Kokemuksia Yamahan kampiakselivioista

Juopunutiäkkäämpiteini

Paljon kuullut juttua ettei Yamahan kampiakselit kestä, jollain jotain tarkempaa tietoa onko kyse metallinkäsittelyprosessin laatuongelmista, kokoonpanomaahan liittyvistä tekijöistä, käytettyjen laakerien laadusta vai miksi juuri Yamahassa ne ei kestä. Moottorijobbareillakin Yamaha on selkeästi yliedustettuna "varaosaluovutustorsona" juuri ytimen eli kampiakselin katkeamisen johdosta. Asia olisi hyvä selvittää mistä oikein on kyse. Ottakaa mikä vain muu merkki, ettekä löydä kampiakseliin liittyvää laatuongelmaa. Kaikkia muita kuluviin juttuihin liittyviä löytyy mm. Hondan pakosarjakorroosia tosi vanhoissa koneissa, Suzukin perälaakerit niin vanhoissa ettei varaosiakaan enää saa vuosimallin takia jne. Vanhuus ja kuluminen selittää paljon, mutta ei jos 10 v vanhassa napsahtaa moottorin ehkä vahvin osa kuin Juustonaksu juhannusaattona juopuneen teinin suussa. En muista minkään muun merkin kohdalla (edes parsun) vastaavaa kestävyysongelmaa esiintyneen.

21

2143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kunjokesämennyton..._

      Puhutaanpa välillä Evinrude e-tec ongelmista: huomattavan paljon rikkinäisiä EMM-bokseja, huonoja injektoreita, hajonneita startteja, kuolleita tunnistimia, jne jne. Lista on loputon.
      Kirsikkana kakussa: olematon huoltojen ja varaosien saatavuus.

      • Nappihuolto

        Eikö Etec ole se malli joka mainosten mukaan huoltaa itse itsensä? Eli paina vain nappia ja kone tulee kuntoon.


      • selfservice
        Nappihuolto kirjoitti:

        Eikö Etec ole se malli joka mainosten mukaan huoltaa itse itsensä? Eli paina vain nappia ja kone tulee kuntoon.

        Taisi olla, vaihtaa itse tulpat ja peräöljyt sunmuut. Näppärä vehje.


      • trumpetec

        Näillä palstoilla kannattaa aina muistaa, että ETEC on ehta Made in USA -tuote, joka on tehty juuri näissä pressanvaalit Trumpille kääntäneissä teollisissa osavaltioissa, oliko se nyt Michiganissa. Osittain ETEC-viha lienee ideologista virhepunaista raivoa Trumpia kohtaan , eikä niinkään perustu moottorin teknisiin ominaisuuksiin.

        Kolikon toinen puoli toki on, että jenkkiteknologiaa ei ylipäänsä pidetä yhtä viattomana kuin kaukoidän hikipajojen tekeleitä. Jenkkiteknologiaan vähän kuuluu muutamien tehtaan bugien oikominen mutta sitten padat toimivat maailman tappiin.


      • Realistimereltä
        trumpetec kirjoitti:

        Näillä palstoilla kannattaa aina muistaa, että ETEC on ehta Made in USA -tuote, joka on tehty juuri näissä pressanvaalit Trumpille kääntäneissä teollisissa osavaltioissa, oliko se nyt Michiganissa. Osittain ETEC-viha lienee ideologista virhepunaista raivoa Trumpia kohtaan , eikä niinkään perustu moottorin teknisiin ominaisuuksiin.

        Kolikon toinen puoli toki on, että jenkkiteknologiaa ei ylipäänsä pidetä yhtä viattomana kuin kaukoidän hikipajojen tekeleitä. Jenkkiteknologiaan vähän kuuluu muutamien tehtaan bugien oikominen mutta sitten padat toimivat maailman tappiin.

        Tuo on ehkä osuvin ja totudenmukaisin arvio asian konaiuudeta pitkään aikaa tällä palstalla, kiitos että toit sen esille.

        Kinuskikloonijammusedät jotka kannattaa kertakäyttökulttuuria ja aasialaista lapsityövoimaa ei välttämättä tykkää mutta heille kuitenkin tekee hyvää ymmärtää oman raivonsa rakenne. Eheytyminen alkaa ymmärryksestä.


      • kaxvaihdontimiäs

        Emm onhelppo itsekin vaihtaa ja osa nelikymppiseen vain pyöreesti puolitoista tonttua, ei tartte maksaa kalliista huollosta tässäkään huoltomiehelle


      • E-tecHörhötLiikkeellä
        trumpetec kirjoitti:

        Näillä palstoilla kannattaa aina muistaa, että ETEC on ehta Made in USA -tuote, joka on tehty juuri näissä pressanvaalit Trumpille kääntäneissä teollisissa osavaltioissa, oliko se nyt Michiganissa. Osittain ETEC-viha lienee ideologista virhepunaista raivoa Trumpia kohtaan , eikä niinkään perustu moottorin teknisiin ominaisuuksiin.

        Kolikon toinen puoli toki on, että jenkkiteknologiaa ei ylipäänsä pidetä yhtä viattomana kuin kaukoidän hikipajojen tekeleitä. Jenkkiteknologiaan vähän kuuluu muutamien tehtaan bugien oikominen mutta sitten padat toimivat maailman tappiin.

        Jos tuote on p*ska niin mitä väliä sillä on tuleeko se jenkkilästä vai Kiinasta? P*skaa ei vain kannata ostaa. Nyt siitä saatiinkin väänettyä täällä ideologinen kysymys. Jenkkiläinen p*ska on siis aina parempaa kuin kiinalainen p*ska! Voi mitä p*skaa...


      • ÄkäsekoitaFaktoja
        E-tecHörhötLiikkeellä kirjoitti:

        Jos tuote on p*ska niin mitä väliä sillä on tuleeko se jenkkilästä vai Kiinasta? P*skaa ei vain kannata ostaa. Nyt siitä saatiinkin väänettyä täällä ideologinen kysymys. Jenkkiläinen p*ska on siis aina parempaa kuin kiinalainen p*ska! Voi mitä p*skaa...

        Ei, vaan että kiinalainen teollinen tuote on epäkelpo, ja amerikkalainen laadukas toimiva. Jos puhut lannotteidta, niin olet väärällä palstalla, mtk n edustaja. Kaikella muulla on väliä paitsi sinun veneilyn kokemuksella.


      • hulluutta_ilmassa
        ÄkäsekoitaFaktoja kirjoitti:

        Ei, vaan että kiinalainen teollinen tuote on epäkelpo, ja amerikkalainen laadukas toimiva. Jos puhut lannotteidta, niin olet väärällä palstalla, mtk n edustaja. Kaikella muulla on väliä paitsi sinun veneilyn kokemuksella.

        Kannattaisi käydä aivo-otilla varmaankin jo.


    • hummat

      Yamahan laakeriviat johtuvat käyttäjän tietämättömyydestä.
      Laakereille menevät voitelukanavat venttiileineen ovat syytä pitää kunnossa.

      • toimittttaja

        Ahaa, eli kun kampiakseli alkaa vääntyä ylikuumenemisen yhteydessä niin kanavat menevät ehkä kiinni kokonaan, ja siitä seuraa se lopullinen katkeaminen. Ne sitten jotenkin painaa niitä kanavaputkia tai kouruja riippuen mallista. Vaikuttaa hyvälle teorialle. Mutta entä se kampiakselin laadunvalvonta; kellään mitään tietoa mikä täsmällinen tehdas ne toimittaa- Parsun, Seaking, Yamabisi, Seawalker, Sail, Lonchin ? missä kaupungissa Yamah toimittaja on kiinassa ?


      • Parsunparempi

        Niin siis Parsun se ei voi olla, koska niissä kyseistä ongelmaa ei ole. Mikä Yamahan toimittaja Kiinassa siis on ?


    • kukahttoniitävalajamissä

      Yamaha 2 hv n alumiinivalu kaasutinrunko on surkeaa tekoa. Kierteet menee lastuiksi kahden sormen vääntöliikkeellä ps kokemusta on

    • Kampiakselihörhö

      Hörhö avasi uuden ketjun keksimistään Yamahan kampiakseliongelmista joista ei kukaan muu olekaan kuullut mitään!

      • kampiakseliseivieläkehit

        Sitten kun kasvat aikuiseksi niin löydät niitä pilvin pimein. Takaisin xbox pelien ääreen, hus


    • Joakim1

      Mitkä Yamahan mallit kärsivät tästä ongelmasta? F350:n hajonneen vauhtipyörän rikkomista kampiakseleista olen lukenut, mutta noista kai vaihdettiin vauhtipyörät, jolloin ongelma poistui. Onko muitakin malleja?

    • Kskshsl

      Ei ole Yamaha enää entisensä, se on varma se. Pahoja laatuongelmia ja markkinaosuus tippuu koko ajan.

      • melkmikmuupaitsyamparsun

        Minun veneeseen ei tule ainoatakaan Yamahaa sen jälkeen kun olen vuosien varrella havahtunut mitä kampiakselivikoja niihin tulee. 80 luvun alun moottorissa sen voisi yamafanittaja tai joku hörhö yrittää selitellä vielä moottorin iästä johtuvaksi, mutta kun niitä on vielä 2000 luvun koneissakin niin kyseessä on selvästi vanha kunnon tyyppivika. Jos päädyn ostamaan veneprojektin ja siinä Yamaha, myynti-ilmoitus rompetorilla siitä julkaistaan jo ennen moottorin kiinnityspulttien aukaisua. Ihan sama kuka niitä tekee, parsun, nimetön chinafirma tai vaikka aito japanilainen tehdas. Katkennut kampiakseli on niin vakava vika perämoottorissa että sen korjaukseen ei moni ryhdy ja ne jotka ryhtyy, myy moottorin pois heti kattaakseeen mittavat korjauskulut. Autoissa vastaava vika johtaisi koko mootttorin vaihtoon, ei korjaukseen.


    • Yamahaf150
    • Jupper900

      Juu ei osaa Jamaha tehä kampiakseleta eikä venttiileitä. Itelläkin kohta tuhannen tuntia AJETTU F50 ja huonolla huollolla. Pojalla prätkä tonninen ja aina keula pystyssä ja rajotin paukuttaa. Eiköhän nuo paukuta niitä päivässä enempi ko muut vielä kun tekkeevät niitä tojotallekin joista en ikänä oo nähny rikkonaista aksilaa.

    • Vaihdetaan anoppi Lada 1200 kampiakseliin.
      Laakerivikaisetkin huomioidaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2793
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1173
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1090
    Aihe