TILAISUUS TEKEE VARKAAN - POLIISIT ?

NipaNiemi

Vanhempi konstaapeli kähvelsi työpaikkansa kahvikassasta lähes 2000 euroa. Pitkän ja nuhteettoman uran poliisina tehnyt mies perusteli tekoaan taloudellisella hädällä. Miehen virkasuhde päättyi irtisanomiseen vuodenvaihteessa.
Poliisiasemalla rikostutkijana työskennellyt vanhempi konstaapeli oli yksin vastuussa aseman kahvikassan hoidosta. Kassaa varten oli perustettu tili, jolta mies otti rahaa vuosien 2012-2016 välillä yhteensä 1989,50 euroa.
Jossain vaiheessa mies jäi kiinni, ja hänet pidätettiin virantoimituksesta, kunnes asia saataisiin selvitettyä. Oikeudessa mies myönsi tekonsa ja syyllistyneensä rikokseen. Hänet tuomittiin 40 päiväsakkoon kavalluksesta.
Toivoi armollisuutta – irtisanottiin
Tuomion jälkeen asia tuli puitavaksi myös poliisissa. Asian tiimoilta järjestetyssä kuulemisessa mies kertoi häpeävänsä ”lapsellista tekoaan” syvästi ja kertoi sen lähteneen taloudellisesta hädästä. Mies kertoi, että tekisi toisin, jos vain voisi.
Mies toivoi poliisilaitokselta armollisuutta, sillä hän halusi jatkaa poliisin työssä. Hän myös vetosi pitkään ja nuhteettomaan virkauraansa.
Sisä-Suomen poliisi kuitenkin päätti, että mies irtisanotaan virastaan. Ratkaisua perusteltiin muun muassa sillä, että lain mukaan poliisin on käyttäydyttävä virassaan ja yksityiselämässään siten, ettei käyttäytyminen vaaranna ihmisten luottamusta poliisiin.
Mitä isot Aapiot edellä, sitä pikku konstaapelit perässä ?

Ei voi luottaa ennää mihinkkään !
Miten on meidän paikallisten poikien laita ? Pysyykö kahvikassat lippaissaan?

19

644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taage

      Näitä kahvikassojen tyhjentäjiä on ollut muuallakin.

      • nimimerkki.Suohon

        mm. Hämeen Poliisilaitoksella vastaava


    • JupeQ

      Ja tämä siis tapahtui Iisalmessa?

    • KottoninJerry

      Minulla on sellainen kokemus, että ne, jotka kärkkäimmin arvostelevat poliisia, eivät välttämättä itse ole niitä kaikkein nuhteettomimpia. Lie vaikka jäänyt kaunaa kun on joutunut polliisin kanssa tekemisiin.
      Onneton tapaushan tuo on ollut. Tällaisia anastuksia ja kavalluksia voi sattua millä tahansa työpaikalla, yhdistyksessä yms. missä vaan rahaa käsitellään. Siksi onkin tärkeää, että sisäinen valvonta on järjestetty niin kattavasti, että se ennalta ehkäisee väärinkäytökset. Kehenkään ei pidä luottaa niin paljon, että tarkastusrutiinit jätetään toteuttamatta. Lähtökohtana pitää olla, että valvonta toimii, hoitipa kassaa kuka tahansa

      • omaan--pelannut

        Hyvä "KonttorinJerry" ! Poliisi voi halutessaan olla todella ilkeä ja rasistinen, kostohimoinen ym.
        Mikään ei takaa poliisin oikeudenmukaisuutta vaikka poliisi haluaa aina puolueettomuuttaan esittää korostetusti.
        Monia juttuja on eduskunnan oikeusasiamies lopulta oikaisuttanut; eikä Iisalmen poliisilaitos näiltä oikaisuilta ole myöskään välttynyt.
        Viimeisimmät asiat ihan tältä vuodelta.
        Poliisi tietää, miten vääryyttä tehdään, jos kohta tietää myös sen kuinka olla puolueeton ja rehti.
        Poliisitkin ovat ihmisiä ja heillä ovat kaikki tunteet ja himot....myös kostonhimo !
        Ja kyllä sitä käytetään niin kentällä kuin tutkijoiden keljoissa - kostoa !


      • Leena_W
        omaan--pelannut kirjoitti:

        Hyvä "KonttorinJerry" ! Poliisi voi halutessaan olla todella ilkeä ja rasistinen, kostohimoinen ym.
        Mikään ei takaa poliisin oikeudenmukaisuutta vaikka poliisi haluaa aina puolueettomuuttaan esittää korostetusti.
        Monia juttuja on eduskunnan oikeusasiamies lopulta oikaisuttanut; eikä Iisalmen poliisilaitos näiltä oikaisuilta ole myöskään välttynyt.
        Viimeisimmät asiat ihan tältä vuodelta.
        Poliisi tietää, miten vääryyttä tehdään, jos kohta tietää myös sen kuinka olla puolueeton ja rehti.
        Poliisitkin ovat ihmisiä ja heillä ovat kaikki tunteet ja himot....myös kostonhimo !
        Ja kyllä sitä käytetään niin kentällä kuin tutkijoiden keljoissa - kostoa !

        #Omaan--pelannut#, satuitkos huomaamaan tämän "jotka kärkkäimmin arvostelevat poliisia, eivät välttämättä itse ole niitä kaikkein nuhteettomimpia.":) Miten lie, vaan sinulla taitaa olla paljonkin "hampaan kolossa"? Minullahan tuota ei ole mitään poliisia vastaan, sen minkä heidän kanssaan asioinut, niin oikein asiallisia tyyppejä ovat.


      • Tarja_R
        Leena_W kirjoitti:

        #Omaan--pelannut#, satuitkos huomaamaan tämän "jotka kärkkäimmin arvostelevat poliisia, eivät välttämättä itse ole niitä kaikkein nuhteettomimpia.":) Miten lie, vaan sinulla taitaa olla paljonkin "hampaan kolossa"? Minullahan tuota ei ole mitään poliisia vastaan, sen minkä heidän kanssaan asioinut, niin oikein asiallisia tyyppejä ovat.

        Hyvä Leena_W oletpa sinä nykymuodikas asioiden tahallaan väärinkäsittäjä.
        Lue pilaamasi viestin ajatus uudemman kerran ja mahdollisesti saat valaistuksen!
        Ei ole mitään poliisia vastaan minun mielestäni myöskään rusikoimallasi viestillä?
        Sillä lailla hyvä Leena? Sulle riittää pelkkä nassu, minusta tarvitaan myös pamppua pitelevä tassu - eli, mies tai nainen, joka tekee työnsä ilman asenteista / miellyttämispakkoa.
        Lienee kyse poliisin kuuluisasta puolueettomuudesta? Ei siitä kuka miellyttää parhaiten(nuole) pyllyjä!
        Hyvin olen sen vähän minä myös toimeen tullut, kun olen poliisin pilliin hönkäissyt --- en ole kiinnostunut poliisin pillin imemisestä. Oletko sinä, hyvä Leena niitä tyttöjä?


      • nuorikko.konstaapeli
        Leena_W kirjoitti:

        #Omaan--pelannut#, satuitkos huomaamaan tämän "jotka kärkkäimmin arvostelevat poliisia, eivät välttämättä itse ole niitä kaikkein nuhteettomimpia.":) Miten lie, vaan sinulla taitaa olla paljonkin "hampaan kolossa"? Minullahan tuota ei ole mitään poliisia vastaan, sen minkä heidän kanssaan asioinut, niin oikein asiallisia tyyppejä ovat.

        Mieleeni palautui tapaus poliisilta. Seuraavaa: Partiokaverukset, mies ja nainen harjoittivat
        " imuttelua" työvuorossaan tiheämmin kuin tarpeellista. Lopputili molemmille kouraan.
        Lopputulema. Poliisissa ei ymmärretä kahvikassavarkaita. Poliisissa ei ymmärretä myöskään liian innokasta imemistä. Tietojen kalastelusta en tunne ennakkotapausta, joten en tiedä myöskään jälkiseuraamuksista. Poliisin toimia pitää voida ja saa arvioida, palaute on aina tervetullutta.
        Poliisi toimii aina asiallisesti oikein.


      • kieyjir7584
        Leena_W kirjoitti:

        #Omaan--pelannut#, satuitkos huomaamaan tämän "jotka kärkkäimmin arvostelevat poliisia, eivät välttämättä itse ole niitä kaikkein nuhteettomimpia.":) Miten lie, vaan sinulla taitaa olla paljonkin "hampaan kolossa"? Minullahan tuota ei ole mitään poliisia vastaan, sen minkä heidän kanssaan asioinut, niin oikein asiallisia tyyppejä ovat.

        kaaaaapppapassss vitttulinnun liverrystä


      • tarkkiksen_tyttö
        Leena_W kirjoitti:

        #Omaan--pelannut#, satuitkos huomaamaan tämän "jotka kärkkäimmin arvostelevat poliisia, eivät välttämättä itse ole niitä kaikkein nuhteettomimpia.":) Miten lie, vaan sinulla taitaa olla paljonkin "hampaan kolossa"? Minullahan tuota ei ole mitään poliisia vastaan, sen minkä heidän kanssaan asioinut, niin oikein asiallisia tyyppejä ovat.

        Leena_W...puhuitko siten täten Iisalmen Poliisin ja laitoksen kahvikassanhoitajan kanssa.
        Totta kirjoitat vaan kohdassa, mitä vähemmän on tekemistä ko. ryhmittymän kanssa sitä parempina välit säilyy.
        monelle on karu yllätys, miten poliisi rikosasiassa toimii ja etananopeus asioiden käsittelyssä on kahvi ja tupakkataukojen pituuteen suhteutettuna omaa avaruudellista luokkaa.
        tapaamiset AINA myöhässä.
        oletko se laitoksen kuulu #laatikkoleena#, by the way. otan osaa jakopääsi puolesta


    • banaanivaltio

      Taloudellinen hätä ! .. ja sitten riittää? kahvikassan ryövääminen.
      Tyypillistä poliisiälyä. Helpommalla olisi saanut pankista lainaa ja maine, kunnia ja työpaikka olisivat
      pysyneet

    • poliisionryöväri

      Tilaisuus tekee varkaan ja poliisinkin. Sama asia.

      • toimimattomat.sivut

        en nyt ihan ymmärrä ? kaikki varkaat poliiseja vai kaikki poliisit varkaita.

        selostatko minulle


    • Virkanainen

      Työaikana nussiminen on nykyisin kiellettyä.

      • tirripaistia

        EIPÄ OLE TUTKINNAT VALMISTUNEET SEN NOPEAMMIN....NYT AIKA MENEE NUSSIMISESTA HAAVELEMISEEN !
        tutkinnan valmistumiset ovat todella hidastuneet entisestään, lisä miehetkäää ei auttaneet


    • ammattivalinta

      Helpompi on olla pirss...yrittäjänä. Saa nussia ja imuttaa työvuorossakin. "kupata" perinnöttömiä vanhuksia hyvää hyvyyttään ym. pimeetä.

    • Ettäsemmoistatälläkertaa

      Minkälaiset on sanktiot ihmisten tietojen urkinnasta noin niinkuin oman käden oikeudella poliisilla?

    • poliisi.osaa.kieroilla

      pieni sanktio voi tulla jos sattuu. ei muuta

    • NeaKortelainen

      Iisalmessa on yksi aivan oikea poliisi !
      -- yrittäkää arvata ketä minä arvostan eniten.
      Soittotaitoinen, jalkapallohullu, hyvä puhuja, asiallinen, ymmärrystä ihmisyydelle, laulaa tosi hyvin ! Hyvä ammatissaan. Syötävän suloinen, aikuinen mies. Asiallisuus näkyy päälle jo kilometrin päähän. Saisinpa pulloon säilöttynä pullonhenkenä kotiini !

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe