Rengaspaine? Ohjeet ristiin.

Autohulluteiharkki

225/45/17 koko, etu 2,4 taka 2,6 ja hakevaa ajoa. Se on ohjekirjan arvo.
Rengaspaine fi suositus on e2,8 t3bar ! Järki köyhäpaine 1630kg takavetoiselle minun mielestä.
Tuommonen painehan hajottaa auton alustaa jo varmasti. Ei minulla ole varaa eikä halujakaan vaihdella autoja . Auton pitää kestää hyvin käytettynä ja huollettuna 500tkm. Niin se ajo kyllä vakautui ihmeesti. Kyyti pysyi samana muuten. Joten alusta joutui terävemmän työn pariin varmasti.
Mitä mieltä ollaan?

7

315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cruzeideri

      195/65/15 riittää alle hyvin, laittaisin kuitenkin 175/65/14 peltivanteilla. Jarrut sopii pyörimään vanteessa kuin vanteessa. Vanhaan takavetoon riittävät.

    • Autohulluteiharkki

      Cruzeideri nimimerkki , Varmaan riittäisikin johonkin autoon.mutta talvirenkaan vanne jota koetin alle kun en uskonut että mahtuu pyörimään koska jarrusatula oli jo 17" vanteella niin lähellä. Niin 15 " ei mahdu alle se on aivan varma ja 14" ei myöskään. Toisekseen olisipa koomisen näköinenkin niin pienillä vanteilla . Ja turhuutena pidän mukana tulleiden OZ vanteiden ulkonäöstäkin. Eikä vähimpänä esteenä olisi varmana tietonasi pitämäsi täysin väärät koot tähän autoon edes olisi mahdollista koska jo maanvara putoaisi 2,55cm koska renkaan halkaisia muuttuisi liikaa . Suosittelen tiedon hankkimista sinulle "Cruzeideri " koska neuvosi on täysin mielipuolinen. Autossa on yli 200hv joten kenties jossain ohitustilanteessa jo olisi vaarallinenkin ja varsinkin painoon nähden 175 leveys?
      https://rengasnuora.fi/rengastietoa/rengaslaskuri/
      esim tuon käyttöä.
      Vein auton 4 pyörä suuntaukseen ja kas kummaa auto muuttui aivan erilaiseksi ajaa. Nyt menee jämptin suoraan pitkät matkat ,en tiennytkään autoni olevan näin suuntavakaa (uusi auto minulle,toki jo 2005 v mallinen.
      Mutta nyt kaikki onkin ok ja seuraavaan renkaan vaihtoon laitan alle 225/50R17 koska siihen on tilaa.

    • Aika outoa, et sulla edessä pienemmät paineet kuin takana, vai onko kyseessä farkku ja paljon tavaraa aina kyydissä? Moottorin painon takia edessä yleensä suuremmat. Mulla on edessä 2.7 ja takana 2.5, renkaat 175/60/15. Korkeammat paineet, koska varis on vähän kiikkerä ja sivutuuliherkkä motarinopeuksissa.

      • arfe3

        Monessa tavallisessa etuvedossakin on edessä matalampi painesuositus vaikka etupää raskaampi. Ei tuo mitenkään epätavallista ole.

        Hallittavuus liukkaalla ainakin ollut hyvä omissa missä edessä matalammat paineet, liukasradalla tuli kerran kokeiltua ja jopa etuvedolla perän luisto pysyi jotenkin hallussa, ei heti pyörähtänyt.

        Tässä autossa jousitus oli kyllä melko pehmeä takaa, ehkä suuremmalla painella kompensoidaan pehmeää jousitusta takana. Edessä pitää painon takia olla jäykempi jousitus, siksi rengaspaine voi olla matalampi jotta jäykkä jousitus ei aiheuta liikaa rasitusta etuakselistolle.


      • arfe3 kirjoitti:

        Monessa tavallisessa etuvedossakin on edessä matalampi painesuositus vaikka etupää raskaampi. Ei tuo mitenkään epätavallista ole.

        Hallittavuus liukkaalla ainakin ollut hyvä omissa missä edessä matalammat paineet, liukasradalla tuli kerran kokeiltua ja jopa etuvedolla perän luisto pysyi jotenkin hallussa, ei heti pyörähtänyt.

        Tässä autossa jousitus oli kyllä melko pehmeä takaa, ehkä suuremmalla painella kompensoidaan pehmeää jousitusta takana. Edessä pitää painon takia olla jäykempi jousitus, siksi rengaspaine voi olla matalampi jotta jäykkä jousitus ei aiheuta liikaa rasitusta etuakselistolle.

        Enpä tiedä... eiköhän sen paineen tarkoitus ole pitää renkaan muoto suunniteltuna. Liian löysä rengas painuu kasaan liikaa, muljuu, kuluttaa renkaan ulkoreunoja ja lisää vierintävastusta.


      • arfe3
        Yaris_Hybrid kirjoitti:

        Enpä tiedä... eiköhän sen paineen tarkoitus ole pitää renkaan muoto suunniteltuna. Liian löysä rengas painuu kasaan liikaa, muljuu, kuluttaa renkaan ulkoreunoja ja lisää vierintävastusta.

        Eihän se että toisessa päässä matalampi painesuositus tarkoita että se paine olisi liian alhainen. Ja aina voi vähän nostaa paineita, mutta yhtä paljon edessä ja takaa. Uskon että ne paine-ero suositukset on kyllä ihan alustan mukaan suunniteltu eikä hatusta arvottu.


    • kunnolaPaineita

      Eteen 3 ja taakse 2,7 noilla kumeilla on hyvä kompromissi ominaisuuksien ja mukavuuden osalta ja renkaat kuluvat oikein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      280
      3104
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1565
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1291
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1207
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe