Olin viime viikolla palaverissä työllistämispalvelun tiloissa ja kieltäydyin kuntouttavasta työtoiminnasta. Seurauksena oli karenssi, mutta nyt tänään kun kävin mollin omilla sivuilla niin siellä ei lue mitään karenssista vaan ainostaan että en ole työmarkkinoiden käytettävissä ja laita työnhakusi voimaan tästä. Kun yritin laittaa työnhakua voimaan niin tulee ilmoitus " työnhaku voidaan laittaa takaisin voimaan aikaisintaan 1.9.2018." Mitä ihmettä tämä tälläinen peli nyt oikein mahtaa taas olla?
Työllistämispalvelut
37
1893
Vastaukset
- Työeiainakiitä
Ilmeisesti ovat työkkärissä päättäneet ottaa sinut pois aktiivisen työnhaun tilasta. Tällöin he eivät voi lähettää sinulle työtarjouksia eikä kutsua mihinkään muuhunkaan palaveriin. Jos olisivat antaneet taas varsinaisen karenssin niin olisit karenssin aikanakin työkkärin käytettävissä ja voivat osoittaa työmääräyksi tai muita toimenpiteitä. Sitä en kyllä ymmärrä että miksi et pysty ottamaan työnhakua uudelleen voimaan silloin kun itse haluat.
- Anonyymi
työmääräys???? Ollaanko jo työleiri aikakauteen palattu??
- Tosewan
Mulla oli eilen siellä palaveri ja kieltäydyin myös kuntouttavasta työtoiminnasta. Mollin sivuilla oli samanlaista tietoa että en ole työmarkkinoiden käytettävissä ja työnhakua ei voida laittaa päälle kuin vasta 6.9.
- Kela-asikaspalvelu
Hei.
Ovatko nimimerkit Työtön-yötön ja Tosewan tietoisia mahdollisuudesta saada toimeentulotuesta karenssin aikana. Mikäli olette saaneet toimeentulotukea Kelalta aikaisemmin niin Kela lähettää kirjeen "Tiedoksi Toimeentulotuen hakijalle: Toimeentulotuesta annetaan uusi päätös x.x.x.x jonka jälkeen voit täyttää ja lähettää toimeentulotuki hakemuksen" eli toimeentulotuki hakemusta ei kannata lähettää ennen kun on saanut kyseisen kirjeen kelalta. Näin vältytään sekaannuksilta ja varmistetaan että toimeentulotuki maksetaan oikein. - Kansankermaa
Minulle ei jostain syystä ollut tullut kirjettä laisinkaan saapua palaveriin vaan asia selvisi mollin sivujen kautta. " Sinulla on aikavaraus työvoimatoimistossa" oletin tietysti että kyseessä on Turun Te-toimisto, mutta eipä ollut vaan olisi pitänytkin mennä Naantalin työllistämispalvelun tiloihin.
- Virkailijan-elämää
Työvoimavirkailija sanoi minulle että Naantalissa on työvoimatoimisto. En ollut asiasta ennen kuulutkaan, mutta nyt tiedän että jos tulee kutsu työvoimatoimistoon niin sillä tarkoitetaan Naantalin eikä Turun toimistoa.
- tarkennusvaa
ei naantalissa ole työvoimatoimistoa vaan Pointti niminen paikka jossa Naantalun Kaupungin sosiaaliohjaajat yrittävät pakottaa työttömät palkattomaan epämääräiseen puuhailuun jota kuntouttavaksi työtoiminnaksi virallisesti kutsutaan.
- voisentään
Jos näistä toiminnoista kieltäytyy, se on silloin karenssia.
Näistä jutuista se on lähdettävä, jos meinaa ruokaa suuhunsa tunkea.
Näissä kymmenissä toiminnoissa olen itsekin ollut mukana ja kursseilla,
Oikeita töitä voi sitte toimintojen aikoina hakea.
Laki vaan nyt sattuu kaikilla olemaan sama, se on vaan pakosta kärsittävä noita
puuhailuja, tuo Pointti oli aikoinaan pitkäaikaistyöttömien sossu ja vaikeasti
työllistettäville.
- porvaripate
varsinais-suomessa on työvoimapula. työtävieroksuvilta pitää ottaa tuet pois. ilmaisen rahan havittelijat vaan kursseille, tahi metsiä raivaamaan. kyllä suomessa tekemätöntä työtä riittää.
- Jynkky
Kunnon palkka myös jos töihin menee
- Syökääpeetänne
Wekku ja Porvaripate ei taida ymmärtää että kuntouttava työtoiminta ei ole oikeata työtä. Menkääpä itse kokeileimaan että millaista se hommaa se on ja kirjoittapaaka sitten uudestaan tänne että mitäs piditte.
- Syökääpeetänne
Sä Wekku taidat olla tosiaankin sieltä jostain kivikaudelta vai oletko kenties se leipääntynyt työvoimavirkailija? Kukaan järkevä ihminen ei tee työtä josta ei makseta palkkaa, joten jos ei sulla muuta niin anna olla ja luovuta. Sun vihasi vaikuttaa siltä että olet pikaisen terapian tarpeessa.
- iloinenveronmaksaja
menisit sinäkin oikeisiin tuottaviin töihin saatanan loinen paskaa jauhamasta täältä
- Jynkky
Ei kuntouttavan kautta oikeisiin töihin pääse,se on kusetusta.Töistä pitää maksaa palkka jolla pystyy elämään eikä tarvi kituuttaa
- Neanterilainen
Maanantaina olisi sitten kuntavirkailijan tapaaminen edessä. Olen laatinut oman suunnitelman joka aijon totetuttaa ja esittää. Olen valmis kuntouttavaan työtoimintaan yhtenä päivänä viikossa ja päivää en lyö lukkoon vaan menen silloin kun mulle sopii. Tähän on ihan turha alkaa kenenkään alkaa urputtamaan sillä laki sanoo vähintään yksi päivä viikossa ja viikonpäivää ei tarvitse lain mukaan päättää vaan se voi vaihdella.
- käytyon
Kerrothan sitten menikö suunnitelmasi läpi?
- voisentään
Oispa hauska kuulla kuinka monta velttoilupäivää sait.
- KannattaaYrittää
Jos on epäselvää niin kannattaa ottaa sähköpostitse yhteyttä Sipilään tai Linsdtrömiin jotka varmasti tietää miten asiat menee. Olisi melko noloa jos he eivät tietäisi mitä ovat suunnitelleet ja päättäneet. No insinööri voi tietysti olla ihan pihalla omista toimistaan, mutta kai nyt laborantti on kartalla. Toki varmasti kaikki aktiivimallin hyväksyneet kansanedutajatatkin tietää asiasta.
- Neanterilainen
No niin, se olis sitten pakollinen paha ohi ja tuomio tuli eli yksi päivä viikossa kuntouttavaa työtoimintaa. Olisi ollut mahdollista itse valita päivä viikottain, mutta kaupungin virkailija sanoi että jos ei suunnitelmassa ole viikonpäivää niin tällöin joutuisi olemaan työtoiminnassa myös sellaisilta viikoilta joissa olisi arkipyhä. Olin siis kaukaa viisas ja valitsit päiväksi tiistain. Perustelut että miksi valitsin tiistain: Katoin kalenteria ja totesin että Joulupäivä sekä uudenvuodenpäivä on juurikin tiistai ja näin saan siis kolmenviikon "loman" työtoiminnasta.
Kuitenkin koko käynnin mielenkiintoisin juttu oli se mitä kuulin virkailijoiden keskustelevan keskenään kun siinä odottelin vuoroani. " Jokohan kesäkuun karenssi tapausten määrä alkaa olla riittävä" " Hyvälllä prosentilla on karenssia nyt annettu ja eiköhän olla saatu nyt tilastot sellaiseksi kuin tavoitteet oli"
Eli koko touhu on näköjään pelkkää tavoitetta saada karenseja.- Suhdanneparometri
Sain karenssin 14.6, koska kieltäydyin kuntouttavasta työtoiminnasta. Olen kelan toimeentulotuen asiakas ja odottelen nyt kirjettä toimeentulotuen uudelleen laskemisesta. Osaako joku sanoa että kauanko siinä yleensä menee aikaa? Kaupungin Kelan virkailija sanoi että kesälomista johtuen voi mennä normaalia pidempään.
- poppelipää
Suhdanneparometri kirjoitti:
Sain karenssin 14.6, koska kieltäydyin kuntouttavasta työtoiminnasta. Olen kelan toimeentulotuen asiakas ja odottelen nyt kirjettä toimeentulotuen uudelleen laskemisesta. Osaako joku sanoa että kauanko siinä yleensä menee aikaa? Kaupungin Kelan virkailija sanoi että kesälomista johtuen voi mennä normaalia pidempään.
parista tunnista pariin viikkoon. ihan kelasta ja tuurista kiinni ja varmasti lomakausi vaikuttaa nyt
- Nailoffnaantali
Minäkin odottelen kirjettä toimeentulotuen uudelleen laskemisesta ja laitoin viime maanantaina kelalle omapalvelun kautta viestiä, mutta eivät ole mitään sieltä vastanneet. Yleensä vastaavat parissa päivässä, mutta nyt mennyt jo viikko.
- tuskastuttaajo
Niin odotellaan täälläkin. Kyllä tuntuu kestävän.
- tarvistullajo
Joko on kirjeitä tullut monelle?
- Kelan-ohitusleikkaus
Täällä nyt on ollut vähän epäselvää juttua tästä kelan kirje asiasta. Karenssi ja aktiivisen työnhaun keskeyttäminen TE-toimiston puolesta ovat eri asioita ja Kela suhtautuu niihin eri tavalla. Eli oletteko saaneet siis karenssin vai onko työnhakunne katkaistu? Painotan vielä että on ihan eri asia tuleeko karenssi vai katkaistaanko työnhaku.
- nyteitajuu
Siis eipä selvinnyt vieläkään tämä juttu. Minä en saanut karenssia vaan aktiivisen työnhaun keskeytyksen. Eli siis pitääkö minut nyt odottaa sitä kelan kirjettä vai voinko laittaa tt-tukianomuksen heti menemään?
- Minulla-tälläinen
Kieltäydyin kesäkuussa kuntouttavasta työtoimmista ja kuntavirkailija sanoi että saisin karenssin. Mollin omilla sivuilla ei lue mitään karenssista vaan ainoastaan että työnhakuni on katkaistu. Eli jos siis olisin karenssissa niin työnhakuni olisi voimassa sillä lain mukaan työnhakua ei saa karenssin aikana katkaista. En ole asiasta ollut TE-toimistoon yhteydessä, mutta uskoisin että te kaikki kesäkuussa pointissa käyneet jotka kieltäydyitte työtoiminnasta niin ette ole saaneet karenssia vaan työnhakunne on vain katkaistu.
- Naantalin-aö
20.6 oli palaveri Pointissa ja 2.7 tuli kelalta kirje " Hakijalla ei oikeutta työttömyysetuuteen 20.6-20.9, koska hakija on menetellyt työvoimapoliittisesti moitittavalla tavalla " Käsitykseni mukaan olen nyt siis kolmen kuukauden karenssissa ja mitään kirjettä en ole toimeentulotukeen liittyen Kelasta saanut vaikka olenkin ollut jo entuudestaan heidän TT-asiakas.
- Nailoffnaantali
Tänään tuli vihdoinkin kelalta vastaus viestiin jonka lähetin heille oma palvelun kautta 2.7
" Hei. Pahoittelumme että viestiin vastaaminen on kestänyt näin kauan. Mikäli olette Kelan toimeentulotuen asiakas niin teillä on karenssin aikana oikeus hakea toimeentulotukea. TE-toimisto antaa työvoimapoliittisen lausunnon jonka perusteella toimeentulotukenne suuruus lasketaan. Normaalisti asian käsittely vie enintään 7 arkipäivää siitä kun kela on lausunnon saanut TE-toimistolta. Näin kesällä loma-aikana käsittely voi viedä kauemmin aikaa" - Nytsetuli-mutta
Perjantaina tuli siis VIHDOIN Kelalta kirje toimeentulotuen uudelleen laskemisesta, mutta nyt tuli uusi ongelma eteen eli kun yritin mennä kelan sivuille laittamaan TT-hakemusta niin eipä pääsekkään kirjautumaan kelan sivuille lainkaan vaan herjaa väärää käyttäjätunnusta/salasanaa.
- Päämiehenhuomio
Eilen tuli minulle Kelalta tuo kirje ja kun yritin päästä kirjautumaan Kelan sivuille niin eipähän suostunut kirjautumaan. Soittelin tänään Kelaan ja sainkin sieltä tietoa että vikaa on heidän palvelimissa ja osa asiakkaista ei pääse kirjautumaan sisälle Kelan oma palveluun. Tekevät töitä asian korjaamiseksi ja tämän viikon aikana asia tullaan korjaamaan.
- varivari
Siis tuleeko se kirje vain niille jotka saivat kesäkuussa karenssin vai niille jotka katkaisivat aktiivisen työnhaun toistaiseksi? Vaiko molemmille?
- Terakeljutin
Minulla oli palaveri Pointissa 20.6 jolloin kieltäydyin kuntouttavasta työtoiminnasta. Kunta virkailija ei puhunut mitään karenssista vaan sanoi heti että jos kieltäydyn niin työnhakuni katkaistaan eli en olisi työmarkkinoiden käytettävissä ja voisin Te-toimistossa käymällä laittaa työnhakuni taas voimaan. Kaupungin virkailija puolestaan kysyi että olenko toimeentulotuen asiakas ja kun sanoin että olen niin hän neuvoi laittamaan hakemuksen kelaan aikaisintaan viikolla 28 jottei tule mitään sekaannuksia. Mistään kirjeen odottelemisesta hän ei mitään maininnut ja eipä ole mahdollista kirjettä tullutkaan eli uskoisin että vain karenssiin joutuneet saavat tämän kirjeen, mutta sitä en käsitä että miksi toiset saivat karenssia ja toisita katkaistiin aktiivinen työnhaku. Laitoin TT-hakemuksen Kelaan 12.7 ja vielä ei ole mitään sieltä kuulunut vaikka on menossa jo kahdeksas käsittely päivä.
- Terakeljutin
Tänään tuli sitten TT-hakemukseeni vastaus. " TE-toimistolta saatujen tietojen mukaan et ole työnhakijana työ ja elinkeinotoimistossa. Pyydämme selvitystä asiaan että miksi et ole työhakijana työ ja elinkeinotoimistossa. Mikäli et anna selvitystä tai poissaoloasi työmarkkinoilta ei ole työvoimapoliittisesti hyväsyttävää syytä Kela voi vähentää perustoimeentulotuesta 20%"
Onhan tämä siis jo naurettavaa että Kela vaatii tuollaisia selvityksiä sillä eiköhän TE-toimisto ole työmarkkinoilta poissaolon syyn jo Kelalle ilmoittanut. - varivari
Mitä tuohon nyt pitäisi vastata? Itsellä luultavasti sama juttu kohtapuoliin.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?837101Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit267053Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1086157Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455404Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845228Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa635185Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus405098Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274585Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv163467Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3003380