Onko teillä aikaa?

Nykyään kaikilla tuntuu olevan kiire jonnekin, eikä kellään ole aikaa muka mihinkään? Olipa missä tahansa, aina on kiire jonnekin muualle.

86

958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lopo

      Jokaisella ihmisellä on joskus kiire ja se voi johtua milloin mistäkin syystä. On myös niitä ihmisiä, jotka eivät tule toimeen ilman kiireen tuntua ja sitten on niitä jotka antavat kiireen mennä ohi ja tekevät kaiken ajallaan.
      Itsehän me ylläpidämme kiire mielikuvitusta.

      • Tunnen ihmisiä, jotka ovat aina myöhässä. Ihan sama onko kyseessä tyä- tai vapaa-ajanmeneminen, he tulevat aina viimeisenä ja myöhässä. Varmaan tulee kiire, jos aina lähtee myöhässä. Se ei ole sattumaa.

        Priorisointi auttaa, kun ihan tosissaan kysyy itseltään, onko tämä asia tehtävä juuri nyt?


      • Psykoterapeutitar

        "Kiire!" Joskus meinaan pudota vessanpöntöltä, kun ajattelen tuskaisesti, mitä kaikkea sitä ennen teki ja mihin kaikkeen aika meni ja mitä ehti. Ja jaksoi! Vai jaksoiko aina silloinkaan?

        Enää ei ole kiire koskaan minnekään!


      • Psykoterapeutitar kirjoitti:

        "Kiire!" Joskus meinaan pudota vessanpöntöltä, kun ajattelen tuskaisesti, mitä kaikkea sitä ennen teki ja mihin kaikkeen aika meni ja mitä ehti. Ja jaksoi! Vai jaksoiko aina silloinkaan?

        Enää ei ole kiire koskaan minnekään!

        Niin minullakin oli ennen kova kiire tehdä kaikkea ja ehtiä joka paikkaan. Ihan tietoisesti jarrutan ja mietin ihan oikeasti mihin kannattaa ruveta ja lähteä.


    • Tätieläkeläinen

      Aamulla ennen seitsemää jo kahvilla, vaik ei tarvii minnekkään lähtiä, tämä valoisuus tekee aamuvirkuksi

      • Sama täällä, vaikka vietän ansaittua kesälomaa niin melkein töihinlähtöaikaan hereillä. Hieno asia valoisuus silti on, tykkään kesästä ja valosta. Vielä kun on näin loisto ilmat, ei voisi toivoa enempää.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Sama täällä, vaikka vietän ansaittua kesälomaa niin melkein töihinlähtöaikaan hereillä. Hieno asia valoisuus silti on, tykkään kesästä ja valosta. Vielä kun on näin loisto ilmat, ei voisi toivoa enempää.

        Täällä myös illantorkku aamunvirkku😀


      • siilenämää kirjoitti:

        Täällä myös illantorkku aamunvirkku😀

        Enemmän saa aikaiseksi, kun herää ajoissa eikä kuten jälkikasvuni puolen päivän jälkeen.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Enemmän saa aikaiseksi, kun herää ajoissa eikä kuten jälkikasvuni puolen päivän jälkeen.

        Meilläkin nuo kaksi jotka kanssani asuvat nukkuvat mieluusti kymmeneenkin. Itse herään vapaapäivinäkin ja lomilla viimeistään puoli seittemän. Ihanaa hiljaista omaa aikaa ryystää kahvit ja lukea lehdet, tsekata palstat.


      • siilenämää kirjoitti:

        Meilläkin nuo kaksi jotka kanssani asuvat nukkuvat mieluusti kymmeneenkin. Itse herään vapaapäivinäkin ja lomilla viimeistään puoli seittemän. Ihanaa hiljaista omaa aikaa ryystää kahvit ja lukea lehdet, tsekata palstat.

        Puoli viiden aikaan aamuyöstä oli kuulemma mennyt nukkumaan, kun kysyin päivällä et mikä nukuttaa.


    • Voi.hyssykät

      Kiire on itse tehtyä, vai onko niin kire ettei kerkiä kuolemaa.

      • Varo vaan, jos sinulla on aikaa eikä ole tarkkana, niin toiset haluu varastaa sen itselleen.


    • Töissä ob kiire kun tehtäviä suhteessa tekijöihin on liikaa. Vapaa-ajalla hommaa riittää kiireeksikin asti mutta siellä voi priorisoida ja suunnitella hommia eri päiville.

      • Olen onnistunut vähentämään työkiireitäni, kun en enää suostu ihan kaikkeen uuteen, enkä osallistu koulutuksiin, joita en tunne tarvitsevani.

        Vapaa-ajalla olisi vielä paljon luppoaikaa ja yritän kehitellä sinne puolelle kaikenlaista uutttakin tekemistä.


      • Bengalitikku

        Edelleen on niitä pakollisia menoja, kuten hammashoito. Tänään hammaskivenpoisto. Ei nam.
        En myöhästele vaan olen neuroottisesti ajoissa paikalla.
        Olen myös oppinut odottelemaan. Kärsimättömyys on vähentynyt.
        Sitten on niitä pikkutöitä, joita voi siirrellä, mutta ne kiusaavat takaraivossa,
        kunnes otan itseäni niskasta kiinni ja saan paljonkin aikaiseksi.
        Päivyriin merkkaan menot ja tapahtumat.
        En ole aikoihin matkustellut pidempiä aikoja eli vain muutaman päivän turneita.
        Jos nyt pitäisi valita matkavaatteet ja vääntäytyä lentokentälle ja odottaa
        pääsyä viikoksikin jonnekin pois, mikä on, ajatus ei viehätä yhtään.
        Aamuni ovat kiireettömiä, siis aivan eri kuin 4 vuotta sitten.
        No-o, kunniakirjaa en aikaansaannoksista saisi, mutta tokko moitteitakaan.
        Eläkeläisen kiireet. No joo.
        Työkiireisille toivotan tsemppiä. Muistan kuitenkin, mitä oli.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Edelleen on niitä pakollisia menoja, kuten hammashoito. Tänään hammaskivenpoisto. Ei nam.
        En myöhästele vaan olen neuroottisesti ajoissa paikalla.
        Olen myös oppinut odottelemaan. Kärsimättömyys on vähentynyt.
        Sitten on niitä pikkutöitä, joita voi siirrellä, mutta ne kiusaavat takaraivossa,
        kunnes otan itseäni niskasta kiinni ja saan paljonkin aikaiseksi.
        Päivyriin merkkaan menot ja tapahtumat.
        En ole aikoihin matkustellut pidempiä aikoja eli vain muutaman päivän turneita.
        Jos nyt pitäisi valita matkavaatteet ja vääntäytyä lentokentälle ja odottaa
        pääsyä viikoksikin jonnekin pois, mikä on, ajatus ei viehätä yhtään.
        Aamuni ovat kiireettömiä, siis aivan eri kuin 4 vuotta sitten.
        No-o, kunniakirjaa en aikaansaannoksista saisi, mutta tokko moitteitakaan.
        Eläkeläisen kiireet. No joo.
        Työkiireisille toivotan tsemppiä. Muistan kuitenkin, mitä oli.

        Mutta muistat varmaan sen tunteen lentokentällä ja koneessa, kun on menossa uuteen paikkaan? Ainakin itselleni tulee syvä helpotuksen huokaus, että oli hyvä kun tuli lähdettyä ja monasti valmistelut tekevät hyvän fiiliksen, eikä itse matkakohde tarvitse edes olla kummoinen. Tuntuu että tärkeämpää on se, että tuli lähdettyä.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Olen onnistunut vähentämään työkiireitäni, kun en enää suostu ihan kaikkeen uuteen, enkä osallistu koulutuksiin, joita en tunne tarvitsevani.

        Vapaa-ajalla olisi vielä paljon luppoaikaa ja yritän kehitellä sinne puolelle kaikenlaista uutttakin tekemistä.

        Meillä pelkkä perusduuni on niin tiukkaan mitoitettu että koulutuksistakin on karsittu. Olen löysännyt kaasua ja teen vain puolikasta, jos minusta riipouu niin pysyvästi niin kauan kun työelämässä ylipäätään olen. Kukaan ei pidä sinusta huolta jos et itse pidä ja huolehdi hyvinvoinnistasi.


      • siilenämää kirjoitti:

        Meillä pelkkä perusduuni on niin tiukkaan mitoitettu että koulutuksistakin on karsittu. Olen löysännyt kaasua ja teen vain puolikasta, jos minusta riipouu niin pysyvästi niin kauan kun työelämässä ylipäätään olen. Kukaan ei pidä sinusta huolta jos et itse pidä ja huolehdi hyvinvoinnistasi.

        Se menee juuri näin, itsestä huolehtimessa ei voi auttaa kukaan yhtä hyvin kuin sinä itse.


      • Rauhaisaa
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Mutta muistat varmaan sen tunteen lentokentällä ja koneessa, kun on menossa uuteen paikkaan? Ainakin itselleni tulee syvä helpotuksen huokaus, että oli hyvä kun tuli lähdettyä ja monasti valmistelut tekevät hyvän fiiliksen, eikä itse matkakohde tarvitse edes olla kummoinen. Tuntuu että tärkeämpää on se, että tuli lähdettyä.

        Kiire on ajan hallinnan puutetta. Näin silloin,kun elämässä ei ole poikkeavaa,kuten esim ,omaishoidosta tms. johtuvaa kiirettä.
        Elän tavallista miellyttävää 69-vuotiaan eläkeläisen elämää.
        Ei ole ollut kiirettä sitten työssäkäynnin jälkeen ja huusholli on siisti, putsattuna kaikesta ylimääräisestä tavarasta.


      • Rauhaisaa kirjoitti:

        Kiire on ajan hallinnan puutetta. Näin silloin,kun elämässä ei ole poikkeavaa,kuten esim ,omaishoidosta tms. johtuvaa kiirettä.
        Elän tavallista miellyttävää 69-vuotiaan eläkeläisen elämää.
        Ei ole ollut kiirettä sitten työssäkäynnin jälkeen ja huusholli on siisti, putsattuna kaikesta ylimääräisestä tavarasta.

        Saattaa olla, että myös varallisuus asettaa ehtoja monelle eläkeläiselle. Toivottavasti joskus sentään etelänmerensaarelle pääsee?


    • otit tossa puheeks myöhästymisen
      mää oon sellanen joka on mieluummin vartin etuajassa kun myöhässä
      ja todellakaan mulla ei oo ollu koskaan kiire mihinkään
      aina on riittävästi aikaa
      mutta olen kyllä huomannut että on ihmisiä joilla on aina kiire
      jos mulla olis niin kiire kun monilla on
      niin täytys tehdä jotain
      mutta onko se kiire todellista vai tehtyä
      mulla on yks ystävä jolla on aina kiire
      esimerkiksi jos sillä on lääkäri tai kampaaja aamulla
      sillä on niin kiire ettei sille päivälle voi mitään muuta sopia

      ja täytyy sanoo että monet meidän ikäisistä
      ja vielä nuoremmistakin antautuu täysin lastensa lasten kanssa olemiseen
      no joo kävitoi vaari viemässä tyttären pojan kouluun
      kun piti ottaa fillari mukaan kun lähtevät retkelle
      ja hakee se sen myös sieltä pois
      mutta pääsääntöisesti he hoitavat lapsensa itse
      ja antavat kaiken oman liikenevän aikansa lapselle.

      • Sama täällä, helposti olen varttia liian aikaisin sovitussa tilaisuudessa kuin kammoan myöhästymistä, enkä halua että muut ihmiset joutuvat odottamaan minun takini.

        Lastenlasten hoitamisesta ei ole kokemusta, mutta uskon toimivan samalla tavalla kuin omat vanhempani ja rouvan vanhemmat. He eivät nimittäin osallistuneet millään tavalla ja olen samaa mieltä siitä, että jos on omat lapsensa hoitanut kunnolla, ei tarvitse välttämättä aloittaa toista kierrosta lastenlasten kanssa. Toki ymmärrän joidenkin sitä oikein omasta tahdostaan haluavan.


    • On minulla aikaa, 24 tuntia käytettävänä joka ikinen päivä.
      Hyvin ehtii sen mitä tarvitsee tehdä, nytkin olen ollut jouten jo monta tuntia. Perunoita hain kellarista ja kahvin keitin.

      • Minulla seuraavana vaimon kuskaaminen fysioterapeutin luokse, sen jälkeen loppupäivä auringonottamista ja hyvän kirjan lukemista. Ei tule kiire!

        Mitä meinaat laittaa pottujen kanssa?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Minulla seuraavana vaimon kuskaaminen fysioterapeutin luokse, sen jälkeen loppupäivä auringonottamista ja hyvän kirjan lukemista. Ei tule kiire!

        Mitä meinaat laittaa pottujen kanssa?

        Ohjelmaan tuli ohjelmanmuutos, kun pikkusisko poikkesi ohikulkumatkallaan käymään.
        Eli nopsasti broileria, vihanneksia ja salaattia, kyllä niillä päivän iltaan jaksaa.


      • Ancie kirjoitti:

        Ohjelmaan tuli ohjelmanmuutos, kun pikkusisko poikkesi ohikulkumatkallaan käymään.
        Eli nopsasti broileria, vihanneksia ja salaattia, kyllä niillä päivän iltaan jaksaa.

        Ihan varmaan jaksaa, ei kahta puhetta. Siellä on paremman puutteessa italialaisia uusia perunoita ja silliä. Ihan hyvää kesäsapuskaa, vaikka ei ihan kotimaista olekaan.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Ihan varmaan jaksaa, ei kahta puhetta. Siellä on paremman puutteessa italialaisia uusia perunoita ja silliä. Ihan hyvää kesäsapuskaa, vaikka ei ihan kotimaista olekaan.

        Kirjoitan kännykällä ja meni peijooni muuttamaan sanan Meillä sanaksi Siellä, hahaa.


    • nälkä-määrää-

      Kiire on väärä sana, kun pitää joutua. Jos haluaa pitää jonkilaisen päivärytmin päällä, niin väkisinkin pitää joutua tiettynä aikana johonkin. Jos venyttää jonkin asian tekemistä tunnilla, niin seuraavakin tekeminen siirtyy tunnilla.

      Minulla tosin ei ole kiire mihinkään, eikä tarvitse edes joutua. Mutta kyllä unirytmi on ihmisessä sisässä, sillä sitä on tuntikin aika vaikea muuttaa puoleen tai toiseen. Samoin ruoka-ajat määräytyvät kuin itsekseen, vaikkei niihin tietoisesti pyrkisikään.

      • Kohta 40 vuotta vuorotyötä tehneenä unirytmin muuttaminen onnistuu ihan tuosta vaan, tarvittaessa pystyn valvomaan toista vuorokautta ihan helposti ja vastaavasti nukkumaan 12 tuntia putkeen. Useimmilla ihmisillä on tarkat päivä- ja unirytmit, eivätkä niistä poikkea paljoakaan.

        Eläkkeelle jäämisesessä houkuttelee kaikkien eniten se, kun saa itse päättää tekemisensä eikä ole niin paljon kiinni kellon perässä juoksemisesta?


      • päivärytmin luo tietysti työelämä
        vai kuuluuko se mihinkään rytmiin
        töihin mennään sillon kun työnantaja määrää
        ja lähdetään pois myös silloin kun työaika loppuu

        muunlaista päivärytmiä meillä ei oo ollu koskaan
        syödään sillon kun on nälkä
        teen ruokaa sillon kun huvittaa
        jos ei huvita niin kyllä toi ämmä jotain suuhunsa saa
        vaikka välillä se tuntuu kyllä mahdottomalta
        olkoon sit syömättä jos ei jääkaapista tai pakkasesta suuhunsa mitään löydä
        päiväkahveja meillä ei oo juotu koskaan

        mun mielestä olis tosi kurjaa
        jos joku kellottas mun elämän vielä vapaa ajallakin
        mutta tiedän että on muutaman vuoden meitä vanhempi pariskunta
        jossa mies kellottaa aamiaisen lounaan päiväunet kahvit päivällinen iltapala
        ja siitä ei poiketa tai sit se on katastrofi.


      • Bengalitikku

        Tuo viimeinen virke pitää! Joten jaksamista siihen asti. Onko sulla miten pitkä kampa?


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Tuo viimeinen virke pitää! Joten jaksamista siihen asti. Onko sulla miten pitkä kampa?

        Alle tuhat päivää, se menee nopeasti ja teen jo henkistä valmistautumista.


    • Kylläon

      Niin paljon ettei tiedä miten sen kuluttaisi.
      Liikun paljon ja kuntoilen muutenkin mutta silti tahtoo aika käydä pitkäksi kun ei ole mitään tekemistä näin talvella ja kerrostalossa kun asuu.

      • Varmaan jokin harrastus tai toimintaa jossain yhteisössä. Saa silti olla tarkkana, ettei liikaa haali ohjelmaa. Pitää osata ottaa rennosti.


      • missäs asut kun on vielä talvi
        täällä meillä on ollu jo kaks viikkoo täys kesä
        kysymys oli tolle Kylläon.


    • tööttt

      - aikaa ...... mihin? Nykyään vallalla on sitkeähenkinen yhteisöllisyyden vaatimus - pitäis aina olla ihmisten voimissaan ja säntäillä kello kourassa snne tänne ja tuonne, Eikö vanhukset ja eläkeläiset sais erakoitua rauhassa kun tähän astinen elo on ollut joskus kilpajuoksua kuoleman kannoilla ja vain loputtomasti työtä pienestä pitäen - omaa rauhaa edes sallittais milloinkaan missään?

      • Minä sallin erakoitumisen ja jäämisen ihan yksikseen. Olen tehnyt joskus lomareissuja ihan omin päin ja kieltämättä siinäkin onnautintonsa, kun ei tarvitse sopia tai keskustella mitä tehdään, vaan voi päättää asiasta yksikseen.


    • Minä en ole kokenut, että k a i k i l l a olisi kiire (paitsi minulla), eikä k e l l ä ä n ole aikaa
      m i h i n k ä ä n (paitsi minulla).

    • Aikaa.kutakin

      On on aikaa, ennen eläkkeelle siirtymistä myin aikaani, nytten käytän aikani itse.

      • Tuo on ihan totta, työnantaja maksaa rahapalkkaa menetetystä vapaa-ajasta.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Tuo on ihan totta, työnantaja maksaa rahapalkkaa menetetystä vapaa-ajasta.

        Nii. Jotkut työnantajat on maksavinaan ja jotkut työntekijät tekevinään :).


      • siilenämää kirjoitti:

        Nii. Jotkut työnantajat on maksavinaan ja jotkut työntekijät tekevinään :).

        Ja siinä sitten pitäisi tehdä hyvää tulosta, hih.


    • Minulta vei kauan kunnes tajusin että ei ole kiirettä mihinkään. On mukavaa nousta aamulla ilman kiirettä silloin kun on nukkunut tarpeeksi.
      Touhuan päivät pitkät kaikkea mistä pidän, nyt on pihan laittaminen etusijalla.
      Harvoin tulee vastaan hommia jotka tuntuvat väkinäisiltä.
      Nyt sellainen olisi edessä, ikkunoiden pesu. Olen pessyt ikkunat kun koivun siitepöly aika on ohi.
      Kylillä on neljä isoa ikkunaa parvekelasit. Mökillä on myös neljä ikkunaa ja lisäksi sauna ja pukuhuone. Vaikka ikkunanpesu ei varsinaisesti kummoinen työ ole, niin minulla on jokin sisäänrakennettu vastenmielisyys tätä hommaa kohtaan.
      Muutaman kerran olen ottanut siivouspalvelun avuksi, ei oikein viitsis kun itsekin kunnon puolesta pystyn homman hoitamaan.

      • Olen varmaan siinä suhteessa poikkeava mies, että pesen ihan mielelläni ikkunoita. Tänäkin keväänä olen tehnyt sen jo, ei silti paremmasta puoliskosta olisi ollut tekijäksikään. Salaisuuteni on ikkunaliina V-alkuiselta valmistajalta, ei tarvitse lastan kanssa kuivata, jää mielestäni rantuja.

        Nautin nyt kaikin mahdollisin tavoin kesästä, en edes halua tehdä mitään isompaa. Olen vaan kuin ellun kanat, hih.


    • Tuulettaa

      Pitää tulla välillä sisälle pihapuuhasteluista. Ulkona on kuumaa ja pölyistä. Ohessa olen pessyt myyjäisiin vanhoja vähän käytettyjä vaatteita.
      Minä olen myös luonteeltani semmoinen, että yritän hoitaa tekemättömät hommelit hetimmiten, laiskottelen sitten kun tärkeimmät on tehty. Aamuisin on noustava ennen kuutta muutenkin.

      Vähän surettaa kun kaikki kukkii nyt niin joutuisaan. Tänä keväänä ei kuivuuden vuoksi ole tuntunut tuoreen koivunlehden tuoksua ja vähitellen kuivuus alkaa vaikuttaa muutenkin. Toisaalta vähentää kyllä ruohonleikkuun tarvetta, sekään ei nouse kovin nopeaan.

      • Kuumuuden ja pölyn lisäksi aivan mahtavia tuoksuja, sireenit ja omenapuut kukkivat kilpaa.

        Tärkeämmät asiat pitääkin tehdä heti, sillä muuten ne unohtuvat eikä koskaan tule sitä sopiihan hetkeä joillain tekisi siirretty juttuja. Lisäksi muisti pahus siirtää todella nopeasti asioita jonnekin takamuistiin, jos niitä ei tee heti.


    • Elämä on juoksemista kaoksesta toiseen, sanotaan

      Totta, jatkuvaa kiirettä en tarkoita vaan ajoittaista ryntäilyä ehtiä sammuttamaan ympärillä kytevät pienet palon alut.

      • Niin sanotaan, mutta varmaan pitkälti ihminen itse tekee sen kaaoksen omilla valinnoillaan ja päätöksillään.

        Ainakaan liian paljon tekemistä ei pidä yrittää sovittaa elämäänsä. Pikku paloja tulee silloin tällöin, sammutetaan täsmäiskuilla.


      • korppishyvääyötä
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Niin sanotaan, mutta varmaan pitkälti ihminen itse tekee sen kaaoksen omilla valinnoillaan ja päätöksillään.

        Ainakaan liian paljon tekemistä ei pidä yrittää sovittaa elämäänsä. Pikku paloja tulee silloin tällöin, sammutetaan täsmäiskuilla.

        Juuri kun autosi öljyvalo syttyy varoittamaan teet mitä pitää. Ihanaa, ajat kotiin huokaset, kompastut portaissa pudotat kännykän. Onneksi kännykkä ei hajonnut. Nälkä, pistät kananmunan paistinpannulle. Kaveri soittaa pitkästä aikaa, kivaa, kunnes keittiöstä alkaa kantautumaan palaneen käryä. Voi vit...tu.
        Näin se häkkyrä pyörii vaikka kaaosta ei haluaisikaan 😂

        Tänään ei kaoksia. Leppoisa saunailta mökillä. Istun kuistilla, kalalokit vauhdissa, äänekkäitä. Kohta kampean ylisille, ei kiireitä enää.


      • korppishyvääyötä kirjoitti:

        Juuri kun autosi öljyvalo syttyy varoittamaan teet mitä pitää. Ihanaa, ajat kotiin huokaset, kompastut portaissa pudotat kännykän. Onneksi kännykkä ei hajonnut. Nälkä, pistät kananmunan paistinpannulle. Kaveri soittaa pitkästä aikaa, kivaa, kunnes keittiöstä alkaa kantautumaan palaneen käryä. Voi vit...tu.
        Näin se häkkyrä pyörii vaikka kaaosta ei haluaisikaan 😂

        Tänään ei kaoksia. Leppoisa saunailta mökillä. Istun kuistilla, kalalokit vauhdissa, äänekkäitä. Kohta kampean ylisille, ei kiireitä enää.

        Juu, yllättävät tilanteet ovat, silti varmaan myös niitä ratkiriemukkaimpia. Olin eilen puhelimessa sohvalla päälläni pelkät kalsarit, niin ovikello soi ja siellä pölmistynyt naapurin rouva pyytelee leivinpaperia lainaksi.

        Tänään on tulossa aurinkopäivä ja se tietää lomalaiselle auringonottoa kukkivien syreenieen ja omenapuiden katveessa.


    • kiire.on.ilo

      On kiire. Se johtuu siitä että turhautuminen on ikävää, eikä sitä meinaa kestää. Siksi järjestää itsellensä tapahtumia ja menoja sinne tänne. Toki varaa myös aikaa oleilulle, tv.n katselulle ja lukemiselle. Vaan eiköhän joku soita tai näkee lehdessä ilmoituksen jostakin mukavasta menosta. Sinne. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä useampi asia kiinnostaa. No siinä jää ne lekotteluhetket väliin. Ja kun on pitkään pelkkiä sovittuja menoja ilman oleilua, niin alkaa tuntua kiireeltä. Tulee myös siihen etukäteen aikataulutettuun jaksoon soitto: tuutko sairasta lasta hoitamaan. Ja sinnehän sitä taas ryntää, kotona kasaantuu pyykit ja siivoilemiset. Mutta parempi tämä elämä kuin se ettei mikään kiinnosta eikä ole mitään kivaa tekemistä. On joskus sellaistakin aikaa ollut - onneksi lyhyesti - silloin on ollut jotakin elämässä perseellään. Nyt ei ole.

      • Sama meikäläisellä, että tulee luettua jotain mukavaa ja eikun suin päin lähdettävä siitä paikasta matkaan. Vastaavasti tulee sitten levättyä, eikä välttämättä tehtyä moneen päivään yhtään mitään, levättyä vaan.

        Elämän arvaamattomuudessa on myös sen suola, ei koskaan tiedä mitä tulee tapahtumaan. Laitoin eilen facebookin päivityksen kukkivista omenapuistani ja eikö heti lähettämisen jälkeen soinut puhelin ja siellä oli miestuttava teknillisen oppilaitoksen ajoilta. Emme olleet puhuneet 35 vuoteen, mutta hyvin juttu jatkui, kuin eilisenä päivänä olisimme viimeksi tavanneet.


    • flegmaatti

      Minulla ei ole koskaan ollut kiire. Kyse on vain siitä olenko osannut jättää tekemättä oikeita, siis vähemän tärkeitä asioita.
      Tietenkin on ollut tilanteita jotka ovat vaatineet nopeutta ja tehokkuutta mutta sehän ei ole kiirettä.

      Kiireen valittaminen on valittajan itsensä hölmöyttä. Huono organisointikyky. Kykenemätön vastuun jakoon ja delegointiin. Väärät valinnat. Ahnehtiminen.
      Ja eläkeläisille tyypillistä, omalla kiireellä oman tärkeyden todistelemista kanssaihmisille!

      • Olen kuullut eläkeläisten kertovan kuinka kiire heillä on ja ihmetellyt, että miksi näin sillä heillähän on valinnanvapaus tehdä aivan sitä mitä huvittaa? Tuo ahneus varmaan pitää paikkansa, kun tehdään pitkää työpäivää ja vielä ylitöitä ja lisäksi yritetään harrastaa yms.

        Ne vähemmän tärkeät asiat voi jättää huomiseen ja joskus aika jopa poistaa osan tekemisistä, kun tilanteet muuttuvat ja liian hätäiset meuhkaavat aivan turhasta. Onneksi ei tarvitse enää näyttää kenellekään kuinka tehokas olen tai miten kova työmies minusta on tullut?


    • noohjooh

      Onhan sitä aikaa, mutta ei ikinä tarpeeksi. Päivässä saisi olla 2 tuntia enemmän, se olisi sopivaa.

      Liekö persoonallisuuskysymys? Tai tapa elää. Minulta puuttuu relausnappi, niin kauan kuin jotain on tekemättä ei voi höllätä. Ja tekemistä kyl keksitään ennen kuin loppuvat. Jos jollain on luppoaikaa, niin tervetuloa :)

      Mutta, monet vuodet meni niin, että relaan vain jouluna ja uimarannalla. Nyt koetan oppia että ei ne työt tekemällä lopu. Yritän laskea vähän enemmän työtunteja joka projektille, ja vähemmän työtunteja per päivä. Ehkä se siitä.... Yksinhuoltajuus ei ole auttanut kovin paljon tähän suuntaan, ei myöskään talon osto.

      • Pitkälti persoonakohtaista, jotkut eivät vaan osaa rentoutua ja olla vaan. Muistan kun vein rouvan ensimmäistä kertaa etelän lomakohteen uimarannalle ja kerroin, että tässä nyt sitten maataan kolme tuntia. Häneltä meni pitkään ymmärtää se, että ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Maataan vaan auringossa ja ollaan. Nykyään hän osaa sen jo ja olen saanut hyvää palautetta.

        Kun lapset lentävät lopullisesti pesästä, tulee varmaan lisää sitä aikaa? Tai sitten ei. Omakotitaloa ei saa koskaan valmiiksi, siksi kannattaa antaa hieman periksi.


    • Olipa hyvä aihe taas..)) Vanhetessa hidastuu. Pienetkin askareet vievät enemmän aikaa ja jos ei osaa hellittää tai priorisoida niin kyllä sen kiireen tunnun saa helposti niskaansa.

      Ehkä perhe- ja elämäntilanne ratkaisevat myös. Juuri juttelin sellaisen tutun kanssa, joka elää yksin, jolla ei ole sisaruksia eikä juuri muutakaan sukua. Hänellä on kaikki aika käytössä itselleen ja onhan sitä silloin, kai.

      Sitten on vielä näitä "aktiivisia" ihmisiä, jotka eivät malta pysyä pois erilaisista kuppikunnista, politiikka, järjestötyö, harrastuspiirit. Eli kiinnostus erilaisia elämänilmiöitä kohtaan tekee myös elämästä kiireisen. Ja jos ei ole mitään rajoitteita osallistumiselle niin kyllähän sitä aikaa tuhraantuu niihin.

      • Kiitos demeter kiitoksesta.

        Siihen miettimiseen menee myös aikaa, kun miettii niitä pieniä askareita, että missä järjestyksessä tai miten niitä tekisi alta pois. Ja jos sattuu yllättäen tulee samanaikaisesti jotain muuta sotkemaan suunnitelmia. Se on nimenomaan sitä kiireen tuntua, vaikka tosiasiassa ei olisi yhtään mitään hoppua.

        Vanhempi siskoni on vanhapiika ja hänellä on yllinkyllin aikaa huolehtia kaikista sukulaisistamme ja tutuista. Hänen elämänsä kiertyy enemmän muiden elämään, mitä meidän muiden perheellisten sisarrusten, koska me tietysti huolehdimme pääosin omasta jälkikasvustamme.

        Tiedän mitä tarkoitat aktiivisilla ihmisillä, he tarvitsevat aina ympärilleen muita ja paljon tekemistä, vaikka se veisi heidän kaikki voimansa. Varmaan persoonallisuuskysymys ja halu olla esillä tai näkyvissä koko ajan?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Kiitos demeter kiitoksesta.

        Siihen miettimiseen menee myös aikaa, kun miettii niitä pieniä askareita, että missä järjestyksessä tai miten niitä tekisi alta pois. Ja jos sattuu yllättäen tulee samanaikaisesti jotain muuta sotkemaan suunnitelmia. Se on nimenomaan sitä kiireen tuntua, vaikka tosiasiassa ei olisi yhtään mitään hoppua.

        Vanhempi siskoni on vanhapiika ja hänellä on yllinkyllin aikaa huolehtia kaikista sukulaisistamme ja tutuista. Hänen elämänsä kiertyy enemmän muiden elämään, mitä meidän muiden perheellisten sisarrusten, koska me tietysti huolehdimme pääosin omasta jälkikasvustamme.

        Tiedän mitä tarkoitat aktiivisilla ihmisillä, he tarvitsevat aina ympärilleen muita ja paljon tekemistä, vaikka se veisi heidän kaikki voimansa. Varmaan persoonallisuuskysymys ja halu olla esillä tai näkyvissä koko ajan?

        Hyvä havainto, että suunnittelu vie aikaa. Vaikka sanotaan, että hyvin suunniteltu on puoleksi tehty, ainakin minulla pakkaa käydä niin, että prosessi ei etene tekemisen tasolle ollenkaan..))
        Niin. Ehkä me kaikki tahdomme olla jotenkin tärkeitä, ellei lähipiirille niin sitten isommalle joukolle. Tuntuisi aika turhauttavalta, jollei kukaan huomaisi, kukaan tarvitsisi, kukaan kuuntelisi.
        Tuosta ajasta vielä sen verran, että kun täällä joskus mollataan aktiivisia kirjoittajia, esillä olijoita, ei yleensä nähdä sitä, että he antavat tänne omaa aikaansa. Eikö se ole kuitenkin aika arvokas asia ?


      • demeter1 kirjoitti:

        Hyvä havainto, että suunnittelu vie aikaa. Vaikka sanotaan, että hyvin suunniteltu on puoleksi tehty, ainakin minulla pakkaa käydä niin, että prosessi ei etene tekemisen tasolle ollenkaan..))
        Niin. Ehkä me kaikki tahdomme olla jotenkin tärkeitä, ellei lähipiirille niin sitten isommalle joukolle. Tuntuisi aika turhauttavalta, jollei kukaan huomaisi, kukaan tarvitsisi, kukaan kuuntelisi.
        Tuosta ajasta vielä sen verran, että kun täällä joskus mollataan aktiivisia kirjoittajia, esillä olijoita, ei yleensä nähdä sitä, että he antavat tänne omaa aikaansa. Eikö se ole kuitenkin aika arvokas asia ?

        Varmaan jokainen kaipaa puoluetonta juttukaveria, jopa joskus neuvoa tai ainakin sivustatukea, silloin hyvät ystävät ovat kullanarvoisia.

        Pitää paikkansa tuon oman ajan antaminen palstalle, itse melkein joka päivä pysähdyn muutaman keran puoleksi tunniksi tai jotain sellaista kirjoittamaan. Ja olen varma, että suurin osa tykkää siitä, kun saa vastauksen omaan kommenttiinsa. Näille joiden vastauksissa ei ole mitään tolkkua tai ne ovat jotain piilovidduile en enää vastaa. Siinä menee raja minun aikani kalleudessa.


    • Piällysmiäs

      Vaikka on käyty Australiassa ja Portugalissa tänä vuonna,
      sekä muutama kerta perhejuhlissa,
      1-3 tunnin lenkeillä joka päivä,
      silti on kovasti aikaa, eikä tiedä mitä tehdä.

      Koska sitenkin menee aika kivasti,
      haluan antaa ideoita muille ja itsekin oppia ymmärtämään laajemmin.

      On paljon omiakin ongelmia ja murheita,
      tässä pari.

      - ajatuksia, kuinka jälkikasvua ohjaisi että heillä olisi hyvä olla,
      kuten meidänkin ikäluokalla.

      - yksi suuri murhe on vanha tavaran suuri määrä,
      erottaa antiikki romusta ja hävittää romu.

      • Näin oletan itsellekin käyvän, vapaa-aika tule lisääntymään tulevaisuudessa ja pääsee matkustelemaan ja silti jää sitä luppoaikaa.

        Onneksi jälkikasvun ohjailemiseen ei tarvitse panostaa, eikä vielä romunkeräämiseen nurkistakaan. Olen aika hyvin pitänyt kiinni siitä, että kun hankin jotain uutta, niin vanha saa lähteä pois paluukyydissä.


    • Ei ole aikaa läheskään tarpeeksi. Moni asia tulee tehdyksi vain pintapuolisesti, hutiloiden ja moni muu jää kokonaan tekemättä ajan puutteen takia. Ei minulla silti minnekkään kiire ole, paitsi eläkkeelle, vaan puolitoista vuotta vielä lusimista;(

      • Meillä molemmilla on odottamisen riemua uudesta uljaasta tulevaisuudesta ilman palkkatyön tekemistä. Itsellä on sellainen luonteenpiirre, että sen minkä teen niin teen sitten kanssa kunnolla. Mieluummin jätän vaikka tekemättä, mutta en pidän keskeneräisistä töistä. Varmaan isältäni opittua, koska hänellä oli aina piha täynnä rojua ja monta työtä kesken, osa jäi ikuisesti pintapuolisesti tehtyä. Siinä on polvi parantunut meidän suvussa.


    • ajat.on

      Onko teillä aikaa? Hyvä kysymys ja siihen on yllä hyviä vastauksia.
      Minulla on aikaa. Olen eläkkeellä. En osaa täyttää aikaani. Minulla on ajoittain jopa aikaa jota en osaa täyttää. Harmillista ettei aikaa voi lahjoittaa. Joskus näkee juttuja, että anna aikaasi vanhuksille.

      • Lähes kaikki sukuni vanhemmat ovat kuolleet tai eivät ole ihan lähisukulaisia. Olen viime vuosina käynyt katsomassa muutamaa lapsuuden tuttuani, jotka ovat jo hyvin iäkkäitä. Heille minä olen aina se poika, eikä jutustellusta ja vanhojen muisteluista meinaa tullu loppua.


    • e.lä.mä

      Ei ole aikaa olen ollut eläkkeellä 13 vuotta kun kävin 2 vuorotöissä oli aikaa ja 2 lasta kotona.

      Toinen asia nyt kaikki pyytää evästeitä nähdä paikan koneella. En halua mainoksia jne.

      Mitään tieto suojaa ei ole olemassa vuosia sitten oli.

      • Vastaa vain ettet halua heidän näkevän paikkaa koneellasi.


    • Akrapadabra

      Eikä jakseta olla kauaa yhdessä paikassa vaan ihme vauhdilla paikasta toiseen. Onko jotain keskittymisongelmia? Huomannut täälläkin erään joka ei vastaa kyssäreihin vaan piruilee muiden vastauksista ja avauksista.

      • Ehkä hänellä ei ole kiirettä vastata ja kysyjä on liian kärsimätön ja malttamaton aivan kuin vastauksen saamisella hänelle olisi kiire.


      • kylmätotuus
        Tellukka kirjoitti:

        Ehkä hänellä ei ole kiirettä vastata ja kysyjä on liian kärsimätön ja malttamaton aivan kuin vastauksen saamisella hänelle olisi kiire.

        Minulla kärsivällisyyttä riittää odotteluun. Muistutin sinua vaan, koska lupasin niin tekeväni.


      • Akrapadabra
        Tellukka kirjoitti:

        Ehkä hänellä ei ole kiirettä vastata ja kysyjä on liian kärsimätön ja malttamaton aivan kuin vastauksen saamisella hänelle olisi kiire.

        Hyvin tunnistit itsesi.


      • Se on ihan totta, juostaan paikasta toiseen. Katsoin työpaikalla, kun jäi aikaa ennen palaverin alkua ympärilläni olevia ihmisiä, jotka puolijuoksua olivat menossa paikasta toiseen kuin muurahaiset. Osalla oli selvästi esittämistä tehokkaasti ihmisestä.


    • Nyt oli aikaa, tulin just savusaunasta, pari tuplapukkia tuli juotua (vähän latisti tunnelmaa, kun sekin on säilykepurkissa, pelti siinä maistuu ). Saunavastan meinasin tuoksun vuoksi tehdä, mutta lähimmän koivun ympärillä oli viholaisia (nokkosia), eikä ollut kun groksit jalassa, niin ei sinne ollut menemistä.
      Sitä aina miettii, että onko savusaunan lämmittämisessä mitään järkeä, mutta kun siellä viis kertaa löylyssä on, ja käki kukkuu, ja poistullessa on tervasaippuantuoksu iholla, niin on se, ihan mukava tunne.
      Mutta huomenna se taas alkaa poli seitsemältä, se kiire.

      • Olen muutaman kerran käynyt savusaunassa ja osaan arvostaa mainitsemaasi upeaa tunnelmaa. Siinä kiire haihtuu, kun saunassa pystyy olemaan pitkiäkin aikoja, löylyt ovat pehmeämpiä. Olet Helsinki-Oulu rajaviivan itäpuolelta, kun käytät vasta -sanaa. Itse länsisuomalaisena vihdon vihdan kanssa, heh.


    • kylmätotuus

      Minä en ole kiiretautia oikeastaan koskaan potenut ja aikaakin on ollut riittävästi kaikkeen oleelliseen.

      Aikoinaan oli paljonkin tehtävää, mutta en silloinkaan tuntenut, että minulla olisi kiire. Kaikki tuli kuitenkin tehtyä, mitä pitikin. Jos on jotain jäänyt tekemättä, niin eipä maailma ole siihen kaatunut.
      Muutamia työkavereita on kohdalleni sattunut, joilla on ollut aina kiire jonnekin. He loivat jotenkin levottoman ilmapiirin ympärilleen ja se minua joskus ärsytti.

      Nykyäänkään ei ole kiire yhtikäs minnekään, joten mikäpäs tässä on elellessä omalla rytmilläni ja tyylilläni.
      On aikaa tavata ystäviä, puuhastella ulkona, kuunnella musiikkia, lukea, ratkoa Punaista Pelikaania ja vaikka mietiskellä syntyjä syviä.

      Kelloa en tuijota. Menen nukkumaan, kun nukuttaa ja herään nukuttuani riittävästi.
      Joku uskalsi väittää, että aikaisin heräävät saavat aikaiseksi enemmän kuin yökyöpelit. Pötypuhetta, sanon minä.
      En perustele kantaani, koska laiska töitään luettelee, ahkera ei virka mitään.

      Hyvää yötä kaikille säädyille!

      • flegmaatti

        Kello, kännykkä ja kiire?
        Putkeen pääsyn jälkeen en ole pitänyt kädessäni kelloa. Kun tarvitsen aikatietoa niin kotona saan sen oh:n seinäkellosta.
        Kännykkä on oh:n pöydällä ja vaimo vastaa puheluihin ja ilmoittaa tekstiviesteistä.

        Kun kodin ulkopuolella on joitakin aikaan sidottuja tapahtumia niin useimmiten olemme liikkeellä vaimoni kanssa ja hän vaivautuu vielä pitämään kelloa. Siis minun ei tarvitse.
        Punttisalilla seuraan palautuksia seinäkellosta ja sykkeestä.

        Julkisilla paikoilla, kuten esimerkiksi lento-, rautatie- ja bussiasemilla on riittävästi kookkaita kelloja.

        Tänään on yksi aikaan kytketty tapahtuma. Vien vaimoni labrakokeisiin klo 9:ksi. Menemme etuajassa koska siellä on aina niitä henkselin- ja liivinvenyttäjiä jotka eivät ole paikalla heidän varaaminaan aikoina!


      • Tuo levoton ilmapiiri on sanaparina hyvin kuvaava, kun kerrotaan millainen ilmapiiri on kiireellisten ihmisten lähellä. Se pätee niin työelämässä kuin arkielämässäkin. En halua lähelleni sellaista, vaan kevyttä keskustelua ja sopimista miten asia hoidetaan. Ei tarvita repimistä, huutamista tai hosumista.

        En myöskään ole kellon tuijottajia, ehkä joskus teen turhan suurta numeroa tehdyistä töistäni, ehkä. Mutta kannustan kyllä muitakin ja huomioin heidän tekemisensä, kiitos sanaa ei voi liikaa käyttää.


    • tintsu

      Aikaa ei ole riittävästi kaikkeen siihen kivaan mitä haluaisin tehdä. Olen iltauninen ja menen nukkumaan yhdeksältä, siinä varmaan syy.

      Kun jokapäivä jää muutama tunti elämättä, niin olen varmaan kohta kymmenen vuotta nukkumalla tuhlannut hukkaan elämääni.

      • eläkeläistoimintaa

        Mitä omat pappa ja mamma tekevät: asuvat eri paikoissa mökeillä ja isä-pappa kalastelee kaloja ruoaksi... eläkeläisten toimintaa kun on kiinteistöjä missä harrastella.

        Illalla käy veneellä laittamassa katiskankin johonkin uuteen paikkaan että mitähän kaloja tuosta paikasta tulee jne..


      • Ei se nukkumassa vietetty aika hukkaan ole mennyt, vaan teveyden kannalta välttämätöntä ja hyvä asia kun nukutaan riittävästi. Kiire ihmiset heittävät lusikan nurkkaan nuorempina.

        Työpäivinä minäkin menen jo yhdeksän aikaan nukkumaan, mutta vapaapäivinä kuten nyt kukutaan vielä yhden kahden aikaa yöstä. Eilen katseltiin pojan kanssa Top Gear brittiohjelmaa kolmesta itämaan tietäjästä matkalalla Beetlehemiin.


    • kysynn

      - tekevillä käsillä on aina tyotä - uusi laki kai auttaa ihmisiä tulemaan tietoisiksi oikeuksistaan ja velvollisuuksista - monellako spämmilistalla kukin lienee - miksei vanhukset olisi yhteiskuntaa hyödyttävä mahdollisuus siinä missä nuoremmatkin - kaikkien uhkien maailmassa ,koko ikänsä eläneinä omaavat myös paljon kokemusta joka sortin asioista - niin hyvistä kuin laitapuolten laitimmaisista - jokaisellahan yksi ainoa elämä elettävänä. Mtä hyötyä on elää tietoista elämää tai etua - ilman että ihmisarvoa tai -oikeuksia riistetään tai kavennetaan hyödyttämään toisten bisneksiä esimerkiksi?

      • Kyllä löytyy tekemättömiä töitä omasta takaa, jos sellaisella tuulella sattuu olemaan. Perustelemiset ja pakolliset kuitenkin hoidettu. Noista spämmilistoista tuli mieleen, että ihan sähköpostia myöten tulee vihjailuja ikääntyneelle ihmiselle, mistäköhän saavat tietonsa. Ikääntynyt, pyh!


    • filatelisti

      Ihanan rauhallinen ja mukava päivä, tänään ei kiire mihinkään mutta keskikesää kohti vauhti kiihtyy. Enemmän pitäisi olla vaan ja levätä.

      • fillaritar

        Mahtavat ilmat kaikkialla, aivan turha kenenkään valittaa mistään sateen puutteesta.


      • Bengalitikku

        Tänään oli vähän liiankin mahtava ilma. Ajankohta puolenpäivän jälkeen ei ollut paras, vaikka yritin ajella vain enkä kiitää täysillä.
        Mehut meni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe