Missä viipyy talkookutsu

Sipilältä ja hallitukselta taitaa olla kierrokset ja veto lopussa, kun kauden alussa oltiin niin innostuneita kilpailukykytalkoisiin, mutta nyt kun todellinen tarve olisi, asiasta ei hiiskuta sanakaan. Liekö tämä sitten näpäytys Teukalle, persujen kolmannnelle puheenjohtajalle. Teukkahan on melkoinen suhari ja takoitan siis sahuri.

Sahatavarayrittäjät ovat alkaneet valittaa suureen ääneen, kuinka heidän kilpailukykynsä rapautuu koko ajan, vaikka kysyntä on nyt kova noususuhdanteessa. Viivan alle ei tahdo jäädä vain mitään ja investoinnit jäävät sen myötä tekemättä. Nyt lukija tietysti ensimmäisen arvelisi, että sahaajien palkat ovat liian kovat ja kilpailukyky sen vuoksi heikko. Näin ei kuitenkaan ole. Kalliita eivät ole palkat vaan raaka-aine eli puu. Sellupuun hinta halutaan pitää vakaana ja sen maksumiehiksi ovat joutuneet sahatavayritykset. Mikseivät Sipilä ja MTK kutsu nyt suureen ääneen puun ahneita myyjiä hillitsemään edes vähän häikäilemätöntä ahneuttaan? Tässä olisi taas erinomainen tilaisuus kilpailukykyloikkaan. Vinkkinikin on ihan maksuton.

2

93

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • glx

Jaa, että puunhinta kallista. kuusitukin keskimääräinen hinta noin 50 euroa kiintokuutio, jossa se on ollut viimeiset 25 vuotta. Kuitupuu edelleen vaikka kysyntä kasvaa noin 15 euroa kiinto. Hanki sinäkin metsään niin näet kuinka helvetin tuottavaa se on niin ei tarvitse kateellisena kirjoitella mitä sattuu.

• Puun myyjä ei määrää hintoja. Hän vain pyytää tai pyydättää esim. metsänhoitoyhdistyksellä tarjouksen, jonka sitten hyväksyy tai on hyväksymättä. Yleensä päätyy kokonaistaloudellisesti edullisimpaan tarjoukseen. Kokonaistaloudellisesti tarjous, jossa tukille on määritelty korkea kuutiohinta ei ole välttämättä edullisin, vaan tarjous, jossa on hyödynnetty eri puutavaralajit (tukki, pikkutukki, kuitu) parhaiten muun muassa niin, että puut katkotaan edullisimmasta kohdasta.

Sitä paitsi kaikki sahat eivät tee itse tarjouksia metsänomistajille, vaan ostavat tukkinsa "ylijäämätavarana" sellufirmoilta. Vastaavasti sahat, jotka hakkaavat itse metsiä, myyvät sahaukseen ja parrutuotantoon kelpaamattomat kuitupuut sellufirmoille. Toisin sanoen tukkipuun hinta määräytyy myös eri firmojen keskinäisen kaupankäynnin perusteella. Kun sellufirma tarvitsee runsaasti kuitupuuta ja tietää tukkipuulle löytyvän sahaajia, se voi tehdä tarkoituksella tukista paremman tarjouksen itse kipeästi tarvitsemastaan kuitupuusta. Siihen kai tuossa eilisiltaisessa uutisessa osittain viitattiin.

Ylipäätään markkinatalouden pitäisi hoitaa tilanne niin, että kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä. Jos saha on valmis maksamaan tukista korkeaa hintaa kykenemättä itse nostamaan sahatavaran hintaa, kysymys on osaamattomuudesta toimia markkinataloudessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      189
      1905
    2. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      99
      947
    4. Koillis motor

Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      554
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      202
      479
    Aihe