Miten vanha tietokoneesi, älypuhelimesi, jne on?

200.kansankuvajaista

Kansanedustajat saavat uudet vehkeet neljän vuoden välein:
https://yle.fi/uutiset/3-10217590?origin=rss

Itsellä tällä hetkellä pääasiallisessa käytössä oleva tietokone on yli viisi vuotta vanha Packard-Bell läppäri jossa Windows 10.
Tulostimena HP DeskJet mustesuihkari-skanneri-kopiokone monitoimilaite, ikää pian vuoden verran.
Älypuhelimena Samsung Galaxy, reippaat 1,5 vuotta vanha. Aiemmat puhelimet oli peruspuhelimia.
Tablettia mulla ei ole ollenkaan.
Yllämainitut laitteet ostettu uutena.

Vanhempiakin harrastevehkeitä löytyy mutta tässä juttuketjussa olisi tarkoitus kertoa pääasiallisen käyttökaluston ikiä.

16

339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iivari-julma

      Kansanedustajiakin pääsee äänestämään, jos on tarpeeksi vanha, neljän vuoden välein, jos haluaa.

    • tarpeeksi.vanha

      Takuut on ainakin umpeutuneet. Eipä edes jaksa miettiä kuinka vanhoja ovat, mutta toimivat. Tietotekniikan osalta maailma on muuttunut, koska enää ei tarvitse hankkia uusia koneita tyyliin 3 vuoden välein.

      Kansanedustajien koneissa ihmetytti että miksi helkkarissa heille hankitaan kaksi läppäriä ja niiden lisäksi yksi telakka eduskunnan työhuoneeseen? Miksei hankita kunnollista pöytäkonetta eduskuntaan & mahdollinen telakka yhdelle läppärille? En minä ainakaan keksi miksi tarvitsisi olla kaksi läppäriä tavallisessa elämässä. Mitä varten toinen on ja mitä varten toinen?

    • AsusDeluxe

      Pöytäkone: emo prossu (P8P67 deluxe 2500K), kotelo, poweri vuodelta 2011, näyttis (GTX760) vm.2013, ssd, muistit ja vesirojut osittain uudempia. Ei siis voi tarkkaa ikää sanoa, mutta pelittää varmasti vielä useamman vuoden (eli kauemmin kuin brand new markettiromu).

      Tyhmyysluuri (Lumia 950) vuodelta 1997.

      Tabletin iästä ei hajua. Joku ZTEn W10-lelu kyseessä. Ilmatteks sain kuten luurinkin.

      • AsusDeluxe

        Ohos, oiskos toi Lumia kuitenkin 2015 eikä 1997 :)


    • yksvaan

      Läppäri ostettu huhtikuussa 2014. Kovalevy vaihdettu.

      • yksvaan

        Ja Windows 8 on vaihtunut ensin Ubuntuun ja sitten Mintiin.


    • wanhoilla.menen

      1. pöytätietokone on 7 vuotta vanha HP Intelin 4-ydinsuorittimella (uutena oli 999 euron hintainen), jossa ollut vuodesta 2012 Ubuntu käyttiksenä

      2. kannettava tietokone on 6 vuotta vanha HP Notebook AMD:n suorittimella ja siinä Windows 7 (tarjouksessa hinta reilut 500 euroa)

      3. älypuhelin on 1 vuoden ikäinen Huawei P10 Lite, toimii sekin mainiosti

      4. tulostin on ainakin 10 vuotta vanha Canonin mustavalkolaser, ei ole tarvinnut edes jauhekasettia vaihtaa ja edelleen tulostaa hyvin.

      Eli kun kerran kaikki laitteet toimivat mainiosti ja tehoja piisaa tarpeisiini enemmänkin kuin riittävästi niin miksi ostaa "koko ajan" uusia laitteita.

    • trollerson

      Pöytäkone v. 2009. Kiintolevy siihen vaihdettu pari kertaa ja Win 10:lle piti päivittää kun vista meni vanhaksi.

      Läppäri v. 2011, SSD levylle päivitetty v. 2014 . . .

      Puhelin reilu 3 vuotta vanha.

      Canonin mustesuihkareita kahdessa paikassa, vanhempi olisko vähän vajaa 10 vuotta vanha ja uudempi 2014.

      Ei ole nyt ollut tarvetta päivitellä tietokonetta raudan puolesta, eikä niin erityisesti softankan puolesta (paitsi windows 10), kun on toiminut sen verta hyvin vehkeet, saa nähdä kauanko . . .

    • oi765__l

      Kahdesta läppäristä uudempi on neljä kuukautta vanha Acer Aspire. Vanhempi on neljä vuotta vanha Asus. Tulostin on noin 10-vuotias Canonin mustavalkolaser, jossa on jo toinen kasetti. Tabletti on syksyllä viisi vuotta täyttävä Asus, lähinnä matkakäytössä ulkomailla.

      Älypuhelinta ei ole. Pieni Nokialaiseni on kuusi vuotta vanha.

    • jalaa1x

      Mikä ihmetetys tuo 4 vuotta on? Yrityksissä hyvinkin yleinen sykli uusia koneita on 3-4 vuoden välein. Läppäreillä mennään 3 vuotta ja pöytäkoneilla 4 vuotta, tai ehkä se 5 vuotta. Puhelimet vaihtuvat sitä mukaa, kun niitä hajoaa, tai muuten tulee tarve vaihtaa.

    • Puhelimelle 4 vuotta on kyllä pitkä aika, Minulla puhelin on 196 päivää vanha Honor 8. Tietokone on päivää alle 4 v Vanha Acer läppäri Windows 8.1:lla. Näyttönä siinä on 8 v vanha Emachines. Tulostimia on muutama, vanhin on 10 v. vanha HP Laser. Tablettejakin on, ne on n. 3 v vanhoja. Tosin on yksi uudempikin Windows 10 halpistabletti, jonka ostin kokeeksi.

      Älypuhelinta olen yleensä pitänyt n. 2 v: Joulukuu 2011 Nokia C5-03, Helmikuu 2014 Samsung Galaxy Trend Plus, Marraskuu 2015 LG Spirit 4G, Marraskuu 2017 Honor 8. Peruspuhelimia tuli pidettyä pidempään. Nokia 3100 4 v ja Nokia 3120 Classic 3 v.

    • lumia_920

      Minulla on käytössä vielä Nokia Lumia 920, joka on 5v 7kk vanha puhelin. Vielä ei ole tullut myyntiin malleja joissa olisi yhtä hyvät tai paremmat ominaisuudet (langaton lataus ja optinen kuvanvakain onkin jo monissa uudemmissa malleissa, mutta ei kapasitiivista näyttöä joka toimii myös hanskat kädessä - kätevä pakkasella, kun ei tarvitse ottaa hanskoja pois kädestä -20C pakkasella pystyäkseen vastaamaan puhelimeen).

      • pakkasphone

        Ei nykyisiä puhelimia voi edes käyttää pakkasella, koska ne simahtavat yleensä kun mennään alle nollan. Ikävää esimerkiksi silloin kun pitäisi soittaa vaikka hätäpuhelu.

        Nokian suunnittellessa vielä itse puhelimensa ottivat huomioon myös talviolosuhteet. Nykyisistä teko-Nokioista ei ole kokemusta.

        Mahtavatko kotimaiset lehdet edes testata puhelinvertailuissaan pakkasenkestävyyttä?


    • Nokia_5500_sport

      Minun älytönpuhelin on vuosimallia 2007 ja toimii edelleen.

      • 200.kansankuvajaista

        On minullakin pari peruspuhelinta kaapissa toimivassa kunnossa mutta aktiivikäytössä on nyt siis se n. 1,5 vuotta vanha älypuhelin, Samsung Galaxy.

        Yritykset ja yksityishenkilöt voivat hankkia uusia puhelimia vaikka joka vuosi ja se on ihan ok koska hankkivat rahat niihin ihan itse ja saavat tehdä rahoilla mitä huvittaa kun ne ei ole veronmaksajien taskusta.


      • käkikukkuu
        200.kansankuvajaista kirjoitti:

        On minullakin pari peruspuhelinta kaapissa toimivassa kunnossa mutta aktiivikäytössä on nyt siis se n. 1,5 vuotta vanha älypuhelin, Samsung Galaxy.

        Yritykset ja yksityishenkilöt voivat hankkia uusia puhelimia vaikka joka vuosi ja se on ihan ok koska hankkivat rahat niihin ihan itse ja saavat tehdä rahoilla mitä huvittaa kun ne ei ole veronmaksajien taskusta.

        Taitavat ne yritystenkin puhelimet mennä veronmaksajien taskuista vähennyksinä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10682
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3033
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2849
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1478
    Aihe