Värttinäluun murtuma

mamikolmelle

Minulla kipsattiin hyväasentoinen värttinäluun murtuma. Ei mitään välikontrollia. Nyt neljän viikon päästä kipsi otettiin pois ja kuvattiin. Hyväasentoinen ei ollutkaan enää niin hyväasentoinen, vaan asento omi muuttunut. Tehtiinköhän kohdallani virhe kun ei ollut mitään kuvausta missään välissä esimerkiksi viikon jälkeen? Kokemuksia?

6

473

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamikolmelle

Minulle tuli itselle mieleen, että saatoin itse aiheuttaa virheluutumisen kun liikuttelin ranneniveltä kipsin sallimassa rajoissa (kipsi oli sen verran löysä. Ortopedit katsoivat kuvani, ja totesivat että käsi on kaikesta huolimatta riittävän hyvä näin eikä esimerkiksi asennon korjaavaa leikkausta tarvita. Sairausloma loppuu tänään. Käsi on ok, vaikkakaan ei vielä ihan normaali. Minkälaisia ajatuksia teillä on aiheesta? Oletteko te ikinä liikuttanut niveltä yhtään kipsausaikana. Kokemuksia värttinäluumurtumasta?

• Anonyymi

Itselläni oli myös hyväasentoinen värttinäluun murtuma, ja liikuttelin kyllä rannetta kipsin sallimissa rajoissa. Asento ei muuttunut siitä, vaikka vähän pelkäsin. Nyt on kipsi ollut pois 3 viikkoa, mutta turvotus ranteessa ja kämmenessä ei ole kokonaan laskenut. Kipuja on erityisesti yöllä, päivällä käytän kättä arkiaskareissa ja jumppaan ahkerasti.

• mamikolmelle

Turvotusta ja kipua vieläkin. Kipua ilmeisesti saattaa jatkua aika kauankin, mutta onkohan turvotus vielä tässäkin vaiheessa normaalia?

• uyfgyihluljoih

Minulla on joskus ollut täydellinen vastaava murtuma. Käsi vedettiin kohdalleen ja kipsattiin. Koska murtuma oli täydellinen, kipsi ulottui olkapäähän saakka. Ei haitannut menoa, "kipsikoukku" vaan tytön selän taakse ja tanssiminen sujui mainiosti. Mutkahan tuohon jäi, mutta hyvin on silti käsi pelannut vuosikymmeniä.

• Anonyymi

Itselläni oli hyväasentoinen värttinäluun murtuma, mikä hoidettiin 4 viikon kipsihoidolla. Tämän jälkeen viikon olin sairaslomalla ja palasin keittiötyöhön. Kipua tuntui mutta ajattelin kuuluvan asiaan, kuten lääkäritkin sanoivat.
      Kuitenkin nyt sunnuntaina töissä ollessani kuului kädestä napsahdus, ja jänne paukahti poikki samaisesta ranteesta. Nyt sitten tulossa leikkaus nopealla aikataululla. Joten älkää ihmeessä menkö liian aikaisin töihin jos käsi kipuilee. Nyt on työt tehty vähäksi aikaa ja jännitän tuleeko tuosta enää kättä keittiöhommiin.

• Anonyymi

Noilla esitiedoilla vastausta kysymykseesi on mahdotonta antaa, siihen kun vaikuttaa todella moni eri tekijä. Murtuman asennon muuttuminen ei tarkoita, että hoito olisi epäonnistunut. Olennaisempaa on kuinka paljon ja mihin suuntaan murtuman asento on heikentynyt sekä miten se vaikuttaa toimintakykyyn.

Värttinäluun murtumia ja sen hoitoa on viime aikoina tutkittu runsaasti ja on tehty useampia Suomen väestöllekin soveltuvia tutkimuksia, joiden pohjalta hoitolinjoja on muutettu selvästi järkevämpään suuntaan niin potilaan näkökulmasta katsottuna kuin myös taloudellisesti katsottuna.

Pelkän murtuman asennon tuijottamisen sijaan on keskityttävä siihen miten ko. murtuma vaikuttaa potilaan toimintakykyyn ja normaaliin arjessa selviytymiseen. On kuitenkin aina potilaan etu mikäli leikkaushoitoihin ei jouduta ryhtymään, niissä kun komplikaatioiden riski on aina olemassa eikä leikkaus muutenkaan ole läheskään aina autuaaksi tekevä asia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Asianajaja Herman Ljungberg

Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      156
      6849
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      31
      3986
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      110
      1938
    4. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      61
      1876
    5. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      191
      1438
    6. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      82
      1436
    7. Nainen, taidan inhota minua todella

tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1081
    8. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

vuoden 2025 aluksi?
      Ikävä
      48
      979
    9. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      13
      974
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      225
      947
    Aihe