Nopeuksista kysymys

Nimi

Oon miettiny, et miks tavan autoilla ylipäätään pääsee/pystyy ajamaan jotain 300km/h, ku Suomessa korkein nopeusrajoitus on 120km/h ja Euroopassa se on 140km/h (lukuun ottamatta Saksan moottoriteitä, joissa niissäkin nopeus suositus on 130)? Ja sit mihin sit sitä tarvii et nollasta sataan kiihtyy auto parissa sekunnissa, pitääks sen olla nii nopee kiihtyy?

23

542

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UrostenOnSuoriuduttava

      Katsos kun liikenne on miehille eteenkin sellainen kilparata ja suoriutumisväylä. Pitää pystyä tai ainakin yrittää todistaa muille että on silleen muita parempi. Muille autoilijoille, siis haastajille ja uhkaajille, on pystyttävä näyttäämään omaa ylivertaisuutta. Liikennevaloissa on pystyttävä estämään toista kaistaa ohi yrittävän aikeet kiihdyttämällä hampaat irvessä. Ohitusta yrittävä voi pahimmassa tapauksessa yrittää siihen alfauroksen eteen ja sehän ei käy päinsä. Kun lauman johtava uros ajaa motarilla 140 km/h ja joku tavis pyrkii vielä siinä nopeudessa ohi niin pitäähän sille pyrkyrille ja haastajalle näyttää oma paikkansa ja silloin lyödään poljin lattiaan ja ajetaan sitä kolmeasataa tarvittaessa. Näin alfauros ja nykyajan suuri suorituja kykenee osoittamaan omaa ylemmyyttään ja nöyryyttämään köyhiä pyrkyreitä. Siihen tarvitaan suorituskykyinen auto. Liikennehän on eloonjäämiskamppailua eteenkin suomalaisille miehille. Pienimunaiset miehet tarvitsevat isot vehkeet siis autot.

    • Kiihtyvyydestä on hyötyä ohitustilanteissa. Huippunopeudesta Suomessa lähinnä jos joku yrittää estää ohitusta. Saksassakin pärjää ihan hyvin 200 km/h nopeudella, vaikka sama resurssitarve sielläkin jossain määrin on.

      Yulevaisuudessa toivottavasti vauhdit nousevat.

      • hterrrr

        Suomessa on teiden kunto aivan retuperällä. Turha kuvitella 200km/h vauhdista. Saksassa teiden kunto on huomattavasti parempi.


      • 2Fast4YouReally
        hterrrr kirjoitti:

        Suomessa on teiden kunto aivan retuperällä. Turha kuvitella 200km/h vauhdista. Saksassa teiden kunto on huomattavasti parempi.

        Moottoritiet ovat Suomesssa hyvässä kunnossa. Juuri äsken ajoin tehokkaalla farmarilla gps:ään 235km/h ilman mitään ongelmia tien kunnon kanssa. Pyörällä pääsee selvästi kovempiinkin vauhteihin eikä silloinkaan tien kunto ole ongelma.


      • dqqqqq
        2Fast4YouReally kirjoitti:

        Moottoritiet ovat Suomesssa hyvässä kunnossa. Juuri äsken ajoin tehokkaalla farmarilla gps:ään 235km/h ilman mitään ongelmia tien kunnon kanssa. Pyörällä pääsee selvästi kovempiinkin vauhteihin eikä silloinkaan tien kunto ole ongelma.

        No kai moottoritiet. Mutta meeppä vähän sivummalle teille niin kunto on aivan karsea.
        Korttti olis rotalta lähtenyt jos olis poliisi ollut paikalla tolla vaudilla.


      • PariMarkkaa
        dqqqqq kirjoitti:

        No kai moottoritiet. Mutta meeppä vähän sivummalle teille niin kunto on aivan karsea.
        Korttti olis rotalta lähtenyt jos olis poliisi ollut paikalla tolla vaudilla.

        Sivuteillä nyt ei kahtasataa ajeta ylipäätään vaikka ne huippukunnossa olisikin.


      • postikorttiko
        dqqqqq kirjoitti:

        No kai moottoritiet. Mutta meeppä vähän sivummalle teille niin kunto on aivan karsea.
        Korttti olis rotalta lähtenyt jos olis poliisi ollut paikalla tolla vaudilla.

        Rotallako kortti, siis mikä kortti.


    • ettänäin

      Kylläpä ne "tavan" autot harvassa on, joilla mennää 300km/h.. poikien haaveissa toki, ja märissä päiväunissa.

    • reemium

      Autossa saattaa kaikki olla mitoitettu siihen että sillä voi ajaa jopa 300km/h.
      Mutta hyvin yleinen vähän suorituskykyisemmän auton huippunopeus on 250km/h.

      Se tarkoittaa sitä että auton jousitus ja renkaat ei ole kovin mukavat näissä normaaleissa nopeuksissa. Esimerkiksi renkaiden pitää kantaa täydellä kuormallakin se 250km/h!

      Eihän tuossa ole ns mitään järkeä.
      Sen takia autoihin pitää tehdä kalliita jousituksia jotta ne toimisi niin laajalla skaalalla 50-250km/h.
      Eihän ne toimi, kuten esimerkiksi bmw on huono ajettava näillä uraisilla teillä leveiden renkaiden takia, ajomukavuudesta ei paljoa kannata puhua.

      Se on jännä että ei ole sellaista autoa mikä on premium mutta siinä ei olisi ns turhaa suorituskykyä.
      Kun nuo tehot maksaa aivan älyttömästi, se kun ei tarkoita vain moottoria vaan kaikkea muutakin autossa mikä pitäisi kestää suuria nopeuksia ja missään et voi hyödyntää niitä tehoja.

      Jos haluat hyvän auton niin se maksaa tyyliin vähintään 100 000 euroa, siitä 70 000 euroa on sitä liioiteltua tehoa jota ei voi käyttää missään.

      • 545454544343

        Pitää vaan tyytyä nissaniin missä penkki on tehty jollekkin 50kg kokoisen aasialaisen mitoille.
        Tai sitten ostaa yli 200tkm ajettu reemium.


      • PenkitMittojenMukaan
        545454544343 kirjoitti:

        Pitää vaan tyytyä nissaniin missä penkki on tehty jollekkin 50kg kokoisen aasialaisen mitoille.
        Tai sitten ostaa yli 200tkm ajettu reemium.

        Eiköhän ne Nissaninkin penkit tehdä niiden kokostandardien mukaan minne päin maailmaa Nissani on menossa. Jos merkin penkkeihin ei mahtuisi kuin aasialaiset istumaan niin tuskin sitä myytäisiin Euroopassa eikä ainakaan jenkeissä. Nissan on kuitenkin yksi suurimmista autonvalmistajista.


    • wsedrftu7y8

      Samaa olen pohtinut. Saisihan niissä olla jokin järjellinen rajoitin, tai autovalmistajat voisivat valmistaa heikompitehoisia autoja valmiiksi.

    • gyrpä

      Se on sitä kun joillekin auto on elimen jatke.

    • Lapsellistavääntämistä

      No eipä taida suomessakaan montaa autoa olla joka kulkee 300km/h ja 0-100km/h 2sek ei löydy yhtäkään joka on normaalisliikenne käytössä.
      Nissan gtr joka on yks kovimmista kiihtyyn tais olla 0-100km/h 2,8s.

      • Tietoa.löytyy

        Mikä on normaali liikennekäyttöä?
        Kuitenkin kilvissä olevia 0-100 kahden sekunnin alittajia löytyy Suomesta useita.
        Silloin kun varttimaililla lähestytään 9s aikaa, ei 0-100 voi juuri 2s enempää olla.

        Joku nissan gtr ei oikein ehdi mukaan, kun ihan oikeasti pitäisi kiihdyttää.


    • sori_tuli_jo

      Ne, joilla on nopeimmat pelit, tulevat myös liian nopeasti.

    • GS450h_rules

      Ainakin minun autoni on miellyttävä ja eleetön ajettava normaaleissa suomalaisissa nopeuksissakin vaikka auton nopeus on rajoitettu 250 km/h. Kulumisuratkaan eivät pahemmin heiluttele koska alusta on suunniteltu ja tehty kunnolla. Liikaa tehoa, no jaa. Tehoa on hyvä olla vaikkei sitä yleensä tarvitsekaan kuin ohituksissa jotka ovat jatkuva hämmästelyn aihe mukana matkustaville vaivattomuutensa takia. Tapauksessani teho ei tarkoita edes suurta kulutusta vaan pikkuauton kulutuksella mennään 345 hv tehosta huolimatta. Tätä se hybridi teettää.

      • IdioottejaPiisaa

        "....vaikka auton nopeus on rajoitettu 250 km/h."

        Ei siis riitä Suomen teille vai? Vieläkin kovempaa täytyisi päästä muden ajellessa korkeintaan 120 km/h?


      • GS450h_rules
        IdioottejaPiisaa kirjoitti:

        "....vaikka auton nopeus on rajoitettu 250 km/h."

        Ei siis riitä Suomen teille vai? Vieläkin kovempaa täytyisi päästä muden ajellessa korkeintaan 120 km/h?

        Hyvin riittää minulle. En ole koskaan edes ajanut paljon yli 200 km/h mutta siinäkin vauhdissa auto oli vielä vakaa ja hiljainen. Tuuninkipojat joskus vuosia sitten yrittivät provosoida mutta kaikki nolasivat vain itsensä. En ole mikään kaahari vaan nautin suuresti autoni tuottamasta ns. mielenrauhasta. Se on vaan hieno tunne kun autossa löytyy potenssia vaikka muille jakaa. Ei sitä nykyään tarvitse edes tuuninkipojille enää todistaa. Eivät nekään niin hölmöjä ole etteivät olisi oppineet. Sinulla sen sijaan taitaa tekstin ymmärtämisessä olla vielä kehitykselle näköjään tilaa. Vaistosin sen vihamielisestä tekstistäsi. Onneksi emme kaikki ole kaltaisiasi.


    • IdioottejaPiisaa

      Aloittajan kysymykseen oikea vastaus on tietenkin se, että koska ihminen on idiootti ja luomakunnan kruunamaton kuningas. Se voi tehdä mitä se tykkää sen enempää tarkoitusperiä miettimättä. Tyhmällä on myös tyhmät huvit.

      Siksi myös autot ovat hyvin monen ääliön käsiin täysin ylitehokkaita ja -nopeita. Ja aivan kuten aloittajakin ihmettelee, ei niillä ominaisuuksilla ole mitään virkaa. Keski-Euroopan ruuhkaisilla moottoriteillä nopeasta autosta on vain kuljettajallensa ihmeellinen käsitys siitä, että hän ehtii turhassa elämässään enemmän kun pitää kunnon vauhtia yllä. Ihme kiire sinne hautaan vain näyttää olevan.

      Mutta autotehtaat kiittävät, että tällaisia tolloja löytyy. Ja tätä kaikkea kutsutaan virheellisesti "kehitykseksi", jota se ei ole kuin teknologisessa mielessä.

    • 120max

      Tämä johtuu siitä, että maailmaa ja suomea siinä sivussa hallitaan yllättävän vähällä järjellä.
      Kuka tahansa täyspäinen olisi rajoittanut huippunopeudet järkevälle tasolle vuosikymmeniä sitten.
      Tavallisen katukäyttöön tarkoitetun auton ei tarvitse kulkea kovempaa kuin sillä saa ajaa.

    • Matka_joutuu

      Täällä kirjoittelevat näköjään sellaiset, jotka eivät itse aja autoa normaalissa liikenteessä.

      Huippunopeudella sellaisenaan ei ole Suomen olosuhteissa käytännön merkitystä, mutta se korreloi tiiviisti ohituskiihtyvyyden kanssa – ja se on puolestaan varsin tärkeä turvallisuustekijä!

      Oman autoni huippunopeus on valmistajan ilmoituksen mukaan 221 km/h. Olen ajanut tällä autollani 3 vuotta, enkä usko ylittäneeni sillä kertaakaan 160 km/h -lukemia. Mutta rekkojen ohitukset sillä tapahtuvat luontevan rivakasti ja turvallisesti!

      Kiihtyvyyslukemasta 0–100 km/h en ole lainkaan kiinnostunut, se on lapsellisten märkäkorvien juttuja.

      Saksassa olen ajellut useastikin ”kolmatta sataa” sekä omilla aikaisemmilla että vuokratuilla autoilla. Viimeksi 4 vuotta sitten piti nykyistä edellisen auton neulaa vähän nostattaa Lyypekin ja Puttgardenin välisellä hiljaisella pätkällä ennen Tanskaan vievälle lautalle ajoa. Ainoa kerta, kun ajoin sillä 7 vuotta minua palvelleella autoyksilöllä yli 200 km/h! Olin ajanut sillä kertaa Keski-Eurooppaan päin Via Balticaa pitkin ja Saksassakin toista tuhatta kilometriä enimmäkseen muita kuin moottoriteitä pitkin. Motareillakin tyydyin etelämpänä ruuhkien johdosta enimmillään 150–160 km/h -vauhteihin, mutta koin hyvinkin tärkeäksi sen, että värkeissä riittää varaa vaivattomiin nopeudenmuutoksiin noissakin kyydeissä.

      • senkunnäkis

        No eipä tuolla paljon kiihdytellä ohitettaessa. Vakkaripäällä nysvätään kilometritolkulla rinnalla ja sitten jäädään eteen jarruttamaan menoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1915
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      50
      1836
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1363
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1099
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1098
    Aihe