Tietoisuus lisääntyy

Antaa.Tulla.Alle

Polkupyörä on ajoneuvo, kuten auto, traktori. Kaikkien on kuitenkin noudatettava liikennesäätöjä. Kun Sinä pokupyöräilijä tulet autoon nähden vasemmalta, kärkikolmion takaa, pihahakatu päättyy merkin takaa, stop-merlin takaa. Sinun on väistettävä kaikkea muuta liikennettä. Olkoonkin siinä edessä suojatie, joka tarkitettu jalankulkijoille. Suojatie ei ole ajoneuvoille, polkupyörillekkään sallittu ajorata. Pyörätienjatkellakin pyöräilijän on väistettävä kaikkea muuta liikenettä.
Kovinkaan paljon ei pyöräilijät tunnu säänöistä piittavan.

Autoilijana hankin tuollaisen nauhoittavan tallentavan kojetalukamran. Miksi????

Tunnen oloni turvattomaksi autoilijana, koska aina autoilija tuomitaan syylliseksi oneettomuuksissa. Nyt minulla on videotodiste tapahtumista, jos jotain sattuu. Enkä enää väistä vastoin liikennesääntöjä pyöräilijöitä.
Liikennesäänöt koskevat kaikkia liikenteessä liikkuvia.

24

2237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähän_epäilen

      Tuskinpa Jopo-tytöt tätä lukee...

      • Rela_x

        Autoilijan on myös tunnettava säännöt ja noudatettava niitä.

        Suomen tieliikenteen säännöksisssä ei ole päälleajo-oikeutta. On vain väistämis- ja varovaisuusvelvoitteita. Esim. Tieliikennelain 3§ menee näin:
        "Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.
        Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä."

        Oliko tuttu? Tuon perusteella jaetaan keskimäärin eniten sakkoja.

        Tapahtumia liikenteessä ei voi valita. Suhtautumisensa niihin voi.


    • joo.tai.ei.vai.ehkä

      Kuten tuossa toisessa keskustelussa kirjoitin, niin jalankulkijoiden ja pöyräiliöiden ei ole pakko opetella säännöt. Heillä ei ole velvoitetta käydä autokoulu tai muu vastaava koulutus. Silti heidän on tiedettävä miten säännöt menevät. Aika ristiriitaista, eikös vain.

      • jokaisenvelvollisuus

        Joopajoo. On tiedettävä vaikka ei ole velvoitetta kouluttautua. Onhan toi vähän ristiriitaista. Jokaisella yksilöllä on tosin velvollisuus ottaa selvää säännöistä. Tietämättömyyteen ei voi vedota. On siis pakko tietää ja ottaa selvää. On itse jollain konstilla otettava selvää miten säännöt menevät.


      • ristiriitaista_joo
        jokaisenvelvollisuus kirjoitti:

        Joopajoo. On tiedettävä vaikka ei ole velvoitetta kouluttautua. Onhan toi vähän ristiriitaista. Jokaisella yksilöllä on tosin velvollisuus ottaa selvää säännöistä. Tietämättömyyteen ei voi vedota. On siis pakko tietää ja ottaa selvää. On itse jollain konstilla otettava selvää miten säännöt menevät.

        Suomalaiset eivät voi vedota tietämättömyyteen lakia rikkoessaan.

        Tieliikenteen lakien osalta tämä menee niin, että ajoneuvon kuljettajalta vaaditaan aina enemmän kuin jalan kulkevalta. Moottoriajoneuvon kuljettajalta vaaditaan myös enemmän kuin moottorittoman kuljettajalta. Ja ajoneuvon kuljettajan on aina oltava sen verran varovainen, ettei aja jalan kulkevan yli, vaikka tämä vähän tötöilisikin. Kuljettaja voi välttyä vastuulta vain pystyessään todistamaan jalankulkijan tulleen kirjaimellisesti puskista ja yllättäen.


    • Liikennesäännöt

      Pyöräililijä ei aina väistä pyörätien jatkeella! Laissa on selvästi määritelty milloin ajoradalla ajavat ajoneuvot väistävät pyörätien jatkeella oleva pyöräilijää. Kolmio, stop-merkki ja kääntyvä ajoneuvo väistää aina pyörätien jatkeella olevaa pyöräilijää.

      Se, että ei ole käynyt autokoulua, ei poista sitä, että liikennesääntöjä ei tarvitse osata. Turha onnettomuuden sattuessa sanoa, että ei osaa liikennesääntöjä. Se ei ole lieventävä seikka.
      Mikäli poistutte kotoa niin opetelkaa liikennesäännöt, sillä se ei ole yhteiskunnan tehtävä opettaa niitä.

      Jalankulkijana kuvaan määrätyillä jalkakäytävillä ja myös yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä pyöräilijöitä, sillä jos sattuvat ajamaan päälle niin on todistetta. Kun pyöräilijät näkevät, että kuvaan niin väistävät paljon paremmin.

      Itse olen myös pyöräilijä ja vieläpä pyöräilijä, joka osaa liikennesäännöt ja noudattaa niitä.

      Polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee pääasiassa samat liikennesäännöt kuin niitä moottorilla käyviä ajoneuvoja.

      Eilenkin yksi naikkonen ajoi polkupyörällä jalkakäytävällä, joka on kaiken lisäksi niin kapea, että kaksi jalankulkijaa pystyy juuri ja juuri kohtaamaan. Hänellä tuli yllätyksenä, että en väistänyt häntä. Pysähdyin ja hän pysähtyi myös ja oli sitä mieltä, että minun tulee siirtyä ajoradalle, jotta hän pääsee ajamaan siinä pyörällä. Luettelin naikkoselle liikennesääntöjä ja loppujen lopuksi hän siirtyi ajoradalle ajamaan.

    • kapostirobo

      Opettelepa itse säännöt, ennen kuin rupeat opettamaan! Kääntyvän autoilijan pitää väistää risteävää tietä pyörätien jatketta pitkin ylittävää pyöräilijää. Pitää väistää, vaikka kolarin sattuessa pamauttaisi pyöräilijän oikeaan jalkaan.

      Mutta muuten ihmettelen, mistä jalankulkija tai varsinkaan pyöräilijä liikennesäännöt löytäisi. Tuntuu että niiden opettaminen on autokoulujen monopoli. Onko jossakin julkaistu kattavaa pakettia pyöräilijöiden käyttöön?

      • jalanjapyoralla_opas.pdf

      • pitäisi---uusia
        jalanjapyoralla_opas.pdf kirjoitti:

        Tästä voi lähteä liikkeelle. Ei ole mikään kaiken kattava opus mutta hyvä lähtökohta sääntöjen opetteluun.

        https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Liikenteessa/jalanjapyoralla_opas.pdf

        Tuossa oppaassa on jo vanhentunutta tietoa. Sivulla 7 väitetään esim. että pyörätien jatke voidaan merkitä 3 eri tavalla. Tämä ei enää pidä paikkansa. Pyörätien jatke merkitään nykyään aina katkonaisella raidoituksella. Täyspitkä raidoitus tarkoittaa pelkästään tavallista suojatietä jossa ei ole pyörätien jatketta samassa kohtaa.


      • lisätään...tämä

      • Liikennesäännöt

        Olet jo saanut vastauksia mistä löytyy tietoa, mutta täytyy sanoa että vanhempani opettivat minulle liikennesäännöt jo 1960 -luvulla eikä silloin ollut nettejä käytössä. Sitten myöhemmin tuli itse opeteltavaksi eli olla ajan tasalla, kun asiat muuttuu. Eli tietoa on löytynyt jo iät ja ajat, jos on vain ollut kiinnostunut sitä selvittämään.
        Harvoin näistä keskustelupalstoista saa oikeaa tietoa!


    • väistä-tarvittaessa-

      Kyllä ajokortillisten pitäisi tajuta, ettei kaikki polkupyörällä liikkujat osaa täydellisesti sääntöjä. Sama juttu on eläinten kanssa. Ei voi vaatia noudattamaan sellaisten sääntöjä, jotka ovat siihen jostakin syystä kykenemättömiä. Jokaisen on kuitenkin kykyjensä mukaan vältettävä törmäilyä, vaikka olisi kuinka etukulkuoikeutettu.

    • Fillarillatöihin

      Kyllä sitä autoilijankin on syytä sääntöjä kerrata. Eilen talutin pyörää suojatiellä. Autot ei pysähtyneet. Muutenkin liikenne oli kuin hidastetussa filmissä tietyön takia, joten ei voi autoilijat vedota töytäilyyn. Pyörän taluttaja on jalankulkija.

      • elämänrealiteetti

        Kädettömiä löytyy valitettavasti aivan liikaa liikenteestä.


      • Res.kulj.au

        Miksi autoiljoiden olisi mielestäsi pitänyt pysähtyä?


      • katsekontakti--myös
        Res.kulj.au kirjoitti:

        Miksi autoiljoiden olisi mielestäsi pitänyt pysähtyä?

        Pysähtymispakkoa ei ole mutta autoilijoiden on selvällä tavalla viestitettävä että ovat huomanneet jalankulkijan ja aikovat noudattaa velvollisuuttaan antaa esteettömän kulun suojatien yli. Pysähtyminen on yksi keino viestittää tästä. Reipas vauhdin hiljentäminen on toinen keino.


    • Valoerkki

      Kääntyvä ajonevo väistää suojatiellä olevaa liikennettä. Myös laittomasti suojatiellä pyöräileviä. Ei siinä ole mitään uutta.
      Aina tämä säädös nousee esiin, jostain kumman syystä.
      Unohtui vielä tuo kiertoliittymä. Sen joku selittänee pikimmiten.
      Liikenteessä on ajoneuvoja sekä jalankukijoita ynnä jalankulkijoiksi rinnastettavia reikäpäitä kuten rullaluistelijat.

      • kuva..kertoo..enemmän

      • SijoittelenLogiikkaasi

        """Kääntyvä ajonevo väistää suojatiellä olevaa liikennettä. Myös laittomasti suojatiellä pyöräileviä."""
        Logiikkasi mukaan pitää esim. ajoradalla ajettaessa tasa-arvoisessa risteyksessä väistää oikealta punaisia päin ajavia ajoneuvoja.
        ***Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.***

        Ja pyöräilijän täytyy väistää pyörätien jatkeelle ajaessaan esim. oikealta kolmion takaa tulevaa ajoneuvoa.
        ***Polkupyöräilijän tai mopoilijan on kuitenkin, jollei 2 tai 3 momentista muuta johdu, tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä.***


      • sivustaseurannut
        SijoittelenLogiikkaasi kirjoitti:

        """Kääntyvä ajonevo väistää suojatiellä olevaa liikennettä. Myös laittomasti suojatiellä pyöräileviä."""
        Logiikkasi mukaan pitää esim. ajoradalla ajettaessa tasa-arvoisessa risteyksessä väistää oikealta punaisia päin ajavia ajoneuvoja.
        ***Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.***

        Ja pyöräilijän täytyy väistää pyörätien jatkeelle ajaessaan esim. oikealta kolmion takaa tulevaa ajoneuvoa.
        ***Polkupyöräilijän tai mopoilijan on kuitenkin, jollei 2 tai 3 momentista muuta johdu, tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä.***

        >> Logiikkasi mukaan pitää esim. ajoradalla ajettaessa tasa-arvoisessa risteyksessä väistää oikealta punaisia päin ajavia ajoneuvoja.

        Ei, vaan tässä kohtaa puhuttiin kääntyvästä autosta. Tieliikennelain mukaan risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa.

        Älä itse kirjoittele mitään satuja kuten: "pyöräilijän täytyy väistää pyörätien jatkeelle ajaessaan esim. oikealta kolmion takaa tulevaa ajoneuvoa." Tuo on silkkaa puppua.


      • SijoittelenLogiikkaasi
        sivustaseurannut kirjoitti:

        >> Logiikkasi mukaan pitää esim. ajoradalla ajettaessa tasa-arvoisessa risteyksessä väistää oikealta punaisia päin ajavia ajoneuvoja.

        Ei, vaan tässä kohtaa puhuttiin kääntyvästä autosta. Tieliikennelain mukaan risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa.

        Älä itse kirjoittele mitään satuja kuten: "pyöräilijän täytyy väistää pyörätien jatkeelle ajaessaan esim. oikealta kolmion takaa tulevaa ajoneuvoa." Tuo on silkkaa puppua.

        Et näköjään tsennannut vertauksiani. Se, joka menettelee sääntöjen vastaisesti osuman edellä, menettää oikeutensa vaatia toiselta osapuolelta ”oikeuksiaan” vaikka jossain pykälässä niitä olisikin.

        ***

        Kääntyvä auton väistämissääntö on laadittu väljästi koska on 4 erilaista ( laillista ) tilannetta, jolloin kääntyvä auto väistää:
        - pyöräilijä voi ajaa ajoradan reunaa
        - pyöräilijä voi ajaa pientareella
        - pyöräilijä voi ajaa pyöräkaistalla
        - pyöräilijä voi ajaa pyörätiellä/yhdistetyllä

        Laittomia tilanteita mm.:
        - Pyöräilijä ajaa pitkin jalkakäytävää. Jos väistää kaikki tullessaan ajoradan ylitykseen, niin on syyllistynyt vain jalkakäytävällä ajoon. Jos jatkaa siitä ( on siinä suojatie tai ei ) ja tulee osuma, niin voi olla syypää osumaan.
        - Pyöräilijä tulee vaikka metsäpolulta ajoradan ylitykseen risteyksen vierestä. Laillinen siihen asti, mutta jatkaessaan ylitykseen on väistettävä kaikki ja voi olla syypää osumaan myös kääntyvän kanssa.

        ***

        Tässä alla epäselvässä kuorma-auto kääntyi ja pyöräilijä ajoi alle -tapauksessa Korkein oikeus päätyi syyttämään KA:ta vaikkei aukottomasti pystytty todistamaan missä pyöräilijä ajoi eli tuliko jalkakäytävältä, ajoiko suojatiellä vai ajoiko ajoradalla.

        KKO kumoaa sen minkä sanoit suojatiellä ajamisesta:

        ”””3. Väinönkadulla ei ole erillistä pyörätietä eikä edellä mainittu suojatie ole siten pyörätien jatke. Liikennesääntöjen mukaan polkupyörällä ajava ei ole saanut ylittää risteystä suojatietä pitkin, vaan käyttäen Väinönkadun ajoradan oikeaa reunaa.”””

        Mitä sääntöjen vastaisella toiminnalla on vaikutusta syyllisyyteen?
        KKO kertoo sen voivan kääntää syyllisyyden:

        ”””Rikosoikeudellinen vastuu väistämisvelvollisuuden laiminlyönnistä voi kuitenkin sulkeutua pois tilanteessa, jossa ajoneuvon kuljettaja ei ole voinut varautua siihen, että kevyen liikenteen tienkäyttäjä menettelee liikennesääntöjen vastaisesti ja jossa ajoneuvon kuljettajalla ei myöskään ole ollut mahdollisuutta tehdä vaaran ja vahingon välttämiseksi riittäviä havaintoja (ks. KKO 1986 II 113).”””

        http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/2013/20130094

        ***

        Kuvittelen selkeästi kumonneeni väitteesi
        ”””Kääntyvä ajonevo väistää suojatiellä olevaa liikennettä. Myös laittomasti suojatiellä pyöräileviä.”””

        EOC


      • sivustaseurannut
        SijoittelenLogiikkaasi kirjoitti:

        Et näköjään tsennannut vertauksiani. Se, joka menettelee sääntöjen vastaisesti osuman edellä, menettää oikeutensa vaatia toiselta osapuolelta ”oikeuksiaan” vaikka jossain pykälässä niitä olisikin.

        ***

        Kääntyvä auton väistämissääntö on laadittu väljästi koska on 4 erilaista ( laillista ) tilannetta, jolloin kääntyvä auto väistää:
        - pyöräilijä voi ajaa ajoradan reunaa
        - pyöräilijä voi ajaa pientareella
        - pyöräilijä voi ajaa pyöräkaistalla
        - pyöräilijä voi ajaa pyörätiellä/yhdistetyllä

        Laittomia tilanteita mm.:
        - Pyöräilijä ajaa pitkin jalkakäytävää. Jos väistää kaikki tullessaan ajoradan ylitykseen, niin on syyllistynyt vain jalkakäytävällä ajoon. Jos jatkaa siitä ( on siinä suojatie tai ei ) ja tulee osuma, niin voi olla syypää osumaan.
        - Pyöräilijä tulee vaikka metsäpolulta ajoradan ylitykseen risteyksen vierestä. Laillinen siihen asti, mutta jatkaessaan ylitykseen on väistettävä kaikki ja voi olla syypää osumaan myös kääntyvän kanssa.

        ***

        Tässä alla epäselvässä kuorma-auto kääntyi ja pyöräilijä ajoi alle -tapauksessa Korkein oikeus päätyi syyttämään KA:ta vaikkei aukottomasti pystytty todistamaan missä pyöräilijä ajoi eli tuliko jalkakäytävältä, ajoiko suojatiellä vai ajoiko ajoradalla.

        KKO kumoaa sen minkä sanoit suojatiellä ajamisesta:

        ”””3. Väinönkadulla ei ole erillistä pyörätietä eikä edellä mainittu suojatie ole siten pyörätien jatke. Liikennesääntöjen mukaan polkupyörällä ajava ei ole saanut ylittää risteystä suojatietä pitkin, vaan käyttäen Väinönkadun ajoradan oikeaa reunaa.”””

        Mitä sääntöjen vastaisella toiminnalla on vaikutusta syyllisyyteen?
        KKO kertoo sen voivan kääntää syyllisyyden:

        ”””Rikosoikeudellinen vastuu väistämisvelvollisuuden laiminlyönnistä voi kuitenkin sulkeutua pois tilanteessa, jossa ajoneuvon kuljettaja ei ole voinut varautua siihen, että kevyen liikenteen tienkäyttäjä menettelee liikennesääntöjen vastaisesti ja jossa ajoneuvon kuljettajalla ei myöskään ole ollut mahdollisuutta tehdä vaaran ja vahingon välttämiseksi riittäviä havaintoja (ks. KKO 1986 II 113).”””

        http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/2013/20130094

        ***

        Kuvittelen selkeästi kumonneeni väitteesi
        ”””Kääntyvä ajonevo väistää suojatiellä olevaa liikennettä. Myös laittomasti suojatiellä pyöräileviä.”””

        EOC

        Itse et ole seurannut keskustelun kulkua. Minä kirjoitin että "Tieliikennelain mukaan risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa." En ole suojatiestä kirjoittanut tai väittänyt mitään.
        (https://image.ibb.co/mpTW2y/kaantyva_vaistaa.jpg)

        Lisäksi kirjoitin sen että kirjoituksesi "pyöräilijän täytyy väistää pyörätien jatkeelle ajaessaan esim. oikealta kolmion takaa tulevaa ajoneuvoa", on puppua. Tarkkuutta nyt itsellesi näissä hommissa.


        Muille lukioille: Ylempänä keskustelussa oleva https://youtu.be/x2FQFu7naFU video havainnollistaa hyvällä tavalla väistämissäännöt. Kaikkia tilanteita videolla ei ole mutta perusasiat otetaan esille.


    • A_pu_va

      Ajokortin voimassa olon ehto on, että pitää tietämyksensä liikennesäännöistä ajan tasalla.

      Kovin huteralta näyttää, jos tämänkin ketjun kirjoittelijoilla on ajokortti hallussaan.

    • Pers

      Ei kiinosta yhtään. Olen aina plkupyörälläni perseillyt liikenteessä.
      Aina on autot väistäneet. Eräskin auto ajoi toisen perään, toinen ojaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      161
      2617
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1736
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      183
      1649
    4. 79
      1311
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1065
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      976
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      961
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      870
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      853
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      818
    Aihe