Ministerinvala / ketju 2

Toisessa ketjussa (" Ministerin sormi lakikirjalle aloitusseremoniassa") jauhettiin, mutta ehkä parempi ottaa nyt tilannepäivitys.

Hallitus esittää, että uskonnollinen vala ministereillä säilyy. Esitys on vastoin oikeuskanslerin kantaa. Järjestöistä ei kovinkaan yllättäen mm. Vapaa-ajattelijain liitto kannattaa kaikille neutraalia vakuutusta (tai neutraalia valaa, mielestämme sisältö ratkaisee, ei nimi) ja mm. evlut kirkko haluaa säilyttää uskonnollisen valan.

Taustaa esim. https://uskonnonvapaus.fi/2017/ministerinvala.html

56

1188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukija.huom

      Oikeuskansleri: "perustuslaista, uskonnonvapauslaista ja tuomioistuinlaista ilmenevien periaatteiden valossa oikeudellisesti paremmin perusteltu vaihtoehto olisi kuitenkin se, että ministerin ainoa juhlallisen velvoittautumisen muoto olisi ministerin vakuutus."

    • Laitoimme muuten puhemiesneuvostolle tällaista:

      "Hallituksen esityksessä 70/2017 esitetään säädettäväksi ministerinvalasta. Esitys viittaa useissa kohdin perustuslakivaliokunnan lausuntoihin. Toivomme, että puhemiesneuvosto ehdottaa laista pyydettävän perustuslakivaliokunnan lausunnon. Tämä on perusteltua jo siksi, että kyseinen hallituksen esitys on vastoin oikeuskanslerin hyvin selkeästi esittämää kantaa."

      • sanonp

        Hölpöti pölpöti. Oikeuskanslerihan sanoi, ettei laeista seuraa mitään, mikä estäisi valan. Teettepä taas itsenne naurettavaksi, mutta se ei ole uutta.


      • sanonp kirjoitti:

        Hölpöti pölpöti. Oikeuskanslerihan sanoi, ettei laeista seuraa mitään, mikä estäisi valan. Teettepä taas itsenne naurettavaksi, mutta se ei ole uutta.

        Ei seuraa ehdotonta estettä. Oikeuskansleri piti kuitenkin selvästi paremmin perusteltuna sitä, että luovutaan uskonnollisesta valasta.


    • Otetaan vähän järkevämmin otsikoituun ketjuun. Väitettiin "Oikeuskanslerin tehtävä on valvoa julkishallinnon lainmukaisuutta. Hänen mielestään ministerinvala on tältä kannalta ok. Hänellä saattaa olla muita näkemyksiä, mutta viranhoidon kannalta oleellinen on tässä."

      Näkemys, jonka mukaan laillisuusvalvojat puuttuvat vain selviin lainvastaisuuksiin, on vuosikymmenten takaa. Jo pitkään he ovat ohjanneet ja suositelleet (esim. "Konnakokin kokkausopas" -jutussa esittäneet käytännön levitettäväksi muihin vankiloihin). Valta heillä on määrätä syyte nostettavaksi -- sellainen määräys ohittaa aina valtakunnansyyttäjänkin harkintavallan -- mutta käytännössä syytemääräyksiä on alle yksi vuodessa.

      Oikeuskansleri tekee työtään esittäessään käsityksiä perus- ja ihmisoikeuksia parhaiten noudattavista säädöksistä ja säädösten tulkinnasta.

      • Arvaanko oikein: laillisuusvalvojien roolista yleisemmin ei ole halua keskustella?

        Tämä nimittäin olisi ihan oman ketjunsa aihe, ja liittyy uskonnonvapauteen paljon laajemmin kuin ministerinvalan osalta.


    • 7564
      • Sekulaarist

        Kerta se on ensimmäinenkin.


      • Oola

        Muutos parempaan tarvitsee rohkeita edelläkävijöitä ja suunnannäyttäjiä.


    • EiVielä
      • Ei tehonnut ei.

        Hallituksen esitys vaikuttaa jonkinlaiselta selittelyltä. Että ollaan kyllä saatu näitä ikäviä lausuntoja, mutta on nyt vaan pakko tehdä näin. Se olisi ymmärrettävä, jos perusteltava asia olisi joku poliisin salakuunteluvaltuudet tms. juttu, jossa pitää rajoittaa perusoikeuksia.


      • 7584
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Ei tehonnut ei.

        Hallituksen esitys vaikuttaa jonkinlaiselta selittelyltä. Että ollaan kyllä saatu näitä ikäviä lausuntoja, mutta on nyt vaan pakko tehdä näin. Se olisi ymmärrettävä, jos perusteltava asia olisi joku poliisin salakuunteluvaltuudet tms. juttu, jossa pitää rajoittaa perusoikeuksia.

        Nykyisessä hallituksessa ei vakaumus / uskonnollisissa asioissa ole järjelle, tosiasioille tai logiikalle sijaa. Ei kai se ketään yllätä ettei uskonnollisen valan poisto mene läpi hallituksessa, jota johtaa keskustan lesta-Sipilä, jota säestää sinisten katoli-Soini. Kokoomus uskonnollisen valan poiston ehkä hyväksyisi pitkin hampain, mutta nyt on helppo peesata kahta patavanhoollisten änkyrä arvojen puoluetta. Seuraavaan hallitukseen saadaan mitä todennäköisemmin vähän tervehenkisempää väkeä ja puolueita, jotta vakaumus / uskonnollisissa asioissa voidaan saada muutoksia parempaan.


      • 7584 kirjoitti:

        Nykyisessä hallituksessa ei vakaumus / uskonnollisissa asioissa ole järjelle, tosiasioille tai logiikalle sijaa. Ei kai se ketään yllätä ettei uskonnollisen valan poisto mene läpi hallituksessa, jota johtaa keskustan lesta-Sipilä, jota säestää sinisten katoli-Soini. Kokoomus uskonnollisen valan poiston ehkä hyväksyisi pitkin hampain, mutta nyt on helppo peesata kahta patavanhoollisten änkyrä arvojen puoluetta. Seuraavaan hallitukseen saadaan mitä todennäköisemmin vähän tervehenkisempää väkeä ja puolueita, jotta vakaumus / uskonnollisissa asioissa voidaan saada muutoksia parempaan.

        Nykyinen hallitus poisti tuomarinvalan.


    • Lukija.huom

      Perustuslakivaliokunta pähkää tätäkin asiaa. Onko sillä kaksoisrooli tässä asiassa. Paitsi perustuslainmukaisuus myös tarkoituksenmukaisuus kokonaiskehyksessä?

      • Eikös sillä ole pakko olla, kun se on nyt mietintövaliokunta? Ei silloin voi keskittyä vain perustuslainmukaisuuteen, vaan pitää ottaa kantaa mm. siihen olisiko kaikille samanlainen vakuutus yksinkertaisempi ja selkeämpi.


    • Ei käsiteltykään eilen, eikä näy tänäänkään esityslistalla. Muut asiat menivät ohi.

      • Oli kai vain unohtunut tuostakin... Nyt on esitys annettu. Ja selitys:

        "Eduskunnan puhemiesneuvosto katsoi 6. kesäkuuta pidetyssä kokouksessaan, ettei hallituksen esitystä voida viedä lähetekeskusteluun valtioneuvoston 31. toukokuuta pidetyn yleisistunnon jälkeen virkamiespäätöksin tehtyjen korjausten mukaisessa muodossa."

        Asiaan tämä ei vaikuta, lykkäsi vain vähän. Nyt siis asia menee perustuslakivaliokunnalle, jolle liitto tietysti antaa lausunnon.


      • Sanonp
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Oli kai vain unohtunut tuostakin... Nyt on esitys annettu. Ja selitys:

        "Eduskunnan puhemiesneuvosto katsoi 6. kesäkuuta pidetyssä kokouksessaan, ettei hallituksen esitystä voida viedä lähetekeskusteluun valtioneuvoston 31. toukokuuta pidetyn yleisistunnon jälkeen virkamiespäätöksin tehtyjen korjausten mukaisessa muodossa."

        Asiaan tämä ei vaikuta, lykkäsi vain vähän. Nyt siis asia menee perustuslakivaliokunnalle, jolle liitto tietysti antaa lausunnon.

        Ensin lähetekeskustelu.


      • Sanonp kirjoitti:

        Ensin lähetekeskustelu.

        Ensi viikolla siis, jos nyt oikein eduskunta.fi;tä katsoin.


      • jori.mantysalo kirjoitti:

        Ensi viikolla siis, jos nyt oikein eduskunta.fi;tä katsoin.

        Maanantaina tämä. Menee taas päällekkäin monia asioita.


    • dfgj

      Outoa että uskovaiset haluavat vannoa valan jumalan nimeen, kun kyse maallisesta virasta. Eikö Raamatussakin kielletä valojen vannominen?

      Mutta uskoville sen oman uskonnon tuputtaminen kaikkialle on tärkeämpää kuin mikään muu.

      Juu tämä oli yleistys, hyi minua.

      • Onhan tämä valajuttu ollut eräs varhaisia uskonnonvapauskysymyksiä 1800-luvulla, juurikin kyseisen Raamatun jakeen vuoksi.


    • EsaYlikoskelta

      Vapaa-ajattelijain liiton lausunto perustuslakivaliokunnalle:

      Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtioneuvostosta annetun lain muuttamisesta
      HE 84/2018

      Tiivistelmä

      Esitämme, että jatkossa kaikki ministerit antavat uskonnollisesti neutraalin vakuutuksen. Kun tasavallan presidentti, eduskunnan puhemies ja oikeuslaitoksen tuomarit antavat virkaan astuessaan juhlallisen vakuutuksen, se sopii yhdenmukaisena ministerin virkaan astumiseen. Uskonnonvapaus ei tarkoita, että valtion toimintaan tulisi liittää julistuksellinen uskonnollinen seremonia; ministerit voivat vapaa-ajallaan osallistua esimerkiksi jumalanpalveluksiin. Ihmisiä tulee kohdella yhdenvertaisesti uskontoihin ja vakaumuksiin liittyen, joten julkisen vallan ja sen edustajien tulee kunnioittaa neutraliteettiperiaatetta omassa toiminnassaan.

      Uskonnonvapaus, yhdenvertaisuus ja julkinen valta

      Uskonnonvapauteen kuuluu yhtäältä vapaus osallistua uskonnonharjoitukseen ja julistaa uskoaan sekä toisaalta vapaus olla osallistumatta uskonnonharjoitukseen sekä oikeus pitää uskontonsa tai katsomuksensa omana tietonaan. Yhdenvertaisuuteen kuuluun, että ketään ei saa syrjiä myöskään uskontoon tai vakaumukseen liittyen, että julkinen valta suhtautuu tasapuolisesti, neutraalisti eri uskontoja ja vakaumuksia omaaviin ihmisiin.

      Hallituksen esityksessä perustellaan uskonnollista valaa vaihtoehtona neutraalille vakuutukselle sillä, että se toteuttaa positiivista uskonnonvapautta. Näkemys on virheellinen. Positiivinen uskonnonvapaus tarkoittaa, että ministeritkin voivat vapaa-ajallaan harjoittaa uskontoaan. Kirkot ja muut uskontokunnat voivat järjestää esimerkiksi erityisiä juhlajumalanpalveluksia hallituksen nimittämisen johdosta, ja ministerit voivat halutessaan sellaisiin osallistua. Niiden ei tarvitse uskonnonvapauden perusteella olla eikä pidä olla osa virallista valtion järjestämää ohjelmaa, koska julkisen vallan toimintaan kuuluu neutraliteettiperiaatteen kunnioittamisen.

      Esitys jättää kokonaan huomiotta yhdenvertaisuusnäkökohdan. Valtion ei tule syrjiä eikä suosia minkään maailmankatsomuksen omaavia. Erityisesti uskonnottomat ja ei-uskonnolliset ihmiset, käytännössä myös monet niin sanotut tapakristityt, kokevat ministerien puolueettomuuden ja luotettavuuden kannalta ongelmallisena, jos ministerit julistavat ”Jumalan lain” ja ”pyhän evankeliumin” etusijalle maalliseen lakiin nähden.

      Ensimmäisessä luonnoksessa vala olisi annettu "Jumalan" nimeen. Lopullinen hallituksen esitys vielä täsmensi tätä lisäämällä mukaan "pyhän evankeliumin". Näin ulkopuolelle suljetaan uskonnottomien lisäksi muiden uskontokuntien edustajat, esimerkiksi juutalaiset.

      Vertailuna rukouspäiväjulistus

      Lähin vertailukohta tällaiselle symboliselle valtiovallan eleelle lienee rukouspäiväjulistus. On selvää, että myös tasavallan presidentti saa rukoilla ja kehottaa muitakin rukoilemaan.

      Toisaalta valtion toimintaan ei tällainen kehotus kuulu – julkisen vallan tulee olla puolueeton. Ja juuri näin eduskunta aikanaan päättikin. Rukouspäiväjulistuksen merkitseminen säädöskokoelmaan loppui vuonna 2004.

      • EsaYlikoskelta

        Evankelis-luterilaisen kirkon erityisasemasta

        Sitä, että nimenomaan kristinusko mainitaan valassa, esitys perustelee näin "- - kyse on myös suomalaisen kulttuurin syvärakenteen ilmentämisestä." Perustelu on kopioitu kritiikittömästi erään lausunnonantajan kommentista.

        Ensimmäinen luonnos hallituksen esitykseksi mainitsi suoraan Suomen evankelis-luterilaisen kirkon erityisaseman. Vaikka nimenomaista mainintaa ei enää ole, asiallisesti sama pätemätön perustelu näkyy taustalla.

        Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan 37/2014 todennut, ettei kahden uskontokunnan julkisoikeudellisesta erityisasemasta seuraa niille muita etuoikeuksia. Tämän perusteella kaatui esitys, jonka mukaan katsomusaineiden opetusraja olisi ollut valtionkirkkojen uskonnoilla kolme oppilasta, mutta muilla uskonnoilla korkeampi.

        Muut valat ja vakuutukset

        Hallituksen esityksessä mainitaan, että kaikki tuomarit antavat nykyään samanlaisen uskonnollisesti neutraalin vakuutuksen. Kertomatta jää, että myös oikeuden todistajilla tilanne on nykyään samanlainen. Todistajien osalta perusteluissa korostettiin yksityisyyden suojan näkökulmaa, tuomarien osalta tehtävän maallista luonnetta.

        Tasavallan presidentti ja eduskunnan puhemies antavat aina vakuutuksen, kuten esityksessä mainitaankin. Vallan kolmijako-opin näkökulmasta juhlallinen vakuutus on jo käytössä 2½/3 (lainsäädäntövalta, tuomiovalta, tasavallan presidentti), joten olisi johdonmukaista, että ministerien virkaanastujaisissa olisi samanlainen neutraali juhlallinen lupautuminen. Lisäksi tämä on myös yksinkertaisin ratkaisu.

        Legitimiteetti ja epätietoisuus

        Jos valtioneuvoston jäsen virkaan astuessaan julistaa Jumalan lain ja pyhän evankeliumin etusijalle, semmoinen lisää epätietoisuutta ja epäluottamusta ihmisten keskuudessa Suomessa ja myös Euroopan unionin jäsenmaissa. Kirkon ja valtion erillisyys kuuluu eurooppalaisiin arvoihin.

        Pyhään evankeliumiin sitoutuminen heikentää ennustettavuutta myös sen vuoksi, että eri kristillisten suuntausten välillä ja sisälläkin on suuria erimielisyyksiä sitä, mitä ohjeita Raamattu ja Uusi Testamentti evankeliumeissa milloinkin antavat maallisen vallan käyttöön (esim. avioliittolaki). Tämmöinen tilanne valtioneuvostossa heikentää vakavasti paitsi kyseisen ministerin luotettavuutta myös koko valtiovallan legitimiteettiä.

        Rituaalit ja nimike

        Oma kysymyksensä on se, onko erityinen juhlallinen lupautuminen ylipäänsä tarpeen. Kalastuksenvalvojan vakuutus/vala poistui vuonna 2012, ja virkavalan vannovien tai virkavakuutuksen antavien määrä on supistunut lähinnä korkeimpiin virkoihin.

        Monenlaiset rituaalit kuuluvat ihmisyhteisöjen elämään: rakennuksen peruskiven muuraus, laivan vesillelasku, tohtorinväitöksen muodollinen kulku ja niin edelleen. Tuntuu luontevalta, että myös uuden hallituksen järjestäytymiseen liitetään tällainen rituaali.

        Erillinen kysymys on sekin, tuleeko nimityksen olla 'vala' vai 'vakuutus'. Jo nyt on olemassa esimerkiksi lääkärinvala, muun terveydenhoitohenkilöstön valoja ja pelastajan vala, joissa ei viitata mihinkään uskontoon. Ratkaisevaa on sisältö, ei nimitys. Kuitenkin tasavallanpresidentin ja eduskunnan puhemiehen juhlallisen vakuutuksen pohjalta vakuutus on yhdenmukaisuuden vuoksi paras ratkaisu.

        Muita huomioita

        Esityksessä viitataan vuonna 2017 järjestettyihin presidentti Koiviston valtiollisiin hautajaisiin. Esityksen mukaan se, että nämä olivat uskonnolliset, on perustelu uskonnolliselle valalle. Perustelu on heikko. Valtiolliset hautajaiset ovat aina samalla myös yhden ihmisen tilaisuus, ja on luontevaa järjestää ne vainajan katsomuksen mukaan. Niinhän yksityiselämässäkin tapahtuu. Valtioneuvoston jäsenten nimittäminen on toisen tyyppinen tilanne.

        Laajemmin esitys viittaa siihen, että Jumalan mainitseminen on osa joitakin suomalaisia traditioita. Perinteet kuitenkin muuttuvat ajan myötä, ja nyt on aika muuttaa yhtä perinnettä. Emme noudata 1700-luvun perinteitä enää monessa muussakaan asiassa.

        Esityksessä ei kerrota erästä syytä tuomarinvalasta luopumiseen. "Tuomarin tehtävä on maallinen tehtävä.", todettiin muutama vuosi sitten hallituksen esityksessä. Kiistatta myös ministerin tehtävä on maallinen.

        Esityksessä todetaan " Henkilöllä olisi siten mahdollisuus kieltäytyä valasta uskonnollisin perustein tai millä tahansa muulla perusteella. Vastaavasti henkilö voisi valita esimerkiksi valan kaavan perinteeseen nojautuen." Viimeinen virke kuulostaa pahalta: ministeri ei siis uskoisi Jumalaan, mutta valehtelisi uskovansa perinteen vuoksi.

        Lopuksi vapaa-ajattelijat haluavat muistuttaa oikeuskanslerin kannasta. Hänen mukaansa olisi perustellumpaa, että jatkossa kaikki ministerit antaisivat samanlaisen uskonnollisesti neutraalin vakuutuksen. Hallituksen esityksessä tämä kanta jätetään täysin huomiotta.


    • "[Ministeri] voisi valita esimerkiksi valan kaavan perinteeseen nojautuen."

      Hallitus perustelee näin sitä, miksi valinta valan ja vakuutuksen välillä ei paljasta katsomusta. Onpa loistava alku uralle - valehdelleen vannomalla sellaisen jumalan nimeen johon ei uskota.

    • Testaamisiin

      Kommenttia kansanedustajille. Tämä on sekulaarisuuden testi.

    • Mitä perustuslakivaliokunta voi tässä realistisesti päättää?

      Se voi yhtenäistää kaikille samanlaisen vakuutuksen, tai säilyttää esityksen mukaisen valan. Mutta perusteluilla on nyt paljon merkitystä. PeV voi todeta, että uskonnonvapaudesta ei seuraa että pitäisi olla vala, vaikka tässä tapauksessa päätyisi valaan. Toisaalta se voi todeta, että nyt luovutaan valasta, mutta yleisesti uskonnonvapaus ei sitä edellytä.

    • Seuraavalla VN esityslistalla "Tasavallan presidentin kanslian kansliapäällikön virkavakuutus".

      Ei siis ole kyse ministerivakuutuksesta/valasta, vaan virkavakuutuksesta/valasta. Sietäisi sekin yhtenäistä kaikille samanlaiseksi neutraaliksi vakuutukseksi.

      • Kysynp

        Onko siis tulossa uusi kansliapäällikkö?


      • Kysynp kirjoitti:

        Onko siis tulossa uusi kansliapäällikkö?

        No ei oikeastaan, aloitti jo 1.6. nykyinen, Oletan että antaa nyt vasta vakuutuksensa.


    • Perustuslakivaliokunta päätti perjantaina kutsua vielä pari professoria kuultavaksi. Asia siis venyy.

      • Ensi perjantaina "Päätetään asiantuntijakuulemisen jatkamisesta tai lopettamisesta."


      • ÄläLuotaVapariin
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Ensi perjantaina "Päätetään asiantuntijakuulemisen jatkamisesta tai lopettamisesta."

        Miksi valehtelet?


      • ÄläLuotaVapariin kirjoitti:

        Miksi valehtelet?

        Ööh, valehtelen missä?


      • ÄläLuotaVapariin
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Ööh, valehtelen missä?

        Etää perjantaina päätettäisiin tuommoista. Ei sellaista ole suunniteltu. Miksi valehtelet jopa tuollaisessa asiassa?


      • ÄläLuotaVapariin kirjoitti:

        Etää perjantaina päätettäisiin tuommoista. Ei sellaista ole suunniteltu. Miksi valehtelet jopa tuollaisessa asiassa?

        Perustuslakivaliokunnan viikkosuunnitelmasta tuon luin. Mistä sinä päättelet, että ei olisi suunniteltu?


      • EroaVapareiksi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Perustuslakivaliokunnan viikkosuunnitelmasta tuon luin. Mistä sinä päättelet, että ei olisi suunniteltu?

        Minä tarkistin eikä siellä näkynyt mitään sellaista perjantaina. Ihmeellistä, miten muuttelet faktoja. Suntiot muutat kanttoreiksi ja perustuslakivaliokunnan suunnitelmat teet uusiksi. Miten kehtaat? Pitääkö ruveta tarkistamaan kaikki, mitä sanot?


      • EroaVapareiksi kirjoitti:

        Minä tarkistin eikä siellä näkynyt mitään sellaista perjantaina. Ihmeellistä, miten muuttelet faktoja. Suntiot muutat kanttoreiksi ja perustuslakivaliokunnan suunnitelmat teet uusiksi. Miten kehtaat? Pitääkö ruveta tarkistamaan kaikki, mitä sanot?

        Kas, olet kerrankin oikeassa: Tuo onkin jo torstaina.

        Ja tämä virhe oletettavasti osoittaa että kaikki mitä va-liitto on kannattanut tai kannattaa,tai tulee kannattamaan on väärin, eikä esimerkiksi ministerinvalan osalta tarvitse asian sisällöstä keskustella.


    • Vapaa-ajattelijallta
      • Näin-Se-Menee

        Merkitään tiedoksi ja keskitytään tärkeämpiin asioihin.


      • EroaVapareista
        Näin-Se-Menee kirjoitti:

        Merkitään tiedoksi ja keskitytään tärkeämpiin asioihin.

        Kyllä se noin menee. Ei valiokunta voi jumittua jonkun vihajärjestön kaunaisiin kirjeisiin.


      • EroaVapareista kirjoitti:

        Kyllä se noin menee. Ei valiokunta voi jumittua jonkun vihajärjestön kaunaisiin kirjeisiin.

        Ei niihin jumittua pidäkään, vaan lukaista läpi ja miettiä oliko siinä hyviä argumentteja. Toki asioita on paljon ja moneen asiaan liittyy useita lausuntoja, joten valiokunta ei voi kovin pitkään joka lausuntoa käsitellä.


    • "Valiokunta aloitti valmistavan keskustelun." Toisaalta ainakaan nyt asia ei näy ensi viikon esityslistoilla.

      • Tämä ei etene ensi viikolla, perustuslakivaliokunta pui vain tiedustelulakeja.


    • Harmonisointi

      Syytä miettiä periaatteellisesti.

      • Minusta asia on varsin selvä. Valan säilyttämiselle ei ole mitään hyviä perusteita. Ei ole mitään isompaa punnittavaa ja pohdittavaa, ministereille yhteinen vakuutus vain.


    • Sanonp

      Uusille ministereille on nykylain mukaan tarjolla virkamisvakuutus/virkamiesvala SEKÄ virkamiesvakuutus.
      Valtioneuvoston kanslia pullikoi tuomarien lakimuutosta vastaan vedoten asetukseen. Niinpä kolme ministeriä on vannonut lain vastaisen tuomarin valan, joka siis oli kumottu, mukaan lukien oikeusministeri Häkkänen. Vasta Lenita Toivakka on antanut lain mukaisen tuomarin vakuutuksen.
      Oikeuskansleri sitten oikaisi valtioneuvoston kansliaa, mutta valitettavasti katsoi pullikoinnin niin lieväksi, että ei vaatinut Häkkästä ja kumppania suorittamaan lain mukaista tuomarin vakuutusta jälkikäteen.
      Tämän sekularismin tunkeutumisen Sipilän hallitus haluaa työntää takaisin ja antanut puheena olevan lakiesityksen.

    • Olenkohan luulotautinen, jos mietin että tämä on tahallista vedätystä?

      "Pyhän evankeliumin" kautta ei voi vannoa myöskään esimerkiksi juutalainen. Jos nyt korvataan vala sellaisella, jossa on vain "Jumala", se näyttää kompromissilta. Ja ylipäänsä koko idea siitä, että on tasapuolista tarjota sekä uskonnollinen että neutraali vaihtoehto on eräänlaisen väärä keskitien valinta.

      Maapallo ei ole soikea, vaikka yksi sanoisi maan olevan pyöreä ja toinen litteä.

      • SAnop

        Tuskin perustuslakivaliokunta sellaista ""kompromissiä" tekee?


      • SAnop kirjoitti:

        Tuskin perustuslakivaliokunta sellaista ""kompromissiä" tekee?

        Ei tuo minusta mitenkään mahdoton ajatus ole. Uskoisin että aika moni nikottelee nyt tehtyä ehdotusta kohtaan, mutta virheelliset kompromissit voivat usein mennä läpi.


      • Uskomat
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Ei tuo minusta mitenkään mahdoton ajatus ole. Uskoisin että aika moni nikottelee nyt tehtyä ehdotusta kohtaan, mutta virheelliset kompromissit voivat usein mennä läpi.

        En usko, että ehtii alkaa sorvata jotain sopivampaa uskonnollisen valan kaavaa.


    • Asia siis lykkääntyi ihan vähän, kun valmistelussa tehtiin tekninen virhe. Mutta nyt PeV on huomattavan kiireinen erityisesti soten takia. Voi olla, että tuo virhe oli syy miksi koko asia jää käsittelemättä tällä vaalikaudella.

    • Robottijumala

      Lait voi ihan hyvin siirtää robottien paketoitaviksi. Jos tulee liian hyvä, niin pieni ravistelu ehkä auttaa tai kovempi kopsautus.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      455
      3313
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      426
      3056
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2839
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2192
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2030
    6. 177
      1399
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1347
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1226
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      80
      1199
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1040
    Aihe