan
        naista ei arvostettu samalla tavalla kuin nykyään, eikä
        laskettu tilastoihin samalla tavalla, vaan nainen arvostettiin
        siksi että hän synnytyksen kautta pelastui .
        -
        Kuten NOA ja ne 7 muuta pelastui veden kautta aikanaan ,
        on myös laskettu kasteen vertaus kuvaksi .
        -

...synnytyksen kautta ei kukaan pelastu taivaaseen, vaan pelastuu kylän kiertämiseltä ja juoruilulta jos on kotona omia lapsia joista hupolehtia, kuten asia selviää jos lukee enemmän kuin puoli jaetta aiheesta.

ja edelleen sen toisen puolen jakeen lukemisella selviää, että nainen pelastuu jos pysyy uskossa jne... kuten jakeesta siis luemme. painopiste on uskossa sanan kohdalla ei synnyttämisen kohdalla.

Vesi ei pelastanut nooan joukkoa vaan arkki sen teki, sitä vartenhan se arkki piti rakentaa, jos vesi olisi pelastaja, mihin arkkia tarvittiin ja sen vaivalloista rakentamista yli sata vuotta käsipelillä ja ilman työkaluja!?

• arkillapelastunut kirjoitti:

...synnytyksen kautta ei kukaan pelastu taivaaseen, vaan pelastuu kylän kiertämiseltä ja juoruilulta jos on kotona omia lapsia joista hupolehtia, kuten asia selviää jos lukee enemmän kuin puoli jaetta aiheesta.

ja edelleen sen toisen puolen jakeen lukemisella selviää, että nainen pelastuu jos pysyy uskossa jne... kuten jakeesta siis luemme. painopiste on uskossa sanan kohdalla ei synnyttämisen kohdalla.

Vesi ei pelastanut nooan joukkoa vaan arkki sen teki, sitä vartenhan se arkki piti rakentaa, jos vesi olisi pelastaja, mihin arkkia tarvittiin ja sen vaivalloista rakentamista yli sata vuotta käsipelillä ja ilman työkaluja!?

Kirjoitinkin juutalaisten luulosta !
        Ja mitä tuli Noan juttuun, se oli ikään kuin kaste,.
        -
        Samoin oli Mooseksen johtaessa kansan meren halki ,
        jolloin kuivin jaloin, jolloin oli pärskeet ikään kuin kaste.
        -

• padasjoenukko kirjoitti:

-
        -

Jatkan :
        Apt. 22:16 Älä vitkastele. Huuda avuksi Hänen nimeään,
        nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä pois syntisi.
        -
        1 Moos 7:1-7 ,,ja 11- 17. . 24 .
        -
        1 Piet. 3: 20 - 21 .
        -

• padasjoenukko kirjoitti:

-
        -

Jatkan :
        Apt. 22:16 Älä vitkastele. Huuda avuksi Hänen nimeään,
        nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä pois syntisi.
        -
        1 Moos 7:1-7 ,,ja 11- 17. . 24 .
        -
        1 Piet. 3: 20 - 21 .
        -

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3235
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2293
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1859
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      28
      1775
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1411
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1381
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1276
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      29
      1261
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1187
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1177
    Aihe