"Jumala" on vain nimi

varmatieto

"God" is just a name to refer to something that is beyond all limitations.
"Jumala" on vain nimi, joka viittaa johonkin, joka on kaikkien rajoituksien ulkopuolella.

Nimi Jumala "God" on siis liian konkreettinen ja persoonallinen kuvaus Jumalan suuruudesta.
Ateisti voi siksi antaa nimeksi vaikka Taneli, tai Outi ja pitää Jumalaa ihan tavallisena kadun miehenä. Kuitenkin, me ihmiset olemme aivan liian pieniä otuksia -vain- aivojemme ja oman tietoisuutemme avulla arvioimaan Jumalan suuruutta.

14

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "aivojemme ja oman tietoisuutemme avulla"

      Jos joskus tapaat fundamentalistin joka ajattelee omilla aivoillaan niin kerro toki minullekkin.

      • Senplönn

        Miks pyydät kertomaan sulle? Kui niiku haluut tietää?


      • Senplönn kirjoitti:

        Miks pyydät kertomaan sulle? Kui niiku haluut tietää?

        Koska en ole koskaan tavannut fundamentalistia joka ajattelee omilla aivoillaan. Jos semmoisen tapaat niin voisin pyytää häneltä nimikirjoitusta ja kysyä miksi hän uskoo yli kaksituhatta vuotta vanhoihin satuihin.


      • Senplönn
        Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Koska en ole koskaan tavannut fundamentalistia joka ajattelee omilla aivoillaan. Jos semmoisen tapaat niin voisin pyytää häneltä nimikirjoitusta ja kysyä miksi hän uskoo yli kaksituhatta vuotta vanhoihin satuihin.

        Miks luottaisit niiiku jonkun toisen lausuntoon? Varsinkaan löhes tuntemattoman? Jos oikeasti haluat tietää, niin eikö kannattaisi ottaa asiasta itse selvää? Jos taas haluat viiihdykettä, niin eikö se naurun siemen ole sussa itsessäsi jo nyt? Miks niiku odotat muita ihmisiä jos voisit sen sijaan nauraa jo nyt?


      • Senplönn kirjoitti:

        Miks luottaisit niiiku jonkun toisen lausuntoon? Varsinkaan löhes tuntemattoman? Jos oikeasti haluat tietää, niin eikö kannattaisi ottaa asiasta itse selvää? Jos taas haluat viiihdykettä, niin eikö se naurun siemen ole sussa itsessäsi jo nyt? Miks niiku odotat muita ihmisiä jos voisit sen sijaan nauraa jo nyt?

        No koska niinku minä niin kun yritän niin kun koko niin kun ajan niin kun ettii niin kun mut niin kun emmä niin kun löyä niin kun.


    • varmatieto

      "mind control" - lahkoja on olemassa edelleen, valitettavasti myös uskontoja.
      Taivaan portilla on laitettava kaikki hengariin.

    • Saa.kertoa

      Jumala ei ole ikinä ilmaissut itsestään mitään, ihmiset kyllä ilmaisseet jumalasta jopa kirjan johtuen hyvästä mielikuvituksesta.
      Yksikin tapaus jossa jumala on todistettavasti esittänyt jotain, raamattu tuo esiin tämän tästä jumalan edesottamisia, saa kyllä uskoa se kun ei haittaa mitään.

      • Senplönn

        Mistä sen sitten niiku voi tunnistaa jos Jumala ilmaisee itsestään jotain?


      • Saa.kertoa

        Voisi vaikka ilta puoli yhdeksän uutisissa tuoda faktat esille julkisesti, riippuu tietysti jos yle antaa jumalalle luvan, jos ja kun näin tapahtuisi niin kenellekkään ei jäisi epäselvää ja kirkkoihin tulisi valtavat ryntäykset ihmisten ollessa juopuneita uskosta.


      • Senplönn
        Saa.kertoa kirjoitti:

        Voisi vaikka ilta puoli yhdeksän uutisissa tuoda faktat esille julkisesti, riippuu tietysti jos yle antaa jumalalle luvan, jos ja kun näin tapahtuisi niin kenellekkään ei jäisi epäselvää ja kirkkoihin tulisi valtavat ryntäykset ihmisten ollessa juopuneita uskosta.

        Vaikka se olis uutisissa niin miten voitais kuitenkaan identifioida, että kyseessä on Jumala?


      • Saa.kertoa

        Jumalan olisi esitettävä ihmetekoja kaikkivaltiaan tavoin, ihmiset ovat alkaneet epäillä uskoaan niin että tarttis jumalankin huolestua ja tehdä jotain mullistavaa luomistyön jälkeen.


      • Senplönn
        Saa.kertoa kirjoitti:

        Jumalan olisi esitettävä ihmetekoja kaikkivaltiaan tavoin, ihmiset ovat alkaneet epäillä uskoaan niin että tarttis jumalankin huolestua ja tehdä jotain mullistavaa luomistyön jälkeen.

        No mut mist voidaan tietää että Jumala on ainoo joka pystyy niin sanottuihin ihmetekoihin?


    • sarjakuvasankari

      Supersankari siis. Sarjakuvistahan niitä löytyy.

    • JumalaOn

      "Katso, kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille: 'Teidän isienne Jumala on lähettänyt minut teidän luoksenne' ja kun he kysyvät minulta: 'Mikä hänen nimensä on?' niin mitä minä heille vastaan?" Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen... Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne" (2.Moos 3:12- 13)

      Jeesus puhui taas kansalle ja sanoi: "Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo." Joh 8:12

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1566
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      422
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe