KAKSI YÖLAULAJAA

Yrittävät laulaa toisensa suohon. Toisen laulupuu sattuu olemaan juuri ikkunani edessä. Ne saavat aikaan melkoisen metelin. Sitä on jatkunut jo tunnin verran, kumpikaan ei näköjään anna periksi helposti. Niiden reviirit taitaa olla liian lähekkäin kun noin pitää metelöidä.

Ensimmäinen niistä kotoutui vasta viimekesänä. Sitä ennen ei tuollaista lavertelevaa laulua kuulunut. Nyt on siis tullut toinenkin samoille apajille.
Mikähän se tuollainen yölaulaja on, jolla ei ole mitään säkeistöä edes, pelkkää lavertelua?

22

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cfvgbmhn

      Onko ainakin toinen mustarastas? Asutko Etelä-Suomessa?

      • Jep, turussa. Pihassa, kerrostalojen välissä on isoja koivuja, ainakin toinen liruttelee laulujaan niissä, toinen on vähän kauempana jossain.
        En osaa sanoa olisiko toinen mustarastas, samaa lajia ovat äänestä päätellen molemmat.


      • djdhgf
        VASTAKARVA kirjoitti:

        Jep, turussa. Pihassa, kerrostalojen välissä on isoja koivuja, ainakin toinen liruttelee laulujaan niissä, toinen on vähän kauempana jossain.
        En osaa sanoa olisiko toinen mustarastas, samaa lajia ovat äänestä päätellen molemmat.

        Se on ehkä mustrastas koska se on virkku laulamaan aamuyöstäkin.


      • mhdbfg
        VASTAKARVA kirjoitti:

        Jep, turussa. Pihassa, kerrostalojen välissä on isoja koivuja, ainakin toinen liruttelee laulujaan niissä, toinen on vähän kauempana jossain.
        En osaa sanoa olisiko toinen mustarastas, samaa lajia ovat äänestä päätellen molemmat.

        Opiskelin Turussa 80-luvun alussa.


    • zxdgdf

      Kävin justiin terassilla (rivari) ja melkoinen kilpalaulanta mustarastailla pääkaunkiseudun kehyskunnassa.

    • kaiketötötkätkin

      Niin linnut kai viestittelevät toisilleen asioita ja myös matkivat toisiaan huvikseen kun pystyvät tekemään samanlaisia ääniä.

      Linnutkin kyllä nukkuvat aina öisin, silloin eivät laula, eivätkä kotkat lentele, paitsi petolinnuista pöllöt :)

      Tuo oli minun ehdotus että; kesän eläimiä voisi ottaa lasisiin purkkeihin, kerran tuli hirvittävä taistelu kun laitoimme veljen kanssa hevosmuurahaisen ison mustan hämähäkin kanssa samaan purkkiin ja katsoimme taistelua.

      • xcncnb

        Mustarastas on virtuoosi lauluissaan matkimaan muita lintuja ja sen takia se on minun suosikkini linnunlauluista. Netissä voi googlata linnunlaulua osoitteella lintukaraoke.


      • Joo, mustarastas se taitaa olla. Kuuntelin siitä lintukaraokesta.


      • jsjdgnf
        VASTAKARVA kirjoitti:

        Joo, mustarastas se taitaa olla. Kuuntelin siitä lintukaraokesta.

        No hyvä, mustarastas on Etelä-Suomen kultakurkku laululintu. Ollaanpa tyytyväisiä mustarastaan lauluun koska itse olen kulkeutunut Pohjanmaalta Etelä-Suomeen ja synnyinsijoillani ei ollut mustarastasta lauleloineen.


    • No, metelistä huolimatta se on hyvä merkki, ettei Monsanto ole onnistunut myrkyttämään vielä kaikkia lintuja hengiltä.

      • xcnfngb

        Linnulaulu on ihanaa meteliä.


      • hämähäkkienjalatkuulee

        Minulla on jatkuvaa meteliä aina kun kaupungissa asun, mutta sitten kun... menen mökille niin totaalinen hiljaisuus. Hauska juttu sinänsä jos vaikka vuoden olet kaupungissa niin ikinä ei ole hiljaista hetkeä, mutta joskus sentään.

        Ja teki mieli vielä sanoa että, joitain hauskoja tyttökavereita olen löytänyt palstalta, ja on suunnitelmia jotka ovat jo tehtykin... pelityttöjen kanssa jotain juttuja kaikenlaisia.

        Yleensä pidän kyllä ihmisistä oikeassa elämässä, enkä anna mitään arvoa mitä kukakin kirjoittaa jonnekin, ellei sitä sano suoraan naamalle.


      • cnvdc
        hämähäkkienjalatkuulee kirjoitti:

        Minulla on jatkuvaa meteliä aina kun kaupungissa asun, mutta sitten kun... menen mökille niin totaalinen hiljaisuus. Hauska juttu sinänsä jos vaikka vuoden olet kaupungissa niin ikinä ei ole hiljaista hetkeä, mutta joskus sentään.

        Ja teki mieli vielä sanoa että, joitain hauskoja tyttökavereita olen löytänyt palstalta, ja on suunnitelmia jotka ovat jo tehtykin... pelityttöjen kanssa jotain juttuja kaikenlaisia.

        Yleensä pidän kyllä ihmisistä oikeassa elämässä, enkä anna mitään arvoa mitä kukakin kirjoittaa jonnekin, ellei sitä sano suoraan naamalle.

        Missä kaupungissa asut?


    • hljfzx

      Mustarastas on hyvjn herkkä liikenteen melulle eli laulu loppuu heti kun liikennemelu alkaa aamuyöstä.

    • cvhhfghqw

      Kohta alkaa liikennemelu.

    • linnut.tutuksi
    • Hoplaax

      Täällä Helsingin lähiössä mustarastaat lauleskelevat kilvan iltaisin, ja kun ne lopettelevat, alkaa satakielten konsertti.

      Hyviä laulajia molemmat...

      • aamumato

        Äläs nyt joko satakielet on muka puhjenneet sooloilemaan , sitä tämä ilmastonmuutoksen muutos teettää , ennen muinoin noi aloitti vasta kesäkuun puolella puolenpäivän jälkeen ja veti posket lommolla iltahämärään.
        Mutta mieluummin musta - kuin räkättirastas ikkunan takana laulelemassa


      • Hoplaax
        aamumato kirjoitti:

        Äläs nyt joko satakielet on muka puhjenneet sooloilemaan , sitä tämä ilmastonmuutoksen muutos teettää , ennen muinoin noi aloitti vasta kesäkuun puolella puolenpäivän jälkeen ja veti posket lommolla iltahämärään.
        Mutta mieluummin musta - kuin räkättirastas ikkunan takana laulelemassa

        Kyllä näin on päässyt käymään, että satakielet sooloilevat jo nyt. Räkättirastaat ovat hyviä vartijoita, ne pitävät harakat loitolla.


      • linnut.tutuksi
        aamumato kirjoitti:

        Äläs nyt joko satakielet on muka puhjenneet sooloilemaan , sitä tämä ilmastonmuutoksen muutos teettää , ennen muinoin noi aloitti vasta kesäkuun puolella puolenpäivän jälkeen ja veti posket lommolla iltahämärään.
        Mutta mieluummin musta - kuin räkättirastas ikkunan takana laulelemassa

        Täältä voit seurailla havaintoja ym.

        https://www.tiira.fi/


    • Rastaskuinrastas

      Kyllä räkättirastaskin on kiva, odotimme että tulisi pesimään tuohon taas, mutta ei se tullut. Olimme pettyneitä.

      • Hoplaax

        Minä taas odottelin kirjosioppoa, mutta kun toinen vakiopöntöistään oli jo varattu sinitiaiselle, näyttää häipyneen muualle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2132
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      173
      1661
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1567
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1358
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1342
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      287
      1192
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1069
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1033
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1032
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      892
    Aihe