Agressiivinen hevonen

Tarvitsenapua

Eli siis minulla on poni joka on agressiivinen. Kun yritän työskennellä maastakäsin ponin kanssa pyöröaitauksessa siitä ei tule yhtään mitään.... poni on aina korvat luimussa, perse minuun päin että voisi potkaista, valmis näykkimään ja joskus myös koittaa hyökätä. Maastossa saattaa lähteä viemään ja tuntuu aina ettei tähän voi luottaa. Mikä neuvoksi kun poni on tämmönen?
Poni on myös laiska niin miten saisi ponia reippaammaksi maastakäsin ja ratsastaessa?
Opetin ponin kuopimaan ja kun se oppi palkitsin aina herkulla ja sen jälkeen ruvennu näykkimään. Kun en kerran antanutkaan herkkua niin poni yritti hyökätä mutta ei päässyt hirveän lähelle minua koska karjasin ja huitaisin poniin päin raipalla koska tuli semmonen reaktio. Poni on terve ja ratsastaessa ihan kiva.
Olisiko teillä kertoa miten saisin luimimisen,potkimisen,näykkimisen ja hyökkäyksen pois? Haluasin opettaa ponille temppuja mutta en uskalla jos rupeaa uhittelemaan minua ja haluaisin myös saada täyden luottamuksen poniin.
Ja aina jos menen ponin lähelle niin se luimii:(
Mikä olisi paras vaihtoehto ponin kanssa toimimiseen vai luovutanko ja myyn ponin pois?
Ja poni on siis 17v ruuna ja säkä on 146cm
Kiitos kaikille vastanneille!!

7

415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suosittelen_että

      Kannattaa etsiä jonkun hevosammattilaisen yhteystiedot ja kysyä heiltä. Ainakin koirille on jos jonkinlaista ongelmakouluttajaa ja neuvojaa joten eiköhän hevosilla ja poneillekin ole. En oikein usko että täällä palstalla kukaan oikein osaa auttaa varsinkaan ponia itse näkemättä.

    • Hannahh

      Ainut mitä se poni on nyt sulta oppinut on se, että se on pomo joka määrää ja saa riekkua miten tahtoo ja saa nameja. Ei hyvä. Mitä te siellä pyörössä duunaatte? Ottaisin ammattilaiseen ehdottomasti yhteyttä!

    • 12hepan12vuotiasystävä

      Saattaa olla että poni on yksinäinen. Tai sitten se ei viihdy niin suuressa laumassa. Jos ponilla on kipuja, voi se ruveta aristelemaan tai hyökkäilemään. Ota heti yhteyttä ammattilaiseen, sillä olet opettanut ponille että se on pomo ja sinä orja. Saattaa olla että sen mielessä on vikaa, tai sillä on kasvain, jolloin lopettaminen on ainoa vaihtoehto. Älä myy ponia, ellei vika ole laumassa, mikä on hyvin epätodennäköistä.

    • Rar

      Etsi kokeneemman apua. Kuulostaa siltä, että hevosmiestaidoissasi on vakavia puutteita. Luottamuksen saamiseksi on todella tärkeää huolehtia ettei satuta hevosta tai anna sille ristiriitaisia ohjeita (luulen että ongelmasi johtuvat näistä)! Ethän koskaan lyö ponia raipalla tai millään muullakaan? Ethän huuda sille? Ratsastaessa ethän koskaan vedä ohjista kovasti? Lyö raipalla tai hakkaa pohkeilla? Etkä ainakaan tee edellämainittuja yhtä aikaa? Unohtaisin itse pyöröaitauksen ja temput kokonaan, samoin ratsastamisen ja alkaisin rakentaa sitä luottamusta harjaamalla ja taluttelemalla. Toki täytyy olla johdonmukainen, mutta huolehdi siitä että ponin on turvallista olla kanssasi.

    • Agrponi

      Poni on varmasti ylirasittunut. Uskon asian ratkeavan, tekemällä ponistasi syötävää. Esim. pihvit ja makkarat ovat aivan varmasti maistuvia.

    • isoatyttöpiöluun

      meil oli christa. Kaikki ties että setä pani sitä ja monesti sonnitki joita se tylysti potki. Krista pyllisti ja potki miehiä sairaalaan.

    • 1ssu

      sitä on kohdeltu väärin.ennen vanhaan jenkeissä Mustangeja kohdeltiin aika huonosti.onneks ne ajat on ohi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1455
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      156
      1159
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      103
      1032
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      907
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      850
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      65
      763
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      757
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      702
    Aihe