Juutalaiset kahmivat Nobel-palkintoja

Haloohaloo

14.10.2013 19:23 Martti Issakainen Ulkomaat 40 kommenttia ilmoita asiaton viesti
Luin mielenkiintoisen artikkelin juutalaisista Nobel-palkituista tämän päivän tanskalaisesta Kristeligt Dagblad-lehdestä. Ohessa yhteenveto vapaana suomennoksena.

Nobeleiden jako on meneillään ja yksi ryhmä erottuu massasta – juutalaiset. Kun katsotaan miten kansa, jonka osuus on vain 0.2 % maapallon väestöstä on saanut tähän mennessä 22 % kaikista jaetuista Nobel-palkinnoista. Sama ilmiö on toistunut joka vuosi. Juutalaisten "ylisuuri" osuus palkinnoista on sekä ylpeyden aihe että vilkkaan keskustelun kohde sekä Israelissa että juutalaisten parissa muualla maailmassa.

Tänä vuonna, A.D 2013, kuusi syntyperältään juutalaista tutkijaa on saanut Nobel-palkinnot fysiikassa, kemiassa ja lääketieteessä. Kaksi heistä on israelilaista, mikä alleviivaa maan vaikuttavaa listaa kaikista Nobelilla palkituista. Väestöltään pieni maa, jonka itsenäisyystaival on vasta 65 vuotta.
Amerikkalainen aikakauslehti Jewish Journal arvioi miksi juutalaiset saavat muita enemmän nobeleita.
1. Klassinen David vastaan Goljat- syndrooma. Painostettuna kansana, juutalaiset ovat aina joutuneet ponnistelemaan äärimmilleen selviytyäkseen voittajina.

2. Juutalaisuuden uskonnollinen puoli. Juutalaisuus pitää sisällään opin ja sen analysoinnin. Juutalaiset ponnistelevat tiedon perässä kysyen missä ja miksi, heti kun elämä heittää heille haasteita. He myös arvostavat analyyseja. Muut uskonnot arvostavat dogmeja.

3.Eloonjäämismekanismi: "Jerusalemin temppelin hajottamisen jälkeen juutalaiset pakotettiin olemaan kirjallisia. Sitä on ollut etua keskiajasta saakka."

Juhlan keskellä on myös kannettu huolta tulevaisuudesta, sillä molemmat tänä vuonna palkitut israelilaiset eivät ole tutkijoina israelilaisissa yliopistoissa, vaan amerikkalaisissa. Se on saanut aikaan kiivaan keskustelun maan yliopistojen tasosta. Monet israelilaiset akateemiset tutkijat lähtevät ulkomaille, koska heidän mielestään Israel ei panosta riittävästi tutkimukseen. Siksi pelätäänkin, että Israelin kyky tuottaa Nobel-palkittuja alkaa ehtyä.

Mitä me Suomessa voisimme oppia tästä?
Lähde: Kristeligt Dagblad, Danmark

16

398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yoiui

      Jumalan silmäterä, tottakai.

    • tupuna10
      • plpoko

        Miten hänelle kävi kuoliko nuorena vai mitä? Nämä väitteet ovat naurettavia, koska nämä testit eivät ole yhteneviä ja samanlaisia.


    • uteliass

      Ruotsi on kuitenkin asukaslukuuun suhteutettuna saanut eniten nobeleita, miten sen selität?

    • Mielenkiintoista on, että aika moni kuuluisa "juutalainen" tiedemies on ollut ateisti: Freud, Marx, Einstein, ...

      • Kerro_

        tarkemmin mitä haluat sanoa. Taidat kuulua jälleen kerran siihen ryhmään, joka tietää ja tuntee juutalaisten asiat paremmin kuin juutalaiset itse. Mikä on siis tämä "juutalainen" sitaateissa erotuksena muista juutalaisista? Onko "juutalainen" joku kakkosluokan juutalainen?


      • Kerro_ kirjoitti:

        tarkemmin mitä haluat sanoa. Taidat kuulua jälleen kerran siihen ryhmään, joka tietää ja tuntee juutalaisten asiat paremmin kuin juutalaiset itse. Mikä on siis tämä "juutalainen" sitaateissa erotuksena muista juutalaisista? Onko "juutalainen" joku kakkosluokan juutalainen?

        "Juutalainen" voi tarkoittaa etnistä ryhmää tai uskontoa ja nämä sekoittuvat suloisesti. Etnisissä juutalaisissa on ateisteja ja kristittyjäkin, uskonnoltaan juutalaisten joukossa on taas käännynnäisiä - vaikka kantasuomalaisia ex-luterilaisia.

        Jollain kulttuurisella tai etnisillä spekseillä Freud, Marx tai Einstein olivat "juutalaisia", mutta maailmankatsomukseltaan he olivat ateisteja. Minusta on likipitäen rasistista väittää, että Marx, Einstein tai Freud olisi ensisijassa juutalaisia ja kaikki heihin liittyvä on "juutalaisten asioita".


      • Kerro_

        Rasismikortti sinun kannattaa tosiaan pitää piilossa. Freud ja Einstein olivat juutalaisia, mutta kukaan ei ole väittänyt, että he olisivat halunneet esiintyä ensisijassa juutalaisuuden edustajina. He kuuluivat juutalaiseen kansaan ja jakoivat juutalaisen perinteen ainakin pieneltä osin. Sitä et voi kiistää, vaikka miten yrittäisit alkaa syyttelemään rasismista. Sinulla ei myöskään ole oikeutta alkaa arvottamaan heitä joksikin sitaattijuutalaisiksi.

        Juutalaisuutta ja kristinuskoa ei voi yhdistää. Väitteesi siitä, että olisi kristittyjä juutalaisia, ei pidä paikkansa.


      • Kerro_ kirjoitti:

        Rasismikortti sinun kannattaa tosiaan pitää piilossa. Freud ja Einstein olivat juutalaisia, mutta kukaan ei ole väittänyt, että he olisivat halunneet esiintyä ensisijassa juutalaisuuden edustajina. He kuuluivat juutalaiseen kansaan ja jakoivat juutalaisen perinteen ainakin pieneltä osin. Sitä et voi kiistää, vaikka miten yrittäisit alkaa syyttelemään rasismista. Sinulla ei myöskään ole oikeutta alkaa arvottamaan heitä joksikin sitaattijuutalaisiksi.

        Juutalaisuutta ja kristinuskoa ei voi yhdistää. Väitteesi siitä, että olisi kristittyjä juutalaisia, ei pidä paikkansa.

        <<Juutalaisuutta ja kristinuskoa ei voi yhdistää. Väitteesi siitä, että olisi kristittyjä juutalaisia, ei pidä paikkansa.>>

        Sekoitat itsekkin uskonnon ja etnisen taustan. Yritätkö todella valehdella, että ei ole eikä ole ollut olemassa kristinuskoon kääntyneitä juutalaisia? Esimerkiksi Karl Marxin isä oli luterilaisuuteen kääntynyt juutalainen. Suomestakin löytyy taas juutalaisuuteen kääntyneitä luterilaisia.


      • Kerro_
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        <<Juutalaisuutta ja kristinuskoa ei voi yhdistää. Väitteesi siitä, että olisi kristittyjä juutalaisia, ei pidä paikkansa.>>

        Sekoitat itsekkin uskonnon ja etnisen taustan. Yritätkö todella valehdella, että ei ole eikä ole ollut olemassa kristinuskoon kääntyneitä juutalaisia? Esimerkiksi Karl Marxin isä oli luterilaisuuteen kääntynyt juutalainen. Suomestakin löytyy taas juutalaisuuteen kääntyneitä luterilaisia.

        Miten tämä voi olla niin vaikeaa. Kristinuskoon kääntynyt juutalainen on kristitty ja toisin päin. Mitään välimuotoja ei ole olemassa, vaikka tällä palstalla usein niin väitetään.


      • Kerro_ kirjoitti:

        Miten tämä voi olla niin vaikeaa. Kristinuskoon kääntynyt juutalainen on kristitty ja toisin päin. Mitään välimuotoja ei ole olemassa, vaikka tällä palstalla usein niin väitetään.

        Eli jos "juutalaisuus" tarkoittaa uskonnollista vakaumusta, niin Freud, Marx tai Einstein eivät olleet juutalaisia.


      • Kerro_
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        Eli jos "juutalaisuus" tarkoittaa uskonnollista vakaumusta, niin Freud, Marx tai Einstein eivät olleet juutalaisia.

        Jos luet Freudin viimeisiä tekstejä, niin huomaat hänen lähentyneen uskontoa.

        Kuten kirjoitat, niin JOS juutalaisuus olisi uskonnollinen vakaumus, niin kaikki olisi esittämälläsi tavalla. Mutta kun juutalaisuus on uskonto, kansa ja perinnettä samalla kertaa. Voi mainisti olla juutalaisen kansan jäsen täysin piittaamatta uskonnosta. Kummasti natsitkin muistivat vainota Freudia ja Einsteinia juuri siksi, että he olivat juutalaisia.

        Kirjailija Paul Auster kirjoitti jotenkin niin, että kaikki juutalaiset on ateisteja. Paitsi ne jotka eivät ole ja heidän kanssaan en halua ola missään tekemisissä. En ota noin jyrkkää kantaa, mutta kommentti kuitenkin kuvastaa tilannetta hyvin.


      • Kerro_ kirjoitti:

        Jos luet Freudin viimeisiä tekstejä, niin huomaat hänen lähentyneen uskontoa.

        Kuten kirjoitat, niin JOS juutalaisuus olisi uskonnollinen vakaumus, niin kaikki olisi esittämälläsi tavalla. Mutta kun juutalaisuus on uskonto, kansa ja perinnettä samalla kertaa. Voi mainisti olla juutalaisen kansan jäsen täysin piittaamatta uskonnosta. Kummasti natsitkin muistivat vainota Freudia ja Einsteinia juuri siksi, että he olivat juutalaisia.

        Kirjailija Paul Auster kirjoitti jotenkin niin, että kaikki juutalaiset on ateisteja. Paitsi ne jotka eivät ole ja heidän kanssaan en halua ola missään tekemisissä. En ota noin jyrkkää kantaa, mutta kommentti kuitenkin kuvastaa tilannetta hyvin.

        Aikaisemmin kirjoitit: "Miten tämä voi olla niin vaikeaa. Kristinuskoon kääntynyt juutalainen on kristitty ja toisin päin."

        Nyt kirjoitat "Mutta kun juutalaisuus on uskonto, kansa ja perinnettä samalla kertaa." Eli juutalaiseen kansaan kuuluva käännynnäinen onkin edelleen juutalainen?

        <<Kummasti natsitkin muistivat vainota Freudia ja Einsteinia juuri siksi, että he olivat juutalaisia.>>

        Minä en lähtisi ottamaan mallia natseista ihmisten ryhmittelyssä ja profiloinnissa.


    • deeeeeeeee

      Mutta islamistit terroristit menevät marttyyrina paratiisiin ja saavat 72 neitsyttä ja viiniä juodakseen.

    • Harhaaaaa

      Jeesus nimitää heitä : Matt. 12:34 Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja? Sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu.
      Kuinka paljon he edistävät rauhaa ja oikeudenmukaisuutta? Autuaampi on antaa kuin ottaa, näin sanoo Herra.
      Jeesus tuli taivaasta kaikkein pyhimmästä, juutalaisten keskelle, juutalaisten keskuudesta pelastus tulee, ne omi Herran sanan muuta eivät ymmärrä toimia sen mukaan.
      Kannattaisi kääntyä Jeesuksen puoleen, Jeesus ei erottele ihmisiä menestyksen mukaan vaan hengen mukaan, asuuko hänessä Jeesus.

      • Ai, siksikö Jeesus puhui noin pahoja, kun itse oli paha ?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      151
      1497
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      585
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe