Moikka
Onko jotain haittaa jos pidän satulaa pari senttiä oikean korkeuden alapuolella?
Ajelen melko pystyllä pyörällä ja usein lukkopolkimilla. Tänään veivasin noin 50 km.
Jotenkin satula istuu mukavammin kun se on pikkusen liian alhaalla. Onko tästä jotain haittaa?
Satulan oikea korkeus
30
2706
Vastaukset
- Pomppukeppi
Satulalla on toki olemassa teoreettisesti oikea korkeus mutta juuri sinulle oikea korkeus on se joka tuntuu mukavalta eikä aiheuta ongelmia.
- aisantunkia
Polvet rasittuvat ja kuluvat, ei voi suositella.
- Maantiepyöräilijä
Satulan säädön sinulle suorittaa vain asiantunteva polkupyörä asentaja tai myyjä. Satulan tulee olla tismalleen juurikin sinulle oikeassa asennossa sekä korkeudessa.
- Helppohomma
Miksi kysyt jos vaivatta vetäisit jo 50km, Provo taas
- Anonyymi
Riippuu miten pitkiä matkoja pyöräilee ja kuinka usein. Väärä korkeus tai pyörän väärä koko ei merkitse hirveästi jos polkee vain muutaman kilomerin ja vain silloin tällöin. Aktiivisemmassa pyöräilyssä hommalla alkaa sitten jo olemaan merkitys.
Yleisellä tasolla niin hyvä olisi ensiksi saada selville se "teoreettinen" oikea korkeus ja lähteä pikku hiljaa testaamalla hakemaan se korkeus joka on itselle sopivin. Muutaman millin muutos saattaa jopa vaikuttaa yllättävän paljon.
- Heel-on-Pedal Method
- 109% Formula
- LeMond Method (88.3%)
- Pruitt Method
- Bike fit Method
Kaikki nuo menetelmät antavat hyvän lähtökohdan hakea se sopiva korkeus ja hyvä asento. Mikään noista ei ole se "absoluuttinen totuus". Bike fit Method pääsee varmasti kaikkein lähimmäksi koska siinä katsotaan koko ajoasentoa kokonaisuutena kameroiden ja tietokoneohjelman avulla.
Itse olen "taviksena" käyttänyt tuota 109% menetelmää lähtökohtana koska se huomioi myös kammen pituuden (jalan sisämitta x 1,09) mitataan alimmalta polkimelta satulan yläreunaan kun se alin poljin on alimmalla tasolla (osoittaa noin kello kuutta). LeMond menetelmä ei huomioi kammen pituutta koska mitta (jalan sisämitta x 0.883) otetaan kampiakselin keskeltä satulan yläreunaan.
Voi kenties kokeilla näitä molempia menetelmiä ja katsoa tuleeko paljon heittoa ja hakea se oikea korkeus näiden molempien menetelmien avulla. Syytä muistaa myös että satulan siirtäminen eteen ja taaksepäin vaikuttaa myös kun sopivaa ajoasentoa ja satulan korkeutta haetaan.- Anonyymi
Tässä vielä kuva "109%" ja "LeMond" mittaustapojen erosta.
https://i.ibb.co/k6Bk2Fb/satulan-korkeus-menetelmat.jpg - Anonyymi
Kiitoksia tiedoista. Täytyy heti testata mitata.
- Kooysi -
- Anonyymi
Olen aina ajatellut, että se mitta, minkä itse haen itselleni, on paras. Kävin piruuttaan mittaamassa: tuli aika tarkkaan 109 %.
- Anonyymi
Muutama sentti alempana on parempi kuin muutama sentti liian korkealla.
Se joka väittää, että sen takia menee polvet on kyllä pihalla näistä hommista. - Anonyymi
Kannattaa tunnistella miltä polvissa tuntuu, ja jos haluaa dataa niin hommaat wattimittarin ja vertailet tehokäppyröitä eli satulan korkeuksilla.
- Anonyymi
Toki näin on, mutta tuo "laskennallinen" korkeus on hyvä lähtökohta hakea oikeaa paikkaa. Ei se kovin paljon heitä lopullisesta korkeudesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki näin on, mutta tuo "laskennallinen" korkeus on hyvä lähtökohta hakea oikeaa paikkaa. Ei se kovin paljon heitä lopullisesta korkeudesta.
Toki
- Anonyymi
Jalat kertovat onko hyvä korkeus. Pohkeet, polvet, reidet...
- Anonyymi
Lukkopolkimista aiheutuu moni polvivamma pyöräilijöillä.
- Anonyymi
Eipäs aiheudu, vaan siitä miehekkäästä runttaamisesta.
- Anonyymi
Lukkopolkimilla loppui polvivaivani polkupyöräilyssä.
- Anonyymi
Jos käytössä on aina oma pyörä, ei mitään mittauksia tarvitse tehdä. Pitää vain istua satulaan ja katsoa, että molemmat jalat ovat lähes suorana polkimen ala-asennossa.
Siitä voi sitten keskustella, kuinka paljon senteissä (tai milleissä) jalkoja voisi tuossa asennossa suoristaa lisää ilman lantion kiertymistä.- Anonyymi
Toki noin on. Itse olen kuitenkin mitannut tuon 109 % mukaan ja tiedän oma mitan. Uusi pyörä, vuokrapyörä, lainapyörä, kaverin pyörä jne. Heti saa korkeuden oikealle hehtaariluvulle ja loput on sitten "hienosäätöä".
- Anonyymi
Tuo on älyttömän hyvä mitoitustapa!
Istutaan normisti satulalle ja kantapäillä pitäisi pystyä juuri ja juuri polkemaan siten ettei lantio keiku. Toinen tapa on "jalat lähes suorana" alaasennossa polkeminen. Noista säädöistä voi sitten kokeille 5 milliä jompaan kumpaan suuntaan.
Nykyisen geometrian pyörillä satulan pituus suuntainen asento löytyy yleensä satula mahdollisimman takana.
- Anonyymi
Polvivammat johtuvat liian hitaasta pyörittämisestä. Tavallisempi virhe on satulan säätäminen liian matalalle kuin korkealle.
- Anonyymi
Liian korkealla oleva satula vastaavasti kipeyttää herkästi selän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liian korkealla oleva satula vastaavasti kipeyttää herkästi selän.
Juu, lantion ei saa keikkua. Näin käy, jos satula on liian korkealla. Ongelmia tulee, jos korkeus ei ole sopiva (on liian matala tai liian korkea).
Jos on yhtään epävarma, niin kannattaa käyttää tuota 109 % mittaustapaa. Näin ei tule mitään "mututuntumaa", vaan faktapohjainen lukema ja lähtötilanne. - Anonyymi
Höpsistä vaan sinne, sillä yleisin virhe on ehdottomasti se, että satula on liian korkealla. Tätä on ammattilaisten näkemys asiasta.
Anonyymi kirjoitti:
Höpsistä vaan sinne, sillä yleisin virhe on ehdottomasti se, että satula on liian korkealla. Tätä on ammattilaisten näkemys asiasta.
Pyörän käyttötarkoitus on myös yksi tekijä asiassa.
Itsellä kiinnostusta paljolti tuonne maastopuolelle, mutta paljon tulee ajettua nykyään myös kaupungin asfaltteja pitkin (mutta ei mitään varsinaista "maantiepyöräilyä). Olen itseltäni huomannut, että siitä satulakorkeudesta milla ajan kaupungilla, niin samalla pyörällä maastoon mennessä saatan tiputtaa satulaa luokkaa 10-15mm. ja koen että pystyn sillä korkeudella saamaan paremman maastohallittavuuden pyörääni.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpsistä vaan sinne, sillä yleisin virhe on ehdottomasti se, että satula on liian korkealla. Tätä on ammattilaisten näkemys asiasta.
Jos satulalla pystyy istumaan ja polkemaan, ei se voi olla liian korkealla. Jalat ei veny!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos satulalla pystyy istumaan ja polkemaan, ei se voi olla liian korkealla. Jalat ei veny!
Lantio antaa silti lisäsenttejä kun se keinuu puolelta toiselle liian korkean ajoasennon myötä. Lantio pitää pysyä vakaana eikä saa keikkua. Satula voi siis olla liian korkealla, kuten se voi myös olla liian matalalla.
santtu_1975X kirjoitti:
Pyörän käyttötarkoitus on myös yksi tekijä asiassa.
Itsellä kiinnostusta paljolti tuonne maastopuolelle, mutta paljon tulee ajettua nykyään myös kaupungin asfaltteja pitkin (mutta ei mitään varsinaista "maantiepyöräilyä). Olen itseltäni huomannut, että siitä satulakorkeudesta milla ajan kaupungilla, niin samalla pyörällä maastoon mennessä saatan tiputtaa satulaa luokkaa 10-15mm. ja koen että pystyn sillä korkeudella saamaan paremman maastohallittavuuden pyörääni.Tuossa aika tyhjentävä, mutta kuitenkin kohtuullisen yksikertaistettu kirjoitus mitä kaikkea mitoitusta pyörässä on ja miten mikäkin mitta vaikuttaa mihinkin.
Osaan mitoista pystyy vaikuttamaan säätämällä/helposti osia vaihtamalla, mutta sitten osa mitoista on "naulattu kiinni" pyörää suunnitellessa sekä valmistettaessa ja niihin voi vaikuttaa vain hankkimalla itselle oikean kokoisen sekä käyttötarkoitukseen sopivan pyörän.
Jollain satulan korkeuden säädöllä pelkästään ei saada itselle epäsopivasta pyörästä sopivaa.
https://larunpyora.com/2020/04/pyoran-runkogeometria-ja-mita-siita-tarvitsee-tietaa/santtu_1975X kirjoitti:
Tuossa aika tyhjentävä, mutta kuitenkin kohtuullisen yksikertaistettu kirjoitus mitä kaikkea mitoitusta pyörässä on ja miten mikäkin mitta vaikuttaa mihinkin.
Osaan mitoista pystyy vaikuttamaan säätämällä/helposti osia vaihtamalla, mutta sitten osa mitoista on "naulattu kiinni" pyörää suunnitellessa sekä valmistettaessa ja niihin voi vaikuttaa vain hankkimalla itselle oikean kokoisen sekä käyttötarkoitukseen sopivan pyörän.
Jollain satulan korkeuden säädöllä pelkästään ei saada itselle epäsopivasta pyörästä sopivaa.
https://larunpyora.com/2020/04/pyoran-runkogeometria-ja-mita-siita-tarvitsee-tietaa/Ja lähtökohtaisesti kaikki nämä mitat löytyvät yhtälailla vanhasta "mummiksesta" kuin uusimmista kilpapyöristä, ja niiden vaikutukset ovat samansuuntaiset pyörätyypistä ja sen iästä riippumatta.
- Anonyymi
Mitä korkeemmalla sen paremmin takapää loistaa takana tuleville.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?143789Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja283103Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2802935Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin71971- 2391661
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk61450- 751291
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2031255Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_41081Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi331073