kannattaako ottaa lisko?

ninni

kysyisin että voisinko hankkia liskon lapsiperheeseen,kun ollaan allerginen perhe?millaista liskoa suosittelisitte,miellellään ei kovin isoa max 50cm.kertokaa hoidosta ym.onko helppohoitoisia?uros vai naaras?p.s olisi kiva saada lemmikki.auttakaa valitsemaan!

8

1652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sarita

      Hei!

      Meilläkin päädyttiin lemmikkiliskoon astman ja allergioiden takia, tosin emme ole lapsiperhe vaan nuoripari ilman lapsia.

      Meidän liskomme on parta-agama, joka minun mielestä olisi myös lapsiperheeseen sopivin lisko: se on todella kiltti ja sitä voi pitää kädessä - lapset kuitenkin varmasti haluavat koskea lemmikkiään. Monet gekot ovat niin herkkäihoisia että niitä ei saa käsitellä yhtään, toisaalta jotkin liskot voivat ovat äkäisiä ja saattavat purra (esim. Tokeegekko tai iguaanit). Parta-agamat ovat myös päiväaktiivisia ja maksikoko on juuri tuon 50 senttiä.

      Parta-agamat tarvitsevat ruuakseen sekä hyönteisiä että erilaisia kasviksia. Hoidossa hyvin tärkeätä on myös tarjota heille oikea lämpötila sekä UV-lamppu.

      Muista kuitenkin jos otat minkä tahansa liskon, noi n 90 % liskoista uskotaan olevan salmonellan kantajia. Sinun sekä lapsiesi on siis oltava hyvin tarkkoja käsien pesussa aina liskon tai sen tavaroiden käsittelyn jälkeen. Meillä ainakaan tästä ai ole tullut mitään ongelmaa.

      Myös useimpien skinkkien koko on välillä 20-40 senttimetriä, mutta näistä en itse osaa sanoa sen enempää. Lisätietoa skinkeistä, parta-agamista, gekoista ja muistakin liskolajeista löydät Marikan herppisivuilta osoitteesta:

      http://www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut/

      Parta-agamista tietoa ja hauskoja omakohtaisia kokemuksia on myös Teemun hienoilla sivuilla osoitteessa:

      http://www.saunalahti.fi/psykherp/

      Sitten kun olette päättäneet minkä liskon haluatte, kannattaa etukäteen lukea siitä mahdollisismman paljon tietoa ja laittaa terraariossa kaikki valmiiksi, jotta uusi liskonne saisi mahdollisimman hyvän alu eikä esimerkiksi sairastu turhien hoitovirheiden takia.

      Olisi kiva kuulla mihin liskoon päädytte!

      Sarita

      • ninni

        sarille ilmottelen tässä että sinikieliskinkin valitsin liskokseni.


    • Sarita

      Hei!

      Huomasin heti että unohdin vastata yhteen kysymykseesi. Useimmiten et oikeastaan voi valita lemmikkisi sukupuolta, ellet adoptoi aikuista liskoa. Eläinkaupat myyvät yleensä poikasia, joista ei voi vielä tunnistaa kumpaa sukupuolta ne ovat. (Tämä ei tietysti estä eläinkauppaa väittämästä että lisko on esimerkiksi uros...) Olen kuullut useammasta aikuisen parta-agaman omistajasta jotka vasta liskon ollessa yli vuoden ikäinen ovat saaneet varmuuden että lisko onkin naaras tms.

      Sarita

    • xena

      leopardigekko kesyyntyy helposti ja on monien lapsiperheiden suoksikki. Kasvaa n. 25cm pitkäksi (tosin meidän uros lisko on ainakin 30cm...) Hämärä aktiivinen ja helppohoitoinen.

      Toinen aika hyvä vaihtoehto on sinikieliskinkki joka on päivä aktiivinen. Tosin se on aika iso ja vaatii myös ison terraarion.

      Sylilemmikki liskohan ei kuitenkaan ole vaikka nämä liskot kestävätkin aika hyvin käsittelyä. Sukupuolella ei ole väliä, tosin naaraat voivat munia tyhjiä munia ja olla äkäisempiä.

      Liskoharrastus ei kuitenkaan ole mikään halpa. Terraariot maksavat, samoin kaikki lämmitys systeemit ym. lisäksi useimmat liskot ovat hyönteissyöjiä ja ruokeläimille täytyy järjestää omat tilat *kuuntelee kun äiti taas huutaa kodinhoitohuoneesta sirkan olevan karkuteillä, mutta koira on jo tottunut niitä pyydystämään* :)

      • leo

        Terraarion perustaminen voi todellakin maksaa paljon (2000mk eteenpäin) joten kannattaa pyytää tarjouksia terraariopaketeista.
        Mutta perustamisen jälkeen ylläpito on mielestäni aika halpaa, vaikka olisikin hyönteissyöjä.
        Sitten vielä varoitus: eläinkauppiaat saattavat sanoa mitä tahansa myytävistä matelijoista joten kannattaa aina suhtautua varauksella heidän sanomisiinsa, ja ennemminkin vaikka liittyä herpilistalle (www.herpetomania.fi) josta tavoittaa kaikenlaisten matelijoiden isäntiä/emäntiä joilla on enemmän (ja parempaa) tietoa kys. eläimistä.


      • Aino

        Juu. Partikset, sinikielet ja leogekot on kaikki helppohoitoisia ja kesyyntyvät yleensä aika helposti.

        Sinikielet kasvavat yleensä 40-55 senttiä pitkiksi, riippuen alalajista. Vaikka ne ovat isoja, ne ovat myös hitaita ja laiskanpulskeita eli joku 100*50*50 terra on minimi. Ei se mielestäni kovin iso ole...
        Eivät tarvitse vältämättä ötököitä, mikä on monen mielestä iso plussa.

        Enemmän sinikielistä kotisivuillani: http://www.p-forum.org/~aino/tiliqua.html
        Ovat mainioita liskolemmikkejä. Vaikkakin saattavat aiheuttaa allergiaa, se on *erittäin* harvinaista.
        Jos sinulla on lisää kysymyksiä sinikielistä, niin autan mielelläni.

        Sukupuolella ei ole mitään väliä.

        Terkuin, Aino


      • Make
        leo kirjoitti:

        Terraarion perustaminen voi todellakin maksaa paljon (2000mk eteenpäin) joten kannattaa pyytää tarjouksia terraariopaketeista.
        Mutta perustamisen jälkeen ylläpito on mielestäni aika halpaa, vaikka olisikin hyönteissyöjä.
        Sitten vielä varoitus: eläinkauppiaat saattavat sanoa mitä tahansa myytävistä matelijoista joten kannattaa aina suhtautua varauksella heidän sanomisiinsa, ja ennemminkin vaikka liittyä herpilistalle (www.herpetomania.fi) josta tavoittaa kaikenlaisten matelijoiden isäntiä/emäntiä joilla on enemmän (ja parempaa) tietoa kys. eläimistä.

        Itse kahden parta-agaman omistajana olen tietysti lajin fani, mutta partikset voivat olla pienenä täysiä possuja syömään. Jos aikoo ostaa ruuan lemmikkikaupasta, on syytä varautua maksamaan ruuista 10€/päivä ja jopa enemmänkin etenkin ensimmäisen puoli vuotta, minkä jälkeen tahti vähän laantuu. Ja tämä tarina on tosi, eläinkaupoissa esim. 30-40 sirkan rasia voi maksaa tuon 10€, ja ahneimmat partikset rohmuavat jopa 100 sirkaa päivässä muuta vielä lisäksi. Tulisivat toki vähemmälläkin toimeen, mutta silti...


      • JMK
        Make kirjoitti:

        Itse kahden parta-agaman omistajana olen tietysti lajin fani, mutta partikset voivat olla pienenä täysiä possuja syömään. Jos aikoo ostaa ruuan lemmikkikaupasta, on syytä varautua maksamaan ruuista 10€/päivä ja jopa enemmänkin etenkin ensimmäisen puoli vuotta, minkä jälkeen tahti vähän laantuu. Ja tämä tarina on tosi, eläinkaupoissa esim. 30-40 sirkan rasia voi maksaa tuon 10€, ja ahneimmat partikset rohmuavat jopa 100 sirkaa päivässä muuta vielä lisäksi. Tulisivat toki vähemmälläkin toimeen, mutta silti...

        Nimimerkki Make kirjoitti oikein malliesimerkin siitä miten varmasti pelotellaan uudet agama harrastajat pois eli älkää nyt ihmiset syöttäkö niille partiksille mitään 100 sirkkaa päivässä! järki käteen tässäkin eli kuppi salaattia (porkkanaa ja normi salaattia) 3 sirkkaa päivässä on aivan riittävä määrä. Nyt kun partikseni on vuoden vanha olen antanut joka toinen päivä 3 jättijauhomatoa ja joka toinen päivä tuon 3 sirkkaa ja lisko on kasvanut noin kolminkertaiseksi vuodessa joten ei ole ravinnonpuute vaivannut. Nämä ruokintaohjeet on sitten saatu ihan kasvattajalta joka on koko ikänsä ollut tekemisissä matelijoiden kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1670
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      72
      1319
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1248
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      180
      1092
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      158
      1033
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      62
      1030
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      892
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      866
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      826
    10. Uutta tietoa sodistamme - muuttuuko käsityksesi?

      Kirja, joka voi muuttaa käsityksiä aivan oleellisesti Talvi- ja jatkosodan aatoista! Olisiko sittenkin tuo Talvisota v
      Maailman menoa
      255
      795
    Aihe