Voiko 17 vuotiaana muuttaa ilman vanhempien lupaa ty:lle? Ty maksaa kaiken ruuasta vuokraan. Käyn amista, kämpässä on sänky sohva tv tietokone yms. Eli ei mitään moitittavaa, mul ei ole mitää rikoshistoriaa tai muuta sellasta tai mitää ongelmia ollu mulla, en oo lintsannu koulusta tai mitään. Voiko ne tehä oikee mitää jos vaa lähen lätkimää ja teen muutto ilmotuksen postii/maistraattii?
Pois muutto ilman lupaa 17 vuotiaana
20
2869
Vastaukset
- jhtrf
Et, ja voivat tehdä. Vuoden verran vielä saavat määrätä asiassa:
"4 §
Huoltajan tehtävät
Lapsen huoltajan on turvattava lapsen kehitys ja hyvinvointi siten kuin 1 §:ssä säädetään. Tässä tarkoituksessa huoltajalla on oikeus päättää lapsen hoidosta, kasvatuksesta, asuinpaikasta sekä muista henkilökohtaisista asioista."
Ja jos ty viittaa tyttöystävään, niin ei miehen kyllä naisen elättämisen varaan noin muutenkaan pitäisi elämäänsä rakentaa. Tule siis täysi-ikäiseksi, aikuistu (ne ovat kaksi eri asiaa), hanki oma osuutesi perheenalkunne toimeentulosta, ja sitten perustele rauhassa yhteistä pesää "ty":si kanssa. - 84734
Siis tarkoittaako ty tyttöystävää vai mitä elättäjää?
Laki pitää alle 18-vuotiasta vielä lapsena, mutta toki löytyy keinoja järjestellä tarpeen mukaan, jos vanhemmat asettuvat täysin vastahankaan.
Laki holhoustoimesta
- Vajaavaltaisella tarkoitetaan alle 18-vuotiasta henkilöä (alaikäinen)
- Vajaavaltaisen taloudellisia ja muita tässä laissa tarkoitettuja asioita hoitaa edunvalvoja.
- Alaikäisen edunvalvojina ovat hänen huoltajansa
- Vajaavaltaisella ei ole oikeutta itse vallita omaisuuttaan eikä tehdä sopimuksia tai muita oikeustoimia, jollei laissa toisin säädetä.
- Vajaavaltainen voi tehdä oikeustoimia, jotka ovat olosuhteisiin nähden tavanomaisia ja merkitykseltään vähäisiä.
Laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta
- Lapsen huoltajia ovat hänen vanhempansa tai henkilöt joille lapsen huolto on uskottu.
- Lapsen huolto päättyy, kun lapsi täyttää kahdeksantoista vuotta tai sitä ennen menee avioliittoon
- Lapsen huoltajan on turvattava lapsen kehitys ja hyvinvointi siten kuin 1 §:ssä säädetään. Tässä tarkoituksessa huoltajalla on oikeus päättää lapsen hoidosta, kasvatuksesta, asuinpaikasta sekä muista henkilökohtaisista asioista.
- Ennen kuin huoltaja tekee päätöksen lapsen henkilökohtaisessa asiassa hänen tulee keskustella asiasta lapsen kanssa, jos se lapsen ikään ja kehitystasoon sekä asian laatuun nähden on mahdollista. Päätöstä tehdessään hänen on kiinnitettävä huomiota lapsen mielipiteeseen ja toivomuksiin - jurrrrristi
Periaatteessa voit muuttaa, mutta koska olet alle 18 vuotias, niin olet vajaavaltainen. Vajaavaltainen voi tehdä vain merkitykseltään vähäisiä oikeustoimia ilman holhoojansa suostumusta. Vanhempasi voivat ilmoittaa, etteivät he suostu sopimukseen, jonka tekisit ty:n ? kanssa, jolloin muuttosi sen vuoksi estyy.
- 17v
Siis ty on tyttöystävä eikä mun tarvi tehä mitää sopimuksia tms. :D
- hattukukka
Onko ty sun ikäinen vai joku sua huomattavasti vanhempi muija, kun sillä on varaa sut elättää? Voihan vanhemmat usuttaa poliisit hakemaan sut kotia takas! Näin on tehty joskus, kun joku lähti rimpsalle ja äiti kaipas kotia.
Vanhempien pitää huolehtia lapsen kasvatuksesta. Lasta ei saa päästää olosuhteisiin, joissa tuo tasapainoinen kehitys vaarantuu. Eli jos tienaat vanhimmalla ammatilla, kehitys vaarantuu.
- Virsut
Periaatteessa kait jo 16 vuotias voi valita asuinpaikkansa, holhoojat (vanhemmat) voivat toki riitauttaa asian, jolloin heidän on jotenkin osoitettava, että olosuhteesi ovat arveluttavat. Tässä tapauksessa mielestäni on moraalisesti arveluttavaa, jos annat tyttöystäväsi elättää itseäsi. Ennen oli sellainen sanonta että "ensin tupa ja takka, sitten vasta akka". Pyrkisit siihen ettet jä mahdolliselle rakastetullesi velkaa. Jos suhde perustuu johonkin muuhun (taksvärkki), mieti mihin rupeat. Valitse oikein niin pääset parhaaseen lopputulokseen. Hätäilemällä saa vain "(ihan muu sanonta)".
- jhtrf
"Periaatteessa kait jo 16 vuotias voi valita asuinpaikkansa"
Ja höpöhöpö. Kuten laissa selvästi lukee, huoltajan oikeus on valita lapsen asuinpaikka. Mitään todistustaakkaa huoltajalla ei ole siitä, että muualla olisi arveluttavaa.
Miksi pitää jotain mutua heittää laki&rikos-palstalla? Täällä keskustellaan siitä, mitä laki asiasta sanoo.
- 17v
No siis mun tyttöystävä on 18 vuotta ja nostaa tukia kelasta koska ei pysty toistaseks ttöissä/koulussa käymään ahdistuksen takia, se kyllä onjo hoidossa, lääkerumba kesken mikä toimii ja mikä ei, ja se nytki elättää mut ainoo asia mitä teen kotona on nukun yöt eli meen sinne klo 00-07 joka päivä. Ja ku ens vuonna täytän 18 alan nostaa opintolainaa ni mul on takasinki annettavaa sille. Ollaa seurusteltu kohta vuos ja oltu tosi hyvii kavereita ennen sitä 2 vuotta, sillo ei tullu mitää seurustelusta koska kumpikaa ei halunnu kaukosuhdetta . asumistukis myös nousee sillä 100e ku muutan tänne et se olis pelkkää plussaa.
- Lapsetkotiin
Eli siis suomeksi sanottuna sinua ei elättäisi tyttöystäväsi, vaan veronmaksajat. Joo, pysy vielä äidin helmoissa, kunnes saat jalan sellaisen pöydän alle, jota eivät maksa muut veronmaksajat.
- hattukukka
Asumistuki nousis? Yleensä laskee, kun pari asuu yhdessä. Tarkista edes tuo asia.
Ja tuossa jo sanottiinkin, ettei tukiin kannata luottaa edes. Ensi vuonna tuet on taas pienemmät.
Suhteeseen tulee painolastia, jos toinen elättää toisen. Miten ty:llä on varaa lääkkeisiin, jos pitää sut elättää? - 84734
Itsenäisesti asuva (= ei kotona) alle 18-vuotias on kyllä oikeutettu erinäisiin tukiin, aloittajan voisi olla aiheellista tutkailla eri vaihtoehtoja omaehtoiseen selvitymiseen ja vasta sitten alkaa miettimään antavatko vanhemmat luvat muuttaa kotoa.
.
pari linkkiä ensiavuksi
www.ammattikoulut.fi/Opintojen_rahoitus__d7888.html
kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=93&t=24230 - Heippa
No senkun sitte muutat sinne onnelaan. Itehän olet jo pähkäillyt, että asiassa ei ole mitään ongelmaa.
- 17v
Löyty tämmöne tosiaa mut en tiedä onks tää vanha käytäntö https://keskustelu.suomi24.fi/t/8324246/16v-saa-muuttaa
- 37v
Ketju, jossa onnellisesti menee sekaisin se, kumman vanhemman luona alaikäinen asuu, ja kokonaan huoltajasta erilleen muuttaminen. Ei, ei kelpaa.
Usko ny jo, että lain mukaan huoltajallasi on määräysvalta asuinpaikkaasi.
- MatamiMamma
No deal.Ei mihinkään ennenkuin on ikää 18.
- 84734
Just joo, perheitä ja vanhempia on joka lähtöön, eikä käytännössä mikään taho valvo miten lapsia perheessä kohdellaan, sillä kaikki eivät ole luonnostaan kasvattajia ja olkoonpa äitiys tai isyyskin miten pyhää tahansa, se ei tätä tosiasiaa muuta.
- Lapsetkotiin
84734 kirjoitti:
Just joo, perheitä ja vanhempia on joka lähtöön, eikä käytännössä mikään taho valvo miten lapsia perheessä kohdellaan, sillä kaikki eivät ole luonnostaan kasvattajia ja olkoonpa äitiys tai isyyskin miten pyhää tahansa, se ei tätä tosiasiaa muuta.
Miten tuo liittyy asiaan?
- Lakisamavaieri
Sinänsä kiinnostava ketju. Olen kasarinuoria- ja lähdin käytännössä kotoa pois 15 v, eri paikkakunnalle opiskelemaan.
En ollut täysi-ikäinen, kun aloitin vakituiset palkkatyöt- vasta täytettyäni 18 sain kuitenkin kirjoittaa alle normaalin työsopimuksen. Asumiseni oli työkohteissa, vapaapäivät olinkin sitten irrallisena, esimerkiksi hotellissa.
Kun sain ensimmäisen asuntoni, se oli huone omakotitalosta ja oikeus käydä saunassa, ja käyttää talon jääkaappia ruokieni säilytykseen- vuokra oli pieni, kun vapaapäivinä tein talon siivoukset, ym.
Myöhemmin sain työsuhdeasunnon- ja verottaja muisti tästä normaalia pienemmästä vuokrasta sitten pikku mätkyllä.
Mutta.
Onko tosiaan laki muuttunut kasariajoita niin paljon, että nykyään nuori ei voi onnellisesti lähteä elämään omaa elämäänsä, ilman ongelmia? Minulla ei ollut ongelmia vanhemmista, sen jälkeen kun oli vakityö, ja asuin alaikäisenä sillä työpaikkakunnallani.
Ennen kuin täytin 19, olin hankkinut jo omilla rahoillani ajokortin- ja osan auton hinnasta, loput otin lainaa- kallista sellaista, että pystyin kulkemaan työajot- ja liikuin muutenkin kortillisena autolla runsaasti.
Käytännössä en ymmärrä, miksi nuoria ihmisiä pitää estää lähtemästä omilleen. Kuitenkin kun lähtee, pitää olla toimeentulosta tieto, ettei jää tyhjän päälle- itselläni oli opiskeluaikana viikonlopputöitä, ja jopa oppilaitoksen omista hommista sai korvausta- ei rahana, vaan ns ruokapakettina.
Ainoa huono puoli, minkä koin, oli tyelämässä nuorena valtava yksinäisyyden tunne- ja tunne irrallisuudesta, oma suku ei juuri pitänyt mitään yhteyttä, aivankuin olisivat halunneet täysin unohtaa että mitään ensimmäistä maailmalle mennyttä oli olemassakaan.
Omalla tavallani selvisin ihan hyvin- kuitenkin, kun oli se työ ja palkka. Opin tekemään veroilmoituksen, opin huoltamaan oman autoni, jne.
Kun on vuosia vierinyt, en vaihtaisi sitä elämänkoulua mihinkään- etenkään tynnyrissä kokonaan kasvaneen osaan, joka joutuu jo aikuisena opettelemaan perusasioita, kuten- tunti töitä on tuntipalkka.
Jos joku "suunnittelee", elämänsä kokonaan tukien varaan, tai toisen ihmisen elatuksen varaan, on vähän heppoisella pohjalla- ja millä tämä itse toistakin elättävä elää? Se toimeentulo ensin.- tgerf
Sinulta meni vähän ohi se, mikä oli aloituksen oikeudellinen ongelma. Se on se, voiko alaikäinen tehdä tuon kaiken mainitsemasi 'vastoin vanhempiensa tahtoa'. Estäjä olisi siis oma vanhempi, eikä tällaisten motiivien pohtiminen liene relevanttia laki&rikos-palstalla.
Kyllä. Laki ja yhteiskunnan käytännöt ovat muuttuneet noista ajoista. Työsopimuksen voi 15 vuotta täyttänyt tehdä itse, mutta huoltajalla on oikeus kasvatus/kehitys/terveys-perusteilla purkaa se. Työnantaja tuskin voi alaikäistä majoittaa työkohteissa ihan missä vain olosuhteissa, ja muutenkin työnantajalla on korostunut huolehtimisvelvoite alaikäisistä työntekijöistä. Varallisuusoikeudellisissa oikeustoimissa noudatetaan sitä periaatetta, että alaikäinen voi ilman huoltajan suostumusta tehdä sitovasti vain sopimuksia, jotka ovat "olosuhteisiin nähden tavanomaisia ja merkitykseltään vähäisiä". Esimerkiksi vuokrasopimusta tuskin tällaiseksi katsottaisiin.
Kyllä siis tänäkin päivänä alaikäinen voi itsenäistyä aika pitkälle, jos huoltajat ovat samoilla linjoilla. Mutta jos huoltajat haraavat vastaan, niin heidän oikeutensa määrätä tietyistä asioista, ja alaikäisen kykenemättömyys tehdä tarvittavia sopimuksia ilman huoltajien myötävaikutusta hankaloittavat asiaa aika paljon.
- selitys
Onpas paljon höpöä. Käytännössä 17-vuotias voi muuttaa pois kotoa ilman vanhempien lupaa, jos ei tarvitse tehdä vuokrasopimusta tms. sopimuksia, joihin tarvitsisi huoltajan suostumuksen.
tyttöystävän luokse vois siis lähteä "luvatta". Käytännössä vanhempien on mahdollisuus hankaloittaa asioita tekemällä lastensuojeluilmoitus, jolloin lastensuojeviranomaisen on tehtävä määräajassa lastensuojelutarpeen selvitys lapsen olosuhteista. Selvitystoimet tuskin kuitenkaan johtavat huostaanottooon 17-vuotiaan kohdalla, jos asiat ovat kunnossa. Huumeidenkäyttäjä, seksuaalisen hyväksikäytön uhri tms. otetaan huostaan, jos se olisi lapsen edun mukaista viimekätisenä toimenpiteenä. Näitä olen nähnyt tapahtuvan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1195214- 472879
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332812Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺312581Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231959En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä111747- 1181657
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231445Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101418- 971407