Autojen katsastus

huollattaakohanomistaja

Olipa lainsäätäjiltä aika rohkea päätös muuttaa katsastusvälejä. Uudella henkilöautolla saa ajaa nyt voimaan tulleen lain mukaan neljä vuotta katsastamatta,sen jälkeen kymmeneen ikävuoteen saakka joka toinen vuosi tarvitsee käydä leimalla. Neljä vuotta on pitkä aika,toisilla autoilla ajetaan siinnä ajassa 300.000 km ja toisilla 30.000 km,joten tuskin ovat samankuntoisia ajopelejä.

67

1184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikea.on.suunta

      Uudessa autossa on runsaasti erilaisia antureita ja mahdolliset viat tulevat ilmi paremmin kuin katsastuksessa. Uusilla autoilla on myös pitkät takuuajat, joiden voimassaolo riippuu määräaikaishuolloista. On aivan tarpeetonta käyttää uutta autoa katsastuksessa ja maksaa leimasta. Tunnollinen omistaja pitää huolta autostaan. Vanhoille autoille tarvitaan katsastus turvallisuuden takia.

    • sepittäjä

      Huolto-ja korjausvastuuta siirretään auton omistajille ja neljään vuoteen omistajatkin ehtii vaihtua,onko kaikista koheltajista pitämään autostaan huolta käyttämällä määräaikais huolloissa,jossa auto syynätään luultavasti.

      • lisätään.hieman

        Auton huolto- ja korjausvastuu kuuluvat vain auton omistajalle - ei katsastusmiehille. He eivät vastaa auton kunnosta eivätkä sen turvallisuudesta. Huoltoliikkeet vastaavat tekemistään huolloista ja tarvittavista korjauksista. Käyttämäni korjaamo ilmoittaa myös mahdollisen korjaustarpeen ja sen kustannusarvion.

        Ennen käytetyn auton ostoa pitää teettää koeajon yhteydessä autosta kuntoarvio asiantuntijalla (huoltoliike) testeineen. Ei kukaan osta "sikaa säkissä".


      • Mistäteitäriittää
        lisätään.hieman kirjoitti:

        Auton huolto- ja korjausvastuu kuuluvat vain auton omistajalle - ei katsastusmiehille. He eivät vastaa auton kunnosta eivätkä sen turvallisuudesta. Huoltoliikkeet vastaavat tekemistään huolloista ja tarvittavista korjauksista. Käyttämäni korjaamo ilmoittaa myös mahdollisen korjaustarpeen ja sen kustannusarvion.

        Ennen käytetyn auton ostoa pitää teettää koeajon yhteydessä autosta kuntoarvio asiantuntijalla (huoltoliike) testeineen. Ei kukaan osta "sikaa säkissä".

        Tunnustat siis ettet ymmärrä autoista mitään.


    • tyhmiä-jymäytetään

      Ompa kuskeja jotka ei huollata autojaan? Ajavat huollattamatta pikiä aikoja ja sitten vaihtavat auton, ja seuraava omistaja saa semmoisen pommin joka reistailee aina! Huoltokirjan merkinnät voi väärentaa, ja sähköisiä mittarin kilometrejä voidaan peukaloida miten vain! Saksassa on hyvin yleistä että ulkomaille myytävien autojen kilometrilukemia väärennetää pienemmäksi! Saksassa on hyvät tiet ja 150.000 km ajettu auto voidaan myydä suomessa 50.000 kilometriä ajettuna eikä ostaja huomaa mitään!

      • vältä.nyrkkipajoja

        Ulkomailta tuotuja autoja ei tietenkään kannata ostaa. Suomessa katsataja merkitsee tarkastuspöytäkirjaan mittarilukeman. Katsatushistoria on saatavissa nähtäväksi kilometreineen. Suomessa matkamittarin lukeman muuttaminen paljastuu heti. Korjaamoilla on rekisterinumeropohjainen tiedosto autolle tehdyistä toimenpiteistä.


      • Joo.no.eihän.Suomessa
        vältä.nyrkkipajoja kirjoitti:

        Ulkomailta tuotuja autoja ei tietenkään kannata ostaa. Suomessa katsataja merkitsee tarkastuspöytäkirjaan mittarilukeman. Katsatushistoria on saatavissa nähtäväksi kilometreineen. Suomessa matkamittarin lukeman muuttaminen paljastuu heti. Korjaamoilla on rekisterinumeropohjainen tiedosto autolle tehdyistä toimenpiteistä.

        Niin no Suomessa. Eihän ulkomailla ymmärretä muutenkaan mistään mitään.


    • texas.ranger

      Tämä on jälleen esimerkki tällä palstalla valvonnan ja ylläpidon tasosta ohjata oikeille palstoille ihan asiallisiakin keskusteluja. Muuten ihan asiallinen aloitus, mutta...
      Mielestäni tämä kuuluu aivan ilman ehtoja tuonne:
      https://keskustelu.suomi24.fi/ajoneuvot-ja-liikenne/liikenne/katsastus

      Hyvin hoidetulla keskustelupalstalla ylläpito ilmoittaa siirron toiseen osioon ja kertoo syynkin. Tämän palstan kyky hoitaa mitään järjestystä asiallisesti, ja uskoni siihen on rapisemisestaan rapissut. Alkaa muistuttaa vain turhalta leikiltä. Kyllästyttää. Muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta.

      Tämänkertainen loppukevennys.
      https://www.youtube.com/watch?v=HPsxZw8g0vU

      Katsastuksesta puheen ollen, tiedättekö, minne saumasukkien saumat johtaa?

      PS. stranger=vieras. ranger=lakia ylläpitävä, valvoen.

      • palsta.on.huononnettu

        S24 keskustelupalstalla oli myös edellä mainittu siirtomahdollisuus, jossa palstan sheriffi siirsi tarvittaessa aloitukset niille kuuluville palstoille. Tätä käytettiin ainakin maahanmuuttoon liittyvissä aloituksissa.

        Kun S24 toimintatapoja muutettiin eli huononnettiin, siirtomahdollisuus poistettiin. Monta muutakin huononnusta tuolloin tehtiin. Palstan valvojat eivät noudata enää omia sääntöjään.


    • ihme.kyyläystä

      Jos ei ole palsta mieleen ei ole pakko lukea eikä kommentoida, voit mennä vahtimaan muiden kaupunkien palstoille!
      On se pipo tiukilla kun pitää tuostakin autokeskustelusta valittaa!

      • texas.ranger

        Ei ole ihme kyylätystä. Lieksalaisena minulla on oikeus kommentoida tällä palstalla. Ihme on se, jos vapaassa demokratiassa sallitaan kaikille avoimen keskustelupalstan toimia tällä tavoin. Jossakin on silloin pahasti vikaa. Kaikenlainen ylilyömisen esto näissä asioissa ei ole karvankaan verran hallussa. Laidasta laitaan eletään kuin pellossa. Asiattomat jätetään, asialliset poistetaan. Ei ihan aina, mutta kuitenkin liikaa. Typerää puuhastelua se on ja saamattomuutta. Ymmärtämättömyyttäkin varsin usein on toiminnassa havaittavissa.

        https://www.youtube.com/watch?v=n1fkBAf5rhA

        Ai niin, minnekäs ne saumat entisissä sukissa johtaa?


      • tuttua.touhua
        texas.ranger kirjoitti:

        Ei ole ihme kyylätystä. Lieksalaisena minulla on oikeus kommentoida tällä palstalla. Ihme on se, jos vapaassa demokratiassa sallitaan kaikille avoimen keskustelupalstan toimia tällä tavoin. Jossakin on silloin pahasti vikaa. Kaikenlainen ylilyömisen esto näissä asioissa ei ole karvankaan verran hallussa. Laidasta laitaan eletään kuin pellossa. Asiattomat jätetään, asialliset poistetaan. Ei ihan aina, mutta kuitenkin liikaa. Typerää puuhastelua se on ja saamattomuutta. Ymmärtämättömyyttäkin varsin usein on toiminnassa havaittavissa.

        https://www.youtube.com/watch?v=n1fkBAf5rhA

        Ai niin, minnekäs ne saumat entisissä sukissa johtaa?

        Saumat olivat sukkien takapuolella, joten kannikoiden suuntaan se johtivat. Sukat päättyivät kuitenkin runsaasti polvien yläpuolelle ja ne pysyivät ylhäällä sukkanauhoilla, jotka kiinnitettiin liiveihin.


    • ohjeistajapankko

      Auto tulee olla aina katsastuskunnossa.

      • ajattelija.markku

        Ja ihmisen on työllistyttävä? Lieksassakin?


      • kele.ele

        Ohjeistajalle. Auton! Kelvollinen kieli edellyttää tiettyä tasoa!


      • pilkun.nu
        kele.ele kirjoitti:

        Ohjeistajalle. Auton! Kelvollinen kieli edellyttää tiettyä tasoa!

        Hyvä että oikaisit, eihän tuosta olisi pirukaan ottanut selvää.


    • vilppijapetos

      Ruotsista tulee myös esimerkiksi Volvoja Suomeen,joista on ilmiselvästi vähennetty ajokilometrejä. Trafin pitäisi puuttua näihin mittaripetoksiin,koska ne on tarkastettavissa,mutta yksityiselle tarkastuspyyntö maksaa vain liikaa. Sähköisien mittarien lukeman muuttaminen ei laitteella kestä monta minuttia ja huoltokirja väärentäjiäkin riittää olen kuullut.

      • petos.ei.kannata

        Varmaan joitakin yksittäistapauksia saatta olla, mutta harvinaisia tällaiset petokset kuitenkin ovat. On tullut esille muutama tapaus, jossa näytössä oleva digitaalinen mittarilukema on pienempi kuin auton tietokoneeseen tallentunut tieto. Tietokoneen tieto voidaan muuttaa vain uusimalla tietokone ja se saattaa asennuksineen ja ohjelmineen maksaa enemmän kuin käytetty auto.


      • luota.tietokoneeseen
        petos.ei.kannata kirjoitti:

        Varmaan joitakin yksittäistapauksia saatta olla, mutta harvinaisia tällaiset petokset kuitenkin ovat. On tullut esille muutama tapaus, jossa näytössä oleva digitaalinen mittarilukema on pienempi kuin auton tietokoneeseen tallentunut tieto. Tietokoneen tieto voidaan muuttaa vain uusimalla tietokone ja se saattaa asennuksineen ja ohjelmineen maksaa enemmän kuin käytetty auto.

        Yksi esimerkki oli lehdissäkin Saksasta tuodusta varsin uudesta Bemarista, jonka mittarilukema oli ostettaessa "perinteiset" 98 000 km. Tietokoneeseen tallentunut tieto oli kuitenkin useita satoja tuhansia kilometrejä! Bemari oli ollut käytössä pikalähettifirmalla, jolle tuli autoihin todella paljon ajoja.

        Autoa ostettaessa kauppakirjaan tulee merkitä maininta "auton ajokilometrit" - ei koskaan pidä käyttää sanaa "mittarilukema". Tällöin myyjä joutuu vastaamaan petoksestaan, kun se tulee ilmi tietokoneen dataa tutkittaessa.


    • mahdollista.olisi

      Ei luulisi olevan nykytekniikalla mahdotonta ns. sinetöidä nuo jutut missä on kilometriluvut, vaikkapa tekemällä niin että jos sitä paukaloidaan , niin koko auton sähköjärjestelmä kossahtaa pimeäksi? Pystyiväthän nuo autotehtaat ujuttamaan autoihin päästöhuijaus jututkin! Tuskin rehellisillä autokauppiailla olisi mitään sitä vastaan, ja huijarit on tietysti asia erikseen!

      • huijaaminen.vaikeaa

        Nykyautojen tietokoneeseen saadaan talletettua todella paljon tietoa. Osaan tietoja pääsee katsomaan omistaja läppärillään, osaan pääsee merkkikorjaamo ja osaan pääsee käsiksi vain valmistaja. Huijaaminen on maallikolle mahdotonta. Oikeat kilometriluvut löytyvät auton tietokoneelta, mutta vain valtuutettu merkkikorjaamo pääsee niitä näkemään - ei kuitenkaan muuttamaan.


    • ei.ole.vaikeaa

      Ei ole vaikeaa koska sitä tehdään paljonkin, ja ilman tehtaan tai huollon puuttumista asiaan! Saksassa on ihan firmoja jotka tekee vientiautoihin huijausväärennöksiä! Jos homma olisi vaikeaa, niin sitä ei olisi noin laajassa mittakaavassa!

      • ei.ole.helppoa

        Saksalaiset "mittarikorjaamot" osaavat muuttaa matkamittarin lukeman, mutta tietokoneen syvimpään muistiin ne eivät pääse käsiksi. Tuolla edellä oli erään Bemarin tapaus, jossa mittarikorjaamo oli vähentänyt matkamittarin lukemasta parisataatuhatta kilometriä, mutta tietokoneessa oli oikea lukema noin 300 000 km. Tietokone hälytti 300 000 kilometrin huollon tarvetta ja huijaus paljastui, kun uusi omistaja ryhtyi selvittämään asiaa. Tietokoneen pysyvä muisti ei ole nollattavissa tai muutettavissa. Mittari näytti 98 000 km.


      • Yksinkertaisiako

        Mistä ne myyjät tietävät mitkä autoista lähtevät vientiin? Voi voi, en enää ihmettele jos teillä siellä Pohjois-Karjalan perukoilla menee muutenkin vähän heikosti.


    • pienetkilometrit

      Saksastakin autoa ostaessa jos haluaa mittariin muutoksia,niin puhelimella voi sopia johonkin tienlevennykselle mittarinveivaajan pientä korvausta vastaan ja homma on hetkessä selvä kerrottiin eräässä lehdessä.

      • kaksi.eri.asiaa

        Sellainen saattaa onnistua, jotta matkamittarin näytöstä saadaan muutettua lukemia, tai vaikka nollata koko lukema, mutta tietokoneen pysyvässä muistissa oikea mittarilukema säilyy ja se on sieltä tarvittaessa merkkikorjaamon tarkistettavissa jos ostaja epäilee vilppiä. Sitä lukemaa ei voi muuttaa. Pysyvään muistiin on tallentunut satoja muitakin auton käyttöhistorian tietoja.


      • selviää.paljon.asioita
        kaksi.eri.asiaa kirjoitti:

        Sellainen saattaa onnistua, jotta matkamittarin näytöstä saadaan muutettua lukemia, tai vaikka nollata koko lukema, mutta tietokoneen pysyvässä muistissa oikea mittarilukema säilyy ja se on sieltä tarvittaessa merkkikorjaamon tarkistettavissa jos ostaja epäilee vilppiä. Sitä lukemaa ei voi muuttaa. Pysyvään muistiin on tallentunut satoja muitakin auton käyttöhistorian tietoja.

        Näin se on. Käyttöhistorian voi tarvittaessa tulostaa ja selvityttää asiantuntijalla mitä mitkäkin merkinnät tarkoittavat. Hyvä tieto on ajetun kilometrimäärän lisäksi se, kuinka autoa on "rääkätty", jos se ollut välillä vaikkapa nuorison käytössä.


    • moneltaunohtunut

      Katsastusaikojen muutoksesta,joka tuli voimaan 20.5 on tullut lisäksi uusia tarkastuskohteita autosta. Yksi uusi toimenpide katsastuspaikalla on jarrunesteen testaus,onko vaihdettu riittävän usein,ettei jarrujärjestelmä rupeaisi syöpymään.

      • en.vaihda.en

        Moni menee siihen vipuun, että jarrunesteet pitää vaihtaa henkilöautoon kolmen vuoden välein. Ei todellakaan tarvitse. Huhutaan, että järjestelmään kertyy vettä. Vettä kertyy vain säiliöön muutama tippa ja se on niin pieni määrä, ettei nestettä tarvitse vaihtaa ainakaan ensimäiseen 15 vuoteen. Olen ajanut taannoin samalla autolla 20 vuotta ja 500 000 km, eikä jarrunestettä tarvinnut edes lisätä koskaan.

        Nyt ovat tainneet olla maallikot muutoksia tekemässä. Kyseessä on pelkkä rahastus.


      • Ihan.jo.naurattaa
        en.vaihda.en kirjoitti:

        Moni menee siihen vipuun, että jarrunesteet pitää vaihtaa henkilöautoon kolmen vuoden välein. Ei todellakaan tarvitse. Huhutaan, että järjestelmään kertyy vettä. Vettä kertyy vain säiliöön muutama tippa ja se on niin pieni määrä, ettei nestettä tarvitse vaihtaa ainakaan ensimäiseen 15 vuoteen. Olen ajanut taannoin samalla autolla 20 vuotta ja 500 000 km, eikä jarrunestettä tarvinnut edes lisätä koskaan.

        Nyt ovat tainneet olla maallikot muutoksia tekemässä. Kyseessä on pelkkä rahastus.

        Onneksi katsastajat tietävät asian, etteivät tarpeettomasti kysele jarrunesteiden perään. Tärkeämpääkin tarkastettavaa on.


    • veivattuja-mittareita

      Saksastahan voi ostaa auton jossa on mittarissa vaikka 50.000 km, ja sanotaan ostaessa,,juuri huollettu eli ei ole huollon tarvetta? Sitten ajetaan seuraava huoltoväli ja auto alkaa sitten herjata vaikka 250.000 huoltoa? Mitä on tehtävissä tuossa tapauksessa, ketä alat ulkomailla syyttää vai vietkö sen saksaan huoltoon, tai onnistuuko kaupan purku? Itse en ostaisi saksan tuontiautoa, ja jos ei ole varaa suomesta ostaa suomi autoa, niin olen ilman!

    • Ulkomailta tuotuja autoja ei todellakaan pidä eikä kannata ostaa. Vaikka auto olisi suhteellisen uusi, kilometrejä saattaa olla takana jo satoja tuhansia, vaikka mittari näyttää 98 000 km. Tuo on yleinen lukema ja sen pitäisi jo panna kellot soimaan. Juuri mitään ei ole silloin tehtävissä ja rettelöiminen tulee kalliiksi. Jos papereissa on merkintä "mittarilukema 98 000 km", on ostaja sen hyväksynyt. Sehän pitää paikkansa, vaikka tietokone näyttäisi 300 000 km.

    • muista.tämä

      Kauppakirjaan pitää kirjoittaa myös autoliikkeestä suomiautoa ostettaessa merkintä "ajokilometrit" eikä "mittarilukema". Jos myöhemmin ilmenee eroavaisuuksia mittarilukeman ja tietokoneen lukeman kanssa, auton myyjä on vastuussa mahdollisesta huijauksesta.

    • EiIkinäYhtäänVikaa

      Hulluuttahan noita muutaman vuoden ikäsiä autoja on katsastaa. Katsastumieskin aina pyörittelee päätään, kun vien uudenkarhean auton katsastukseen: eihän näissä mitään vikoja ole ja läväyttää konepellin kiinni.

      • oikea.on.suunta

        Näin kerron tuolla ensimmäisessä viestissä.


    • liikenneturvallisuus

      Jotkut laiskiaiset eivät viitsi korjata edes autonsa pimeäksi menneitä valoja,niin ne edes katsastuksessa tulee laitettua pakosta kuntoon,mutta entäs nyt kun poliisejakaan ei ole valvomassa tienpäällä.

    • on.vain.keskihinta

      Joissakin varsinkin saksalaisten uusien autojen ajovalopolttimoiden vaihto ei enää onnistu omistajalta ollenkaan ja se saattaa vaatia huoltamollakin tuntien työn. Pahimmissa tapauksissa autoista joudutaan irrottamaan etupuskuri ja etupyörät jotta lamppuihin päästään käsiksi.

      Voidaan sanoa, että osa uusista autoista on rakennettu valojen ympärille. Useille saksalaisille autoille polttimon vaihdon keskihinta korjaamolla on yli 300 euroa, josta työn osuus on tientenkin suurin. Kärjessä ovat BMW, Audi ja VW.

      • Hatullinen_muttereita

        Olen vaihtanut joskus 07- Passattiin Xenon-polttimot. Aikaa meni kolmisen tuntia kun puskuri ja muuta piti irrottaa.


    • OnMuovillaSittenHintaa

      On myös autoja johon ei voi vaihtaa polttimoita erikseen, vaan koko umpiopaketti on vaihdettava!

    • liplover8

      Ikävä on ikuinen W>3

      • Warre

        Wartburg 353 oli Itä-Saksan auto 1960-luvulta. Ikävä kyllä se ei ollut ikuinen!


      • ukilla.oli.wartburg
        Warre kirjoitti:

        Wartburg 353 oli Itä-Saksan auto 1960-luvulta. Ikävä kyllä se ei ollut ikuinen!

        Sen tilalle tuli olympia ifa, tunnetaan myös nimellä audi.


    • liplover8

      Willeni mun...
      seuraavaan elämään haluun sut löytää..

    • jaksaamaksaa

      Ennen oli autot helppoja itsekin korjata ja osat halpoja,mutta nykyisin vähärahaisen pitää ajovalolamppukin vaihdattaa tilipäivänä,kun summat alkaa pyöriä satasissa.

    • japsi.auto

      Nythän tuli uudet ohjeet katsastuksesta ja siitäpä kysymään, millaisia kokemuksia Lieksan katsastusasemalta, ketkä ovat nyt toukokuun , ihan viime aikoina käyneet Lieksassa katsastuttamassa autonsa?

    • jotain-tolkkua

      Eipä ole lieksassa tullut käytyä vuosiin eikä varmaan tulekkaan! Joensuussa eivät laske renkaista nastoja eivätkä muutenkaan pelleile, katsastus hoituu asiallisesti!
      Enkä muutenkaan uskalla viedä lieksaan kun on automaattivaihteinen auto!

      • asiakas.A-auto

        Taitaa olla vaikeuksissa koko Lieksan asema. Ei siellä oo ennää arkipäivinäkkää aina toimisto auki. Joskus vaan. Ja sääli ku palevelut jonni joutava takii hävivvää paikkakunnalta.


      • Tämä_on_todettu
        asiakas.A-auto kirjoitti:

        Taitaa olla vaikeuksissa koko Lieksan asema. Ei siellä oo ennää arkipäivinäkkää aina toimisto auki. Joskus vaan. Ja sääli ku palevelut jonni joutava takii hävivvää paikkakunnalta.

        Tulkoon nämä hinnat esille ihan vertailun vuoksi.
        Lieksan A-katsastus on päättänyt rahastaa saman yhtiön Joensuun konttoriin verrattuna mahdollisimman paljon. Vuoden mittaan niistä kertyy aika iso summa, vaikka lieksalaisella A-katsastuksella ei niin hirmuisia jonoja oven edessä olisikaan. (en tiedä mutta epäilen näin)


        A-Katsastus Lieksa ›

        Määräaikaiskatsastus nettivarauksella alk.29,00 €

        (edullisin hinta saattaa olla tarjolla vain valittuina ajankohtina ja saattaa edellyttää nettimaksua)

        Määräaikaiskatsastus ilman ajanvarausta44,00 €

        Päästömittaukset nettivarauksella alk.20,00 €

        Päästömittaukset ilman ajanvarausta 20,00 €

        Jälkitarkastus nettivarauksella alk.18,00 €

        Jälkitarkastus ilman ajanvarausta18,00 €
        =
        =

        A-Katsastus Joensuu-Voimatie ›

        Määräaikaiskatsastus nettivarauksella alk.24,00 €

        (edullisin hinta saattaa olla tarjolla vain valittuina ajankohtina ja saattaa edellyttää nettimaksua)

        Määräaikaiskatsastus ilman ajanvarausta29,00 €

        Päästömittaukset nettivarauksella alk.12,00 €

        Päästömittaukset ilman ajanvarausta 12,00 €

        Jälkitarkastus nettivarauksella alk.13,00 €

        Jälkitarkastus ilman ajanvarausta13,00 €


    • tiedähäntä

      Nurmeksessa on vähän sama tilanne,liekkö alasajo käynnissä,kyllä olisi parempi,jotta katsastuspaikat säilyisi.

    • tympiintynyt-palveluun

      Tai sitten tulisi sellaiset yrittäjät jotka ovat asiallisia ja ammattitaitoisia! Se vaikuttaisi asikaspysyvyyteen pakkakunnalla, ja hinnoittelu tietysti myös vaikuttaa! Tyhjä joutava asiaton saivartelu katsastuksessa vituttaa ihmisiä ja ne menee muualle hakemaan palvelua!

    • työkyri

      Käytin autoni Lieksan konttorilla katsastuksessa, palvelu pelasi auto läpäisi katsastuksen ilman piruilua. Vaikka meidän perheessä autot on vanhoja niin pidetään kunnossa ja katsastetaan edelleen Lieksassa . Olen aina saanut asiallisen kohtelun ja jos olen tarvinnut kysyä neuvoa on myös vastattu. Huom. ollaan ihan tavallisia työläisiä .

    • Minulla on ollut runsaan 50 vuoden aikana 11 autoa, jotka kaikki olen katsastuttanut Lieksassa. Nykyinen katsastuspaikka on Lieksassa kolmas. Autojani ei ole hylätty katsastuksessa kertaakaan. Kerran on tullut merkintä rekiesteriotteeseen tuulilasin uusimistarpeesta. Henkilökunnan käyttäytyminen katsastustilanteessa on ollut aina asiallista. Olen huollattanut autoni huoltoliikkeessä enkä ole pyrkinytkään sepittämään autojani itse mottona: "suutari pysyköön lestissään". Jo vanha kansa tiesi, että markan suutari tekee kahden markan vahingot. Tämä koskee ainakin nykyisiä autoja, joihin jopa hallinosturia vaativa ajovalopolttimon vaihto pitää teettää merkkikorjaamolla suuren työmäärän takia.

    • outojuttu

      Joensuuhun kun menee Kovalaiselle katsatuttamaan autoaan, niin aína on useampi lieksalainen tuttu samoissa puuhissa ,mikä lie kun joensuussa käyvät?

      • ei.tule.säästöä

        Olisiko syynä pullakahvi ja muutaman euron halvempi hinta, mikä menee polttoaineeseen 200 kilometrin matkalla. Lisäksi tärväytyy vapaa-aikaa 3 - 4 tuntia.


      • rtgh4tytyty56ty
        ei.tule.säästöä kirjoitti:

        Olisiko syynä pullakahvi ja muutaman euron halvempi hinta, mikä menee polttoaineeseen 200 kilometrin matkalla. Lisäksi tärväytyy vapaa-aikaa 3 - 4 tuntia.

        Samalla voi käydä joensuussa ostoksilla, ja bensarahat saa halvempien tavaroiden hinnassa takaisin!


    • oppipoikako

      Q-katsastusasemalla kävin vuosia sitten Joensuussa,niin siellä joku nousukas määräsi vaihdettavaksi korjaamon mielestä ehyitä niveliä,siihen loppui käynnit.

    • vieläkö.kolottaa

      Pääsitkö lonkkanivel leikkaukseen, vai polvinivelenkö jouduit vaihtamaan määräyksen mukaan?

    • tiedähäntä

      Väärin,Lääkärikeskus ITE hoiti olkanivelet huippukuntoon,kun niissä oli oikeasti vikaa,mutta katsastusasemalla vaihdatettiin ehyitä niveliä. Muistahan sinäkin "kolottaja" selvittää onko autossa,vai itsessä vikaa,kun menet huoltoon,että löydät oikeaan osoitteeseen.

    • vieläkö-kolottaa

      Mulla on jo polvinivel vaihdettu ja lonkkanivel pitäisi vaihtaa, mutta arvelin mennä vielä jonkinaikaa etten mene rasittamaan yhteiskunnan terveyspalveluita!
      Joskushan se on mentävä jos meinaa liikkeelle vielä päästä omin koivin!
      Autossa mulla ei ole vikaa kun on vuoden vanha auto, eikä tarvitse katsastaa vielä kotvilleen! Toivottavasti et leikistä suuttunut!

      • Osanvaihtaja

        Ihanko laittovat teräksiset pallonivelet vaiko entisten välyksiä vähensivät Plastic Padding -täyteaineella?


    • hyvääkesää

      Ei sinne päinkään,mutta tämähän on keskustelupalsta ja mielellään juttelee muistakin asioista kuin homot ja matut.

    • saasnähdäkuiskäy

      Katsastusasemat on syytä säilyttää palvelemassa pienemmissäkin kaupungeissa,vaikka uusi laki varmasti vähentää entisestään asiakkaita. Oliko laissa vielä sellainenkin muutos,että auton voi katsastaa mihin aikaan vuodesta tahansa,joka kasaa varmasti käyttäjät loppuvuoden ruuhkaksi. Vanha systeemi jakoi autojen katsastusajat tasaisesti ympäri vuoden ja tasasi katsastuskäyntejä.

      • katsastu.kesälle

        Katsastuksen aikaväliä ei voi pidentää, mutta lyhentää voi ja näin katsastuksen voi ajoittaa kesäkaudelle, jolloin se on monin tavoin helpompaa. Katsastajat ovat jo huolissaan muutoksesta ja pelkäävät, että heillä ei ole talvisin enää mitään tekemistä. Kesäkuukausille tulee ruuhkaa ja lomatkin pitäisi pitää.


    • joensuu.paras

      Vieläkö lieksassa itkevät katsastusmiehet jos vie kuorma-auton katsastushalliin ja sen alustasta tippuu vettä lumen sulaessa? Vai vieläkö kuorma-autoilijat käy Joensuussa katsastuttamassa autonsa?

      • kesäkuu.heinäkuu

        Lumen takia kaikkien kannattaa siirtää katsastusaikansa kesäkuukausille, ettei lumet sula siisteille lattioille, joita katsastusmiehet päivittäin ihailevat ja valokuvailevat. Varokaakin menemästä katsastukseen rapaisin renkain. Hylkäys tulee varmasti.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      3846
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      178
      2346
    3. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1567
    4. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1157
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      23
      1037
    6. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      894
    7. Toivoisin etten jännittäisi

      niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      872
    8. Junan kylkeen autolla

      Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      73
      831
    9. Oletko päättänyt

      Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa
      Ikävä
      72
      800
    10. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      100
      799
    Aihe