Hallitus väittää säästävänsä Sote-uudistuksella, vaikka sen takia perustetaan uusi hallintotaso, johon joudutaan palkkaamaan tuhansia kovapalkkaisia henkilöitä. Suuri osa on täysin poliittisia virkoja, joilla ei ole mitään tekemistä kansalaisten terveyden vaalimisessa.
Kukaan ei tunnu tietävän mitä tämä pohjaton rahanreikä maksaa. Ilmeisesti Kokoomus toivoo yhteiskunnan rahojen siirtyvän ulkomaille veroparatiisiyhtiöille ja palkintovirkoihin maakuntahallinnossa. Toivottavasti hallitus kaatuu ja tämä rahan haaskausyritys epäonnistuu.
Sote-himmeli uhkaa meitä
23
235
Vastaukset
- PieniPiruVasempaan
Sana on vapaa ja jokainen voi huudella mitä vaan ilman, että joutuu kantamaan mitään vastuuta.
Herkullinen tilanne, mutta menee turhaksi jankkaamiseksi ennen kuin lakien sisältö on selvillä. Ilman lakien sisältöä ei kukaan voi oikeasti arvioida tuleeko säästöjä vai kuluja. Vielä senkin jälkeen jää paljon arvailujen varaan.- tamppi
Ei säästöjä vaan nykyisten kulujen nousun pysäyttäminen. Nyt on lääkärit johdossa jotka pelaavat omaan pussiinsa
- kaikenperusta
Tietokone ohjelmat maksaa maltaita?
- anahiton
Sipilällä ja Orpolla huonot housuissa maakuntavaalien suhteen. Kyllä opposition pitää nyt hallitus kaataa väen väkisin. Hallitus on pahasti sotkeutunut Sote-verkkoon.
- gdfgfdgfdgfg
Orpo ja Sipilä tietävät tarkkaan, että sote ei laske kuluja 3 miljardia, vaan lisää niitä tuon määrän.
Sitten, kun tämä paljastuu käytön myötä, niin heillä on selitys valmiina. Mukamas luottivat asiantuntijoihin. Tosin kukaan oikea asiantuntija ei ole samaa mieltä heidän kanssaan Hetemäkeä lukuunottamaata. Hän on kuitenkin pelkkä Kokoomuksen asiioiden ajaja, johon ei voi luottaa. Se on nähty - oikea korkkiruuvi. - TiukkaSote-budjetti
gdfgfdgfdgfg kirjoitti:
Orpo ja Sipilä tietävät tarkkaan, että sote ei laske kuluja 3 miljardia, vaan lisää niitä tuon määrän.
Sitten, kun tämä paljastuu käytön myötä, niin heillä on selitys valmiina. Mukamas luottivat asiantuntijoihin. Tosin kukaan oikea asiantuntija ei ole samaa mieltä heidän kanssaan Hetemäkeä lukuunottamaata. Hän on kuitenkin pelkkä Kokoomuksen asiioiden ajaja, johon ei voi luottaa. Se on nähty - oikea korkkiruuvi.Eivät kulut maakuntien hallinnoimissa sote-palveluissa kasva. Maakunnat eivät kerää veroja, joten valtio rahoittaa 18 maakunnan sote-palvelut valtion keräämistä veroista. Kunnilta siirtyy sote-palveluja vastaava verotus valtiolle, eli noin puolet kuntien veroista. Valtio päättää, sote-järjestelmän tultua, sote-menojen katon kullekin maakunnalle. Kun maakunnan saama valtion tuki sote-palveluihin ei riitä koko vuodeksi, niin sitten maakunta joutuu säästämään. Toisin sanoen sote-palveluja tullaan priorisoimaan ja asiakkailta peritään enemmän käyttömaksuja. Palvelutaloja lopetetaan, 24 tuntia hoitoa tarvitsevia vanhuksia kotiutetaan palvelutaloista ja mielenterveys- tai vammaispalveluja karsitaan.
Jos valinnanvapaus toisi säästöjä, toki se oli toteutettu aikaa sitten. Rikkailla on ollut valinnanvapaus iät ja ajat. Rikkaat suomalaiset ovat voineet valita yksityisen tai julkisen terveydenhuollon.
Eritasoista ja erihintaista palveluasumista on monenmoista, hintoja ei juurikaan ole esillä.
Tiedossa on, että yksityiset palveluyritykset laskuttavat Helsingissä palveluasumisesta 4 700 euroa kuukaudessa. Yli 5 000 euron palvelutalojen vanhuspalvelut ovat jo yleisiä.
Suomessa väestö vanhenee, lapsia syntyy huolestuttavan vähän, joten mistä rahat valinnanvapauteen ja kasvavan vanhusväestön sote-palveluihin, jos säästöjä suunnitellaan tulevan maakuntahallinnon myötä kolme miljardia vuodessa?
Kunnallisissa palvelutaloissa hoivan hinnat ovat olleet huomattavasti pienemmät.
Valinnanvapaus olisi ollut helposti toteuttavissa siten, että terveyskeskuksiin olisi palkattu yleis- ja erikoislääkäreitä riittävästi. Terveyskeskusten ennaltaehkäisevä terveydenhuolto toisi säästöjä toisin kuin nyt suunnitteilla oleva "valinnanvapaus", joka loppuu heti kun maakuntien sote-budjetit paukkuvat.
Nyt käy niin, että monikansalliset terveysyritykset värväävät viimeisetkin terveyskeskuslääkärit lupaamalla parempia työehtoja paremmalla palkalla. Näin on helppo ajaa julkiset terveyspalvelut alas yksityisten palvelujen nopeasti lisääntyessä. Yksityinen terveysbisnes tulee veronmaksajille kalliimmaksi kuin julkinen ja valinnanvapaus loppuu samalla kuin maakunnalta loppuu sote-määräraha.
- PieniPiruVasempaan
Paljonko maksaa, jos ei taaskaan tehdä mitään?
- öääölöälöäöäl
Säästetään 3 miljardia euroa. Ei voi ajatella edes niin, että nyt kun on tehty näin paljon, niin viedään loppuun asti maksoi mitä maksoi. Meidän edustajamme hallituksessahan tätä työtä terkevät valltionvarainministeriön kanssa. Heille maksetaan siitä kuukausipalkkaa. Mikään ei maksa lisää heidän palkkansa lisäksi.
Tosin on teetetty ulkopulisia arvioita, mutta en tiedä maksavatko ne. Joka tapauksessa ne ovat kielteisiä. Valtionvarainminiteriön arvio myötäilee sitä, mitä Kokoomus ja Kepu ovat päättäneet., - PieniPiruVasempaan
öääölöälöäöäl kirjoitti:
Säästetään 3 miljardia euroa. Ei voi ajatella edes niin, että nyt kun on tehty näin paljon, niin viedään loppuun asti maksoi mitä maksoi. Meidän edustajamme hallituksessahan tätä työtä terkevät valltionvarainministeriön kanssa. Heille maksetaan siitä kuukausipalkkaa. Mikään ei maksa lisää heidän palkkansa lisäksi.
Tosin on teetetty ulkopulisia arvioita, mutta en tiedä maksavatko ne. Joka tapauksessa ne ovat kielteisiä. Valtionvarainminiteriön arvio myötäilee sitä, mitä Kokoomus ja Kepu ovat päättäneet.,Ei ole noin.
Soteuudistukseen lähdettiin koska kustannukset kasvoivat liikaa. Jos ei tehdä mitään, niin kustannukset jatkavat kasvuaan ihan vain koska ei edes yritetä. SOTE menot ovat kasvaneet tasaisesti 60% viidentoista vuoden aikana ja kasvu jatkuu, jos mitään ei tehdä.
Kasvusta huolimatta hoidon laatu ja saatavuus vaihtelee valtavasti. Hintakaan ei kerro laadusta mitään koska kustannukset voivat olla jopa nelinkertaiset ja hoito silti huonompaa.
Ainoa, joka hyötyy siitä ettei SOTEa tule, on heikkolahjainen lääkäri.
https://www.slideshare.net/THLfi/terveydenhuollon-menot-ja-rahoitus-2016-99158264 - Sote-miljardit
Valinnanvapaus olisi toteutettu poliitikkojen toimesta ajat sitten, jos se olisi mahdollista ilman että sote-menot kasvavat liian suuriksi. Terveysbisnes ei kannata syrjäseuduilla ja harvaanasutussa Suomessa ilman valtion mittavaa tukea. Kolmen miljardin säästöjen sijaan käy helposti siten, että sote-palvelut tulevat "valinnanvapauksineen" maksamaan veronmaksajille kolme miljardia vuodessa enemmän.
Valinnanvapaus olisi helposti voitu järjestää myös julkisen sektorin toteuttaessa sote-palvelut. Yksityinen sektori ei tule huolehtimaan kansanterveydellisistä vaikutuksista ja vastuista. Yksityiset terveysyritykset voivat siirtää voittonsa veroparatiiseihin.
TV-uutisten mukaan Berliinissä on pula kätilöistä, joten raskaana olevat äidit ovat joutuneet etsimään "oma-kätilöä" pitkiäkin aikoja ja synnyttämään jopa parkkipaikoilla, kun kätilöä ei ole löytynyt. Kätilöiden kalenterit ovat olleet täynnä. Yksityisen terveysbisneksen voittaessa Suomessakin alaa, terveysyritykset voivat palkata "vuokralle" hierojia, fysioterapeutteja, kätilöitä jne. eli sieltä mennään, mistä voitot tulevat mahdollisimman suuriksi.
Mistä sitten sairaat ja vanhukset palvelunsa valitsisivat ja miten? Työikäisten on todettu käyttäneet valinnanvapauttaan eniten pilottialueella. Eli siirtyykö työterveyshuolto, josta työnantajat ovat osansa maksaneet sitten kokonaan maakuntien eli veronmaksajien maksettavaksi?
Vanhukset ja autottomat tuskin käyttävät valinnanvapauttaan ja valitsevat pitkien etäisyyksien vuoksi yksityisen sote-yrityksen, jos kunnallinen sote-keskus (vaikkakin ilman erikoislääkäripalveluja) on lähellä. Jos kunnalliset, lähellä olevat palvelut lopetetaan kaupungeissa olevien yksityisten tieltä, niin kuka maksaa pitkät ambulanssi- ynnä muut kuljetukset kaukana oleviin sote-keskuksiin?
Täysin uudenlaisen maakunta-sote:n sijaan olisi pitänyt kehittää nykyistä kunnallista järjestelmää tehostamalla kuntien ja kuntayhtymien yhteistyötä. Jos jokainen julkisen terveydenhuollon asiakas valitsisi (valinnanvapaus on kai kaikilla?) yksityisen, niin jonot siirtyisivät yksityiselle puolelle.
- JaaAsaasnähdämitätulee
Ei taija tulla säästöjä saati yhtikäs mittään koko jutusta.Kritiikistä päätellen taitaa sippola olla vetäny asiat niin kovaan solmuu että niitä ei hevin aukase enää kukaan:
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/249813-kansanedustaja-outi-alanko-kahiluoto-avautuu-olisi-reilua-paaministerilta-lopettaa - PieniPiruVasempaan
Oppositio pelkää, että SOTE tulee koska silloin hallituksen suosio kasvaa.
- HuoletOn
Oppositio pelkää, että maakunnat eivät pysty hoitamaan sosiaali- ja terveyspalveluja edes nykyisellä tasolla. Kun valtion maakunnille budjetoidut sote-rahat loppuvat, niin lakisääteiset sote-palvelut jäävät turvaamatta. Oppositio ei halua, että köyhät ja pienituloiset jäävät vaille tarvitsemiaan sosiaali- ja terveyspalveluja. Kun sote-palvelut kaupallistetaan, niin terveysfirmat toimivat voitot maksimoidakseen - eivät ne ole "hyväntekeväisyyslaitoksia".
Kun kunnat ovat myyneet sähköverkkojaan Carunalle, Elenialle (ent. Vattenfall) ynnä muille, niin johan on sähkönsiirron hinta noussut moninkertaiseksi. Niin tulee käymään myös kun monikansalliset terveysyritykset rynnivät Suomen terveysmarkkinoille, hinnat karkaavat ja maakuntien budjetit paukkuvat. Silloin on korotettava palvelumaksuja, tingittävä laadukkaasta hoidosta tai priorisoitava ketä hoidetaan ja missä ja miten.
Opposition suosio tulee kasvamaan, jos nykyisen hallituksen sote-suunnitelmat toteutetaan ja kun nähdään, miten terveysmarkkinoilla kansalaiset jakaantuvat jyrkästi kahtia niihin, joilla ei ole varaa ostaa yksityisiä palveluja ja kun kunnalliset palvelut on ajettu alas. Valinnanvapaus loppuu siihen, kun maakunnilta loppuvat valtiolta saadut sote-rahat.
- kutensipiläntollo
Ei sutta kannata niska limassa ajaa!
- Vasuri_pro_Vapaavuori
Kuka paukapää tosissaan uskoo, että uuden hallintotason luomisella säästetään kustannuksia? Kunnista lisäksi irtisanotaan yli 200 00 työntekijää. Miten ne kaikki sijoitetaan maakuntien hallintokeskuksiin ja milla ruljansilla? Pienipalkkaiset ja hyvää työtä tekevät pikkuvirkailijat ajetaan sossun luukulle.
Viime hallituksen loppuvaiheessa saatiin poliittisesti yksimielinen päätös (oppositio mukana), että SOTE:n kehityksessä lähdetään palvelujen integroinnista ja siihen liittyvästä tietojärjelmäkehityksestä. Jokainen puolue julisti, miten tässä nyt oltiin isänmaan asialla ja unohdetiin poliittinen peli.
Kepu ja Kokoomus söivät heti sanansa uudessa hallituksessa. Koko SOTE-kehitys muuttuikin Kepun rahastusyritykseksi älyttömään määrään maakuntia ja Kokoomuksen pyrkimykseksi siirtää verorahoitukselliset terveydenhoitokulut yksityisille veronkiertäjäfirmoille. Suuret kasvukeskukset - talouden veturit - halutaan kurjistaa Tuppukylien tasolle. Terveydenhuollon organisoinnissa kannattaisi kuunnella esim. HUS:n toiminnanjohtaja Aki LIndéniä, jolla lienee alan paras kokomus asiasta Suomessa.
Sekavassa hässäkässä ei vieläkään ole mitään alkuperäisistä tavoitteista. Terveydenhuollon ja sosiaalitoimen yhdistäminen on täysin auki. Tietojärjestelmien kehittäsestäkään ei hallitus ja sen vasallit eivät näytä ymmärtävän yhtään mitään. Ja miten voisivatkaan, kun koko integraatio jo terveydenhuollon sisällä on pelkkää liirum-laarumia.- PieniPiruVasempaan
On aika vaikea tehdä suuria investointeja ennen kuin lait on käsitelty. Muuten ne voi mennä hukkaan.
Vaikutat hiukan skitsofreniselta. Ensin sanot, että säästyy 200.000 ihmisen palkka ja sitten väität ettei mitään säästy. Voisitko työstää tätä ajatusta hieman pitemmälle? - ItsepalveluYhteiskunta
PieniPiruVasempaan kirjoitti:
On aika vaikea tehdä suuria investointeja ennen kuin lait on käsitelty. Muuten ne voi mennä hukkaan.
Vaikutat hiukan skitsofreniselta. Ensin sanot, että säästyy 200.000 ihmisen palkka ja sitten väität ettei mitään säästy. Voisitko työstää tätä ajatusta hieman pitemmälle?Mitä investointeja tarkoitat? Kuntien isot investoinnit kunnallisiin palvelutaloihin, terveyskeskuksiin ja sairaaloihin menevät hukkaan, jos terveysbisnes keskittyy yksityisille firmoille. Ehkä palvelutaloista vanhukset siirretään kotiin ja heitä valvotaan digitaalisesti. Mitä investointeja siinä tarvitaan.
Sote-henkilöstö siirtyy kunnilta maakuntien palkollisiksi. Palvelut keskittyvät ja tehtävät rationalisoidaan, joten erityisesti pienipalkkaiset sosiaali- ja terveysalan työntekijät jäävät työttömiksi. Terveysfirmat värväävät jo nyt lääkäreitä ja hoitajia, joten ehkä heidän työllisyys on turvattu. Osa lääkäreiden tehtävistä, kuten reseptien kirjoittamine siirtynee sairaanhoitajille. Ehkä sairaanhoitajia koulutetaan lääkäreiksi?
- pelleorpo
Vittutilanne..Vaalirahoittajat vaatii verotonta voittoa Turusen hallintarekisterin kautta.. Järkimiehet tyrmää suden.
- PieniPiruVasempaan
Viljelet hyvin vapautuneesti jostain kuulemiasi termejä ymmärtämättä mitä ne tarkoittaa. Ehkä se tekee autuaaksi.
- Kapitaatiotuki
Mitkä "pörriäiset" ne ovatkaan käyneet lobbaamassa Suomen päättäjiä, jotta sote-lainsäädäntöön saadaan markkinaehtoinen valinnanvapaus ja yksityinen sektori päästetään käsiksi maakuntien sote-rahoihin. Niihin veronmaksajien maksamiin.
Kapitaatiokorvaus
on kiinteä korvaus, jonka maakunta maksaa sote-keskukselle: yksityiselle tai julkiselle. Kapitaatiokorvauksen lisäksi maksetaan esim. suoritteisiin perustuvia korvauksia. Verorahoista. Kukin maakunta päättää oman kapitaatiokorvauksen ja muiden korvausten käytön budjettinsa mukaan. Ja kun budjetti on käytetty..... ???
Korvauksen määrä perustuu asiakkaan ikään, sukupuoleen, sosioekonomiseen asemaan ja hoidon tarpeeseen. Syrjäiset maakunnat, joissa on paljon työttömiä ja asiakkailla heikko sosioekonominen asema, tarvitsevat paljon valtion tukea, jotta sinne saadaan valinnanvapautta ja lähipalveluita.
Lähipalvelu
voidaan ehkäpä tuoda asiakkaan kotiin (digipalveluna?) tai järjestää esimerkiksi liikkuvina palveluina (rokotusbussit, hammashoidon bussi jne). Onkohan tarkoitus lopettaa kuntien terveyskeskukset ja säästää siinä?
Palvelujen tuottajat ja palvelujen järjestävät ovat eri asioita. Maakunnat tuottavat ja JULKISESTI RAHOITETTUJA sosiaali- ja terveyspalveluja tuottavat maakunnan liikelaitos ja yhtiö sekä yritykset ja järjestöt, osuuskunta, säätiö tai itsenäinen ammatinharjoittaja. Palvelut siis rahoitetaan julkisesti mutta julkinen valta ei sote-uudistuksen jälkeen enää järjestäisi palveluita kuten ennen.
Kuka uskoo siihen, että kun julkisesti rahoitetut sosiaali- ja terveyspalvelut siirretään (valinnanvapauksineen) yksityisille yrityksille, säätiöille ynnä muille tuottajille, niin se tulisi vuodessa 3 miljardia halvemmaksi? Kaikki ne varakkaat suomalaiset, jotka ovat ostaneet (sairausvakuutuksen turvin) kalliita yksityisiä palveluja siirtyvät nyt maakuntien julkisen rahoituksen piiriin, kuten myös työterveyshuollon asiakkaat - kapitaatiomaksuineen. - SoteItsepalvelu
Helsingin Sanomat on selvittänyt mistä ja miten on saatu "menoleikkuri", eli hallituksen mainostama 3 miljardin säästö saataisiin sote-menoihin. Kannattaa lukea HS, Paavo Teittisen artikkeli "Sote-leikkuri on perua edeltäjältä".
Suora lainaus e.m. artikkelista: "Soittokierros poliitikoille ja virkamiehille paljastaa, että säästötavoitteen tausta ja perusteet ovat monille mysteeri. Osa kuitenkin muistaa, että sylttytehdas johtaa viiden vuoden takaiseen syksyyn.
Kuudes päivä elokuuta 2013 Jutta Urpilainen käveli toimittajien eteen Vantaalla Königstedtin kartanon pihalla. Valtiovarainministeriön budjettiriihi oli alkamassa.
Urpilainen oli vakavana hallituksen täytyisi kiirehtiä kestävyysvajeen kuromista. Kolmisen viikkoa myöhemmin syntyi pääministeri Jyrki Kataisen ja Urpilaisen hallituksen rakennepoliittinen ohjelma.
Ohjelmassa on seuraava lause: "Jos julkisen palvelutuotannon tuottavuuden kasvu nopeutuisi esimerkiksi 0,5 prosenttiyksikköä, julkisen talouden kestävyysvaje pienenisi 1,4 prosenttiyksikköä."
1,4 prosenttiyksikköä vastasi ja vastaa noin 3 miljardia euroa. Sillä oli tarkoitus leikata pois kolmannes kestävyysvajeesta. "
Sipilän hallituksen hallitusohjelmaa neuvoteltiin tilanteessa, jossa valtiovarainministeriö arvioi kestävyysvajeen kooksi 10 miljardia euroa. Sote-uudistuksen osuus summasta olisi noin kolmasosa eli 3 miljardia euroa, hallitus linjasi. Ohjelman mukaan tavoitteen saavuttaminen edellyttäisi, että julkisessa palveluntuotannossa olevan henkilöstön määrän kasvu jäisi vuosittain runsaat 2 000 henkeä pienemmäksi kuin perusurassa. Vuosittain tarvittaisiin 3 000 ihmisen sijaan vain 1 000 uutta käsiparia. Sipilän ohjelmaan oli otettu sama kolmen miljardin euron säästötavoite kuin rakennepoliittisessa ohjelmassa, mutta se paalutettiin toteutumaan vuoteen 2029 mennessä. Se tarkoitti että tuottavuuden pitäisi kasvaa 1,5 % vuodessa, kolme kertaa niin paljon kuin rakennepoliittisessa ohjelmassa hahmoteltiin.
HS:n artikkelin (Sote-leikkuri on perua edeltäjiltään) mukaan "eräs hallituslähde kutsuu 3 miljardin euron tavoitetta "arvaukseksi". "Sehän se on, arvaus. Se tässä keskustelussa soten säästöistä on absurdia. Ei kukaan oikeasti voi tietää, mitä sieltä tulee."
Kun miettii maalaisjärjellä ja vertailee noita Urpilainen/Katainen rakennepoliittista ohjelman Orpo/Sipilän hallitusohjelman sote-palveluiden (kestävyysvajeen) osalta, niin paljonko Elon laskuopin mukaan pitäisi palveluntuotannon henkilömääriä vähentää vuosittain, jotta kolmen miljardin säästöt saavutettaisiin sote-menoissa - tietysti digitalisaation ja uusien kehittyneempien atk-sovellusten lisäksi. Edellyttäen, että uusia digitaalisia sovelluksia (vanhusten valvontaa ja hoitoa kotona olevine digipalveluineen ja digimattoineen) opittaisiin hyödyntämään. Kuka maksaa tietojärjestelmät, digisovellukset ja koulutuksen?
Onko oikea vastaus, että kaikki julkisen puolen työntekijät - eli koko sote-palvelu - siirrettäisiin vähitellen yksityiselle sektorille siten, että veronmaksajat maksavat sote-palvelut, jotka yksityinen sektori tuottaisi digiohjelmoituina. Veronmaksajat maksaisivat kaiken (maakuntahallinnon, uudet tietokoneohjelmat, sovelluskoulutuksen, potilaiden ylihoidon ja alihoidosta aiheutuvat lisäkustannukset jne. ) ja lisäksi vielä yksityisen sektorin voitot, jotka jaetaan sijoittajaomistajille, yhdistyksille ja säätiöille. Kuinka kauan kestää, ennenkuin opimme itse ottamaan kokeemme, diagnosoimaan netin kautta sairaudet ja tilaamaan netistä lääkkeet?- PieniPiruVasempaan
Veronmaksajat maksavat joka tapauksessa kaiken. Jos ollaan ihan tarkkoja, niin 30% suomalaisista maksaa kaiken tai ainakin 90%.
On vaikea keksiä kuka muu maksaisi julkisen terveydenhoidon kuin veronmaksaja, mutta niinhän se on tähän asti mennyt ja menee tulevaisuudessakin, Siksi sitä kutsutaankin jukiseksi.
Julkista palvelua ei kuitenkaan tarvitse olla tekemässä julkishallinnon palveluksessa oleva henkilö. Eihän kuntien työntekijät rakenna koulujakaan tai paina koulukirjoja puhumattakaan, että tekisivät paperin ja kasvattaisivat puut sitä varten.
Veronmaksajat maksavat tälläkin hetkellä julkishallinnon tietokoneet sekä sairaiden yli- ja alihoidon. Mikään ei muutu siinäkään paitse että isommassa yksikössä pystytään käyttämään resursseja paremmin ja siellä löytyy enemmän asinatuntemusta, jonka pitäisi vähentyää hoitovirheitä.
- SoteMiljardit
Käyttäessään julkisia palveluja veronmaksajat eivät ole tähän mennessä maksaneet yritysten voittoja. Hallituksen ajamassa tulevaisuuden markkinamallissa veronmaksajat maksavat myös yritysten voitot. Kapitaatiomaksun maakunta maksaa jokaisesta asukkaasta käyttipöä tämä palveluita tai ei. Yliopistollisiin keskussairaaloihin on keskitetty vaativin hoito, joka jäänee julkiseksi. Kermankuorijoita yksityisista terveysfirmoista siis tulee, selitelläänpä sitä miten tahansa. Jo nyt nähdään miten terveys- ja hoivamarkkinat kartellisoituvat. Kun isot terveysyritykset ostavat pienet pois, hintakilpailua ei tule. Vanhuksen 24 h:n hoiva palvelutalossa maksaa kuukaudessa jopa 5000 euroa. Kunnallisissa palvelutaloissa sama hoiva on noin puolta halvempaa. Kump on tehokkaampaa? On selvää, että yksityisen keräämät voitot nostavat hoidon hintaa yksityisellä sektorilla. Se juuri tulee kasvattamaan sotepalvelujen hintaan - ei siis voida puhua mistään säästöistä. Kolmen miljardin säästöt tulevatkin ehkä lisäämään valtion sotemenoja kolme miljardia vuodessa.
Valinnanvapaus loppuu saman tien, kun maakuntien sote-rahat loppuvat. Sen jälkeen nostetaan asiakasmaksuja tai jätetään asiakkaat yksin ongelmineen ja sairauksineen. Ehkä ne, jotka osaavat käyttä digitaalista hoivaa, löytävät hoivansa
Veronmaksajien taakka siis kasvaa ja yhä useampi veromarkka ohjautuu monikansallisen terveysyrityksen mukana ulkomaisiin veroparatiiseihin.
Tulevaisuuden digitaalisissa "terveyskylissä" on digitaaliset hoitopolut omiin "digitaloihin", joissa on sairauteen liittyvää tietoa, itsehoitoohjeet ja oma nettihenkilöstö ohjeineen.
Monisairailla tulee olemaan monta digipolkua moniin eri digi-hoiva-taloihin. Lääkäriin ollaan yhteydessä etävastaanoton kautta ja potilasta voidaan hoitaa seuraten sairauden etenemistä virtuaalisesta potilaan ollessa kotona - mittailemassa omia verensokeri, verenpaine ynnä muita arvojaan. Näin sote-menoissa ehkäpä tullaan säästämään, mutta entäpä ne vanhukset, joilla ei ole mahdollisuutta hoitaa sote-palvelujen digitaalisesti? Entä ne muistisairaat vanhukset, jotka tarvitsevat apua henkilökohtaisessa hygieniapalvelussa ja esim. makuuhaavojen hoidossa, ja jotka eivät kykene liikkumaan? Hoitaako yksityinen terveysyritys myös heidät, jos hoitotyö on digitalisoitu ja siirrytty virtuaalivalvontaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537820- 614380
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1403993Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233912Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423310Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383218Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253205- 482933
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422731- 492484