Matkapahoinvointi

Outoo

Hei,en ymmärrä miten mun kaverille voi tulla paha olo autossa.Ajettiin yhdessä niin että minä ajoin joku 40 km matka ja kaveri oli yökkäili sen jälkeen.Ikää 30 v.Ymmärrän että laivassa,lentokoneessa yms tulee huono olo mutta lyhyellä matkalla autossa.Ei oo ihan normaalia...

5

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kighkjhjkhhjl

      On täysin normaalia! Koska olit kuskina, pystyt seuraamaan koko ajan ympäristöä ja korvien kaarikäytävien liiketunnistus sekä silmien havainnot toimivat yhteen. Tällöin ei tule matkapahoinvointia. Joillakin ihmisillä tuo liiketunnistus on erittäin herkkä, eikä välttämättä ulos katselukaan riitä rauhoittamaan tilannetta. Itselläni tilanne on tästä välistä. Jos näen ulos ja silmät "todistaa" liikkeen, en tule matkapahoinvoivaksi. Mutta jos olen jossain sisätiloissa niin silmät väittää etten liiku, kun taas korvien liiketunnistus kokee liikkumista niin laatta lentää. Tarvitsen useimmiten matkapahoinvointilääkityksen jos matkustan vaikkapa laivalla pienessäkin tuulessa. Jotkut ihmiset taas tulevat pahoinvoivaksi kun matkustavat selkä menosuuntaan. Tuolloin silmät antavat väärää informaatiota liikesuunnasta.

    • 1972

      Tuo pätee myös itselläni, selkä menosuuntaan ja mutkainen tie = oksu. Sama homma jos luen kirjaa / karttaa matkustajana = oksu. Huvipuistoissa kaikki pyörivät laitteet saa unohtaa..

      • Lähti.imeläpussi

        Hiihiihi-iih!voi mitä hulluja kerrotte eeehhheehheeolisit sanonut kaverilleihihhii että ottaaheeihhiheeh hatunpäästä jahiihihhihi-iihhihiihija oksentaa siihenheheheeeiih niinetteihihhiiheehhehoohohe auto sotkihiihihiehekeudu hiihiihihhhoohohohohoijaa


    • hsdvk

      Ihan normaalia se on, jos on sisäkorvaongelma.
      Olen itse pahoinvoiva autossa. En niinkään lentokoneessa.
      Matkapahoinvointi on sisäkorvaongelma.
      Korva on tasapainoelin.
      Ei tartte mennä ylös alas, mutkatkin saa voimaan pahoin.
      Pahoinvointi aktivoituu myös jonkun verran silmien kautta.
      Silmät, korvat, aivot ovat yhteistyössä.
      Jos esimerkiksi silmissä vilisee ajomatkalla puita, taloja yms.
      se vaikuttaa sisäkorvaan aivojen välityksellä.
      Pahoinvointi ja oksetuksin voi alkaa ja jatkua kauan matkan jälkeen.

    • tohtorikruunström

      Aloitus kuului: "En ymmärrä....jne". Eli siis aloittajan ongelma on ymmärryksessä. Hän ei ymmärrä. Bonjaa, hiffaa, käsitä, tajua. Järki ei riitä. Näitä on Suomessa paljon.
      Kaverin ongelma taas oli välikorvassa. Hän tuli pahoinvoivaksi. Sekään ei ole vika, vaan ominaisuus.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1639
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      25
      1401
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1109
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1072
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      6
      1071
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      3
      964
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      954
    8. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      5
      945
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      942
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      934
    Aihe