omenakotiloni??

omppu

hei
Miksi omena/pallokotiloni kuoli?Pidin sitä yksin ja ilman suodatinta
sen terrassa oli hiekkaa,muovikasvi,lämpömittäri ja ruokaa.Terra oli 10 litraa.
Hoidin sitä näin: vaihdoin osan vedestä kerran päivässä
ja annoin kalan ruokaa ja kalkkia.Lämpötila oli 20astetta.Mikä meni vikaan?Omppu eli pari päivää.
Onko se ph tärkeä ja miten se mitataan? Mikä olisi hyvä ph ompulle.

8

423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niina

      Minun mielestä tuollainen 10 litran terra on aivan liian pieni ompullekin. Se, että vaihdat veden joka päivä ei ole ompulle hyväksi, koska muutos on aivan jatkuvaa. Ph olisi hyvä olla yli 7 (vesitestillä voi mitata), mutta ei se tavallisen vesijohtoveden pH nyt niin paljon väärä voi olla, että se ompun parissa päivässä tappaa, mutta pidemmällä aikavälillä ompun kuori tuhoutuu. Jos nyt välttämättä haluat yrittää vielä siinä 10 litran terrassa omppua pitää, niin vaihda vaikka 4 litraa vettä kerran viikossa (lisää samanlämpöistä vettä, koska omput on herkkiä myös lämpötilan muutoksille). Tällöin ompun elämä on tasaisempaa ;)

      • omppu

        kiitos paljon!!!!!!!!!!!!!!!!


    • Zuuls

      Pallokotilo tarvitsee altaaseensa myös kalkkikiven mieluiten. Eli kuori haurastuu joka tapauksessa, jos kalkkia ei ole. Toki kalkkia voi veteen tiputellakkin, mutta kivestä käy kotilo itse hakemassa kalkkia, ja kun sen asettelee sen kulkureitille niin osuu vahingossakin kivelle. :) Näin voi olla paljon varmempi, että kotilo myös saa kalkkia, kuin tiputtelemalla. Tämä vain minun kokemukseni mukaan.

      Ja PH 7 tai yli mikä jo sanottiinkin. Kalanruoka on siitä huono, että ei oikeen uppoa. kokeile näitä surviaisentoukka yms. sekotuksia ja lisäksi kalanruoista paras olisi sitten Tetran Pleco Min missä on levää ja on monneille suunniteltu pohjanappi. Tuollainen silloin tällöin ei ole pahaksi yhtään. Ja elävä kasvikin muovikasvin tilalla ei olisi paha idea.

      Sitten lisäksi toteuttaa Niinan kuvailemaa siivoustapaa isompi allas kotilolle.

      Onnea uuden kotilon kanssa, jos otat sellaisen. :)

      • omppu

        kiitos jälleen otan uuden kotilon


      • tiina
        omppu kirjoitti:

        kiitos jälleen otan uuden kotilon

        Mun on pakko kysyä tämmöstä,että mitä kalkkikiveä laitatte kotilolle? Mulla on myös pallokotilo,jolla kyllä on erittäin paljo haurastunu kuori.eläinkaupasta ostin jotai linnulle tarkotettuja kalkkikiveä.(eläinkauppias suositteli). Ei ainakaan mun kotilo suostu sitä järsii,ja kuorii vaa halkeilee...mikä neuvoksi?


      • omppu
        tiina kirjoitti:

        Mun on pakko kysyä tämmöstä,että mitä kalkkikiveä laitatte kotilolle? Mulla on myös pallokotilo,jolla kyllä on erittäin paljo haurastunu kuori.eläinkaupasta ostin jotai linnulle tarkotettuja kalkkikiveä.(eläinkauppias suositteli). Ei ainakaan mun kotilo suostu sitä järsii,ja kuorii vaa halkeilee...mikä neuvoksi?

        Ostamasi kalkki on ilmeisesti seepiansuomua käytän sitä akaattikotiloilleni. Minä käytän kalkkia jota myydään eläikaupassa ,kysy eläin kaupasta pallokotoloille tarkoitettua kalkkia.
        Muuten ostan tällä viikolla isomman terran ja 1 -2 pallokotiloa.


      • Zuuls
        omppu kirjoitti:

        Ostamasi kalkki on ilmeisesti seepiansuomua käytän sitä akaattikotiloilleni. Minä käytän kalkkia jota myydään eläikaupassa ,kysy eläin kaupasta pallokotoloille tarkoitettua kalkkia.
        Muuten ostan tällä viikolla isomman terran ja 1 -2 pallokotiloa.

        Tämmöisen soikion näköisen "kiven", joka on suht.koht iso saa ihan kysymällä veteen kotiloille tarkoitettua kalkkia (pitäisi ainakin saada). Nimeä en muista ikinä, kun täällä nämä myydään pussissa 2kpl ja ei lue mitään (tuo 2kpl maksanee n.3e). Tästä kivestä voi sitten halkaista pienempiä paloja niin riittääkin kauan. Alussa nämä kelluvat, joten jotain painoa kannattaa päälle laittaa.

        Itse mielestäni paras keino on, jos on esim. isompi allas laittaa, vaikka 5kpl pienehköjä kalkkikivenpaloja eri puolelle pohjaa. Näin ne ovat ns. kotiloiden matkan varrella varmemmin ja kalkkia tulee veteen myös enemmän. Ei meilläkään mikään kotilo ole meinaan mennyt ihan vaan kalkkikiven luo, mutta kesken matkan hoksatessaan saattanut olla hetken pidempää siinä. :)

        Toinen syy kuorenhaurastumiseen on sitten se PH eli jos se on luokkaa 5-6 niin kuori alkaa helposti haurastua PH:n takia. Harvalla tosin kraanavesi on PH:taan 5 luokkaa. :)

        omppu:

        Onnea kotiloiden kanssa ja toivotaan, että nyt kaikki menee hienosti. :)

        Jos asut Pk-seudulla niin kerros mistä noita kotiloita hommaat, kun jäkessä on joka paikassa nyt "ei oo pallokotiloita" vaihe ja minulla on enää 2kpl ja nämäkin jo vanhuksia.

        Lisättäköön tähän samaan, että kannattaa muistaa, että pallokotilolla on todella harmittavan lyhyt elinikä. Elää n.1-3 vuotta ja useimmat jäävät siihen kahden paikkeille ja e.kaupassa ovat jo vuoden tai lähempänä vuotta usein jo. Eli myös vanhuuden takia voi kotilo kuolla, vaikka olisi ollut vasta vuoden uudessa kodissaan. Ovathan ne silti veikeitä, mutta eliniänlyhyys on todella harmittava juttu.


      • omppu
        Zuuls kirjoitti:

        Tämmöisen soikion näköisen "kiven", joka on suht.koht iso saa ihan kysymällä veteen kotiloille tarkoitettua kalkkia (pitäisi ainakin saada). Nimeä en muista ikinä, kun täällä nämä myydään pussissa 2kpl ja ei lue mitään (tuo 2kpl maksanee n.3e). Tästä kivestä voi sitten halkaista pienempiä paloja niin riittääkin kauan. Alussa nämä kelluvat, joten jotain painoa kannattaa päälle laittaa.

        Itse mielestäni paras keino on, jos on esim. isompi allas laittaa, vaikka 5kpl pienehköjä kalkkikivenpaloja eri puolelle pohjaa. Näin ne ovat ns. kotiloiden matkan varrella varmemmin ja kalkkia tulee veteen myös enemmän. Ei meilläkään mikään kotilo ole meinaan mennyt ihan vaan kalkkikiven luo, mutta kesken matkan hoksatessaan saattanut olla hetken pidempää siinä. :)

        Toinen syy kuorenhaurastumiseen on sitten se PH eli jos se on luokkaa 5-6 niin kuori alkaa helposti haurastua PH:n takia. Harvalla tosin kraanavesi on PH:taan 5 luokkaa. :)

        omppu:

        Onnea kotiloiden kanssa ja toivotaan, että nyt kaikki menee hienosti. :)

        Jos asut Pk-seudulla niin kerros mistä noita kotiloita hommaat, kun jäkessä on joka paikassa nyt "ei oo pallokotiloita" vaihe ja minulla on enää 2kpl ja nämäkin jo vanhuksia.

        Lisättäköön tähän samaan, että kannattaa muistaa, että pallokotilolla on todella harmittavan lyhyt elinikä. Elää n.1-3 vuotta ja useimmat jäävät siihen kahden paikkeille ja e.kaupassa ovat jo vuoden tai lähempänä vuotta usein jo. Eli myös vanhuuden takia voi kotilo kuolla, vaikka olisi ollut vasta vuoden uudessa kodissaan. Ovathan ne silti veikeitä, mutta eliniänlyhyys on todella harmittava juttu.

        asun turun läheltä ostan ehkä huomenna turusta.
        tai sit joskus salosta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3239
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1753
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1295
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1263
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1158
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      48
      1056
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      831
    Aihe