Seuraava trendi on kuitenkin vetyauto.
https://yle.fi/uutiset/3-10163736
Sähköautoboomi saattoi mennä ohi, jos asiaa kysyy maailman johtavilta autopomoilta.
Sähkö tuli, mutta menikö myös?
Viime keväänä autoilun tulevaisuuskeskustelu pyöri niin mediassa kuin politiikassakin sähköautojen ympärillä. Suomalaiset autokauppiaat hermostuivat tuolloin, että autoalan uutisointia vaivaa aina sopulimainen yhdestä asiasta vaahtoaminen. Ja vuosi sitten vaahdottiin juuri sähköstä.
Mutta myös autoteollisuuden ylin johto sekä maailman isot autokauppiaat uskoivat vielä vuosi sitten sähköön. Maailman johtaville autopomoille tehtävä KPMG`s Global Automotive Executive Survey -tutkimus nosti viime vuonna täyssähköauton autoteollisuuden kaikkein tärkeimmäksi trendiksi vuoteen 2025 mennessä.
Sähköauton matka trendien harjalle tapahtui räjähdysmäisellä vauhdilla. Vielä vuonna 2015 samat huippujohtajat arvioivat täyssähköauton vasta autoteollisuuden kymmenenneksi tärkeimmäksi trendiksi.
Tänä vuonna sähkön käyrä näyttää samassa KPMG:n kyselyssä jo alaspäin. Vieläkin täyssähköauto on sijalla kolme, mutta kiinnostavaa on, mikä meni ohi.
Tänä vuonna autopomojen tärkein trendi vuoteen 2025 mennessä on nimittäin polttokennoteknologia. Polttokenno- eli lähinnä vetyautot ovat olleet jo pari vuotta kovassa nosteessa. Vuosina 2015 ja 2016 polttokennoteknologia pysyi vielä kärjen takana sijalla viisi. Viime vuonna se nousi jo kolmanneksi.
Kaikki puhuvat sähköautoista
24
330
Vastaukset
- rahastetaan-kaikki-ensin
Älä nyt pilaa hyvää vedätystä.
Se on vähän kun se digiboksi. Myytiin kaikille ja sitten muuttui. Kukaan ei halua niitä enää. - hydr0fil
Joopa, en ymmärrä tuota valtavien akkukasojen rahtaamista - akuista saatavalla energialla!
Vety on kiehtova mahdolliduus, kun sitä on kaikkialla, ja tosi halpaa sinänsä.
Tesla-fani julisti toisella osastolla, että polttokammioissa tarvittavaa harvinaista platinaa olisi mahdotonta korvata - no, ei pidä ennustaa liikaa. Kalifornialaistutkijat ovat jo tässä alustavasti onnistuneetkin.- paljon.vielä.ongelmia
Vedyn valmistaminen ei ole tällä hetkellä kannattavaa koska se vie niin paljon energiaa. Vetyä saadaan periaatteessa nyt suuria määriä vain öljy ja maakaasu teollisuudesta. Toinen ongelma vedyn kanssa on kylmäasemien ja autojen vaarallisuus jos niissä on suuria määriä vetykaasua painesäiliöissä.
- hydr0fil
paljon.vielä.ongelmia kirjoitti:
Vedyn valmistaminen ei ole tällä hetkellä kannattavaa koska se vie niin paljon energiaa. Vetyä saadaan periaatteessa nyt suuria määriä vain öljy ja maakaasu teollisuudesta. Toinen ongelma vedyn kanssa on kylmäasemien ja autojen vaarallisuus jos niissä on suuria määriä vetykaasua painesäiliöissä.
Mutta katsopa Teslojen räjähtelyjä kolareissa - akkujen ilotulitusta...
- hindenburg
hydr0fil kirjoitti:
Mutta katsopa Teslojen räjähtelyjä kolareissa - akkujen ilotulitusta...
En kehunut akkuautojakaan. Mutta vety ei ole myöskään mikään ongelmaton vaihtoehto, joksi sitä yritit esittää.
- vetyisää
hindenburg kirjoitti:
En kehunut akkuautojakaan. Mutta vety ei ole myöskään mikään ongelmaton vaihtoehto, joksi sitä yritit esittää.
Puhut täysin totta. Vedyn tuottaminen kuluttanee nyt energiaa vähintään saman verran kuin mitä sitä sitten vedystä saadaan. Ja vetykaasu on erittäin herkästi syttyvää ja sen syttymiskonsentraatio hapen kanssa on laaja. Vety lienee siinä suhteessa vaarallisin kaasu puhtaan hapen jälkeen.
Hyvä puoli vedyssä on kumminkin se, että se nousee ylöspäin ja haihtuu taivaan tuuliin eikä jää nurkkiin makaamaan. Tämä helpottaa riskien hallintaa.
- ku-se-no
Sähköautolla on monta ongelmaa matkassa, lataus - akkujen kestoikä - toimintasäde -20C pakkaskelillä.
Tietysti myös se lataus ja sähköverkon kapasiteetti sekä nousevat siirtohinnat.
summa summarum: sähköauto on kusetus.- plugi.takasi.seinään
"summa summarum: sähköauto on kusetus."
Sitäkin, tosin maailmassa on monta muutakin kusetusta. Sopulilaumaa ohjaillaan milloin mihinkin.
Täyssähköautot sopivat jollain tavalla taajamaliikenteeseen, jossa nopeudet ovat alhaisia ja missä tapahtuu paljon kiihdyttelyjä ja jarrutteluja. Silloin niihin riittää pienempikin akku. Suomen olosuhteissa järkevin autotyyppi on plugin-hybridi. Niillähän alkaa päästä yhdellä latauksella yli 50 km. Vielä jos hybridin sähkömoottorit laitetaan pyörittämään takapyöriä, niin saadaan autosta Suomen oloissa tarpeellinen neliveto.
Vety on myös hyvä, mutta ottaa aikansa ennen kuin yleistyy täällä päin. Jakeluverkkoa ei taiota Suomeen ihan hetkessä.
- saastepesiä
Kuka haluaa kivihiilellä toimivia sähköautoja?
- Pilke.silmäkulmaan
Minun mielestä Sipilän omin rahoin kehittämä Chevy Chempolis olisi hyvä automalli Suomeen, koska se toimii suoraan metsästä saatavilla pilkkeillä. Ei tarvita mitään monimutkaista lisäjalostamista. Ja klapejahan saa jo nykyisin ABC-asemilta. Eli jakeluverkostokin on kunnossa.
- tuotapikaa
Seuraava trendi on julkinen liikenne ja kävely. Kaikenlaista turhaa ajelua ja kulutusta on pakko rajoitaa, sillä öljy on loppumassa.
- sähköinen.tulevaisuus
Mutta sähkö ei lopu. Sitä saadaan auringosta lisää. Sähköauto kulkee siksi loputtomiin. Tai ainakin niin kauan kuin aurinko jatkaa paistamistaan.
- Leiailia
Leijulauta toimii sähköllä sillä pääsee käteväsi paikasta paikkaan. On myös helppo napata kainaloon, jos kulkee välillä julkisilla.
- Tohjotin
Sähköauton yleistminen on vielä tällä hetkellä utopiaa, esim pääkaupunkiseudulle ei taloyhtiöissä ole siihen soveltuvia pistokkeita, suuri määrä autoja on kadunvarsipysäköinnissä jossa ei ole minkäänlaisia sähkötolppia, tuskin koskaan tuleekaan. Itselläni on Helsingin kaupungilta vuokrattu paikka n 40 paikkaa sisältävältä parkkialueelta jossa tavallisista sähkötolpistakin toimii vain n 30%. Kaupungin vihreät kannattavat sähköautojen yleistymistä mutta ne eivät lisäänny ennen kuin niiden tarvitsema infrastruktuuri on kunnossa ja autojen hinnat ovat pudonneet vähintään normaaliautojen tasolle. Siihen menee vielä parikymmeniä vuotta jossa ajassa ehtii omistaa useita polttomoottoriautoja.
- verostakin.veroa
Sähköauto ei kestä polttomoottoriautoihin kohdistuvaa verotusta. Päin vastoin s-autoja tuetaan nerovaroista. Näin ei voi jakua, jos s-autot alkavat yleistyä.
Verotusta perustellaan ympäristösyillä, mutta todellisen syyn jokainen tietää. - pelkkää.ksetusta
verostakin.veroa kirjoitti:
Sähköauto ei kestä polttomoottoriautoihin kohdistuvaa verotusta. Päin vastoin s-autoja tuetaan nerovaroista. Näin ei voi jakua, jos s-autot alkavat yleistyä.
Verotusta perustellaan ympäristösyillä, mutta todellisen syyn jokainen tietää.Teollisuus maksaa päästöoikeuksista noin 10 e/t_CO2. Henkilöauton keskimääräinen päästö on noin kolme tonnia vuodessa. Päästöoikeus maksaisi siis 30 e. Se on suunnilleen saman verran kuin katsastuksen pakollisen päästömittauksen hinta.
- Tulevaisuuttaon
Vetytankkausasemia pitäisi tehdä heti.
- Vetyliianvaarallista
Vety on erittäin vaarallinen ,paljon vaarallisempi kuin sähkö tai bensa/diesel. Vetytankkausasemien rakentaminen loppuu siihen kun ensimmäinen auto matkustajineen ja tankkausasema lentää taivaan tuuliin.
Vanhemmat autojenakutkin oli vaarallisia jos iski mitään kipinää akun lähellä,monia akkuja räjähtänyt aikojen saatossa mutta onneksi vain akut ettei koko autoja. - Eivaaraa
Eiköhän nykytekniikka riitä takaamaan turvallisuuden näissä hommissa.
- NikolaOne1
Vetykenno tekee autoon sähkön ja sekin on sähköauto! Aloitaja; kurssita itsäsi ymmärtämään asioita. Muut katsokaa Nikola- rekka /truck nettisivuilta!
- Maataloustuki
Sähköautojen enerhia tehdän pääosin saastuttavaöla ydinenergia lla.
Se siitä ympäristöystävällisydesrä..
Mulle tosin dopii sähköauto pihalla on 3x 35a pistorasia - kfkzkdkdkk
unohtakaa noi vouhotukset! kolmannen maailmansodan jälkeen meillä on käytössä pitkospuut!
- Co2vapaitaenergioitvähän
Vedyn sijasta polttokennoissa voisi polttaa myös alkoholia mutta senkin valmistaminen on vaarallista kotioloissa,moni pontikka pannu ja omistaja on siinäkin touhussa lentänyt taivaan tuuliin mutta biokaasun tuottaminen ja sen polttaminen voisi olla yksi ratkaisu. Puitakin voisi polttaa ja ajaa savukaasut polttokennon läpi jolloin sähköä syntyy mutta se ei ratkaise co2 ongelmaa,niin kuin vety tai alkoholi/biokaasu,kun niissä ei ole niin paljon jos ollenkaan C:tä eli hiiltä mikä täydellisesti poltettaessa muuntuu aina co2:ksi,joka juurikin on se ongelma josta pitää päästä eroon.
Co2 vapaita ei taida olla kuin tuo vety ja uusiutuvat energiamuodot ydinvoima mukaan luettuna.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi jollain jää "talvi päälle"
Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli2442273Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?
Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!1631471Se katse silloin
Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt541315- 741075
Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!
Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t31049- 78960
Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?
8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni212949Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen
mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.45855Kohta me ei enää nähdä :(
En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.39679Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?
Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen15670