Miten muslimi suhtautuu aborttiin?

Sorikunkysyin

Ja miten vammaisia hoidetaan muslimimaissa?

3

1200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainakin vammaisten kohtelusta historiassa muissa maissa vs. muslimimaissa Kehitysvammahuollon tietopankki kertoo: "Rooman valtiossa vammaisen lapsen eliminointia pidettiin isän velvollisuutena. Imperiumin kukistuttua sekasortoon joutuneessa Euroopassa koitti pimeä keskiaika (450-1000). Lapsikuolleisuus oli korkea ja yleinen hygienia heikko. Vain kaikkein lievimmin kehitysvammaiset saattoivat selviytyä varhaislapsuudestaan hengissä. Vammautuneiden lasten murhaaminen oli tavallista, vaikka katolinen kirkko sen kielsikin. Islamilaisessa arabimaailmassa suhtautuminen pitkäaikaissairaisiin oli humaanimpaa."*

      Profeetta Muhammadin (rh) mukaan vammaisten auttaminen on arvokas tapa palvella Jumalaa. Eräs mies kysyi: "Oi, Allahin lähettiläs! Mikä teko on paras?" Hän (rh) sanoi: "Usko Allahiin ja jihad Allahin tiellä."
      "Mikä orja on paras vapauttaa?" Hän sanoi: "Se, joka on kallein hinnaltaan ja arvokkain isännilleen."
      "Entä jos minulla ei ole varaa siihen?"
      Hän sanoi: "Sitten auta työläistä tai tee työtä sellaiselle, joka on vammainen." [Al-Bukhari ja Muslim] (Riyad as-Salihin, kirja 1, hadith 117)

      Vammaisilla on samat ihmisoikeudet kuin muilla. Islam kieltää heidän syrjimisen ja kaltoinkohtelun.

      Allahin lähettiläs (rh) sanoi: "Allah kiroaa jokaisen, joka johdattaa sokean harhaan ja johtaa hänet pois oikealta tieltä."
      (Al-Adab Al-Mufrad, kirja 38, Hadith 892, autenttinen)

      Esimerkiksi käsky kunnioittaa esivaltaa pätee yhtä lailla vammaisen johtajan kohdalla - myös vammainen voi toimia johtotehtävissä. Profeetan (rh) seuralainen kertoi: "Ystäväni (Pyhä Profeetta) neuvoi minua kuuntelemaan ja tottelemaan auktoriteettiasemassa olevaa, vaikka hän olisi silvottu ja vammainen orja."
      (Muslim, kirja 20, hadith 4525)

      Vammainen voi myös yhtä lailla olla hurskas uskova ja tärkeissä johtotehtävissä uskonnollisessa yhteisössä. Kun Muhammad (rh) oli itse poissa, hän toisinaan määräsi sokean miehen johtamaan rukouksia. (Näin kerrotaan autenttisesti teoksessa Sunan Abi Dawud, kirja 2, Hadith 595.)

      *http://www.kvhtietopankki.fi/kirjat/yleishis

    • vammaisuus
    • Jumalapalkitsee

      Tämä yksi islamin vahvuuksista ja ihanuuksista... jokainen on Jumalan silmissä arvokas ja voi ja saa omissa rajoissaan pyrkiä Jumalan mielisuosioon, kukaan ei ole toista huonompi siksi, ettei voi juosta tai kävellä tai tehdä jotain muuta , aina voi tehdä jotain muuta. Jos joku ei pysty tilansa takia paastoamaan Ramadania, se ei ole synti , Jumala antaa hänelle siitä vapautuksen. Jos joku ei pysty seistä rukouksessa, hän voi istua, jos ei voi istua, niin maata.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3460
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2922
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2800
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2688
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2604
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2405
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      1972
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1827
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      42
      1733
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      157
      1622
    Aihe