Masto taipuu, förstaagi ei kiristy

dsahgh

Mistä apu tähän pulmaan? Vene on toppiriki hiukkasen taaksepäin osoittavilla saalingeilla. V1 ja D1 tulee samaan rustiin. Masto kölin päällä. Checkstayt ja babystaagi löytyy. Förstaaki ei kiristy hekillä, vaan kiristykseen tarvitaan myös chekstayn kiristys. Pelkällä hekillä masto ainoastaan taipuu. On yritetty laittaa enemmän kiiloja maston etupuolelle kannen läpiviennissä, mutta enempää ei saa, jotta kauluskumin voi vetää paikalleen. En haluaisi kiristää checkstaytä joka vendan jälkeen, kun enimmäkseen tulee purjehdittua yksin. Ovat vielä hankalassa paikassa kaukana ruorimiehestä.

15

633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riggaridiggari

      Säädä keulastaakia lyhyemmäksi tai siirrä mastoa jalassa eteenpäin.

    • Riggaridiggari

      Ja löysää babystaagia.

      • aloita.tästä

        Tämä olis mun mielestä ykkösneuvo. Entisessä puolitonnari toppirikisessäni förstaagi kiristyi hydrauliikalla hyvin yli 1,5 t kuormaan saakka, sitten lähti masto menemään banaanille. Babystayn joutui kuitenkin pitämään hyvin löysänä, muuten kävi juuri kuten aloittajalle. Babyssa oli pikasäätö, mutta sitä ei oikeastaan koskaan päässyt käyttämään.


    • perpenkikkeli

      Jos olet mahdollisesti asentanut förstaagiksi kuminauhan, niin yleensä se ei kiristy kunnolla. Yleensä vaijereita käytetään staageina nykyään.

    • Misse__

      Eivätkö kummatkin chekkarit voisi olla kireänä vendoissa jo valmiiksi?

    • Apuja.pulmaasi

      "Masto taipuu, förstaagi ei kiristy. Mistä apu tähän pulmaan?"

      Apu löytyy paremmista havainnoista.
      Mastosi varmaankin havaintojesi mukaan taipuu, mutta keulastaagin kiristymiseen taipumisella ei ole juurikaan vaikutusta. Taipuman takia vaan tarvitaan laajemman liikevaran käyttöä peräharuksessa samaan jännitykseen pääsemiseksi. Ja silloin sekä perä- että keulaharus ovat tiukalla.
      Mikäli liikevara ei riitä ovat molemmat löysänä, eikä koskaan pelkkä keulaharus. Silloin ratkaisu on lisätä peräharuksen säätövaraa.
      Toki maston taipumista voi myös haluressaan vähentää ketjussa aiemmin jo mainituilla menetelmillä, mutta ne eivät liity keulaharuksen tiukkuuteen mitenkään!

      Hanki siis loadsense tai vastaava kireysmittari, niin ei tarvitse enää uskoa virheellisiin kuvitelmiin.

      • Riggaridiggari

        Yllä on klassinen esimerkki kommentista, jossa kommentoijalla ei ole hajuakaan siitä, mistä on kommentoimassa. Silti on pakko alkaa neuvoa...

        Masto taipuu, koska se joko kanttaa kannen reunukseen tai babystaagin kireyteen. Koska etustaaki ei kiristy tarpeeksi tässä vaiheessa, on siis kolme vaihtoehtoa.

        1. Säädetään keulastaakia lyhyemmäksi. Tällöin se kiristyy ennen kuin masto kanttaa tai baby kiristyy.

        2. Siirretään mastoa jalassa eteenpäin, jolloin tulee ina rakea ja masto taipuu kanttauksesta myöhemmin. Jos syy oli baby, tämä ei auta.

        3. Löysätään babystaakia, jos se oli liian kireällä.

        Riippuu tilanteesta, mikä kohdista 1 - 3 on toimivin tai järkevin.

        Kireysmittarilla ei ole tässä mitään käyttöä.


      • pelkkää.asiaa
        Riggaridiggari kirjoitti:

        Yllä on klassinen esimerkki kommentista, jossa kommentoijalla ei ole hajuakaan siitä, mistä on kommentoimassa. Silti on pakko alkaa neuvoa...

        Masto taipuu, koska se joko kanttaa kannen reunukseen tai babystaagin kireyteen. Koska etustaaki ei kiristy tarpeeksi tässä vaiheessa, on siis kolme vaihtoehtoa.

        1. Säädetään keulastaakia lyhyemmäksi. Tällöin se kiristyy ennen kuin masto kanttaa tai baby kiristyy.

        2. Siirretään mastoa jalassa eteenpäin, jolloin tulee ina rakea ja masto taipuu kanttauksesta myöhemmin. Jos syy oli baby, tämä ei auta.

        3. Löysätään babystaakia, jos se oli liian kireällä.

        Riippuu tilanteesta, mikä kohdista 1 - 3 on toimivin tai järkevin.

        Kireysmittarilla ei ole tässä mitään käyttöä.

        Tuo kaikki oli pelkkää asiaa. Omana havaintona voisin lisätä, että jossain vaiheessa maston taipuessa alkaa toppi tulemaan alaspäin, eikä etustaagi enää paljoa kiristy. Edellisesssä veneessäni se tuli vastaan siinä 1,5 t kohdalla, kun kansiläpivienti alkoi kantamaan. Puolitonnarissa 1,5 t oli jo kohtalaisen hyvä kiristys ja loppukiristyksellä ison muoto latistui kauniisti. Hydraulipumpun mittari oli kyllä hyvä apu siinä, ettei aina tarvinnut käydä katsomassa etustaagin tilaa olosuhteiden muuttuessa.


      • Apuja.pulmaasi
        Riggaridiggari kirjoitti:

        Yllä on klassinen esimerkki kommentista, jossa kommentoijalla ei ole hajuakaan siitä, mistä on kommentoimassa. Silti on pakko alkaa neuvoa...

        Masto taipuu, koska se joko kanttaa kannen reunukseen tai babystaagin kireyteen. Koska etustaaki ei kiristy tarpeeksi tässä vaiheessa, on siis kolme vaihtoehtoa.

        1. Säädetään keulastaakia lyhyemmäksi. Tällöin se kiristyy ennen kuin masto kanttaa tai baby kiristyy.

        2. Siirretään mastoa jalassa eteenpäin, jolloin tulee ina rakea ja masto taipuu kanttauksesta myöhemmin. Jos syy oli baby, tämä ei auta.

        3. Löysätään babystaakia, jos se oli liian kireällä.

        Riippuu tilanteesta, mikä kohdista 1 - 3 on toimivin tai järkevin.

        Kireysmittarilla ei ole tässä mitään käyttöä.

        Onko pakko kommentoida jos ei ymmärrä asiasta mitään?
        Peräharusta ei voi kiristää siten että keulaharus pysyy löysällä, ottipa babystaagi kiinni tai ei, tai ottaako maston läpivienti kanteen kiinni tai ei.
        Kumpikaan noista vatsaanottamisista (tai vaikkapa molemmat yhdessä) ei estä katkaisemasta mastoa poikki peräharusta tiukkaamalla ja paljon ennen kuin peräharuksessa on edes normaalia jännitystä, jos keulaharus on liian pitkä eikä ota kiristymällä vastaan.
        Jos tietäisit mitän asiasta, tai osaisit hieman itsekin ajatella, olisi tämä ollut täysin itsestäänselvyys.


      • Riggaridiggari

        Voi poika, kauas on pitkä matka...


    • Masto.pystyssä

      Auttaisko Viagra tai Original Finnish Poronpaska?

    • Onko vika uusi? Jos ei ole mitään muutettu, mutta yhtäkkiä ei enää saa keulastaagia kireällä, sitten voi olla jotain hajoamassa, kuten keulastaagin kiinnitys tai itse staagissa tai sen päissä on vikaa.

    • Virittäjäxxx

      Jos aladiagonaalit tulevat maston takapuolelle (niinkuin varmaan tulee jos saalingit osoittavat hieman taaksepäin), niitä kiristämällä voi estää maston taipumista (keskiosan siirtymistä eteenpäin), jolloin toppi ei tule alaspäin ja keulastaaki kiristyy

    • sdhgsad

      Kiitos vinkeistä! Saalingit eivät ole varsinaisesti taaksepäin, mutta eivät aivan in line maston kanssa. D1 ja V1 kiinnittyvät rustiin joka on maston takareunan kohdalla. Sen takia D1:n kulma jää niin pieneksi, että sillä ei saa vedettyä mastoa taaksepäin. Babystaakia olen pitänyt ihan auki, koska V1:sten kiristäminen saa jo aikaan melko ison prebendin (n. 0,5 profiilia). Silloin hekki on kokonaan auki. Tästä tilanteesta kun lähtee hekkiä kiristämään, tulee toppi alaspäin, eikä förstaaki juuri kiristy. Samalla V1:set löystyy. Chekkareissa on tyypillinen 4:1 talja rapulukollisilla viuluplokeilla ja kiinnityspiste melko sivussa kabiinin takareunan kohdalla. Pitäisi miettiä niille kiinnityspistettä lähempänä perää, jotta kulma vähän kasvaisi ja käyttö helpottuisi. Ensi kesälle voisi kokeilla vähentää pikkasen rakea. Maston jalka ei ole säädettävä. Apuapulmaasi kommentoijalle vastauksena, että hekkiä kiristämällä voi saada maston taipumaan vahingollisesti. Tätä mastoa on jouduttu korjaamaan babystaakin kiinnityshelan kohdalta lähteneiden halkeamien vuoksi.

    • TS36

      Ilmeisesti toppihelassa takastaagi ja etustaagi eivät kiinnity yhtä kaukaa pituussuunnassa maston neutraaliakselilta? Eli onko topissa takastaagissa "kraanaa"? Tällä järjestelyllä saadaan mastoon taipumaa ison latistamiseksi takastaagia kiristämällä. Checkerit taas toimivat taaksepäin tukena mitä vasten voi takastaagilla painaa. Eli checkerit kiinni ja sitten takastaagiin vetoa, niin eiköhän etustaagi kiristy. Kun ovat noin edessä voiko ne molemmat olla kiinni luovilla? Muihin suuntiin ne voisivat olla täysin löysällä (ja pois ison tieltä), kun D2-D1:t antavat sen verran tukea etustaagiin, mitä slöörille tarvitaan. Voi olla ihan toimiva systeemi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1690
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1329
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1132
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1075
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1023
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      5
      1009
    Aihe