Liperin terveyskeskuksen toiminta, mitä mieltä?

sairas

On hyvä, että päivystävälle sairaanhoitajalle saa web-aikoja. On myös hyvä, että päivystykseen pääsee kohtuullisen nopeaa.
Mutta pitäisikö sairaanhoitajia kouluttaa ja ohjeistaa enemmän mm. oikean diagnoosin tekemiseen? Tai että hoitaja edes konsultoisi lääkäriä muuten kuin sähköisesti ennen kuin tämä määrää vääriä lääkkeitä väärin diagnosoituun sairauteen?
On kohtuutonta, että joutuu menemään uudestaan lääkärille tai sairaalan päivystykseen, eikä potilaan oireita ja omia tuntemuksia oteta jo terveyskeskuksessa vakavasti. Siinä sitä sitten on popsittu väärää lääkettä ja joutuu ostamaan toiset tilalle, varsinkin antibioottien suhteen melko riskialtista peliä.
Hoitajan ei pidä leikkiä lääkäriä. Mutta totta, joskus hoitaja osaa myös arvioida tilanteen oikein. Nyt vain liian monta kertaa vääriä diagnooseja.

10

837

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tottaturiset

Nykyisin hoitaja kuuntelee keuhkot tutkii korvat kurkun, tekee diagnoosin ja lekuri vain kirjoittaa reseptin. Mullekin väärät lääkkeet totesi päivystyksen lääkäri, eri sairaus kuin hoitaja määritteli.
      Eli uudestaan kelataksilla sairaalaan, pkl maksu, uudet lääkkeet ja pitkittynyt tauti sekä vitutus päälle.

• siunsote

Puuttuu enää, että hoitaja kirjoittaa reseptin... vai olikos sellainen jo voimassa tai tulossa? Siirrytäänkö pikkuhiljaa siihen, että pienillä paikkakunnilla hoitajat korvaavat lääkärit, kun tänne ei tahdo tulla muita kuin ulkomailla oppinsa saaneita?
      Kannattaa tehdä valitus, jos tapahtunut selkeä virhe. Niitä kuulemani mukaan Liperissä tehty vino pino.
      Onneksi siellä on kuitenkin muutama pätevä pitkäaikainen lääkäri/hoitaja ja joskus ne kanditkin ovat yllättävän hyviä.

• vaihtakaaterveyskeskus

Ai tätä sattunut muillekin. Kiireettömät lääkäriajat kuukauden, kahden päässä. Jos päivystäväksi sattuu joku kokenut ja pätevä, niin saa olla onnekas. Mut lääkärin päivystysajat menee heti aamusta, vaikka yrität soittaa - se halvatun pimputus ja jankutus vain kuuluu - takaisinsoittopyyntöön vastataan ehkä iltapäiväl tai seuraavana päivänä. Kaikki eivät pääse paikan päälle 7 jälkeen varaamaan vuorolappua ykköshuoneeseen, jos sattuis ajan saamaan.
      Labra toimii hyvin ja röntgen milloin ei ole kiinni, miks ei ole kahta röntgenhoitajaa?
      Toden totta, hoitaja ei voi korvata lääkäriä, mut pikkuflunssat yms hoituu heillä, pitkittyneet tai tulehdukselliset oireet kuuluisi pätevän päivystävän lääkärin tarkistaa, ettei tulis virheitä!

• abcd12

Terveyskeskuksen voi valita itse, kannattaa vaihtaa vaikka Joensuuhun. Toki siellä enemmän potilaita hoidettavana, mutta sinne paremmat kulkuyhteydet, ellei autoa käytössä tai vara ajaa taksilla. Naurettavaa, että uusi terveyskeskus rakennettiin Liperin "syrjäkylälle" surkeiden liikenneyhteyksien päähän.

• potilas

Minulla on käynyt hyvä tuuri Liperin terveyskeskuksen suhteen. Ystävällinen ja nopea palvelu. Ihania uusia lääkäreitä nyt kesällä. Ainahan joukkoon mahtuu joku huonompi, jolla ei asiantuntemusta, sellaisen palvelusta voi kieltäytyä ja pyytää toista hoitajaa/lääkäriä, tosin päivystyksessä se ei aina onnistu. Itse olen aina pyytänyt tietyille lääkäreille, jos mahdollista. Joskus vain sattuu noita mokia, joko inhimillinen erehdys tai huolimattomuus, mutta niistä kannattaa reklamoida. Hoitotyössähän virheitä ei saisi sattua!

• Anonyymi

Riippuu siitä kuka sattuu. Joskus olen saanut erinomaista hoitoa ja saanut kiireellisen lähetteen Tikkamäelle, jossa jouduin välittömästi leikkauspöydälle. Sairaanhoitajan ei pitäisi ryhtyä arvuuttelemaan. Ei aina sää ole syypää kipuihin, etenkin kun on muutakin vikaa. Kekseliäisyyttä, ja asia ei etene mihinkään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Riippuu siitä kuka sattuu. Joskus olen saanut erinomaista hoitoa ja saanut kiireellisen lähetteen Tikkamäelle, jossa jouduin välittömästi leikkauspöydälle. Sairaanhoitajan ei pitäisi ryhtyä arvuuttelemaan. Ei aina sää ole syypää kipuihin, etenkin kun on muutakin vikaa. Kekseliäisyyttä, ja asia ei etene mihinkään.

Minun huono kohtelu on kroonista, ja tiedän syynkin mistä johtuu. Mitenkähän muita mielenterveyspotilaita kohdellaan, heitä kun on varmaanmuitakin. Lääkäreille tiedoksi. Ei kaikki johdu korvien välistä.

• Anonyymi

Voiko nykyään lääkäri määrätä antibiootit potilasta näkemättä? Olisin halunnut edes ultrauksen poskionteloista, mutta eipä päässyt näyttämään...

• Anonyymi

Uskoi sinua ja kirjutti resetin.

• Anonyymi

Joo otan osaa, on minullakin ollut hengenlähtö lähellä. Onneksi sain apteekista neuvot. Eikö siellä lääkäreillä näy, mitkä lääkkeet eivät sovi keskenään, kun se ehdottomasti pakkausselosteessa on kiellettyä. Niitähän pakkausselosteita lääkärit kieltävät lukemasta, mutta siinäkään en usko lääkäriä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      146
      6130
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      25
      3736
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      128
      2931
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      49
      2620
    5. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      41
      2560
    6. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2026
    7. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      269
      1924
    8. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      51
      1858
    9. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      34
      1633
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1620
    Aihe