Kokemuksia Yamahan kampiakselivioista

Juopunutiäkkäämpiteini

Paljon kuullut juttua ettei Yamahan kampiakselit kestä, jollain jotain tarkempaa tietoa onko kyse metallinkäsittelyprosessin laatuongelmista, kokoonpanomaahan liittyvistä tekijöistä, käytettyjen laakerien laadusta vai miksi juuri Yamahassa ne ei kestä. Moottorijobbareillakin Yamaha on selkeästi yliedustettuna "varaosaluovutustorsona" juuri ytimen eli kampiakselin katkeamisen johdosta. Asia olisi hyvä selvittää mistä oikein on kyse. Ottakaa mikä vain muu merkki, ettekä löydä kampiakseliin liittyvää laatuongelmaa. Kaikkia muita kuluviin juttuihin liittyviä löytyy mm. Hondan pakosarjakorroosia tosi vanhoissa koneissa, Suzukin perälaakerit niin vanhoissa ettei varaosiakaan enää saa vuosimallin takia jne. Vanhuus ja kuluminen selittää paljon, mutta ei jos 10 v vanhassa napsahtaa moottorin ehkä vahvin osa kuin Juustonaksu juhannusaattona juopuneen teinin suussa. En muista minkään muun merkin kohdalla (edes parsun) vastaavaa kestävyysongelmaa esiintyneen.

21

2550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kunjokesämennyton..._

      Puhutaanpa välillä Evinrude e-tec ongelmista: huomattavan paljon rikkinäisiä EMM-bokseja, huonoja injektoreita, hajonneita startteja, kuolleita tunnistimia, jne jne. Lista on loputon.
      Kirsikkana kakussa: olematon huoltojen ja varaosien saatavuus.

      • Nappihuolto

        Eikö Etec ole se malli joka mainosten mukaan huoltaa itse itsensä? Eli paina vain nappia ja kone tulee kuntoon.


      • selfservice
        Nappihuolto kirjoitti:

        Eikö Etec ole se malli joka mainosten mukaan huoltaa itse itsensä? Eli paina vain nappia ja kone tulee kuntoon.

        Taisi olla, vaihtaa itse tulpat ja peräöljyt sunmuut. Näppärä vehje.


      • trumpetec

        Näillä palstoilla kannattaa aina muistaa, että ETEC on ehta Made in USA -tuote, joka on tehty juuri näissä pressanvaalit Trumpille kääntäneissä teollisissa osavaltioissa, oliko se nyt Michiganissa. Osittain ETEC-viha lienee ideologista virhepunaista raivoa Trumpia kohtaan , eikä niinkään perustu moottorin teknisiin ominaisuuksiin.

        Kolikon toinen puoli toki on, että jenkkiteknologiaa ei ylipäänsä pidetä yhtä viattomana kuin kaukoidän hikipajojen tekeleitä. Jenkkiteknologiaan vähän kuuluu muutamien tehtaan bugien oikominen mutta sitten padat toimivat maailman tappiin.


      • Realistimereltä
        trumpetec kirjoitti:

        Näillä palstoilla kannattaa aina muistaa, että ETEC on ehta Made in USA -tuote, joka on tehty juuri näissä pressanvaalit Trumpille kääntäneissä teollisissa osavaltioissa, oliko se nyt Michiganissa. Osittain ETEC-viha lienee ideologista virhepunaista raivoa Trumpia kohtaan , eikä niinkään perustu moottorin teknisiin ominaisuuksiin.

        Kolikon toinen puoli toki on, että jenkkiteknologiaa ei ylipäänsä pidetä yhtä viattomana kuin kaukoidän hikipajojen tekeleitä. Jenkkiteknologiaan vähän kuuluu muutamien tehtaan bugien oikominen mutta sitten padat toimivat maailman tappiin.

        Tuo on ehkä osuvin ja totudenmukaisin arvio asian konaiuudeta pitkään aikaa tällä palstalla, kiitos että toit sen esille.

        Kinuskikloonijammusedät jotka kannattaa kertakäyttökulttuuria ja aasialaista lapsityövoimaa ei välttämättä tykkää mutta heille kuitenkin tekee hyvää ymmärtää oman raivonsa rakenne. Eheytyminen alkaa ymmärryksestä.


      • kaxvaihdontimiäs

        Emm onhelppo itsekin vaihtaa ja osa nelikymppiseen vain pyöreesti puolitoista tonttua, ei tartte maksaa kalliista huollosta tässäkään huoltomiehelle


      • E-tecHörhötLiikkeellä
        trumpetec kirjoitti:

        Näillä palstoilla kannattaa aina muistaa, että ETEC on ehta Made in USA -tuote, joka on tehty juuri näissä pressanvaalit Trumpille kääntäneissä teollisissa osavaltioissa, oliko se nyt Michiganissa. Osittain ETEC-viha lienee ideologista virhepunaista raivoa Trumpia kohtaan , eikä niinkään perustu moottorin teknisiin ominaisuuksiin.

        Kolikon toinen puoli toki on, että jenkkiteknologiaa ei ylipäänsä pidetä yhtä viattomana kuin kaukoidän hikipajojen tekeleitä. Jenkkiteknologiaan vähän kuuluu muutamien tehtaan bugien oikominen mutta sitten padat toimivat maailman tappiin.

        Jos tuote on p*ska niin mitä väliä sillä on tuleeko se jenkkilästä vai Kiinasta? P*skaa ei vain kannata ostaa. Nyt siitä saatiinkin väänettyä täällä ideologinen kysymys. Jenkkiläinen p*ska on siis aina parempaa kuin kiinalainen p*ska! Voi mitä p*skaa...


      • ÄkäsekoitaFaktoja
        E-tecHörhötLiikkeellä kirjoitti:

        Jos tuote on p*ska niin mitä väliä sillä on tuleeko se jenkkilästä vai Kiinasta? P*skaa ei vain kannata ostaa. Nyt siitä saatiinkin väänettyä täällä ideologinen kysymys. Jenkkiläinen p*ska on siis aina parempaa kuin kiinalainen p*ska! Voi mitä p*skaa...

        Ei, vaan että kiinalainen teollinen tuote on epäkelpo, ja amerikkalainen laadukas toimiva. Jos puhut lannotteidta, niin olet väärällä palstalla, mtk n edustaja. Kaikella muulla on väliä paitsi sinun veneilyn kokemuksella.


      • hulluutta_ilmassa
        ÄkäsekoitaFaktoja kirjoitti:

        Ei, vaan että kiinalainen teollinen tuote on epäkelpo, ja amerikkalainen laadukas toimiva. Jos puhut lannotteidta, niin olet väärällä palstalla, mtk n edustaja. Kaikella muulla on väliä paitsi sinun veneilyn kokemuksella.

        Kannattaisi käydä aivo-otilla varmaankin jo.


    • hummat

      Yamahan laakeriviat johtuvat käyttäjän tietämättömyydestä.
      Laakereille menevät voitelukanavat venttiileineen ovat syytä pitää kunnossa.

      • toimittttaja

        Ahaa, eli kun kampiakseli alkaa vääntyä ylikuumenemisen yhteydessä niin kanavat menevät ehkä kiinni kokonaan, ja siitä seuraa se lopullinen katkeaminen. Ne sitten jotenkin painaa niitä kanavaputkia tai kouruja riippuen mallista. Vaikuttaa hyvälle teorialle. Mutta entä se kampiakselin laadunvalvonta; kellään mitään tietoa mikä täsmällinen tehdas ne toimittaa- Parsun, Seaking, Yamabisi, Seawalker, Sail, Lonchin ? missä kaupungissa Yamah toimittaja on kiinassa ?


      • Parsunparempi

        Niin siis Parsun se ei voi olla, koska niissä kyseistä ongelmaa ei ole. Mikä Yamahan toimittaja Kiinassa siis on ?


    • kukahttoniitävalajamissä

      Yamaha 2 hv n alumiinivalu kaasutinrunko on surkeaa tekoa. Kierteet menee lastuiksi kahden sormen vääntöliikkeellä ps kokemusta on

    • Kampiakselihörhö

      Hörhö avasi uuden ketjun keksimistään Yamahan kampiakseliongelmista joista ei kukaan muu olekaan kuullut mitään!

      • kampiakseliseivieläkehit

        Sitten kun kasvat aikuiseksi niin löydät niitä pilvin pimein. Takaisin xbox pelien ääreen, hus


    • Joakim1

      Mitkä Yamahan mallit kärsivät tästä ongelmasta? F350:n hajonneen vauhtipyörän rikkomista kampiakseleista olen lukenut, mutta noista kai vaihdettiin vauhtipyörät, jolloin ongelma poistui. Onko muitakin malleja?

    • Kskshsl

      Ei ole Yamaha enää entisensä, se on varma se. Pahoja laatuongelmia ja markkinaosuus tippuu koko ajan.

      • melkmikmuupaitsyamparsun

        Minun veneeseen ei tule ainoatakaan Yamahaa sen jälkeen kun olen vuosien varrella havahtunut mitä kampiakselivikoja niihin tulee. 80 luvun alun moottorissa sen voisi yamafanittaja tai joku hörhö yrittää selitellä vielä moottorin iästä johtuvaksi, mutta kun niitä on vielä 2000 luvun koneissakin niin kyseessä on selvästi vanha kunnon tyyppivika. Jos päädyn ostamaan veneprojektin ja siinä Yamaha, myynti-ilmoitus rompetorilla siitä julkaistaan jo ennen moottorin kiinnityspulttien aukaisua. Ihan sama kuka niitä tekee, parsun, nimetön chinafirma tai vaikka aito japanilainen tehdas. Katkennut kampiakseli on niin vakava vika perämoottorissa että sen korjaukseen ei moni ryhdy ja ne jotka ryhtyy, myy moottorin pois heti kattaakseeen mittavat korjauskulut. Autoissa vastaava vika johtaisi koko mootttorin vaihtoon, ei korjaukseen.


    • Yamahaf150
    • Jupper900

      Juu ei osaa Jamaha tehä kampiakseleta eikä venttiileitä. Itelläkin kohta tuhannen tuntia AJETTU F50 ja huonolla huollolla. Pojalla prätkä tonninen ja aina keula pystyssä ja rajotin paukuttaa. Eiköhän nuo paukuta niitä päivässä enempi ko muut vielä kun tekkeevät niitä tojotallekin joista en ikänä oo nähny rikkonaista aksilaa.

    • Vaihdetaan anoppi Lada 1200 kampiakseliin.
      Laakerivikaisetkin huomioidaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi mies

      En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      30
      4277
    2. Ripeyttä asiointiin

      Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      30
      2217
    3. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

      Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      1750
    4. Mietin aina vain

      Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      7
      1608
    5. Koska me nähdään

      Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      83
      1446
    6. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

      Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      139
      1296
    7. En tunne muita

      Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      1096
    8. Olen vähän

      Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1004
    9. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

      Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      220
      984
    10. Ollaan kuin yö ja päivä

      Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.
      Ikävä
      70
      971
    Aihe