Voiko paniikkiin kuolla?

Cinderella04

Moikka. Oon 13 vee tyttö ja mua ahdistaa. Tarkemmin sanottuna mua ahdistaa, koska pelkään koko ajan et saan paniikkikohtauksen. Kohtaukset on niin kauheita, et oon varma ,et mä kuolen. Onko tähän mitään lääkettä? Kuulin jostain et ne lääkkeet on niin hurjia aineita et niitä määrätään vaan aikuisille. Pitääkö mun odottaa et täytän 18. Tää on niin noloo ja hirveetä. Mitä lääkkeitä tähän ees määrätään? Auttaaks ne oikeesti?!

6

391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paniiikkiohi

      Voisit kokeilla ensin homeopaattisia valmisteita, itselläni ne auttoivat muutaman eri lääkkeen ottamisen jälkeen noin parissa kuukaudessa. Ei niistä ainakaan haittaa ole. En tosin tiedä pääsetkö homeopaatille, jos asut jossain maaseudulla.

    • Okn64

      Et kuole

    • makiapanda

      Paniikki kohtaus tuntuu kamalalta ja pelkää että kuolee ja panikoi siksi enemmän mutta voit olla huoletta siihen ei kuole. Voitko puhua tästä vanhemmillesi tai muulle aikuiselle. Puhuminen ja asioiden järkeistäminen auttaa jo tosi paljon, yksin ei oo syytä asioita murehtia.

      • Ohohoijaa

        Ja vaikka kuolet, tuskin sinua suuremmin kukaan suree.


    • lähes_oireeton

      Paniikkikohtaukseen ei pysty kuolla tai edes pyörtyä koska kehon adrenaliinitaso nousee ja sen myötä se on mahdotonta. Näin lääkäri sen joskus selitti minulle.

      Jos paniikki meinaa iskeä jossain niin kiinnitä huomio johonkin muuhun, ota kännykkä esiin ja näpelöi sitä, jos olet kaupassa niin ota hyllystä jokin tuote ja lue sen tuoteselostetta jne. Tuon myötä paniikkikohtaus ja siihen ikävään ahdistavaan tunteeseen keskittyminen väistyy muun ajatuksen tieltä.

      Nimim. Olen aikuinen, kärsin pahoista paniikkikohtauksista 2 vuoden ajan, ja olen ollut lähes oireeton yli vuoden ajan.

    • kylläsesiitähelpottaa

      Paniikkihäiriökohtaus on inhottava ja pelottava, mutta vaaraton. Ilkeintä siinä taitaa olla se tunne, että happi loppuu, kun pyörryttää ja olo on sekava ja kädet ja naama puutuu. Niin ja sydän hakkaa ja voi olla rytmihäiriöitä. Ja pelottaa, että nyt on lähtö.

      "Hauskinta" tässä on se, että se pyörryttävä ja sekava olo ei johdukaan hapen puutteesta, vaikka sen sellaiseksi tulkitsee, vaan siitä, että hengität sitä liikaa. Ja kun tulkitset sen hapen puutteeksi, niin siksi puuskutat entistä tiheemmin. Ja tämä ylläpitää väärää kuvitelmaa hapen loppumisesta. Ja kuoleman pelko, ahdistus yms. vain jatkuu. Aika p----seestä, vai mitä.

      Eli miten toimit, kun ph-kohtaus alkaa: Menet istumaan tai makuullesi ja rentoudut ja pysyt siinä, vaikka kuinka tuntuis, että on pakko lähteä säntäilemään ja etsimään jostain jotain lohduttavaa tai vapauttavaa. Ja kun tekee mieli vetää henkeä kuin pikajuoksija, niin et vaan tee niin, vaan hengität yhtä rauhallisesti, kuin normaalistikin, eli alle 20 krt/min. Se voi tuntua vaikeelta, mutta se lyhentää kohtauksen kestoa, eikä ole millään muotoa sun terveyttä uhkaava.

      Mä kärsin ph-kohtauksista reilun puoli vuotta, kunnes opin keinon pääsemään niistä yli. Eli kun tunsin, että kohtaus alkaa, niin en edes yrittänyt taistella sitä vastaan, vaan annoin sen tulla. Ja heti rentouduin ja kiinnitin huomion hengitykseen. Vaikka oli järkyttäviä kauhufiiliksiä, niin siitä huolimatta hengittelin rauhallisesti ja yritin rentouttaa lihaksia, jotka halus mut säntäilemään ja hakemaan apua. Sitten huomasin, kuinka kohtausten kesto lyheni ja voimakkuus lieveni ja lopulta niitä sitten ei tullukaan enää. Joskus tulee niitä alkutuntemuksia, mutta ne häviää nopeasti itsestään. Vähän tää vaatii ajatustyötä, ja uskoa, että sä olet vahvempi kuin ph-kohtaus. Ja ymmärrystä, että ph-kohtaus on sun mielesi aiheuttama, ei sydämen, aivojen, keuhkojen jne. Siksi sen voittaa pelkällä päätöksellä, että ei anna paniikille valtaa.

      Ja tietysti on syytä alkaa miettimään, mistä ne kohtaukset tulee, että ne saa loppumaan. Joku ne aiheuttaa, mutta mikä? Esiintymispelko? Julkisten paikkojen pelko? Tulevaisuuden pelko? Kuoleman pelko? Stressi ja jännitys (mutta mistä?)? jne. Ja kuten sanoitkin, pelkästään ph-kohtauksen pelko voi aiheuttaa kohtauksen. Näin oli mullakin. Ja mitään lääkkeitä en hakenut, enkä psykiatrista tms. apua, vaan selätin sen itse. SSRI-lääkkeitä tarjotaan herkästi näihin ongelmiin, mutta niitä on syytä välttää. Kaikille ne ei aiheuta ongelmia, mutta joillekin sitäkin enemmän. Tsemppiä. Sulla ei ole mitään terveydellistä uhkaa. Elämä jatkuu peloista huolimatta :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe