Moi,
Tulin kertomaan tarinani aknesta, koska olen viimeisen 10vuoden aikana googlettanut ko. otsikon lukuisia kertoja ja päätynyt kokeilemaan mitä ihmeellisempiä aknen nujerruskeinoja, turhaan. Rahaa ja päreitä on poltettu enemmän kuin tarpeeksi.
Perustietoina kerrottakoon, että olen 34- vuotias ja elänyt normaalia ja tervettä elämää; liikkunut, syönyt ja nukkunut suositusten mukaan, juonut paljon vettä, panostanut apteekkikosmetiikkaan, vitamiineihin ja ravintolisiinkin jne. Elintapoihini tein muutama vuosi sitten kuitenkin muutoksia, joista kerron lisää, jahka olemme käyneet läpi ihohistoriani :)
Ihoni 20-vuotishistoria on tyypillinen aknepotilaan tarina; akne alkoi murrosiässä n. 14-vuotiaana ja pitää pintansa edelleen 34-vuotiaana. Luokittelen asteikolla 1-10 (1=täydellinen iho, 10=vaikea kystinen akne), akneni tasolle 6-8. Ihotautilääkärien mukaan akneni on sekä perinnöllistä että hormonaalista ja sen tila vaihtelee tavallisen ja kystisen aknen välillä. Noin 10vuotta aknea on esiintynyt myös alapäässä, jonka vuoksi se on määritelty myös Acne conglobata -nimiseksi taudiksi. Tässä kirjoituksessa emme kuitenkaan keskity tuohon sanahirviöön, vaan tavalliseen akneen, joka ei sen kummempia titteleitä mielestäni vaadi.
Sitten hoito- ja e-pillerihistoriaani. Ensimmäisen antibioottikuurin akneen söin alle täysikäisenä ja aloin käyttää kalliita reseptivoiteita. Parikymppisenä aloitin e-pillerit. E-pillerit toimivat akneeni nopeasti: akne ei poistu pillereillä, mutta on hallinnassa. Pillerien aiheuttamien haittojen vuoksi päädyin kuitenkin lopettamaan ne muutaman vuoden käytön jälkeen. Akne palasi heti. Lisäksi huomasin, että pillerien lopetus aiheuttaa minulle myös rajua hiustenlähtöä, öljyisen ja näppyläisen hiuspohjan sekä runsasta hikoilua. Ensimmäinen pillerien lopetusyritys päättyi nopeasti ja kokeilin uutta, gynen suosittelemaa merkkiä. Meni muutama vuosi hyvin, kunnes haitat olivat taas liikaa ja edessä oli lopetus. Lopetusyritys nro2 oli edellistä vaikeampi ja ihoni ja hiuspohjani pääsi niin huonoon kuntoon, etten lopulta voinut kuin itkeä. Roaccutan oli ainoa uusi hoitomuoto jota minulle enää tarjottiin, mutta koska sen kanssa olisi taas aloitettava myös e-pillerit, päädyin aloittamaan vain uudet pillerit. Iho ja hiuspohja olivat taas heti hallinnassa, josta syystä sinnittelinkin pillerien haittavaikutusten kanssa todella pitkään.
Sinnittely loppui 3kuukautta sitten. Päätimme yhdessä gynen kanssa, että pillerien on lähdettävä, lopullisesti. Myös kaikki muut hormonaaliset ehkäisyvalmisteet, jotka auttaisivat akneen, ovat kohdallani poissuljettu vaihtoehto. Sain apteekkiin valmiiksi reseptit hoitovoiteisiin ja sovimme, että otan heti yhteyttä ihotaudeille, kun akne pahenee. Sekä iho että hiuspohja muuttuivatkin heti taas öljyisiksi ja näppyläisiksi, mutta... voiteet odottavat apteekissa edelleen ja ihotautilääkärikin on varaamatta, koska ihoni on edelleen ihan siedettävä! Miksi?
Seuraa pohdintaosuus siitä, miksi akneni ei ole tällä kertaa räjähtänyt käsiin?
Noin 2vuotta sitten siirryin kasvispainotteisesta sekasyöjästä lähes vegaaniksi (syön kalaa). Etenkin maito ja maitotuotteet, joiden suurkuluttaja olen aina ollut, jätin juustoa lukuunottamatta kokonaan pois. Myös juustonkulutukseni olen puolittanut. Alkoholin ja lisäproteiinit yms. olen jättänyt kokonaan vuosia sitten ja lisätyn sokerin jätin noin vuosi sitten. Raskas salitreeni on vaihtunut joogaan ja pilatekseen. Olen vähentänyt myös kemikaalikuormaani merkittävästi ja siirtynyt pääosin normaalin ihon luonnonkosmetiikkaan. Samalla kun lopetin pillerit, nostin sinkin kuuriluontoisesti 100mg vuorokaudessa. Käytössä on vain yksi aknen hoitotuote, basiron.
Ihonhoitorutiinini on helppo ja edullinen. Meikinpoisto perusvoiteella, pesu sebamedillä/palasaippualla, rasvaus perusvoiteella. Rakeiset kuorinnat olen vaihtanut kotona tehtävään kemialliseenkuorintaan 1-2krt/vko:ssa. Basironia olen käyttänyt iltaisin säännöllisen epäsäännöllisesti koko ikäni. Hiukset pesen pääsääntöisesti luonnonmukaisin keinoin.
Vaikka 3kk onkin ihon kannalta lyhyt aika, toivon, että elämäntapamuutoksillani on jotain osuutta siihen, että akne ei ole palannut entisellä voimallaan. Toivon myös, että kaikki te pillerien, aknen ja pillerien lopetuksen kanssa taistelevat saatta tästä edes vähän iloa ja toivoa :)
Saa kysyä jos jokin jäi kiinnostamaa!
E-pillerit ja akne
MHNT
0
88
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113445MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681868Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin801178Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768