50 vuotta moottoriveneilyä takana, ja nyt on jälkikasvu jättänyt ja muuttaneet omilleen, joten kävi vene liian isoksi kahdella, ja meni myyntiin. Nyt olen katsellut kahdelle aikuiselle mahdollista korvaajaa purjevenepuolelta, ja olisi mukava saada vihjeitä kokeneilta purjeveneilijöiltä. Tätä palstaa seuraillessa olen pannut merkille väännön sisämoottorin ja perätuupparin eduista ja haitoista. Harjoittelu vekottimeksi olen katsellut tuollaisia mahdollisuuksia.
Onko järkee, vai ei?
Maxi 77
Guy 22
MF 630
Jeanneau Microsail
Avance 24
Inferno 26
Lapset läx
18
922
Vastaukset
- Vaivatveiveneen
Että näinkin päin! Useammin olen nähnyt tilanteen että vuosikymmenet purjehtineet siirtyvät moottoriveneeseen kun iän mukanaantuona fysiikan heikkeneminen vie voimat eikä enää jaksa rimpuilla köysistössä. Lisäksi motoriikka heikkenee ja kansityöskentely käy epävarmaksi. Jos Sinä olet niin hyvässä kunnossa ikäiseksesi niin ei voi muuta kuin onnitella ja toivoa menestystä!
- Suurelle-järvelle
Kunnost en tiedä, mutta teiniiässä purjehdin omatekemällä englantilaisella vaneriveneellä, joka oli viitisenmetriä pitkä kiulu. Jotenkin nyt tuntuu siltä, että pikkupurkkarilla olisi vielä mukava jatka veneilyä. Olisi vain mukava saad kommentteja noista jattelemista vaihtoehdoista. Nyt on keli sellainen, ettei tuolla ole kivaa millän vekottimella.
- korvienvälijuttu
Nuo vaivat ovat kokonaan korvien välissä. Useampaa hyvin iäkästä pariskuntaa olen seurannut, jotka kuolemaansa saakka ovat purjehtineet. Kaiken lisäksi ovat purjehtineet käytännöllisesti katsoen ilman mitään purjehdusta helpottavia asioita, toisilla ei rullapurjettakaan. Yhteistä tosin heille on se, että vene on ollut sama useita vuosikymmeniä.
- Septiseppo
Kaikki muut luettelemasi paitsi Inferno 26!Se on kovemmassa kelissä ,jos et ole ajoissa reivannut ,kuin villihevonen.Lisäksi perämoottori versiot ovat alttiimpia käyntihäiriöille meren aaltojen vaikutuksen takia.
Tärkeintä on, ettet hanki venettä, jossa on paha kosteusongelma hytissä, hapertuneet purjeet ja väljäksi käynyt sisädiesel. Nyt on varaa valita, kun hyväkuntoinenkin vene irtoaa alle 5 tonnin. Ruotsista saat samaan hintaan hiukan isomman paatin.
- wilhelminja
Ikääntyneelle kalkkikselle suosittelen 4-heppaista perätuupparia edlleenkin koska et ole eläissäsi isompia koneita edes nähnyt. Lähilammellasi ja pikkujärjellesi se riittää ihan yllinkyllin oli kakaroita tai ei.
Purjeista et kuitenkaan tuolla iällä mitään tajua muutenkaan.
Tuuli on aina vahvempi kuin luuletkaan.
Minulla on kokemuksia vanhoista göppelöukkeleista ihan liikaakin tuolta alalta.- Suurelle-järvelle
Onhan päijänne toki lampi, jos valtameriin verrataan. Neliheppaista ei ole, mutta kalaveneen perästä löytyy viisiheppainen mercury, ja mökkiveneen (buster) takalaidasta löytyy hieman isompikin. Myymässäni matkaveneessä oli vieläkin isompi perkins, mutta miksi sinua ahdistaa, jos minä veneilen?
- Plamppi
Järvellä pärjäät hyvin perämoottorilla, kiinnitä huomiota että sen hallintalaitteet on helposti käden ulottuvilla. Toki perämoottoriinkin voi laittaa tarvittaessa kaukohallintalaitteen. Jos päädyt sisäkoneelliseen veneeseen valitse yksilö jossa moottori uusittu lähivuosina, saatat välttyä monelta harmilta.
Guy-22 on mainio vene purjehduksen aloittamiseen. Edullinen, kokoluokassaan loistavan kokoiset sisätilat, purjehtii ok, toppirikisenä ja ilman levankia helppo ja yksinkertainen purjehdittava. Jos löytyy itseskuuttaavalla fokalla varustettu yksilö on kovemmalla tuulella kryssiminen helppoa ja kevyellä kelillä genua ei takertele babystaagiin vendoissa. Moottorikin on hyvin käsillä. Huonona puolena on vaikea löytää yksilöä jossa kansi olisi kunnossa, sanwitch rakenne noissa usein pettänyt niin että kansi ritisee ja notkuu jalan alla.
Muutkin vaihtoehdot Infernoa lukuunottamatta ihan toimivia tarkoitukseesi.- Suurelle-järvelle
Samaa olen kuullut guy.n kansista, mutta etsimällä kuulemma voi löytää ehjänkin. Guy on kivan näköinen vene.
- miten.mahdollista
Toppiriki, babystay ja itseskuutaava fokka tuntuvat ratkaisemattomalta yhtälöltä.
- Plamppi
miten.mahdollista kirjoitti:
Toppiriki, babystay ja itseskuutaava fokka tuntuvat ratkaisemattomalta yhtälöltä.
Itseskuuttavassa versiossa babystaagi korvautuu st-kiskon päihin tulevilla vanteilla.
- tötteröö
Hyvä ehdokas joukkoon olisi Jeanneau Tonic 23. Erillinen vessa, perässä 2hlö punkka, hauska purjehtia ja perämoottori upotettu kaivoon, joten sen käyttäminen vastaa lähes sisäkonetta. Huono puoli että pienempi tarjonta. Niin ja kiintokölisessä matala syväys.
- iiäf
Miksei IF? Lähtee viidellä tonnilla about.
- MitaanTietamaton
Aloituksessa mainittuun "harjoitteluvekottimeen" heittäisin sen verran, ettei purjehdus ole mitään salatiedettä. Paatin saa liikkumaan purjeilla ja peräsimellä. Ensimmäisellä viikolla tai vuotena ei varmasti ole maailmanluokan mestaripurjehtija. Jos viimeiset solmun kymmenykset ei ole tarpeen eikä haittaa, että joku toinen liikkuu nopeammin, niin itse katselisin paattia, jonka sisätilat ovat juuri ja juuri riittävät, mutta silti mukavat meidän kaltaiselle ikäihmisille ilman ihmeellisiä jooga-asentoja. Eka purkkari voi olla myös se viimeinen.
Satamamanöövereihin minusta sisäkone soveltuu persveivaria paremmin. Veneilyalueesta riippuen syväys tulisi olla kohdillaan.- Suurelle-järvelle
Minulla ei olekoskaan ollut kiire, kun olen vesillä ollut. Juurikin sellaista venettä olen ajatellut, missä on mukavat punkat kahdelle ja jossaa on kohtuulliset ruoanlaitto mahdollisuudet. Minun päässä ei kilahda vaikka useampikin ajaa ohitseni. Tässä iässä ovat mukavuus ja helppous aika suuressa osassa valintaa tehdessä. Kuten aiemmin mainitsin, olen teininä purjehtinut mökkirannassa sellaisella viisimetrisellä vanerilätkyttimellä, joten eiköhän jotain purjehtimisestakin ole korvantaakse jäänyt. Veneistä (purje) en kuitenkaan juurikaan tiedä.
- MitaanTietamaton
Suurelle-järvelle kirjoitti:
Minulla ei olekoskaan ollut kiire, kun olen vesillä ollut. Juurikin sellaista venettä olen ajatellut, missä on mukavat punkat kahdelle ja jossaa on kohtuulliset ruoanlaitto mahdollisuudet. Minun päässä ei kilahda vaikka useampikin ajaa ohitseni. Tässä iässä ovat mukavuus ja helppous aika suuressa osassa valintaa tehdessä. Kuten aiemmin mainitsin, olen teininä purjehtinut mökkirannassa sellaisella viisimetrisellä vanerilätkyttimellä, joten eiköhän jotain purjehtimisestakin ole korvantaakse jäänyt. Veneistä (purje) en kuitenkaan juurikaan tiedä.
Näin käyttötarvetta ounastelinkin. Syvyyden lisäksi kannattaa miettiä maston korkeus suhteessa siltoihin. Mukavuuspuolella tilaa saisi olla tavaroille, kompressorijääkaapille ja lämmittimelle.
Eri venemalleista en osaa sanoa. Kun se oikea tulee vastaan, niin sen yleensä tuntee nahoissaan.
Meillä lasten muututtua aikuiseksi keulahytti jäi pois päiväkäytöstä ja nakattiin salongin pöytä pois kulkua haittaamasta.
- Plamppi
Päijänteellä alle 11m masto mahdollistaa pääsyn aikalailla kaikkien siltojen ali. Jyväskylän päässä ennen keskustaa tais olla 10m silta jossa muistaakseni hieman pelivaraa. Esimerkiksi sillä Guy:llä pääsee Jyväskylän ytimestä Lahteen asti, Luhangan sillan ali mahtuu ja Kalkkisten kanavan kautta Ruotsalaista pitkin Heinolaan. Jos yli 11m ilman mastonkaatoa rajoittuu alue käytännössä Pulkkilanharju-Säynätsalo akselille jossa siinäkin toki riittää veneiltävää.
- Pjon
Sunwind 27 on hyvä ja halpa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maahanmuuttajien vaikutus Suomen valtiontalouteen positiivinen
Maahanmuuttajat maksavat enemmän tuloveroja kuin saavat tulonsiirtoja. Eroavat persuista tässä suhteessa. Persuista o2624214Ukrainan tiedustelun huippupotti - Iski ensin yhteen satamaan, sitten toiseen
Ukrainan tiedustelupalvelu SBU kertoo johtaneensa operaatiota, jossa on isketty drooneilla Venäjän tärkeimpiin satamiin1162277Ketkä 8 Ähtärin luottamushenkilöä saivat syytteen virka_aseman väärinkäyttämisestä?
Nyt näiden valtuutettujen nimet esiin, kiitos! Nämä henkilöt pitää yksinkertaisesti laittaa syrjään Ähtärin kaupunginva522237Uusin tutkimus: Suomi on maailman toiseksi vähin rasistinen maa
taakse jää mm. Ruotsi(7) ja Norja(8). Martin Paasi(kok.): Kumoaa vasemmiston väitteet. Kansainvälinen vertailu osoitta812187Ulkomaalaistaustaiset tulevat kalliiksi yhteiskunnalle.
Selvitys: Ulkomaalaistaustaiset saivat selvästi enemmän työttömyysetuuksia ja toimeentulotukea kuin suomalaistaustaiset.1292144Olen Päivi Räsäsen puolella
En oe uskovainen enkä kristillisdemograattikaan mutta onhan tuo naurettavaa laittaa Päivi syylliseksi omasta mielipit1911867Ähtärin päättäjät
Nyt tulee kutsu leivättömän pöydän äärelle. Syytteet nostetaan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cef83309-0a1b-4fcd-9b751822Nuhteettomia edustajia
Korkein oikeus tuomitsi Päivi Räsäsen kiihottamisesta kansanryhmää vastaan Kansanedustaja Päivi Räsästä (kd.) vastaan no551443Arkkipiispa Tapio Luoma sanoo olevansa syvästi huolissaan lisääntyvästä rasismista ja islamofobiasta
Tarvitsemme ymmärrystä ja uskontojen lukutaitoa erilaisia perinteitä kohtaan. Rauhallinen rinnakkaiselo ja toinen toisem3971303Oletko tosiaan niin
matalalla älykkyydellä varustettu että et tajua miten sua vedätetään? Kun susta ei tykätä.1471220