Perskärpäset hiiteen

Aikapaljonajanut

Ajelen 120 km/h moottoritiellä gps:n mukaan eli todellista nopeutta. Tavoitan hitaamman ja ohitan sen. Taakse ilmestyy ylinopeutta ajava, joka ei kuitenkaan ehdin ohittaa minua ennen hitaamman ohitusta.

Millä ihmeen oikeudella ylinopeutta ajavat liimaantuvat takapuskuriin ikäänkuin lisää vauhtia vaatiakseen? Vain hälytysajoneuvoille on annettava tietä.

Ilmeisestikin ylinopeussakkoja ei ole annettu tarpeeksi, kun jotkut katsovat tarpeelliseksi ajaa 130-140 km tunnissa.
Motareillekin on saatava niitä uusia nopeusvalvontakameroita.

69

932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Larssonz

      Olen samaa mieltä että nopeusvalvontaa myös motareille. Siellä kaikenlaiset pahvipäät ajelevat mitenkä lystää.

    • kjlhhkjl

      Ja noilla perseeseen liimaantuvilla on tapana hakea se seuraava perse johon liimaantua. Ja sitä seuraava ja sitä seuraava. Typerä ajotapa. Nopeusvalvonta olisi suotavaa.
      Koska jos motarilla lähdet ohittamaan ajatuksella ajat 110km/h olet hidastanut hieman edessä olevan rekan ja suman takia. Vaihdat kaistaa muka turvallisesti. Mutta takaa tuleva auto ajaakin 145km/h. Lyö jarrut pohjaan ja vilkutteloo valojaan koko ohituksen ajan. Koska no sun pitäs tajuta, että kaikki motarin mulukut pitäs osata varoa. Nehän ajaa aina vasenta sata lasissa perästä perään, kunnes annetaan tietä.

      • kffkefewe

        Vasenta kaistaa ajava on lähestulkoon aina Audi, Volvo ,Bemari. Mese kuskit jne.


      • huojuukoToyotasi
        kffkefewe kirjoitti:

        Vasenta kaistaa ajava on lähestulkoon aina Audi, Volvo ,Bemari. Mese kuskit jne.

        Kateellinen ja vielä sokeakin, olet säälittävä.


      • Mulkutjabemat
        huojuukoToyotasi kirjoitti:

        Kateellinen ja vielä sokeakin, olet säälittävä.

        Ei kateellinen.
        Mulkut vaan valitsevat sellaisia automerkkejä, jotk korostavat heidän omakuvaansa muka muita parempina ja menestyvimpinä.


      • TaitaaItsetuntokinHuojua

        Kun on massi ja itsetunto kohdallaan, niin voi valita ihan sellaisen auton kun haluaa. Toista on itsetunnottoman ja vähävaraisen laita, hankitaan se Toyota tai Kia pitkällä takuulla ja toivotaan ettei laukea heti. Ajellaan hissukseen ettei bensaa kulu ja olla kade kun muut ajaa ohi laatu-autoilla.


      • Viisaskomies

        En nyt ole varma tarkoititko itse tekeväsi niin, mutta en millään ymmärrä sitä jos motarilla tai millään muullakaan useampikaistaisella tiellä hidastetaan ennen ohitusta edellä menevän hitaamman ajoneuvon takia jos viereinen kaista on vapaa.


      • pakumies671
        TaitaaItsetuntokinHuojua kirjoitti:

        Kun on massi ja itsetunto kohdallaan, niin voi valita ihan sellaisen auton kun haluaa. Toista on itsetunnottoman ja vähävaraisen laita, hankitaan se Toyota tai Kia pitkällä takuulla ja toivotaan ettei laukea heti. Ajellaan hissukseen ettei bensaa kulu ja olla kade kun muut ajaa ohi laatu-autoilla.

        Kaikkein parhaan itsetunnon omaavat ajaa Dacialla.


      • Nopeastiohi
        TaitaaItsetuntokinHuojua kirjoitti:

        Kun on massi ja itsetunto kohdallaan, niin voi valita ihan sellaisen auton kun haluaa. Toista on itsetunnottoman ja vähävaraisen laita, hankitaan se Toyota tai Kia pitkällä takuulla ja toivotaan ettei laukea heti. Ajellaan hissukseen ettei bensaa kulu ja olla kade kun muut ajaa ohi laatu-autoilla.

        No se on kyllä huomattu, että näillä mainituilla merkeillä ajavilla on maaninen tarve jatkuvasti ohitella muita. Ja jotta tämä onnistuisi, on koko matkan ajettava 10 - 30 km/h ylinpopeutta. Ehkä siinä esitellään sitten sitä, kuinka on "massia" ja varaa ostaa se minkä haluaa, jotta voi sitten ohitella muita.
        Typeriä ihmisiä. Jos satun näkemään bemarin tai audin tien poskessa savuamassa ja/tai pelti rutussa, en koskaan pysähdy, vaan painan kaasua, jotta pääsen nopeasti ohi.


      • FFFFFF
        huojuukoToyotasi kirjoitti:

        Kateellinen ja vielä sokeakin, olet säälittävä.

        Ei automerkki ihmistä paremmaksi tee.


      • fffffff
        huojuukoToyotasi kirjoitti:

        Kateellinen ja vielä sokeakin, olet säälittävä.

        Jotkut luulevat olevansa jotakin suurempaa kun ajelevat jollakin esim,Audilla. Ehei.Ei automerkki ihmistä paremmaksi tee. Päinvastoin. Audikuskit ovat tehneet itsestään ei toivottuja autoilijoita joilla ei ole itsetunto kohdillaan. Jatkuvat ohittelut ja kumin polttamiset saa aikaan vastenmielisen reaktion.Ei sellaista kukaan kadehdi.


    • VinkVink

      Säätäkää motarilla se taustapeili, ja sivupeilit sellaiseen asentoon, ettette edes tiedä, onko siellä takana joku perskärpänen. Peräänajaja kuitenkin maksaa nääs....

      • 423

        Sinä taidat kuulua joukkoon
        - ohittajan eteen ohittamaan lähtevät

        Ei sellaisessa tilanteessa missään pykälässä ole sanottu peräänajajaa maksajaksi. Päinvastoin, syyllisyys lähtee kaistanvaihtajasta.
        ***


      • VinkVink
        423 kirjoitti:

        Sinä taidat kuulua joukkoon
        - ohittajan eteen ohittamaan lähtevät

        Ei sellaisessa tilanteessa missään pykälässä ole sanottu peräänajajaa maksajaksi. Päinvastoin, syyllisyys lähtee kaistanvaihtajasta.
        ***

        Muuta sinä vaikka venäjälle ajelemaan niitä vapaita nopeuksia, mutta älä sitten ihmettele, kun saat mustan silmän jossain vaiheessa mulkusta ajotavastasi johtuen...
        Äläkä enää tule sieltä takaisin Suomeen


      • VinkVink kirjoitti:

        Muuta sinä vaikka venäjälle ajelemaan niitä vapaita nopeuksia, mutta älä sitten ihmettele, kun saat mustan silmän jossain vaiheessa mulkusta ajotavastasi johtuen...
        Äläkä enää tule sieltä takaisin Suomeen

        Eikös tuossa juuri kritisoitu *sinun* mulkkua ajotapaasi? Kaistanvaihto nopeamman eteen on about mulkuinta mitä voi tehdä, ja sinä yrität ilmeisesti tehdä sitä vielä tarkoituksella.


    • onnneavaan

      Taas esimerkki uusavuttomuudesta. Painetaan sitä kaasua kun ohitetaan. Onko selvä?
      Pysy siellä oikealla kaistalla, jos ei ole kiire mihinkään. Onko selvä?
      Gps:t pitäisi ehdottomasti kieltää, koska ne vaarantavat liikenneturvallisuutta.
      Liikenne ei toimi ilman joustavuutta, koska ihmiset eivät ole robotteja.

      • Plöppä

        Vittu saatana perkele saatana perkele saatana perkele!


      • c-rv

        Liikennesääntöjä tulee noudattaa myös moottoritiellä. Niihin kuuluu määräykset niin suurimmasta sallitusta nopeudesta kuin etäisyydestä muihin ajoneuvoihinkin. Millä tavoin muuten perseessä roikkuminen nostaa edellä ajavan nopeutta? Ilmavirta työntää lisää vauhtia? Entä onko perseessä roikkuminen sitä kaipaamaasi joustavuutta?


      • Aikapaljonajanut

        Selvää on, että moottoritien 120 km/h on suurin salittu nopeus. Se on voimassa myös ohituskaistalla. Sitä lujempaa ei saa eikä tarvitse ajaa.


      • VinkVink

        "Taas esimerkki uusavuttomuudesta. Painetaan sitä kaasua kun ohitetaan. Onko selvä?
        Pysy siellä oikealla kaistalla, jos ei ole kiire mihinkään. Onko selvä?"

        Taas merkki uusavuttomuudesta. Pysy sinä siellä kotonas, jos et osaa liikennesääntöjä, ja nopeusrajoituksia, onko selvä? Sinun kiireidesi ympärillä ei maapallo pyöri.


      • HerätkääJuntit
        VinkVink kirjoitti:

        "Taas esimerkki uusavuttomuudesta. Painetaan sitä kaasua kun ohitetaan. Onko selvä?
        Pysy siellä oikealla kaistalla, jos ei ole kiire mihinkään. Onko selvä?"

        Taas merkki uusavuttomuudesta. Pysy sinä siellä kotonas, jos et osaa liikennesääntöjä, ja nopeusrajoituksia, onko selvä? Sinun kiireidesi ympärillä ei maapallo pyöri.

        Voi näitä ahdistuneita sääntösuomen kasvatteja. Sääntöjä pitää noudattaa vaikka mikä olisi ja jokainen olkoon pieni munaton kotipoliisi joka voi huudella nurkan takaa ja tulpata ja terrorisoida joustavaa liikennettä ja piiloutua sitten sääntöviidakkoon rinkirunkulle.

        Mistäköhän johtuu, että meillä on ahdistavaa liikenteessä ja kerrostaloissa ja rivareissa asuessa? Liian pieni sisäsiittoinen nöyryytetty kansakunta joka nauttiin ristiriidoista ja säännöistä. Ilmankos niin moni nuori muuttaa vapaaseen ja Eurooppaan nauttimaan mutkattomasta elämästä.


      • Einesielläkään
        HerätkääJuntit kirjoitti:

        Voi näitä ahdistuneita sääntösuomen kasvatteja. Sääntöjä pitää noudattaa vaikka mikä olisi ja jokainen olkoon pieni munaton kotipoliisi joka voi huudella nurkan takaa ja tulpata ja terrorisoida joustavaa liikennettä ja piiloutua sitten sääntöviidakkoon rinkirunkulle.

        Mistäköhän johtuu, että meillä on ahdistavaa liikenteessä ja kerrostaloissa ja rivareissa asuessa? Liian pieni sisäsiittoinen nöyryytetty kansakunta joka nauttiin ristiriidoista ja säännöistä. Ilmankos niin moni nuori muuttaa vapaaseen ja Eurooppaan nauttimaan mutkattomasta elämästä.

        Minä kyllä luulen, että kyllä siellä Keski-Euroopassakin röyhkeästä ja mulkusta ajotavastasi tulee kielteistä palautetta kanssaliikennöitsijöiltä.

        Muuten, esimerkiksi Itävallassa autoilijoiden väliset tappelut ovat lähes jokaviikkoisia. Siis joku suuttuu ja käy käsiksi.
        Muuta mulkku sinne ja tule mustan silmän kanssa takaisin. ( tai älä tule, parempi niin).


      • Sarvikuonojenmaa
        Aikapaljonajanut kirjoitti:

        Selvää on, että moottoritien 120 km/h on suurin salittu nopeus. Se on voimassa myös ohituskaistalla. Sitä lujempaa ei saa eikä tarvitse ajaa.

        No mutta silloinhan ohituskaista on tarpeeton ja vaikka sellainen olisikin, niin sillä ei kukaan ajaisi. Eihän ole mitään järkeä siinä, että kaksi autoa kulkee rinnakkain moottoritiellä, toinen oikeaa ja toinen vasenta kaistaa. Kilometritolkulla. Vaikka kyllähän sellaistakin näkee.
        Suomi on sarvikuonojen maa.


      • YmmärtääköSarvikuono
        Sarvikuonojenmaa kirjoitti:

        No mutta silloinhan ohituskaista on tarpeeton ja vaikka sellainen olisikin, niin sillä ei kukaan ajaisi. Eihän ole mitään järkeä siinä, että kaksi autoa kulkee rinnakkain moottoritiellä, toinen oikeaa ja toinen vasenta kaistaa. Kilometritolkulla. Vaikka kyllähän sellaistakin näkee.
        Suomi on sarvikuonojen maa.

        Oletko sarvikuono ajatellut sellaista asiaa, että oikenpuoleisella kaistalla jyrää esim rekkoja, tai muuta raskasta kalustoa, joidenka nopeus muihin nähden on huomattavasti alhaisempi? Tai vaikka sitä, että kaikki eivät halua, tai kykene ajamaan tuota 120km/h:n suurinta sallittua nopeutta. Sitä varten se ohituskaista on, että nämä edellämainitut voi ohittaa sitä ohituskaistaa käyttäen, jossa pätee myös tuo suurin sallittu nopeus, eli 120Km/h.


      • juttele.psykologille
        HerätkääJuntit kirjoitti:

        Voi näitä ahdistuneita sääntösuomen kasvatteja. Sääntöjä pitää noudattaa vaikka mikä olisi ja jokainen olkoon pieni munaton kotipoliisi joka voi huudella nurkan takaa ja tulpata ja terrorisoida joustavaa liikennettä ja piiloutua sitten sääntöviidakkoon rinkirunkulle.

        Mistäköhän johtuu, että meillä on ahdistavaa liikenteessä ja kerrostaloissa ja rivareissa asuessa? Liian pieni sisäsiittoinen nöyryytetty kansakunta joka nauttiin ristiriidoista ja säännöistä. Ilmankos niin moni nuori muuttaa vapaaseen ja Eurooppaan nauttimaan mutkattomasta elämästä.

        Selvää on, että olet ahdistunut. En kuitenkaan usko sen johtuvan siitä, että sinua fiksummat ihmiset noudattavat sääntöjä.


      • kannattaisiSivistyä
        Einesielläkään kirjoitti:

        Minä kyllä luulen, että kyllä siellä Keski-Euroopassakin röyhkeästä ja mulkusta ajotavastasi tulee kielteistä palautetta kanssaliikennöitsijöiltä.

        Muuten, esimerkiksi Itävallassa autoilijoiden väliset tappelut ovat lähes jokaviikkoisia. Siis joku suuttuu ja käy käsiksi.
        Muuta mulkku sinne ja tule mustan silmän kanssa takaisin. ( tai älä tule, parempi niin).

        Älä sinä luule, vaan käy lomalla ajamassa vaikkapa Saksassa tai vaikka Sveitsissä niin tajuaisit kuinka liikenteen saa sujumaan hyvin ja kaikilla nopeuksilla on turvallista ja joustavaa.


      • voiSinuaToyotasetää
        juttele.psykologille kirjoitti:

        Selvää on, että olet ahdistunut. En kuitenkaan usko sen johtuvan siitä, että sinua fiksummat ihmiset noudattavat sääntöjä.

        Typerykset nillittää jos kaikki ei mene sääntöjen ja asetusten mukaan prikulleen. Se kertoo tyhmyydestä ja ahdistuneisuudesta. Fiksuudesta et tunnu tietävän yhtään mitään.


      • voiSinuaToyotasetää
        juttele.psykologille kirjoitti:

        Selvää on, että olet ahdistunut. En kuitenkaan usko sen johtuvan siitä, että sinua fiksummat ihmiset noudattavat sääntöjä.

        Homo!


      • KortitPöytäänTaas
        voiSinuaToyotasetää kirjoitti:

        Homo!

        Jes! Homokortti lyöty pöytään. Yllättävän kauan kesti ennenkuin ensimmäinen homottelija ilmestyi mukaan keskusteluun. Kuka lyö kateus-tai köyhyyskortin?


      • juttele.psykologille
        voiSinuaToyotasetää kirjoitti:

        Typerykset nillittää jos kaikki ei mene sääntöjen ja asetusten mukaan prikulleen. Se kertoo tyhmyydestä ja ahdistuneisuudesta. Fiksuudesta et tunnu tietävän yhtään mitään.

        Kokeile joskus ajaa sääntöjen mukaan. Saatat huomata, jos siis kykysi siihen riittää, että se on yllättävän helppoa. Ja et myöhästy mistään sen takia. Saattaa myös käydä niin, että pääset tuosta riittämättömyyden ja voimattoman avuttomuuden tunteestasi eroon, etkä enää koe tarvetta aivottomasti rähjätä sinua paremmille kuskeille.

        PS. Tämä ei taida olla seuranhakupalsta.


      • Sarvikuonojenmaa
        YmmärtääköSarvikuono kirjoitti:

        Oletko sarvikuono ajatellut sellaista asiaa, että oikenpuoleisella kaistalla jyrää esim rekkoja, tai muuta raskasta kalustoa, joidenka nopeus muihin nähden on huomattavasti alhaisempi? Tai vaikka sitä, että kaikki eivät halua, tai kykene ajamaan tuota 120km/h:n suurinta sallittua nopeutta. Sitä varten se ohituskaista on, että nämä edellämainitut voi ohittaa sitä ohituskaistaa käyttäen, jossa pätee myös tuo suurin sallittu nopeus, eli 120Km/h.

        Ajatko itse moottoritiellä rekan vieressä kahdeksaakymppiä tai toisen henkilköauton vieressä sataakahtakymppiä kilometritolkulla, jotta kukaan ei vahingossakaan pääsisi ohittamaan, kun ohittaessa täytyisi hetken ajaa "ylinopeutta"?
        Entäs kun nopeusmittarit näyttävät eri tavalla ja oikeaa kaistaa ajavan mittari näyttää selvästi enemmän "liikaa" kuin perässä tulevan? Silloinhan juuri syntyy se tilanne, jonka myös useasti moottoritiellä näkee, että kun ylinopeus on kiellettyä ja nopeusero on vain yksi tai kaksi kilometriä tunnissa, niin perisuomalaiseen sarvikuonotyyliin siirrytään vasemmalle kaistalle ja aletaan hivuttautua ohi ja ohitus ja rinnakkainajo kestää sitten taas minuutti- ja kilometritolkulla. Vaikka onhan se vieressä ajaminen tietenkin turvallisempaa kuin minkään suuruinen ylinopeus, vaikka se kiukuttaakin suunnattomasti perässä tulevia?


      • osaatko.sanoa
        Sarvikuonojenmaa kirjoitti:

        Ajatko itse moottoritiellä rekan vieressä kahdeksaakymppiä tai toisen henkilköauton vieressä sataakahtakymppiä kilometritolkulla, jotta kukaan ei vahingossakaan pääsisi ohittamaan, kun ohittaessa täytyisi hetken ajaa "ylinopeutta"?
        Entäs kun nopeusmittarit näyttävät eri tavalla ja oikeaa kaistaa ajavan mittari näyttää selvästi enemmän "liikaa" kuin perässä tulevan? Silloinhan juuri syntyy se tilanne, jonka myös useasti moottoritiellä näkee, että kun ylinopeus on kiellettyä ja nopeusero on vain yksi tai kaksi kilometriä tunnissa, niin perisuomalaiseen sarvikuonotyyliin siirrytään vasemmalle kaistalle ja aletaan hivuttautua ohi ja ohitus ja rinnakkainajo kestää sitten taas minuutti- ja kilometritolkulla. Vaikka onhan se vieressä ajaminen tietenkin turvallisempaa kuin minkään suuruinen ylinopeus, vaikka se kiukuttaakin suunnattomasti perässä tulevia?

        Mikä siinä hetkellisessä nopeusrajoituksen noudattamisessa kiukuttaa suunnattomasti?


      • Aikapaljonajanut
        kannattaisiSivistyä kirjoitti:

        Älä sinä luule, vaan käy lomalla ajamassa vaikkapa Saksassa tai vaikka Sveitsissä niin tajuaisit kuinka liikenteen saa sujumaan hyvin ja kaikilla nopeuksilla on turvallista ja joustavaa.

        Puolella Saksan autobahneista on vapaa nopeus. Suositus on silti 130 km/h.
        Perskärpäset saavat siellä kolmen kuukauden ajokiellon ahdistamisesta tai pakottamisesta. Turvavälin on oltava metreissä puolet kilometreistä tunnissa. Kaukovaloja saa vilauttaa kaukaa ohituksesta kertomiseksi, mutta vain kaukaa.
        Ohituskaistalla ei saa toki maata sielläkään. Kriisitilanteissa tulee kuulemma sakot molemmille osapuolille.
        Tilanne on erilainen kuin Suomessa, jossa kaikki yli 120 km/h moottoritiellä ajavat ovat rikollisia.


      • Rahikainen
        HerätkääJuntit kirjoitti:

        Voi näitä ahdistuneita sääntösuomen kasvatteja. Sääntöjä pitää noudattaa vaikka mikä olisi ja jokainen olkoon pieni munaton kotipoliisi joka voi huudella nurkan takaa ja tulpata ja terrorisoida joustavaa liikennettä ja piiloutua sitten sääntöviidakkoon rinkirunkulle.

        Mistäköhän johtuu, että meillä on ahdistavaa liikenteessä ja kerrostaloissa ja rivareissa asuessa? Liian pieni sisäsiittoinen nöyryytetty kansakunta joka nauttiin ristiriidoista ja säännöistä. Ilmankos niin moni nuori muuttaa vapaaseen ja Eurooppaan nauttimaan mutkattomasta elämästä.

        Kyllä ne säännöt on jokaisessa maassa. Monissa paljon tiukemmat kuin Suomessa.


    • täyttäpaskaaa

      Joo kun valvontaa ei näköjään enää ole juuri lainkaan niin viidakon lait ilmeisesti on tulleet tilalle. Muistatteko kun liikkuvaa poliisia lakkauttaessa poliitikot väittivät ettei valvonta vähene.. Samaa valehtelua kuten poliitikoilta yleensäkin, mitään luottoa ei ketkuihin enää ole. Koskaan en ole huomannut valvontaa moottoritiellä ja muuallakin todella harvoin, vaikka 9 kymmenestä rikkoisi kaikkia sääntöjä.

      • meitäPelottaaHui

        Varsinaista anarkiaa moottoriteillä kun joku kaahaa 130-140 km/h vauhtia, melkoista kuoleman halventamista ja itsemurha meininkiä.
        Onko vieläkin joillekin riskiraja 100km/h jolloin iskee pelko ja paniikki, eikä nähdä mitä ympärillä tapahtuu ja nyrkit on krampissa muutaman kilometrin jälkeen?


    • järkiJaSeKäyttö

      Kieltosuomi jyrää ja joustamattomuus on suomalaisen hyve ja kunnia-asia kun saa olla mulkku. Käykää dorkat ajamassa Keski-Euroopan teillä ja ottakaa mallia joustavasta liikenteestä. Hitaampi antaa aina tietä oli nopeudet mitä hyvänsä ja kaikki sujuu ja kaikki toimii.
      Letkoja ei syntyisi vasemmalle kaistalle jos tyhmä tajuaisivat käydä välillä oikealla kaistalla kun kerran ajaa hitaammin.

      • 5654654

        Joustavuutta on myös molempiin suuntiin. Nopeamin ajavakin silloin joustaa ja antaa hitaamman ohittaa rauhassa.
        Vai tarkoittaako se jousto vain minä minä minä ensin joustoa?


    • aasialainenFilosofia

      Aloittaja on hullu ja kokematon Toyotisti joka uhmaa fysiikan lakeja ja ajaa suurempaa nopeutta johon Toyota on suunniteltu ja rakennettu, ilmeisesti hieman maistissa?

    • Näinsenteen

      Minä ajan omaa nopeuttani. Takanatulija jarruttaa.

      • kerrankinPäätätNolosetä

        Juuri noin saadaan kusipäisyys esiin, minä minä tulpaan tien jos haluan. Muualla olen se päähän potkittu ja nöyrä duunari jota akkakin kotona kusettaa ja syrjii.


      • KerrankinOmistatNoloPoju

        Juuri noin saadaan kusipäisyys esiin, minä minä minä omistan Suomen tiet, ja ajan kuinka haluan. Muualla olen se päähän potkittu ja nöyrä duunari jota akkakin kotona kusettaa ja syrjii, ja pennutkin vielä pitävät pilkkanaan.


      • joustoaJokaSuuntaan

        Et omista teitä, vaikka niitä tyhmyyksissäsi tukit. Teet vaan itsestäsi pellen ja vihatun kuskin.


      • OletTeidenVihatuinPelle

        Et muuten sinäkään. Teet vain itsestäsi vihatun pellen liikenteessä öykkäröidessäsi liikennesääntöjen vastaisesti.


    • Vakkarikädettömille

      Ei minua häiritse jos jotkut ja itsekin ajan moottoritiellä pientä ylinopeutta, mutta sellaisen itseäni ärsyttävän asian olen huomannut, että vakionopeudensäätimet ovat ilmeisen vaikeakäyttöisiä monissa autoissa.
      Moottoritiellä olen pääasiassa ohittajan asemassa, näillä mittarinäyttämillä: tietyö 60 - mittarinäyttämä 70 km/h, tietyö 80 - mittarinäyttämä 95 km/h, 100 - mittarinäyttämä 120 km/h, 120 - mittarinäyttämä 140 km/h.
      Näillä nopeuksilla käy niin, että minut ohitetaan kaikilla muilla nopeusrajoituksilla paitsi 120. Koska moottoriteillä on pääasiassa 120 nopeusrajoitus, ohitan pääasiassa autoja, mutta esimerkiksi tunnelin kohdalla jos nopeusrajoitus tippuu sataseen, niin aivan saletisti juuri ohittamani autot alkavat ohittamaan minua, eli siellä ajetaan vakkarilla /- 130, riippumatta siitä onko nopeusrajoitus 100 tai 120. monesti nämä vakkarikädettömät ajavat todella huimaa ylinopeutta tietyö rajoitusten kohdallakin, vasta 60 merkin jälkeen jarruvalot alkavat palaa. poliisin paikalle sattuessa kortteja keräiltäisiin.

      • TyömaallaNopeusAlas

        Juuri näin. Täälläkin palstalla usein valitetaan että tiet ovat huonossa kunnossa mutta sitten kun tietöillä korjataan tiestöä ei näiltä valittajilta löydy sitä vertaa kunnioitusta näitä kunnossapitäjiä kohtaan että hidastettaisiin vauhtia. Jos motarilla päällystyön kohdalla on suurin vauhti liikennemerkillä pudotettu vaikka kuuteenkymppiin juuri kukaan ei aja alle kahdeksaakymppiä. Ja asfalttikoneiden kohdalla mennään viittäkymppiä vaikka merkillä säädetään nopeus kolmeenkymppiin. Siinä sitten asfalttimiehet saavat pelätä henkensä puolesta kun autot ajavat lähes varpaiden päältä kun ei hermot anna myöden laskea nopeutta. On niin kiire, on niin kiire....


      • pakumies671
        TyömaallaNopeusAlas kirjoitti:

        Juuri näin. Täälläkin palstalla usein valitetaan että tiet ovat huonossa kunnossa mutta sitten kun tietöillä korjataan tiestöä ei näiltä valittajilta löydy sitä vertaa kunnioitusta näitä kunnossapitäjiä kohtaan että hidastettaisiin vauhtia. Jos motarilla päällystyön kohdalla on suurin vauhti liikennemerkillä pudotettu vaikka kuuteenkymppiin juuri kukaan ei aja alle kahdeksaakymppiä. Ja asfalttikoneiden kohdalla mennään viittäkymppiä vaikka merkillä säädetään nopeus kolmeenkymppiin. Siinä sitten asfalttimiehet saavat pelätä henkensä puolesta kun autot ajavat lähes varpaiden päältä kun ei hermot anna myöden laskea nopeutta. On niin kiire, on niin kiire....

        Mielestäni tietyömiehet on itse aiheuttaneet sen ettei tietyöalueen nopeusrajoituksia noudateta laittamalla rajoitukset ennen aikojaan ja poistamalla ne liian pitkällä viiveellä.
        Usein näkee esim. Koko viikonlopuksi jätetyt rajoitukset vaikkei siihen ole mitään tarvetta vaan tie on kunnossa eikä ketään töissä.


      • Niinpäniinjoo

        harvoin sinne mitään 30 nopeusrajoituksia on jätetty, tuskin myöskään40, 50 tai 60, ellei ole kyse betoniporsailla tehdyistä mutkakaistoista. 80 näkee joskus alueella jossa tiekoneita on parkissa tien piennaralueella, ehkä hätävarjelun liioittelua, mutta hyväksytään.
        mutta sitä tapaa en ymmärrä. että juuri uuden päällysteen saaneella moottoritiellä pelkkä tiemerkintöjen puute tiputtaa nopeudet sataseen.


      • Skanska_Asfaltti
        pakumies671 kirjoitti:

        Mielestäni tietyömiehet on itse aiheuttaneet sen ettei tietyöalueen nopeusrajoituksia noudateta laittamalla rajoitukset ennen aikojaan ja poistamalla ne liian pitkällä viiveellä.
        Usein näkee esim. Koko viikonlopuksi jätetyt rajoitukset vaikkei siihen ole mitään tarvetta vaan tie on kunnossa eikä ketään töissä.

        Uusi asfaltti vaatii pitkän ajan saavuttaakseen lopullisen lujuutensa. Pehmeä, juuri levitetty asfaltti ei kestä vielä normaaleja nopeuksia. Auton rengas luo eteensä pienen, ikään kuin aallon, jota se työntää edellään. Mitä suurempi nopeus ja mitä raskaanpi auto sitä suurempi on tuo aalto. Samasta syystä talvella jääteilläkin on matala nopusrajoitus. Kun tuo aalto pyörii tuhansien autojen voimasta se aiheuttaa sen ettei asfaltti kovetu kunnolla. Kun asfaltti lopulta kovettuu tätä aaltoa ei enää synny jolloin nopeudet voidaan nostaa normaaleiksi.


      • mä.oon.eri.mieltä
        pakumies671 kirjoitti:

        Mielestäni tietyömiehet on itse aiheuttaneet sen ettei tietyöalueen nopeusrajoituksia noudateta laittamalla rajoitukset ennen aikojaan ja poistamalla ne liian pitkällä viiveellä.
        Usein näkee esim. Koko viikonlopuksi jätetyt rajoitukset vaikkei siihen ole mitään tarvetta vaan tie on kunnossa eikä ketään töissä.

        Eli kun joku kokovartalomulkku hurauttaa pakullaan metrin päästä tietyömiehen ohi satasta viidenkympin rajoitusalueella, niin se on sen tietyömiehen oma vika? Itse ajattelen asiasta toisin.


      • pakumies671
        mä.oon.eri.mieltä kirjoitti:

        Eli kun joku kokovartalomulkku hurauttaa pakullaan metrin päästä tietyömiehen ohi satasta viidenkympin rajoitusalueella, niin se on sen tietyömiehen oma vika? Itse ajattelen asiasta toisin.

        Ei ollut kyse edellämainituista jutuista vaan esimerkikisi sellaisesta, että kun maantien viereen tehtiin kevyen liikenteen väylää, rajoituksia alennettiin koska työkoneita pyöri tielläkin.
        Viikonloppuna ei kukaan ollut töissä eikä yhtään työkonetta tiellä eikä pientareella mutta rajoitus silti jätettiin viikonlopuksikin. Se opettaa suhtautumaan tietyöalueen merkkeihin tietyllä tapaa.


      • nyt.oon.samaa.mieltä
        pakumies671 kirjoitti:

        Ei ollut kyse edellämainituista jutuista vaan esimerkikisi sellaisesta, että kun maantien viereen tehtiin kevyen liikenteen väylää, rajoituksia alennettiin koska työkoneita pyöri tielläkin.
        Viikonloppuna ei kukaan ollut töissä eikä yhtään työkonetta tiellä eikä pientareella mutta rajoitus silti jätettiin viikonlopuksikin. Se opettaa suhtautumaan tietyöalueen merkkeihin tietyllä tapaa.

        Eli se ei olekaan tietyömiesten vika, että paskat kuskit ei noudata tietyömaiden rajoituksia? No hyvä. Melkoisen älytön se väite olikin.


      • pakumies671
        nyt.oon.samaa.mieltä kirjoitti:

        Eli se ei olekaan tietyömiesten vika, että paskat kuskit ei noudata tietyömaiden rajoituksia? No hyvä. Melkoisen älytön se väite olikin.

        Et näköjään ymmärtänyt lukemaasi tai sitten et tiedä, että nimenomaan ne tietyöukot laittaa ne tietyön aikaiset liikennemerkit sinne.


      • en.olekaan.samaa.mieltä
        pakumies671 kirjoitti:

        Et näköjään ymmärtänyt lukemaasi tai sitten et tiedä, että nimenomaan ne tietyöukot laittaa ne tietyön aikaiset liikennemerkit sinne.

        Niin siis onko tuo kertomani tilanne tietyömiesten vika vai ei? Et nyt oikein saa pykättyä mitään selkeää vastausta.


      • pakumies671
        en.olekaan.samaa.mieltä kirjoitti:

        Niin siis onko tuo kertomani tilanne tietyömiesten vika vai ei? Et nyt oikein saa pykättyä mitään selkeää vastausta.

        Se on sellaisten työmiesten vika joiden tehtävä on laittaa ja ottaa pois merkit tarpeen mukaan mutta ei välitä hoitaa työtään vaan jättää ne nopeusrajoitusmerkit paikoilleen sinne missä autoilijat näkee ne aiheettomiksi. Sellaista näkee usein että ne laitetaan ennen aikojaan tai ei poisteta ajallaan.

        Se vaikuttaa ihmisten suhtautumiseen, haluat tai et.

        Vika ei siis ole joka tietyöhenkilön, vaan niitten kenelle homma kuuluu. Kaikki siitä kuitenkin kärsii elleivät saa sisäisesti asiaa korjattua.


      • no.en.ole.samaa.mieltä
        pakumies671 kirjoitti:

        Se on sellaisten työmiesten vika joiden tehtävä on laittaa ja ottaa pois merkit tarpeen mukaan mutta ei välitä hoitaa työtään vaan jättää ne nopeusrajoitusmerkit paikoilleen sinne missä autoilijat näkee ne aiheettomiksi. Sellaista näkee usein että ne laitetaan ennen aikojaan tai ei poisteta ajallaan.

        Se vaikuttaa ihmisten suhtautumiseen, haluat tai et.

        Vika ei siis ole joka tietyöhenkilön, vaan niitten kenelle homma kuuluu. Kaikki siitä kuitenkin kärsii elleivät saa sisäisesti asiaa korjattua.

        Noniin, syyllisten joukkiota on saatu mukavasti rajattua. Mutta vielä puuttuu tieto siitä, miten nuo kyseiset tietyömiehet säätävät esimerkiksi mainitsemani ei-keksityn esimerkin ajoneuvon nopeuden kyseisen ajoneuvon kuljettajan sijaan.


      • AjattelepaTätäkin
        pakumies671 kirjoitti:

        Se on sellaisten työmiesten vika joiden tehtävä on laittaa ja ottaa pois merkit tarpeen mukaan mutta ei välitä hoitaa työtään vaan jättää ne nopeusrajoitusmerkit paikoilleen sinne missä autoilijat näkee ne aiheettomiksi. Sellaista näkee usein että ne laitetaan ennen aikojaan tai ei poisteta ajallaan.

        Se vaikuttaa ihmisten suhtautumiseen, haluat tai et.

        Vika ei siis ole joka tietyöhenkilön, vaan niitten kenelle homma kuuluu. Kaikki siitä kuitenkin kärsii elleivät saa sisäisesti asiaa korjattua.

        " Se on sellaisten työmiesten vika joiden tehtävä on laittaa ja ottaa pois merkit tarpeen mukaan mutta ei välitä hoitaa työtään vaan jättää ne nopeusrajoitusmerkit paikoilleen sinne missä autoilijat näkee ne aiheettomiksi. Sellaista näkee usein että ne laitetaan ennen aikojaan tai ei poisteta ajallaan. mistä autoilijat tietävät tietyömailla ".

        Kerrotko mistä autoilijat tietävät liikennemerkkien siirto-tai poistotarpeen paremmin kuin työmaan porukka? Onko tietyö valmis aina ja heti jos jossain paikassa ei koneita ja miehiä näy mutta nopeusrajoitukset ovat vielä paikallaan? Tiedätkö että esim. uusi asfalttipinta ei suinkaan ole heti valmis kun se on levitetty? Se ei kestä useampaan päivään vielä täysiä ajonopeuksia vaan vaatii aikaa saavuttaakseen lopullisen lujuuden. Tästä syystä nopeusrajoitukset ovat matalammat kuin normaalisti.


      • pakumies671
        AjattelepaTätäkin kirjoitti:

        " Se on sellaisten työmiesten vika joiden tehtävä on laittaa ja ottaa pois merkit tarpeen mukaan mutta ei välitä hoitaa työtään vaan jättää ne nopeusrajoitusmerkit paikoilleen sinne missä autoilijat näkee ne aiheettomiksi. Sellaista näkee usein että ne laitetaan ennen aikojaan tai ei poisteta ajallaan. mistä autoilijat tietävät tietyömailla ".

        Kerrotko mistä autoilijat tietävät liikennemerkkien siirto-tai poistotarpeen paremmin kuin työmaan porukka? Onko tietyö valmis aina ja heti jos jossain paikassa ei koneita ja miehiä näy mutta nopeusrajoitukset ovat vielä paikallaan? Tiedätkö että esim. uusi asfalttipinta ei suinkaan ole heti valmis kun se on levitetty? Se ei kestä useampaan päivään vielä täysiä ajonopeuksia vaan vaatii aikaa saavuttaakseen lopullisen lujuuden. Tästä syystä nopeusrajoitukset ovat matalammat kuin normaalisti.

        Aina ei ole kyse uudesta asfaltista. Voi olla kyse esim. Kevyenliikenteen väylästä jota rakennettaessa päätien rajoituksia madalletaan päätiellä kulkevan soranajon tms. takia. Jos viikonlopuksi ei ole jäänyt päätielle mitään koneita eikä liikennettä, eikä ukot tule töihin ennen maanantaita, on alennetut rajoitukset aiheettomia.

        Jossain taas rajoitukset on laitettu jo paljon ennen kuin mitään muuta tapahtuu.

        Karpokin aikanaan käsitteli asiaa ohjelmassaan.

        Työyhteisön pitää korjata epäkohdat jos haluaa että edes suurin osa ottaa merkit vakavasti.


    • TärkeinMulkku

      Minä ajan miten haluan, sillä omistan Suomen tiet. Jos voisin, niin kieltäisin kaikilta muilta siellä liikkumisen. Minun napani ympärillähän maapallo pyörii kuitenkin, joten sääntöjen mukaan liikenteessä olijat PYSYKÄÄ KOTONA!!! Vain minulla on oikeus niillä liikkua, koska olen tärkein mulkku maailmassa!!!

    • Tietyöt, tunnelit ym. jossa ylinopeus voi aiheuttaa vaaraa noudatan nopeusrajoituksia ja olen huomannut, että monet eivät sitä tee.

      Nopeuden arviointi on hankalaa. Jos hyvä keli niin motarilla ajan välillä aika reippaasti. Suurimman vaaran aiheuttavat ne jotka tulevat eteen. Just ne kaistanvaihtajat jotka ajavat rekan takamukseen ja vaihtavat vasemmalle kaistalle vaikka takaa tulee nopeampaa vauhtia auto,

      Ja sitten on niitä jotka ajavat vasenta kaistaa ja eivät päästä ohi kuin oikealta. Typerää. Itsellä on hyvä auto ja 160 km/h ei tunnu vielä missään. Ei lasit vingu tai täristä. Kulkee vakaasti ja hyvin suoraan. Riittää kun pitää kevyesti ratista kiinni.

      • just.juolahti.mieleen

        Suurimman vaaran aiheuttavat kuskit, joiden käsitys omien sääntöjen vastaisten ajotapojen vaikutuksista on nolla, eivätkä he ole sitä kykeneviä tajuamaan.


    • Viisaskomies

      Liikennesääntöihin kuuluu myös "ennalta arvattavuuden periaate" joka tarkoittaa sitä että toisten voi olettaa noudattavan liikennesääntöjä. Jos esim. Tulen sivutieltä kolmion takaa päätielle, minun on katsottava sellainen väli, että päätienkäyttäjä voi jatkaa ajoaan jarruttamatta ja suuremmin hidastamatta. Jos päätien auto ajaa huomattavaa ylinopeutta, sitä ei vaadita kolmion takaa tulevaa arvioimaan/ huomioimaan ellei kyseessä ole hälytysajoneuvo sireenit päällä.

      Sama moottoritiellä, jos ajat jo suurinta sallittua, ei ole ennalta arvattavaa että joku tulee vasenta kaistaa reilusti nopeammin jos ei ole hälytysajo.

      • Tuossa tapauksessa selviää nostamalla jalan kaasulta. Jos joutuu jarruttamaan, ylinopeutta oli todella paljon tai tulit liian lähelle eteen. Jos kolahtaa, tulit varmasti laittomasti kolmion takaa... tai sitten ajettiin tahallaan päälle.


      • pakumies671
        TheRat kirjoitti:

        Tuossa tapauksessa selviää nostamalla jalan kaasulta. Jos joutuu jarruttamaan, ylinopeutta oli todella paljon tai tulit liian lähelle eteen. Jos kolahtaa, tulit varmasti laittomasti kolmion takaa... tai sitten ajettiin tahallaan päälle.

        Samaa mieltä. Moottoritiellä ajaessasi suurinta sallittua et voi siirtyä ihan ohituskaistaa ajavan nenän eteen mutta siihenkään ei tarvitse varautua että joku vähän kauempana näkyvä ohituskaistalla oleva saattaa ajaa reilua ylinopeutta.


      • Aikapaljonajanut
        pakumies671 kirjoitti:

        Samaa mieltä. Moottoritiellä ajaessasi suurinta sallittua et voi siirtyä ihan ohituskaistaa ajavan nenän eteen mutta siihenkään ei tarvitse varautua että joku vähän kauempana näkyvä ohituskaistalla oleva saattaa ajaa reilua ylinopeutta.

        Se Saksan käytäntö kolmen kuukauden ajokiellosta takapuskuriin liimautuville ja valojen vilkuttelijoille voitaisiin kopioida Suomeen, mutta puolen vuoden ajokieltona. Täällä ei ole sallittua ajaa yli 120 km/h.
        Saksassa tilanne on toinen, koska suuremmatkin nopeudet ovat paikoitellen sallittuja.


    • On niitä jotka ajavat hitaan ajoneuvon perässä tovin esim 70 km/h ja sitten menevät vasemmalle kaistalle nopeamman eteen.

      Sitten yksinkertainen juttu. Kaveri kysyi miksi ajan niin hiljaa. Sanoin että ihan liikennevirran mukana ja kysyin pystyykö hän lukemaan edellä ajavan rekkarin. Hän sanoi, ettei pysty kun niin huonot lasit. Siihen minä, että hyvä. jos hän pystyisi lukemaan rekkarin oltaisiin liian lähellä. En tajua niitä ihan perässä roikkujoita. Tänäänkin meni kaksi peuraa tien yli. Jos vähän kovempaa olisin jarruttanut niin takana tulija olisi ajanut perään.

      • LiikennesäännötHoi

        No peräänajajahan olisi ollut kuitenkin se maksumies, joten miksi niistä pitäisi välittää?
        Ajat sitä omaa nopeuttasi, ja menkööt muut sitten ohi (ylinopeutta tietenkin ajaen) , kun sellainen rako syntyy.


      • siksi.pitää.välittää
        LiikennesäännötHoi kirjoitti:

        No peräänajajahan olisi ollut kuitenkin se maksumies, joten miksi niistä pitäisi välittää?
        Ajat sitä omaa nopeuttasi, ja menkööt muut sitten ohi (ylinopeutta tietenkin ajaen) , kun sellainen rako syntyy.

        Peräänajo on kaikkea muuta kuin vaaraton tilanne etenkin sille, jonka perään ajetaan. En näe kovinkaan hyväksyttävänä tekona sitä, että vaarannetaan tuntemattomien ihmisten henki silkalla osaamattomuudella.


      • LiikennesäännötHoi kirjoitti:

        No peräänajajahan olisi ollut kuitenkin se maksumies, joten miksi niistä pitäisi välittää?
        Ajat sitä omaa nopeuttasi, ja menkööt muut sitten ohi (ylinopeutta tietenkin ajaen) , kun sellainen rako syntyy.

        > No peräänajajahan olisi ollut kuitenkin se maksumies

        Ei välttämättä. Nykyään on aika useassa autossa kamera kuvaamassa liikennettä. Itselläkin on sen jälkeen kun kuvatun kaltainen tapaus yritti kiilata minut moottoritieltä... On se kiva vetästä 50 km/h alle rajoituksen vasemmalle katsomatta, tuleeko joku takaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      37
      2056
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1965
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      78
      1593
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1442
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      311
      1389
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      121
      1212
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1169
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1099
    9. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      43
      1031
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      265
      980
    Aihe