Minulla kipsattiin hyväasentoinen värttinäluun murtuma. Ei mitään välikontrollia. Nyt neljän viikon päästä kipsi otettiin pois ja kuvattiin. Hyväasentoinen ei ollutkaan enää niin hyväasentoinen, vaan asento omi muuttunut. Tehtiinköhän kohdallani virhe kun ei ollut mitään kuvausta missään välissä esimerkiksi viikon jälkeen? Kokemuksia?
Värttinäluun murtuma
6
615
Vastaukset
- mamikolmelle
Minulle tuli itselle mieleen, että saatoin itse aiheuttaa virheluutumisen kun liikuttelin ranneniveltä kipsin sallimassa rajoissa (kipsi oli sen verran löysä. Ortopedit katsoivat kuvani, ja totesivat että käsi on kaikesta huolimatta riittävän hyvä näin eikä esimerkiksi asennon korjaavaa leikkausta tarvita. Sairausloma loppuu tänään. Käsi on ok, vaikkakaan ei vielä ihan normaali. Minkälaisia ajatuksia teillä on aiheesta? Oletteko te ikinä liikuttanut niveltä yhtään kipsausaikana. Kokemuksia värttinäluumurtumasta?
- Anonyymi
Itselläni oli myös hyväasentoinen värttinäluun murtuma, ja liikuttelin kyllä rannetta kipsin sallimissa rajoissa. Asento ei muuttunut siitä, vaikka vähän pelkäsin. Nyt on kipsi ollut pois 3 viikkoa, mutta turvotus ranteessa ja kämmenessä ei ole kokonaan laskenut. Kipuja on erityisesti yöllä, päivällä käytän kättä arkiaskareissa ja jumppaan ahkerasti.
- mamikolmelle
Turvotusta ja kipua vieläkin. Kipua ilmeisesti saattaa jatkua aika kauankin, mutta onkohan turvotus vielä tässäkin vaiheessa normaalia?
- uyfgyihluljoih
Minulla on joskus ollut täydellinen vastaava murtuma. Käsi vedettiin kohdalleen ja kipsattiin. Koska murtuma oli täydellinen, kipsi ulottui olkapäähän saakka. Ei haitannut menoa, "kipsikoukku" vaan tytön selän taakse ja tanssiminen sujui mainiosti. Mutkahan tuohon jäi, mutta hyvin on silti käsi pelannut vuosikymmeniä.
- Anonyymi
Itselläni oli hyväasentoinen värttinäluun murtuma, mikä hoidettiin 4 viikon kipsihoidolla. Tämän jälkeen viikon olin sairaslomalla ja palasin keittiötyöhön. Kipua tuntui mutta ajattelin kuuluvan asiaan, kuten lääkäritkin sanoivat.
Kuitenkin nyt sunnuntaina töissä ollessani kuului kädestä napsahdus, ja jänne paukahti poikki samaisesta ranteesta. Nyt sitten tulossa leikkaus nopealla aikataululla. Joten älkää ihmeessä menkö liian aikaisin töihin jos käsi kipuilee. Nyt on työt tehty vähäksi aikaa ja jännitän tuleeko tuosta enää kättä keittiöhommiin. - Anonyymi
Noilla esitiedoilla vastausta kysymykseesi on mahdotonta antaa, siihen kun vaikuttaa todella moni eri tekijä. Murtuman asennon muuttuminen ei tarkoita, että hoito olisi epäonnistunut. Olennaisempaa on kuinka paljon ja mihin suuntaan murtuman asento on heikentynyt sekä miten se vaikuttaa toimintakykyyn.
Värttinäluun murtumia ja sen hoitoa on viime aikoina tutkittu runsaasti ja on tehty useampia Suomen väestöllekin soveltuvia tutkimuksia, joiden pohjalta hoitolinjoja on muutettu selvästi järkevämpään suuntaan niin potilaan näkökulmasta katsottuna kuin myös taloudellisesti katsottuna.
Pelkän murtuman asennon tuijottamisen sijaan on keskityttävä siihen miten ko. murtuma vaikuttaa potilaan toimintakykyyn ja normaaliin arjessa selviytymiseen. On kuitenkin aina potilaan etu mikäli leikkaushoitoihin ei jouduta ryhtymään, niissä kun komplikaatioiden riski on aina olemassa eikä leikkaus muutenkaan ole läheskään aina autuaaksi tekevä asia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus166598- 1972490
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1001928En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761507Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911059- 41980
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46939- 77843
- 45719
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7708