E-pillerit ja akne

MHNT

Moi,

Tulin kertomaan tarinani aknesta, koska olen viimeisen 10vuoden aikana googlettanut ko. otsikon lukuisia kertoja ja päätynyt kokeilemaan mitä ihmeellisempiä aknen nujerruskeinoja, turhaan. Rahaa ja päreitä on poltettu enemmän kuin tarpeeksi.

Perustietoina kerrottakoon, että olen 34- vuotias ja elänyt normaalia ja tervettä elämää; liikkunut, syönyt ja nukkunut suositusten mukaan, juonut paljon vettä, panostanut apteekkikosmetiikkaan, vitamiineihin ja ravintolisiinkin jne. Elintapoihini tein muutama vuosi sitten kuitenkin muutoksia, joista kerron lisää, jahka olemme käyneet läpi ihohistoriani :)

Ihoni 20-vuotishistoria on tyypillinen aknepotilaan tarina; akne alkoi murrosiässä n. 14-vuotiaana ja pitää pintansa edelleen 34-vuotiaana. Luokittelen asteikolla 1-10 (1=täydellinen iho, 10=vaikea kystinen akne), akneni tasolle 6-8. Ihotautilääkärien mukaan akneni on sekä perinnöllistä että hormonaalista ja sen tila vaihtelee tavallisen ja kystisen aknen välillä. Noin 10vuotta aknea on esiintynyt myös alapäässä, jonka vuoksi se on määritelty myös Acne conglobata -nimiseksi taudiksi. Tässä kirjoituksessa emme kuitenkaan keskity tuohon sanahirviöön, vaan tavalliseen akneen, joka ei sen kummempia titteleitä mielestäni vaadi.

Sitten hoito- ja e-pillerihistoriaani. Ensimmäisen antibioottikuurin akneen söin alle täysikäisenä ja aloin käyttää kalliita reseptivoiteita. Parikymppisenä aloitin e-pillerit. E-pillerit toimivat akneeni nopeasti: akne ei poistu pillereillä, mutta on hallinnassa. Pillerien aiheuttamien haittojen vuoksi päädyin kuitenkin lopettamaan ne muutaman vuoden käytön jälkeen. Akne palasi heti. Lisäksi huomasin, että pillerien lopetus aiheuttaa minulle myös rajua hiustenlähtöä, öljyisen ja näppyläisen hiuspohjan sekä runsasta hikoilua. Ensimmäinen pillerien lopetusyritys päättyi nopeasti ja kokeilin uutta, gynen suosittelemaa merkkiä. Meni muutama vuosi hyvin, kunnes haitat olivat taas liikaa ja edessä oli lopetus. Lopetusyritys nro2 oli edellistä vaikeampi ja ihoni ja hiuspohjani pääsi niin huonoon kuntoon, etten lopulta voinut kuin itkeä. Roaccutan oli ainoa uusi hoitomuoto jota minulle enää tarjottiin, mutta koska sen kanssa olisi taas aloitettava myös e-pillerit, päädyin aloittamaan vain uudet pillerit. Iho ja hiuspohja olivat taas heti hallinnassa, josta syystä sinnittelinkin pillerien haittavaikutusten kanssa todella pitkään.

Sinnittely loppui 3kuukautta sitten. Päätimme yhdessä gynen kanssa, että pillerien on lähdettävä, lopullisesti. Myös kaikki muut hormonaaliset ehkäisyvalmisteet, jotka auttaisivat akneen, ovat kohdallani poissuljettu vaihtoehto. Sain apteekkiin valmiiksi reseptit hoitovoiteisiin ja sovimme, että otan heti yhteyttä ihotaudeille, kun akne pahenee. Sekä iho että hiuspohja muuttuivatkin heti taas öljyisiksi ja näppyläisiksi, mutta... voiteet odottavat apteekissa edelleen ja ihotautilääkärikin on varaamatta, koska ihoni on edelleen ihan siedettävä! Miksi?

Seuraa pohdintaosuus siitä, miksi akneni ei ole tällä kertaa räjähtänyt käsiin?

Noin 2vuotta sitten siirryin kasvispainotteisesta sekasyöjästä lähes vegaaniksi (syön kalaa). Etenkin maito ja maitotuotteet, joiden suurkuluttaja olen aina ollut, jätin juustoa lukuunottamatta kokonaan pois. Myös juustonkulutukseni olen puolittanut. Alkoholin ja lisäproteiinit yms. olen jättänyt kokonaan vuosia sitten ja lisätyn sokerin jätin noin vuosi sitten. Raskas salitreeni on vaihtunut joogaan ja pilatekseen. Olen vähentänyt myös kemikaalikuormaani merkittävästi ja siirtynyt pääosin normaalin ihon luonnonkosmetiikkaan. Samalla kun lopetin pillerit, nostin sinkin kuuriluontoisesti 100mg vuorokaudessa. Käytössä on vain yksi aknen hoitotuote, basiron.

Ihonhoitorutiinini on helppo ja edullinen. Meikinpoisto perusvoiteella, pesu sebamedillä/palasaippualla, rasvaus perusvoiteella. Rakeiset kuorinnat olen vaihtanut kotona tehtävään kemialliseenkuorintaan 1-2krt/vko:ssa. Basironia olen käyttänyt iltaisin säännöllisen epäsäännöllisesti koko ikäni. Hiukset pesen pääsääntöisesti luonnonmukaisin keinoin.

Vaikka 3kk onkin ihon kannalta lyhyt aika, toivon, että elämäntapamuutoksillani on jotain osuutta siihen, että akne ei ole palannut entisellä voimallaan. Toivon myös, että kaikki te pillerien, aknen ja pillerien lopetuksen kanssa taistelevat saatta tästä edes vähän iloa ja toivoa :)

Saa kysyä jos jokin jäi kiinnostamaa!

0

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Valkeakosken murhaaja

        Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
        Maailman menoa
        181
        10557
      2. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

        Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
        Maailman menoa
        70
        7374
      3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

        Ihan supisuomalainen.
        Valkeakoski
        64
        3719
      4. Valkeakosken sekopää murhaaja.

        Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
        Valkeakoski
        139
        1847
      5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

        Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
        Ikävä
        58
        1392
      6. Kuumat päivät

        Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
        Ikävä
        355
        1348
      7. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

        Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
        Sinkut
        237
        1285
      8. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

        Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
        Maailman menoa
        21
        1239
      9. Haaveilen sinusta

        Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
        Ikävä
        22
        1063
      10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

        Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
        Ikävä
        48
        961
      Aihe