Vanheneminen arvokkaasti!

Se ettei jalkani nouse yhtä ketterästi,kuin pari vuotta sitten ja kolotuksia alkaa esiintymään siellä sun täällä?
Se,että aivoni toimivat on todella riemuvoitto!
Eihän sen tapahtuman tarvitse olla lottovoitto,josta kirjoittaa palstalle

Tämä palstatila on annettu meille,joten täydennetään sitä,kerrotaan päivän tapahtumista,kerrotaan tuntemuksista,muodostetaan tavallaan elinpiiri,jossa meidän kaikkien on hyvä olla.

46

1485

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Makriina.arvokkaasti

Vaikeeta on olla arvokas. kun selkä ei toimi ja joutuu kulkemaan kuin puuhevonen. Joku kouristus iski ristiselkääni jo viikkoja sitten ja tässä sitä on klonkattu ja puuskutettu siitä pitäen. Nyt jo vähän hellittää, kun sain tropit terveyskeskuksesta.
      Arvokkuus ei kuitenkaan ole vielä palannut.
      Bussit menee nokan edestä, kun ei voi kiristää vauhtia vaikka onnikka jo seisoo pysäkillä ja itsellä on 20 metriä matkaa. Mistä se kuski voisi tietää, että tuo hissuksiin etenevä matami yrittää mukaan.
      Onneksi ei ole ollut maailman viimeisin bussi, aina tulee seuraava.

• Kiitos Makriina!
        No tavallaan se bussi jonka kyytiin minä olisin halunnut,ei edes tullut?
        Hortoilin linjaautopysäkillä ja taxi tuli,pysäytin sen ja kysyin onko se bussi jo mennyt?
        Se linjavuoro oli lakkautettu jo viime kesänä,että sinulla Makriina menee vielä hyvin,et turhaan odota saapuvaa bussia?

• Minä se yritän näyttää rollaattorini kanssa "arvokkaalta". Säädin ne kädensijat niin korkealle etten etukumarassa kulkisi niinkuin monet näyttävät tekevän. Astelen arvokkaan näköisenä hitain askelin, kas kun en nopiampaan vauhtiin pysty.
      Hyvä on kun tuo palveluautobussi kulkee tästä läheltä ja vie reitillään läheisen Citymarketin luo. Eihän tässä hädän päivää kun tekee kaiken ajan kanssa eikä kasaa liikaa huolia yhteen päivään.
      Hyvä neuvo tuo, vanhetkaamme arvokkaasti.

• Todella näinVanhakatleija!
        Kyllä minusta ikä saa näkyä ulospäin!
        Minusta se ansaitsee tiettyä harmoniaa,eletty elämä ja harmaat hapset.
        No tosin minäkin peittelen niitä,värjäytän maantienvärisiksi?

Kiitos katleija mukanaolosta!
        Sinun mielipiteesi ovat aina olleet palstaa kannustavina,mukaansatempaavina mielipiteeinä,kiitos niistä ama

• Makriina.ei.kirj

Tule nyt Katleija tänne mukaan. Arvokkuus on ominaisuus, jota on hartaasti ylläpidettävä, vaikka ketteryys alkaa ruostua.Voisimme auttaa toisiamme vihjeillä, kuinka arvokkuus säilytetään milloin missäkin tilanteessa.
        Aurinkoista aamua kaikille!

• sini.sirkku.ek

Varmaan ei liian kauan stuminen ole hyväksi, niin kuin toisaalla Katleija näkyi kirjoittaneen. Talvisin olen sen tuntunut ristiselässäni, joka noustessa kipuilee. Siitä se on hyvä, että liikkuessa kipu häviää, ja ilman rollaattoria olen selvinny vielä melko hyvin.

On tuo ostoskärry hyvänä tukena pitkillä tavaratalokierroksilla, eiköhän se vastaa rollaatoria tukena ? Kyllä hankin minäkin, jos en muuten kykene liikkumaan. Sisko sitä käyttikin jo pari vuotta huimauksen takia, kun liikkui dianbeteksen. takia tunnin joka aamu .

Näin kesällä tuleekin liikuttua paljon enemmän, tänään pääsenkin ulkoilemaan vasta nyt, ikkunat on nyt kirkkaana ja pikkuinen kotoni on siistitty.

Äsken luulin lokkien peilaavan itseään, kun kaunis valkea lokki kaartoi liitäen parvekkeen ikkunan edessä,..hah haa, sehän tähyili vain punaisia mansikoitani, nokkinut oli jo yhtä aiemmin! heippa

• Makriina.ei.kirj

Kuljin eilen puistikon halki. Penkillä istui se vakisakki ostoksiaan keventämässä ja möykkää riitti.
        Kuulin sitten aiheenkin: "Lokit p-leet! HILJAA siinä. Kamala että nuo s-tanan lokit kirkuvat tossa. Tollasta HUUTOA ei s-tana kestä kukaan! Mistä noita lokkeja tänne riittääkin!"
        Lokit vastasivat täyttä kurkkua. Mielipiteensä oli niilläkin penkillä huitovasta ja karjuvasta ihmisestä. Elättivät ehkä toivoa pitsan muruista.
        Rikka ja malka.

• Minulla toi Jämsänäijän ystävyys kantaa!
        Sen rengastetun selkälokin ystävyys on kantanut lähes kaksikymmentä vuotta!
        Olen menettänyt kaksi koiraani,mutta sitä selkälokkia en ole menettänyt.
        Onhan se jäähyväiseremonia jolloin tämä Jämsänäijä käy jättämässä minulle itkunpaikka.
        Lokki soi levylautasella ja niitä kaihonkyyneleitä vuotaa!

• Makriina.ei.kirj
        rituliini_38 kirjoitti:

Minulla toi Jämsänäijän ystävyys kantaa!
        Sen rengastetun selkälokin ystävyys on kantanut lähes kaksikymmentä vuotta!
        Olen menettänyt kaksi koiraani,mutta sitä selkälokkia en ole menettänyt.
        Onhan se jäähyväiseremonia jolloin tämä Jämsänäijä käy jättämässä minulle itkunpaikka.
        Lokki soi levylautasella ja niitä kaihonkyyneleitä vuotaa!

Minulla on näköjään harakka piha-asukkina. Se puuhastelee nurmikollani joka päivä. Tänään se toi minulle tyhjän tuikkukynttilän alumiinipohjan. Mistä lie sen napannut.
        Keväällä ajattelin ruokkia siiliä, jonka olin havainnut pihan nurkalla. Panin kissanruokaa kippoon ja työnsin kuistin alle. Eipä siitä siilille paljon jäänyt, kun harakka uskaltautui sinne ahtaaseen koloon näpistämään siilin sapuskat.
        Sinun Jämäsänäijäsi on kyllä aika ihme. Oletko ottanut siitä itsellesi valokuvaa. Olisihan se talvella takan reunustalla mukava kesämuisto. Kuinkahan pitäikäisiä lokit mahtavat olla!
        Hellettä pukkaa. Hikiset terveiset!

• Makriina.arvokkaasti

Käytän ihan sovinnolla bussia kauppamatkoilla, vaikka matkaa ei ole paljon. Asun pitkän mäen alla, joten huonosti kulkevana olen ihan poikki jo alkumetreillä. Arvokkuus on kaukana, kun puuskuttaa etukenossa jyrkkää mäkeä ylös. Niinpä nousen mieluummin bussiin ja selviän puotiin raikkaana ja huohottamatta. Tässä iässä oppii nauttimaan pienistäkin asioista! Samalla lipulla kerkiää vielä takaisinkin, niin että ei se niin kalliiksikaan tule.
      Näin unta, että olin ruvennut käyttämään korkokenkiä. Ihmettelin, kuinka kevyttä oli niillä askeltaa. Olisikohan siinä ratkaisu? Mitäs sanot Katleija?

• Hyvä tytöt!
      Minulla taas on noi raajat eriparia! Toinen on kaksi senttiä pidempi!
      Se huomattiin vasta vanhuusiällä,kun selkäni kipeytyi.
      No minulla on pohjalliset,joissa se korotus on,tosin vain sentin verran.
      Ei ollut aiheellista korotta enempää?
      Olisinko tullut ylikorostuneeksi???

Kamala myrsky täällä taas ja kylmää! Eilen lämmitin oikein tuvantakkauunin kylmissäni!
      Pattereita pakko pitää päällä!
      Oli tänäänkin sähkökatkatkos! Sähkönsiirtohintoja taas korotettiin,että tavallaan maksamme myrskyvauriot jo etukätee?
      En ole edes matoongelle kerennyt,kun puita pilkkonut ja ruohonleikkurin perässä juossut,siinä se nuoruus hupenee ajattelee ama

• Arvokkuus.tärkein

Kyllä sun Ritu pitää hankkia päältäistuttava ruohonleikkuri. Arvokkuus säilyy, kun istuu sen satulassa. On se niin modernia ja juhlavaa.Toista justiin kuin hikipäässä tyrkkiä edellään käsi- ja jalkakäyttöistä Stiigaa.
      Makriina.

• Voi hyvä Makriina!
        Tiedätkö mitä sellainen masiina maksaa??
        Minä pidän kuntoani yllä sen vetävän kanssa!

Luojankiitos osa nurmikostani palanut,ettei edes sitä ajettavaa ole tossa rinteessä?
        Minulla on salainen ase tuolla asuntovaununterassin jääkaapissa,janojuomaa ja saattaa niissä olla hiema prosentteja,joilla palkitsen itseni??

Eihän kerrota kenellekkään??

• Makriina.ei.kirj
        rituliini_38 kirjoitti:

Voi hyvä Makriina!
        Tiedätkö mitä sellainen masiina maksaa??
        Minä pidän kuntoani yllä sen vetävän kanssa!

Luojankiitos osa nurmikostani palanut,ettei edes sitä ajettavaa ole tossa rinteessä?
        Minulla on salainen ase tuolla asuntovaununterassin jääkaapissa,janojuomaa ja saattaa niissä olla hiema prosentteja,joilla palkitsen itseni??

Eihän kerrota kenellekkään??

No vitsillähän minä! Kyllä se kuntoilusta käy kun juoksee koneen perässä, kuten itse sanoit aikaisemmin. Ja hikisenä sitten jääkaapille.
        En kerro kellekään.

• sini.sirkku.ek

Täällähän sitä tirskutaan keskenään niin arvokkaasti nyökkäillem, että ihan naurattaa teidän kanssanne!

Innostuin äsken keittämään uuniriisipuuroa taas maitojauheesta, minusta saa parempaa kuin kotiin "kannetusta" maidosta hieman vahvempana. Lisäksi tein vielä vanhanaikaisen marjasoppan Pirkan pakastin sekamarjoista. Ihan oikeaoppisesti kiisseli ensin, ja viimeksi vispasin sinne marjat. Kaunniin väristäkin tuli,.. siinä se iltaruoka saakin tänään olla.

Ihan järkeväähän on tehdä elämänsä helpommaksi silloin jos on kipuja. Ei tarkoitus voi olla, niinkuin Sipoon ukko sanoi, että kyllä se parantaa, mikä aiheuttikin, ja pelas lentopalloa ja rehki ilman koneita liian pitkään, ennen kuin kannustin koneellistamaan.
      Nyt on sitten monet leikkaukset tehty kulumiinsa, mutta hyvä niinkin nykyään. Ennen saivat monet maaseudulla kulkea kaksinkerroin kipeine selkineen.

Sadetta ei vielä ainakaan ole ripsonut, huomiseen sitä luvattiin, vaan on tuo ulkoilma kosteampaa, huomasin äsken viikatessa pyykkiäni .

Pst,... ihan hiljaa minäkin ! 😊

• yksullamirjami

Luin taasen ja pelkäsin että pellkkiä "sairaskertomuksia " mutta ---tehän oleette Vanhentuneet arvokkaasti --ja pidätte hyvin kurissa ja vaan lääkäri on hän joka saa kuulla näistä "rempoista" .

Ei silti --tekis miäli kertoo , kuinka nyt, vasta tällä iällä alan huomata ,että taitaa tulla se kaikkien "manaava vanhuus".

Piti mennä tänään klo 1 syömään porukalla ravintolaan ,mikä on ollut tapana n, kerran viikossa ,mutta en kunnolla päässyt liikkumaan .

Eilen olin Lastenlapsia katsomassa, kun Päiväkodin lapset pitivät kesäjuhlat . Meija 2v ja Mirjami 5v .
      Oli n 30 asteen helle ja kävelin paikanpäällekkin --sillon vielä askel oli normaali ,nyt ei --kumarassa kuljen nyt !---Matkaa sinne oli n ½ km siis ei matka eikä mikään !

--Näin se vanhuus sitten tuli minullekkin -- En uskalla mennä lääkäriin --antaa sellaset lääkkeet ,että menee tunto .

Viimeks kävin kun kaaduin Kesämökillä --ja sääreen tuli raapasu -- Tykkäsivät --että en ole asumassa täälä ruotsissa kun ei näkynyt Terveyskeskuksessa nimeäni -- Olikin selittämistä ja asuntonikin Osoitteen annoin ja kerroin Historiaani täälä Ruotsissa . Ottivat siitten ja putsattiin se Naarmu !

Sillon viimeksi kävin n4v sitten Kun Jerrygottonikin oli lopetettava --kun minä luulin, että nyt se kualema tuli -- sainlääkkeet Keuhkokuumeeseen ,ja paranin, mutta Jerryn lopettivat , kun sitä ei sillon voinut kukaan viedä ulos . HÄN kuoli terveenä 14 vuotiaana ! Olisihan ne tiedot pitäneet olla sielä tallella .
      Mutta ,kun en ole ollut maksanut säännöllisesti heille -- en ole tärkeä " potilas " !!!!
      Nyt vaan Juhannusta odottelen , että pääsen maalle saunotteleen ! Koko perhe on yhdessä sillon !

U.M

• amataas

Voi yksi rakas entinen tampereenlikka ullamirjami!
        Voi kuinka onnellinen olen,ettet ole unohtanu meitä täällä vanhenevalla palstalla!
        Sinä kerroit niin myötävaikuttavasti siitä Jerrygottonistasi!

Minä jouduin luopumaan kuusivuotiaasta rotvailer/beaceronistani viime syksynä.
        Oli todella pahapaikka! Puutarhaani on haudattu viisi koiraani ja neljä kissaani.
        Ajattele,minä kalastelen vielä ja yritän pitää rantatilaani "kuosissa" siis asuttavassa kunnossa.

Olen todella pahoillani Jerrycottonin puolesta!
        Vietä ihna kesä ullamirjami!

• yksmirjami

Me --tällaiset tätäikäluokkaa olevat ollaankin sellasta porukkaa ,että loppuun saakka vaikka joku jo vois tykätä , että antaisimme periksi .
        Ei ikinä .
        Menin Feipuukissakin pyytään sellaseen erikois" porukkaan jotka ovat syntyneet
        40-luvulla--Siellä on sodanjälkeen syntyneitä !
        --Mutta minutpa sitten vaan hyväksyttiinkin -- Sitten ,kun esittelin seurueelle itseni --oli monta jyrkästi sitämieltä , että tällaista muumioo ei sielä tarvita -- Monet olikin sitten kuollutkin jo siittäporukasta Tutut tiesi Kun olivat olleet kauan kaverit!

Pitivät oikein "kyselyn " ---oli mukava seurata --kuinka ikärasisti vaivas --vaikka olivat jo itsekkin työelämästä varmasti aikoja jo poistuneet ! Me Suomalaiset ollaan niin " Kuinkasanoisin " Epäluuloisia . Elämän kokemus on otettava Rikkautena !
        .Siihen ryhmäänkin oli tullut ensimmäiset v 2010 --niin , että heissä täytyi olla jo yliikäisiä. --- Nyt ollaan sitten haluttu, että Ryhmän nimikin muutettiin 30-40 --sytyneet --ja moni on pitänyt "salassa " ikänsä --onko Teidän mielestä meidän paljon nähneet ja kokeneemmat , jotenkin hävettävä sitä ,kun ollaan saatu lahjaksi vanhemmilamme hyvät "keenit" !

Olen itse kiitollinen, kun olen saanut elää ,ja toivonkin vielä lisää hyviä elin vuosia .
        Voinhan sanoa --että nyt onkin vasta oikein elämänarvoista kun tietää ---melkein kaiken --!

Nuorisolla nykyään onkin liian helppoa!
        Ehkä ihmisenkin on karaistuttava --niin!
        Kuinka Rautakin tulessa --että kestää paremmin !

U,M

• Makriina.ei.kirj

Kiitos ja ylistys, että emme sorru sairaskertomuksiin palstallamme. Minulla on tuttavaporukka, ikäihmisiä, jotka kokoontuvat kahvipöydän ääreen silloin tällöin. Ensimmäinen tunti menee aina sairaskertomusten selostamiseen ja kuuntelemiseen. Minä vain kuuntelen. Ensinnäkään minulla ei ole niin jännittäviä sairauksia kuin niillä muilla, ja toiseksi, en ole halukas avaamaan lääkärin kanssa käymiäni keskusteluja isolle joukolle ja vaihtamaan mielipiteitä hoitomuodoista.
        Kyllä niillä muilla tietenkin on vaikeammat diagnoosit ja krooniset vaivat, joista itse en ole joutunut kärsimään, Sen vuoksi jaksankin sen ekan tunnin, koska uskon, että heille on terapiaa selostaa vaivojaan ja lääkityksiään. Emmehän me muut varmaan edes muista jälkikäteen toisten yksityiskohtia. Eikä se ole tarpeenkaan.

Mutta tällä palstalla jaksamme katsoa ulos kesäpäivään, nauttia hyvästä ruuasta, seurata maailman menoa ja miettiä tapahtumia täällä. Ja tietenkin - arvokkaasti - kuten jo on todettu.
        Tänään on lähtö kesämökin riemuihin.
        Juhannus tulee, oletteko valmiit? Viettäkää keskikesän juhlanne ikänne tuomalla ilolla!

• Makriina.ei.kirj

Kävin keskustassa arvokkaasti askeltaen. Kysyin neuvoa erään kauppakeskuksen vartijatyttäreltä, kun en löytänyt etsimääni puotia, vaikka tiesin, että se on tässä sokkeloisessa korttelissa. Lupasi tulla näyttämään. Karautti tiehensä lujaa vauhtia ihmisvilinään. Minä arvokkaasti astellen sitten perässä. Onneksi oli pitkä tyttö, niin että hänen poninhäntänsä silloin tällöin vilahti käytävän toisessa päässä. Siellä hän sitten seisoi minua odottamassa etsimäni liikkeen ovella. Jaksoi olla ystävällinen, vaikka olikin seissyt siinä hyvän tovin minua odottamassa.
      Kerta kaikkiaan vauhtia ei saa aikaan. On uskottava todeksi sananlasku: Jollei vanhana muuta opi, niin hitaasti kävelemään.
      Totta.

• Voi Makriina!
        Olipa hauska toi ostoskeskusreissusi!
        No todellakaan,noin vauhdikasta minun elämäni ei todellakaan ole?
        Kauppaautolle porhallan kerran viikossa ja mummotaksi tulee noutamaan jokatoinen keskiviikko jos rahat riittävät moiseen mässäilyyn?
        Se huvi tietenkin täytyy tilata! Linjaautokyydin hinnan nykäisevät sivuunsa!

• Voi Makriina oppisimpa minäkin, vaan jospa tuo selkäkipu on tilapäistä, vai onko se vaivannut pitkään?
      Liikunta kuitenkin on välttämätöntä, sen koen päivittäin minäkin. Oppisinpa vaan hitaasti ja arvokkaasti hommani tekemään, mutta niin vaan aamulla totuttuun reippaaseen tapaani kasasin petivaatteet parvekkeelle, eikä siinä tarvittu jatkossa kuin roskapussien lajittelua kumarassa, niin oli jo ristiselkä taas kipeytynyt.
      Ei pitäisi niin yht'äkkiä kumarrella ja tyhjennellä paperikoreja kylppäristä työpöydän alla.

Kävelemään pystyn selkäkivun kanssa, usein se hellittääkin ihan, mutta pakkanen ja kylmä tuulevire pienikin käy henkeen. Asettuuhan se, ja taas jatkan, mutta ei se kivalta tunnu huohottava hapenpuute. Lekuri neuvoo kyllä tuulettamaan keuhkoja oikein syvään ja kunnolla, joten haukotaan sitten henkeä iloiseen kunnes tyssää.

Kaikenlaista mukavaa puuhaa on ollut näin kesällä, sadetta odottelen joka päivä, mutta ei muutamaa pisaraa enempää toistaiseksi. Pitääkin vilkaista Telviksestä illan filmejä, jospa löytyisi jokin mukava, minä kun jos nukahdan 22.00 jälkeen, herään turhan aikaisin. Tuntuu enimmäkseen 5-6 tuntia riittävän yhtäjaksoiseti unta minulle.

Kesän runsauden riemua !

• Olin tänään vauhtimmi!
      Tietty verkkojen kokeminen,sekä katiskoiden!
      Tulin asuntovaununterasille ja ajattelin,kuinkahan voisin tätä tilaani uudistaa?

Heti kun avasin janojuomapurkin jääkaapista,minulle syntyi heti inspis!
      No hilasin ulkoverannalta työpöytätason tänne alas ja täältä pienemmän pöydän ulkoverannalle ja voi kuinka olin tyytyväinen aikaansaannokseeni?
      Nyt voin ihailla asuntovaununi terassinikkunoista tyyntä järvenpintaa,tosin muutama hyttynen tuli,kun jouduin ovea aukomaan!
      Itikoita on muuten aivan kamalasti,mistä johtunee?

• Makriina.ei.kirj

Nyt on keksitty sellainen hyttyskarkotin, joka aidosti pelaa. Harmi vaan, että se on nyt mökillä, minä kaupungissa. Sieltä asti se ei minua paljon hyödytä, enkä muista laitteen nimeä. Mutta siihen pannaan sisälle ampulli, jossa on jotain nestettä. Napista painetaan aparaatti käymään ja asetetaan ulkosalla pöydälle. Sisällä ei saa sitä käyttää. Hyttyset pysyvät poissa. Ihmisen nokkaan ei siitä mitään hajua nouse, joten se on mukavampi kuin se käryävä hyttyskarkotin, jollaisia joutui aikaisemmin kuistilla polttelemaan.

• Oi aamun raikkautta, ikkunan jätin illalla lähes auki, mutta ei hyttysen hyttystä ole vielä tunkenut sisälle,...tuskin niitä näin kuivalla kaupungeissa onkaan.

Herätessäni aprikoin miten paljon ihanaa puiden vehmautta näenkään herätessäni, sinitaivasta enää noin kolmannes vuodetasoltani 😊)) On nää aamut niin ihania, kohti valon huipentumaa mennään, kestäisiköhän tätä haltioitumistakaan ympäri vuoden, vai kävisikö kaikki tasapaksuksi tavanomaisuudessaan? Varmaan, mutta kamala ajatuskin, kun näin on ihanaa !
        Tänään kiehtois niin käväistä H:gissä Gudrun Sjögren'in putiikissa ihailemassa tuotteitaan paikan päällä, ehkä tekisi jonkin löydön kesäkotiin, vaan taidan jättää haaveeksi kun huomenissa on N:järvellä ne rippijuhlat.

Noista hyttyssumuttimista, pitääkin muistaa ostaa juhannusta varten, etten joudu hyttysinvaasion kohteeksi suojattomana, heippa

• katt..leija

Minä saan kotonani olla rauhassa hyttysiltä. Ei ole ilmeisesti lähitienoolla kunnollista kosteaa paikkaa missä noita itikoita runsaammin sikiäisi. Ikkunat saa ihan rauhassa olla yölläkin auki eikä hyttysiä ole makuuhuoneeseeni eksynyt.
      Ei asiaa ilman poikkeusta: Joku vuosi sitten ilmestyi iholleni kutiava paukama, vaikutti hyttysen pistolta. Seuraavana päivänä ilmestyi toinen ja sitä seuraavanakin.
      Olin varma että syyllinen oli hyttynen, joka kävi yöllä ruokailemassa ihollani. Aloin tiirailla tarkkaan makuuhuoneeni seinä- ja kattopintoja ja kas, siellä katon nurkassa sänkyni yläpuolella tämä veijari oli. Raidia sai ja henki lähti.
      Muuten iltaisin kun pihakeinussa istuskelen naapurin kanssa niin häntä hyttyset vetävät puoleensa mutta minä saan olla ihan rauhassa. Tosi on että nekin valitsevat mieliateriansa ja ruokapaikkansa. En ole kuitenkaan kateellinen naapurilleni.

• kotkanseilorit

Ei hyttysen hyttystä lennellyt Löparön lähisaaressakaan. Sopivasti tuulikin karkoitti kaikenlaiset itikat täällä itäisellä puolen Helsinkiä. Tosin käväisimme vain illan aikana kokkoa katsastamassa ja parit makkarat mustasivat suupielemme. Hyvää silti sinapin kanssa, joka loppui alkuunsa, emännän soittaessa jo naapurilta lainaksi. Niin, taisi kokolla olla vieraita lapsia ainakin, tiedä lopusta kun vilkutimme lähtiäiseksi ennen kun tuuli liikaa yltyi.

• Niin tietty kotkanseilorit!
        Ei minua auta,vaikka olen paljasjalkainen hesalainen! eivät noi savolaiset itikat kunnioita alkujuuriani,siis hesalaisuuttani?

• Makriina.ei.kirj
        rituliini_38 kirjoitti:

Niin tietty kotkanseilorit!
        Ei minua auta,vaikka olen paljasjalkainen hesalainen! eivät noi savolaiset itikat kunnioita alkujuuriani,siis hesalaisuuttani?

Nyt huomasin mökillä katsoa sen hyttyskarkottimen nimen. Se on Thermacell. Sain sen tuliaisiksi, joten en tiedä mistä ostettu, mutta kai jokainen hyvinvarustettu rautakauppa voi auttaa tässä asiassa.
        Minun juhannustienoollani paistoi aurinko, mutta aattona tuuli niin kamalasti, että 4 koivua kaatui ihan lähistöllä. Nuoret lähtivät ehtoolla lasikuituveneellä soutelemaan, kaupunkilaiset! Tuuli vei heidät järven yli kirkolle, josta joutuivat hankkimaan taksin keskellä yötä. Onneksi saivat. Olisi ollut pitkä kävelymatka järven ympäri kotio!

• Makriina.ei.kirj kirjoitti:

Nyt huomasin mökillä katsoa sen hyttyskarkottimen nimen. Se on Thermacell. Sain sen tuliaisiksi, joten en tiedä mistä ostettu, mutta kai jokainen hyvinvarustettu rautakauppa voi auttaa tässä asiassa.
        Minun juhannustienoollani paistoi aurinko, mutta aattona tuuli niin kamalasti, että 4 koivua kaatui ihan lähistöllä. Nuoret lähtivät ehtoolla lasikuituveneellä soutelemaan, kaupunkilaiset! Tuuli vei heidät järven yli kirkolle, josta joutuivat hankkimaan taksin keskellä yötä. Onneksi saivat. Olisi ollut pitkä kävelymatka järven ympäri kotio!

"Tuuli vei heidät järven yli kirkolle, josta joutuivat hankkimaan taksin keskellä yötä."

Tuosta tuulenviemäsä, siis ei se elokuva, vaan lapsuuden ihana kokemus, kun kotirannasta lähdimme kierällejäälle, siis peilikirkas, jossa oli hieman vettäkin. Oli aivan upeaa seisoa vain ja tuuli kuljetti, mutta, mutta, olihan sieltä kotiinkin palattava ja "töppöset"! eivät pitäneet, vaan sama matka takaisin, minkä olimme teteenpäin pääseet.

Minulla oli myös silloinen vaiva, että verta tuli nenästä herkästi ja tietenkin se ponnistelu sai aikaan sen verenvuodon, joten "verivaivaisen nokasta" palasimme vihdoinkin kotiin.

No, onhan noita meri- minulla järvi seikkailuja tullut tehtyä nuorena. Ehkä muistorikkain oli, kun änkesin mukaan kolmen juopuneen kaverin mukaan muka verkkoja kokemaan ja tietenkin itseoikeutettuna selvänä sain nostaa verkkoa. Tuli sitten kala ja kaikki kolme ryntäsi samalle laidalle Busterissa ja tietenkin se kaatui!

Siinä sitten räpiköitiin ja yksi ei osannut edes uida, mukamas, mutta kyllä hän pinnalla pysyi senaikaa, kunnes saatiin ponnistelujen jälkeen vene edes oikeinpäin ja siitä vain sitten laidasta kiinni.

Huvittavin olikin, kun lomalla ollut poliisimies tuli sinne ystäviensä kanssa, että "mitäs täällä räpiköidään"? Minä olin jo alkanut uinnin kotirantaani päin, mutta tiukasti komenettiin takaisin heidän veneeseen, mikä olikin varmasti oikein.

Itikoista ei ole haittaa, vaikka en olekkaan "paljasjalkainen Hesalainen", mutta olempahan sielläkin asunut suurimman osan elämässäni. Minua häiritsee nuo kärpäset ja en ymmärrä, mistä niitä sisään tulee, mutta niin tokkuraisia ovat, että vaivattomasti ne saa tapettua.

• "Siinä sitten räpiköitiin, ja yks ei osaannut uida",...

seikkaillut on Kristiinakin veden varassa, eihän sitä nuorena osaa pelätäkään,... niinkuin minäkin Houtskarissa komensin nuorimmaisen 10 v sukeltamaan perämoottorin pohjasta, se kun irtosi kiveen törmätessämme.
        Pohjastahan nousee kevyesti vedessä, ja tekihän likka töitä käskettyä, että pääsimme jatkamaan matkaa. Kovin syvää ei siinä ollutm vesi oli noussut tuulen mukana, siksi isäntä erehtyi reitistäkin ja peräm. osui vedenalaiseen kiveen.

Lokit kirkuu täällä ja kaartelee sintaivasta vasten, lämpökin on taas niin kesäisen lempeä.

Tänä vuonna ole ötökän ötökkää sisälle lentänyt, vaikka ekana asuinvuotena niitä pörräsi keittiön tuuletusikkunasta. Kuivuus varmaan osasyynä, taisivat pihapiirin linnnut ne tarvita selvitäkseen.
        Ihme mansikka joka parvekkeellani heloittaa roosan värisin kukkasin, Marjoja on tulossa taas, lokit ne huomaavat heti kun punoittaa, mutta onneksi arkoja ovat! Taidankin siirtyä niska jäykän arvokkaana ulos pihalle kahvimukini kanssa, heh heh

• Makriina.ei.kirj

Lasten vesileikeistä muista takavuosina, kun pojat eivät saneet peräprutkua käyntiin. Tytär istui veneen kokassa ja pojat ähelsivät prutkun kanssa, kunnes se yht äkkiä pärähtikin vauhtiin ja pojat lennähtivät järveen. Tytär veneen keulassa kiljui täyttä kurkkua, kun pojat nousivat pintaan vettä pärskien. Onneksi kone sammui, eikä lapsiraukka joutunut järven toiselle puolen.
      Teki kyllä päätöksen, että tämä oli sitten viimeinen kerta, kun hän suostui poikien kanssa veneeseen. Ja se päätös on pitänyt näihin päiviin asti, ainakin 40 v.
      Tyttären arvokkuus nimittäin kärsi valtavan kolauksen siinä rytäkässä.

• Hyvin epäarvokkaasti annoin merituulen pörröttää hiukseni tänään istuessani H:gin Kauppatorin rannasta lähtvässä m/s Doris'sen takakannella. Niin jäi Klippan Uunisaari Suomenlinna Ja Pihlajasaaret kun suuntasimme kohti Villinkiä.
      Siirryin jo kerrosta alemmaksi kabyssiin lounaalle, ja kierrosmatka sujui mukavan pöytäseurueen kanssa ihaillessa saaristoa.

Tosi hauskan näköisiä rantasaunoja aivan veden rajassa kalloilla, ylempänä yleensä puiden varjostama vanhanajan huvila. Tosi arvokkaista rantatontteja huviloineen perintöinä varmaan saatukin.
      Villingin saarella vain yksi pariskunta on asunut 33 vuotta kesät talvet, ja nyt hekin muuttamassa muualle. Kesäasukkaita toki sielläkin on paljon, mutta yksinäistä varmaan talvella ja rospuuttoaikaan.

Lapset minulla on ttaas loppuviikosta saaristossa, vanhin tytär ja ja kätilö Minna on Ahvenanmaa retkellä, loma kyllä vasta elokuussa. Onneksi lähempänä on mahdollisuus tällä äit'muorilla päästä vesille 😊
      Raukaisee niin mukavasti jo tämäkin pyrähdys.

• Olen aivan otettu ketjun jatkuvuudesta!
      Anteeksi olen ollut todella kiireinen!
      Tänään kävin uusimassa jopa ajokorttini,joskaan en edes tiedä mitä sillä teen?
      On ollut ihanan lämmin kesä,jopa huippukuuma,mutta yritetään kestää!

Tulee sadonkorjuunaika,varmaankaan sienikoppaan ei paljoa satoa rapsahda?
      No näin yhden mustikan,jonka elämä olisi jatkuvuuden suhteen kaivannut vettä?
      Ihanan kesän jatkuvuutta toivoen ama

• Makriina.ek

Ajattelin jo, ettäolet lähtenyt kuumuutta pakoon ulkomaille, kun ei ole näkynyt.
      Kolmeakymmentä puuskuttaa meidänkin kuistin mittari, vaikkei siihen ikinä aurinko paista.
      Uimarannan vesi on 28. Kyllä kelpaa polskutella, sama lämpö on uimahallissa.
      Meidän mailla on hiukan enemmän mustikkaa, mutta mustaviinimarjapensaat alkavat kuihtua. Marjat ovat mustikan kokoiset.
      Mutta hyttysiä ei ole! Paarmoja sen sijaan kyllä, ja talon päädyn rakenteissa on ampiaispesä. Mietimme miten sen sieltä saa hävitetyksi. Pitääkö vain antaa olla, kun eisisään ole vielä tullut yhtäkään.

• Voi Makriina kuinka onnentäyteinen oli viestisi!
      Haleja teille kaikille!
      No tavallaan vien pesueeni,siis osan siitä keskiviikkona Tallinnaan,kun ne ikälisät lisääntyy!
      Kahdeksankymppinen mummeli minusta tulee Jaakonpäivänä!
      Jotenkin tunnen,että olen ansainnut noista vuosista jokaisen!
      Ajatelkaa tytöt,näin se nuoruus hupenee!
      Jokaiselle teille halit! On ollut aivan mahtavaa taivaltaa matka teidän kanssanne!

• Makriina.ei.kirj

Niin on, Ritu. Täytyy panna kiittimet ristiin, että saa osakseen näin ihanan kesän vielä vanhoilla päivillään. :)
      Menetin oman arvokkuuteni äsken, kun kimpaannuin niin että näin punaista, kun seitsenkymppisissä oli taas mamukeskustelu, ja joku herra katsoi asiakseen halveksia taas kaikkia Suomen naisia. Minä kysyn, pitääkö aina niellä vaan ja hymyillä?

Kirjoitin asiasta, ja moitin kirjoituksia, joissa naisia halveerataan ja nimitellään. Itse asiaan en puutu, johan se on setvitty miljoona kertaa.

Me Too kampanjaan pitää sisällyttää myös halveksivat kirjoitukset, joissa mollataan naisia. Järkyttävää, millaista kieltä maanmiehemme meistä voivat käyttää.
      Kyllä olisi syytä toivoa, että myös miessukupuoli säilyttäisi arvokkuutensa!

• Kyllä matka rattoisammaksi kotioloissakin on muuttunut, kun tietää ystäväkaartin olemassaolon. Ilman sosiaalista media, ei aamukahvihetket olisi yhtä mieluisia.
      Aamulla ennen muita askareita tulee selattua palstatapahtumat, joskaan aina ei kirjoittaminen ole ajankohtaista. Voisi tiivistää sanaparteen:

"Vaikka olisi pilvistäkin , tietää kuitenkin tähtien olemassaolon".

• amankiukunpurkaus

Olin tiekokouksessa noin kuukausi sitten ja en ollut uskoa korviani,kun yksi kesämökkiläinen mies (rakennusmestari) alkoi savustamaan minua?
      Pyysin uudelleenyksiköintiä,koska mökkien käyttöaste monella ikäihmisellä oli alentunut,jopa täysin loppunut.
      Sensijaan eräs mökkiläinen oli asettunut asumaan mökilleen ja kävi töissä lähi kaupungissa.

Minun yksityisasiotani alkoi tenttaamaan tämä r.mestari,että kaiketi sinulla huoltojoukkoja käy sinua hoitamassa? Siis olettaen,että minulla käy vaipanvaihtaja? Kerrottuani,että vaihdan aivan itse "vaippani" ja vielä hän intti,että kaiketi sinulle postia tulee???
      Kerrottuani,että laskut tulevat E-laskuina pankkiin ja lehtiä minulle ei tule.

Olen ainoa vakituinen asukas ja kunta avustaa tiehoitokuntaa 500.00£ vuodessa,vain ja ainoastaan minun asumisellani täällä Jumalan selän takana.

No katsoin epätodelliseksi keskustelun jatkamisen ja poistuin kokouksesta ja lupasin muuttaa kirjani välittömästi pois koko pitäjästä,jolloin kunnanavustus poistuisi tiehoitokunnalta.

En vielä ole toteuttanut aiettani,mutta vakaassa harkinnassa se kyllä on?

• Makriina.ek

Aika erikoinen naapuri sinulla,. kun omaa oksaansa sahaa!
        Olen lukenut jostakin, että kaikkein yleisimmät riidat oikeudessa on raja- ja tieriidat.

Minullakin on kokemus kesämökkiemme rajasta, veljesten kesken. Toinen väitti kivenkovaan, että meidän saunapolkumme on raja. No sehän oli muuttunut vuosien saatossa vaikka kuinka monta kertaa, kun sitä oli 60-luvulla ajettu autolla, sitten vain polkuna, sitten puita kaadettaessa traktorin ja muitten työkoneitten mylläämänä. Veli myi puutkin muka omalta puoleltaan. Kun ukko täytti 90, pyysin maamittarin määrittelemään rajat ennen kuin perikunta hyökkää jakamaan aluetta. Ihmeesti saimme monta metriä leveän lisäsuikaleen varvikkoa ja näreitä lisää. Veli oli sen verran jo omissa ajatuksissaan, ettei nostanut ihmeempiä riitoja asiasta, ja perikunta tyytyi sitten mittaustulokseen suosiolla, mutta 40 v. tätä kesti.
        Mieheni ja minä annoimme asian olla ja veli piti päänsä, koska oli melko samantekevää, missä raja kulki. Mutta omistussuhteiden muuttuessa asia oli toinen.

• Yksillamirjami

Amalle terkkuja --olen ollut kesääviettämässä malla Ja en viitsi kirjoitella, kun on kaikenlaista touhua -- Pojallakin on Sellanen pikkunen lasitetti kasvihuone --Laitoin sinne tomaattia kasvaman ja kaikenlaista -- Herne olisi hyvin kasvanut avomaallakin, mutta poikapa heitti ne herneet sinne ja nyt kirjoitti tässä ytenä päivänä , että ne herneet meneekin parempiin suihin . Etanat on vallottaneet --hyvin sielä kasva kaikki ja laittoi automaattisen kastelusystemin .
      Makriina ja sinisikkukin on kirjoitelleet --Monta on jo laiskistuneet --" jospaemmin sanon" .me sisukkaat vaan ollaan mukana . Kahvipirttiin pitäs poiketa --että näkee onko sielä vielä vaki porukat -- Heillä oli aina niin mikavaa yhdessä tunsivatkin jo monenvuoden päästä hyvin toivottavasti heillä vielä juttu luistaa--- juu piti sanomani --Sääkset Suomalaisista pesistä lähtee juuri opetteleen lentämistä --mielestäni pesissä on ollut hyvin poikasiakin Ja 2,3 joka pesässä mitä olen seurannut noin neljää pesää Suomesta ja setä Eestin kelopuupesää.Tartonmalta-
      Nut kai tässä jo tärkeimmät sitten taas olikin - Itse olen terve ja kaikki hyvin ---kun ei valita !

U.M

• amanyömyöhää

Kiitos tytöt!
        Sain uusittua ajokortin ja kahdeksankymppinen hurahti Tallinnanreissulla!
        Voi te ihanatihmiset!
        Teidän kanssanne on vain niin ihanaaa taivaltaa!
        On avartavaa lukea ,kuinka olette tämän helteen kääntäneet voitoksesse??

Kotiuduttuani tomatintaimet eivät virkeydellään tuoneet elinvomaansa esille ja koko nurmikko oli kärsinyt kuivuudesta?
        Oli kaikesta huolimatta ihanaa avata kotiovi ja mennä vilpoiseen järvivedensyleilyyn lämmittää
        rantasauna ja tuntea,että porta pra,men hemma pest;

• Makriina.ei.kirj
        amanyömyöhää kirjoitti:

Kiitos tytöt!
        Sain uusittua ajokortin ja kahdeksankymppinen hurahti Tallinnanreissulla!
        Voi te ihanatihmiset!
        Teidän kanssanne on vain niin ihanaaa taivaltaa!
        On avartavaa lukea ,kuinka olette tämän helteen kääntäneet voitoksesse??

Kotiuduttuani tomatintaimet eivät virkeydellään tuoneet elinvomaansa esille ja koko nurmikko oli kärsinyt kuivuudesta?
        Oli kaikesta huolimatta ihanaa avata kotiovi ja mennä vilpoiseen järvivedensyleilyyn lämmittää
        rantasauna ja tuntea,että porta pra,men hemma pest;

Miten ihmeessä jaksoit Tallinnan reissun! Eikö siellä ollut yhtä kuuma kuin täälläkin.
        Toivottavasti kuitenkin virkistyit ja sait hengittää raikasta meri-ilmaa laivan kannella.
        Meikä on tyytyväinen, jos jaksaa mennä lähikauppaan ruokaostoksille. LOL.

• Makriina.ei.kirj kirjoitti:

Miten ihmeessä jaksoit Tallinnan reissun! Eikö siellä ollut yhtä kuuma kuin täälläkin.
        Toivottavasti kuitenkin virkistyit ja sait hengittää raikasta meri-ilmaa laivan kannella.
        Meikä on tyytyväinen, jos jaksaa mennä lähikauppaan ruokaostoksille. LOL.

Ikääntyminen tapahtui todella jouhevasti!
        Kiitos kysymästä Makriina!
        Menimme aamupalalle sinne hotelliin ja matkatavarat jätimme sinne "resepsuuniin",sanoin tyttärelleni,että nyt menet ja kerrot,kuinka huonovointinen äitisi on ja pyydä lepohuonetta?
        Saimme kämpän oitis ja vähänajankuluttua sanoin kysyppä jos toinenkin huone olisi jo siivottu,kun toi äiti haluais huilata?
        Bisnesluokassa oli vapaata ja 20£ lisämaksusta he saivat hulppean kämpän!

Joten pienten "skoijjauksien" jälkeen meillä oli yliodotusten ihana Tallinnanmatka!

• Makriina.ei.kirj

Moi Ritu-Ama. Mitä tarkoittanet tuolla seitsenkymppisissä, kun kaikki olettavat sinun jättävän hyvästejä.
      Kerro heille lempeästi, että olet siirtymässä tänne meidän ryhmäämme kahdeksankymppisiin ja olet täällä tavattavissa koska tahansa.
      Pääseehän välillä sille puolellekin jos mieli tekee.
      Irtautuminen on hankalaa, kyllä sen tiedän, kun itse aloin tuntea, että ne seitsenkymppiset eivät enää tuntuneet tutuilta.
      Otin nimmarinikin pois ja päätin, että pidän sapattivapaan.
      Vaan olen taas jonkun kerran mennyt sanomaan sielläkin jotain, suulas kun olen. Vieroitusoireita luultavasti.

Mutta on tällä puolen monia kivoja ketjuja syntynyt, kuten itsekin tiedät.

• Voi kuinka ihanaa,että jaksatte ola osa tätä keskustelua,tätä ikääntymisprojektia?
        Kaiketi ei oikea sana ikääntymiselle,mutta on se vain niin mukavaa kurkata saitille ja nähdä ja kuulla kuulumiset!

Todella Sinä Makriina olet osa tätä palstaa ja aina sinulla on positiivistä sanottavaa meille palstalaisille!
        Et aseta itseäsi ylimmälle oksalle,vaan kerrot kansantajuisasti missä mennään?
        Mennäänkö K-kaupaan tai S-markettiin.
        Sinä Makriina saat kauppareissuistakin oivan "hupailun"!

Eihän elämä saa olla pelkkää kaurapuuronsyöntiä,vaikka Markussetämme niin meille aikoinaan haasteellisesti kertoi?
        Nyt menin taas raiteille lapsuudenmuistot?
        Kaiketi se sen nykyisyyden tilalle saamme sen lapsuuden,kuinka ollakkaan nyt hallitessani tätä lapsuuden rantamaisemaa tunnen kuuluvani tänne?

Kiitos teille kaikille,että jaatte tämän palstan kanssani!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      90
      6263
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      172
      3682
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3229
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      214
      2258
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      35
      1961
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      36
      1920
    7. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1833
    8. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      59
      1746
    9. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1713
    10. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      20
      1697
    Aihe