Kaikki joukolla tavara-aseman siirtoon!

topakkatäti

Tampereella siirretään tavara-asema. Siirtoa varten kaikki kynnelle kykenevät pyydetään tavara-aseman vetotalkoisiin köydet mukanaan. Kun pormestari huutaa: vedä! niin kaikki kiskovat tava-asemaa Morkun suuntaan vimmaisella raivolla. Näin tavara-asema saadaan siirrettyä ilman kustannuksia lähes 25 metriä. Kansainvälinen media kiinnostuu siirrosta niin paljon, että Manse on kohta kaikkien maailman kansalaisten huulilla, ja voi sitä turistien määrää, joka virtaa suoraan Muumimuseoon!

67

1537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pientäsäätöä

      Eivätkö autot voi hieman kääntää rattia sillä kohtaa ja ohittaa rakennukset. Ei tarvitsisi Morkkuakaan purkaa. Ennen, kun autot olivat vanhempia ja tiesto huonomaa, osattiin siitä huolimatta mutkissakin kulkea. Nyt ollaanniin uusavuttomia, että vain suora tie kelpaa autoilijalle.

      • NäinOnNäppylät

        Ongelmana eivät ole ne mutkat vaan se kolmen stoppimerkin risteyshärdelli joka seisottaa autojonoja satojen metrin pituisiksi. Rautatien alittavaa kevyen liikenteen tunnelia pitäisi pikaisesti jatkaa riippumatta siitä mitä tavara-asemalle tapahtuu.


      • tosser
        NäinOnNäppylät kirjoitti:

        Ongelmana eivät ole ne mutkat vaan se kolmen stoppimerkin risteyshärdelli joka seisottaa autojonoja satojen metrin pituisiksi. Rautatien alittavaa kevyen liikenteen tunnelia pitäisi pikaisesti jatkaa riippumatta siitä mitä tavara-asemalle tapahtuu.

        Eikö siihen ois järkevintä rakentaa liikenneympyrä?


      • NäinOnNäppylät
        tosser kirjoitti:

        Eikö siihen ois järkevintä rakentaa liikenneympyrä?

        Miten se muka muuttaisi nykytialnnetta?


    • W4ybå

      Mikähän on tarkka aika, jolloin työ aloitetaan? Kaikki mukaan kannustamaan rohkeita roudareita. Mukaan pop cornia sekä jokin soitin, erityisesti bassorummut tervetulleita

      • Saaristane

        Muuten, se on ålyvapaata touhua, se tavara-aseman siirto. Ei muuta kun katepillarilla kumoon ja rahrataan tiilet roomulla Lielahden perään, että saadaan nollakuitu liikkeelle. Siitä on helppoa jauhaan nollakuitu sähköksi Kokemäenjoen vesistössä energiaksi. Säästyis nääs rahaa suurten ikäluokkien hoitamiseksi nätisti hautaan.


    • paska.juttu.rahoille

      Taas haaskataan veronmaksajien rahoja 3 000 000 jonninjoutavaan ,kiitos vihreät.
      Kuka helvetti niitä äänestää?

      • miljardiratikka

        Pelkkään ratikkaan menee miljardi veronmaksajien rahaa. Yksi tavara-aseman siirto on pelkkä hyttysen pieru.


      • Åpstr

        Nainen! Äänestä naista (punavihreätä) 👩‍🌾


    • hullunhommaa

      Suorille katuosuuksille rakennetaan vimmattuun tahtiin hidastepomppuja, mutta kun sattuu olemaan "luonnollinen" hidaste, niin se pitää tietenkin siirtää.

      Eikö siihen risteykseen saa tehtyä vaikkapa kiertoliittymää? Pitäisi se siihen mahtua, jos Morkun talo meinataan kuitenkin purkaa. Ainakin kun katsoo asiaa tästä Aamulehden ilmakuvasta: https://d3ncwv2e9zpfbf.cloudfront.net/200601116.jpg

    • ihanoikeesti

      Kumpikin talo pitäisi säilyttää omilla paikoillaan. Kyllähän nykyaikana jonkinlaisen ratkaisun luulisi löytyvän. Kohta Tampereella ei ole mitään alkuperäistä historiaa jäljellä.

      • hinkel

        Siirto voi tarkoittaa sitä, että kohta on kadulla tiilikasa.


      • mutkanentaival

        Työn suorittajalla on vastuu että rakennus siirtyy ehjänä, jos ja kun jotain pientä kuitenkin voi sattua niin sitten korjataan ei se sen vaikeempaa ole. Mitä tulee itse rakennukseen niin se on oikein että jotain historiallista säilytetään, Morkkukin pitäisi kyllä säästää. Sitä minä ihmettelen kun nykyisiin kaupungin teihin tehdään niitä hidastemutkia niin miksei tässä tapauksessa olisi annettu rakennuksien olla omilla sijoillaan??


      • NäinOnNäppylät
        mutkanentaival kirjoitti:

        Työn suorittajalla on vastuu että rakennus siirtyy ehjänä, jos ja kun jotain pientä kuitenkin voi sattua niin sitten korjataan ei se sen vaikeempaa ole. Mitä tulee itse rakennukseen niin se on oikein että jotain historiallista säilytetään, Morkkukin pitäisi kyllä säästää. Sitä minä ihmettelen kun nykyisiin kaupungin teihin tehdään niitä hidastemutkia niin miksei tässä tapauksessa olisi annettu rakennuksien olla omilla sijoillaan??

        Eikö nyt jumalauta mene jakeluun ettei se mutka ole ongelma vaan se stoppihelvetti! Kevyen liikenteen tunneliin vaan jatkoa niin tavara-asema saa jatkaa homehtumistaan vaikka maaliman tappin saakka.


      • torni.nro.9

        mutkanentaival: "Sitä minä ihmettelen kun nykyisiin kaupungin teihin tehdään niitä hidastemutkia niin miksei tässä tapauksessa olisi annettu rakennuksien olla omilla sijoillaan??"

        Olisikos nykyinen tavara-aseman tontti isompi kuin Morkun tontti? Siirretään siis Morkun tontille, ja saadaan lisää rakennusoikeutta myytäväksi? Mani, mani, mani.

        Kun rakennetut neliöhinnat alkavat olla keskustassa 10 000 e/neliö, niin siinä liikkuu paljon rahaa. Varsinkin, jos tuohon tavara-aseman tilalle saadaan jälleen pykäistyä jokin "torni"
        (= kerro kerrosten määrällä tuo 10 000e/neliö).

        Olisikos ylemmillä tahoilla on jo "plänit" valmiina, kun niin kovalla kiihkolla tätä siirtoa ajavat?


      • mutkanentaival
        torni.nro.9 kirjoitti:

        mutkanentaival: "Sitä minä ihmettelen kun nykyisiin kaupungin teihin tehdään niitä hidastemutkia niin miksei tässä tapauksessa olisi annettu rakennuksien olla omilla sijoillaan??"

        Olisikos nykyinen tavara-aseman tontti isompi kuin Morkun tontti? Siirretään siis Morkun tontille, ja saadaan lisää rakennusoikeutta myytäväksi? Mani, mani, mani.

        Kun rakennetut neliöhinnat alkavat olla keskustassa 10 000 e/neliö, niin siinä liikkuu paljon rahaa. Varsinkin, jos tuohon tavara-aseman tilalle saadaan jälleen pykäistyä jokin "torni"
        (= kerro kerrosten määrällä tuo 10 000e/neliö).

        Olisikos ylemmillä tahoilla on jo "plänit" valmiina, kun niin kovalla kiihkolla tätä siirtoa ajavat?

        Sitäpä juuri rakennusfirmat sanelee ja sopulitsovittelee, bonukset jaossa. Se että se risteys on nyt tehty vaikeeksi on taktisesti järjestetty,


      • torni.nro.9
        mutkanentaival kirjoitti:

        Sitäpä juuri rakennusfirmat sanelee ja sopulitsovittelee, bonukset jaossa. Se että se risteys on nyt tehty vaikeeksi on taktisesti järjestetty,

        Eipä siinä risteyksessä näyttäisi olevan mitään erikoista. Päinvastoin, hyvä näkyvyys, paljon tilaa liikkua, sekä autoilla että jalankulkijoilla. Niitä harvoja paikkoja Tampereen keskustassa, jossa vielä voi hengähtää. Sumppuja tämä kaupunki on täynnä ihan kaikkialla johtuen syistä, joita täällä on jo muutenkin käsitelty. Tavara-asema ei niihin kuulu.

        Joten kyseessä on tekemällä tehty ongelma. Sama kuin valittaisivat rakennuksen väristä tyyliin: "tavara-aseman väri aiheuttaa migreenin tapaisia oireita autoilijoilla, joten se on turvallisuuden vuoksi siirrettävä."

        Yhtä ontuvaa selittämistä Tampereen kaupungilta. Vaikea uskoa tämän kaiken keskellä, että kyseessä on (entinen) työväenkaupunki. Tampereesta on kehkeytynyt varsinainen (kiinteistösijoitus)kapitalismin paratiisi vihreiden, demareiden ja kokoomuksen ollessa vallassa.

        Kontula muuten uutisoi juuri, että Tampereen kaupungilla ovat lääkäriajat loppuneet suurimmalta osin jo kesäkuun alkupuolelta - palatkaa takaisin joskus heinäkuussa on ohjeistettu potilaita terveyskeskuksista. Vaikuttaa siltä, että tässä (kiinteistösijoitus)kapitalismissa on Tampereen kaupungilta kadonnut käsitys sen suhteen, miksi kaupunki ja kunta ovat olemassa. Ne eivät ole mikään RAHANTEKOKONE, vaan palveluiden tuottaja.


      • mitääneisaahylätä
        NäinOnNäppylät kirjoitti:

        Eikö nyt jumalauta mene jakeluun ettei se mutka ole ongelma vaan se stoppihelvetti! Kevyen liikenteen tunneliin vaan jatkoa niin tavara-asema saa jatkaa homehtumistaan vaikka maaliman tappin saakka.

        Ei minkään rakennuksen tarvitsisi homehtua, jos joku vaivaituisi pitämään siitä vähän huolta. Uudemmat rakennukset ovat jo valmistuessaan homeisia ja täynnä kaikenlaisia myrkkyjä ja liuottimia. Lisäksi ne ovat kovin koneellisia.


    • Jkaaa

      Ja viimeksi juttelin Tavara-aseman kannattajien kanssa, ei edes Tamperelaisia. Mielestäni Jyväskyläiset saavat ostaa mörskät, jos kannattavat siirtoa ja suojelua.

      Kahdella miljoonalla palkkaisi 30 ihmistä vuodeksi, he voisivat purkaa ja muurata Tavara-aseman Morkun paikalle. Tällöin siitä tulisi kestävämpi kuin nykyinen halkeillt, siirtoa kestämätön. 600000 jäisi vielä tarvikkeisiin.

      • älytöntätuhoomista

        Minä olen syntyperänen manselainen ja olen tavara-aseman ja Morkun suojelun kannalla, se on vaan niin ettei kaikkea voi rahassa mitata. Historia on historiaa jota pitää vaalia eikä kaikkea tuhota, nyt on vaan valloillaan ahneus .


      • jotainrajaa
        älytöntätuhoomista kirjoitti:

        Minä olen syntyperänen manselainen ja olen tavara-aseman ja Morkun suojelun kannalla, se on vaan niin ettei kaikkea voi rahassa mitata. Historia on historiaa jota pitää vaalia eikä kaikkea tuhota, nyt on vaan valloillaan ahneus .

        Pitkänlinjan tamperelaisena lähtisin miltei barrikaadeille, noinniinkuin sisällissodankin muiston vuoksi, jottei alkuperäistä kaupunkia enää tuhottaisi.


    • näionnäppylät

      Morkku ja tavara-asema pitää säilyttää.

      • järki.käteen

        Nurin molemmat.


      • samallaasiallaollaan

        Tarkoitit siirto ja purkupäätöstä,, siinä olet oikeassa.


      • helpporatkaisu

        Saisivat kaupunkisuunnittelijat sivistyä vaikka lukemalla suurta maailmankirjallisuutta. Ne ovat täynnä erilaisia kaupunkikuvauksia ja kuvauksia niiden synnyttämistä tuntemuksista ja mielialoista vierailevissa ihmisissä ja asukkaissa.
        Esim. Albert Camus'n Rutto. Sitä ei tarvitse lukea kuin muutama alkusivu Ranskalaisesta siirtomaakaupungista Välimeren Afrikanpuoleisella rannalla. Siinä kuvataan miltä tyly ja kolkko liiketoimintaan keskittyvä, sinänsä vaura kaupunki vaikuttaa.


    • tiilikivi_painaa

      Onko se tiilistä muurattu tavara-asema niin lujan ja yhtenäisen teräsbetonilaatan päällä, että se laatta kestää aseman noston murtumatta. Aseman on oltava kuin "tarjottimella". Muutoin sekin murtuu murtuvan laatan mukana, ja tuloksena tiilikasa.

      • AsemaOnPäätettyTuhota

        Ei talo ole laatan päällä ollenkaan, vaan sen rakentamisen aikoihin maahan yleensä kaivettiin luonnonkivestä perustus ja sen päältä lähdettiin muuraamaan seiniä, lattia on oma rakenteensa.
        Mutta eiköhän se ole suunniteltu, että tavara-asema hajoaa siirrossa, jos tuhoaminen ei muuten onnistu, sen jälkeen se voidaan viedä tiilikasana kokonaan pois rakennusjätteen kaatopaikalle. Tähän viittaa sekin, että tarkoituksella luotiin paikalle liikenneongelma, kun annettiin rakennuslupa eteläpuolella olevalle uudisrakennukselle, minkä takia tiehen tuli mutka.


      • eivaikee

        Mitä tuohon siirtoon tulee , tavara-aseman siirto on helpommasta päästä.


      • leijuujapyörii
        eivaikee kirjoitti:

        Mitä tuohon siirtoon tulee , tavara-aseman siirto on helpommasta päästä.

        juu, niin on, ota muutama naukku lisää, niin tavara-asema leijuu ilmassa.....


    • näinon

      Mitään ei tarvitse siirtää. Antaa olla vaan paikallaan. Halvin vaihtoehto. Tiellä kulkemista voi muuttaa.

    • eriratkaisuja

      Ei mennyt kuin hetki kun Sampolan edessä Kalevantieltä Lähteenkadulle rakennettiin liikennevalot. Holtittomat ja liikenteestä piittaamattomat kevyenliikenteenkulkijat, lähinnä pyöräilijät, aiheuttivat jatkuvia vaaratilanteita. Nyt autot töksähtelevät lyhyellä matkalla kaksiin liikennevaloihin. Eii se lähiasukkaiden ilmanlaatua paranna, eikä liikennevalojen piippaus asumisrauhaa.

      • helppojuttu

        Kyllä tavara-aseman ja Morkun kohdallekin voi liikennevalot laittaa ja jättää rakennukset paikoilleen.


      • surkeat-kuskit-vauhdissa

        Monille huonoille autoilijoille se tosiaan tulee yllätyksenä, että suojatielle saattaa kävellä joku. Sitten autoilija ei tiedä, mitä tehdä, ja vaaratilanne on valmis. Turvallisuuden parantamiseksi oli pakko laittaa liikennevalot. Nyt ne huonoimmat kuskit ajaa siinä kohdassa suojatien päälle, vaikka jono edessä seisoo. Siinä on sitten hyvä ihmetellä suu auki, kun jalankulkijat kiertävät sitä suojatien tukkinutta koslaa kuka edestä, kuka takaa.


      • pomppivattielle

        Kyllä olet oikeessa, jalankulkioiden paikka ei ole liikenteessä häiritsemässä autoilijoita.


      • oot.lutuinen
        pomppivattielle kirjoitti:

        Kyllä olet oikeessa, jalankulkioiden paikka ei ole liikenteessä häiritsemässä autoilijoita.

        Te itsellenne vastaajat olette hauskoja ja suloisia 😍


      • taaspahamielimuista

        Nyt ne pyöräiljät siitä huolimatta ajavat jalkakäytävällä ja väärään suuntaan yksisuuntaisella kadulla. Ei haluta nähdä yhtään vaivaa vaan mennään sieltä, mistä suorimmin pääsee. Ovat polkeneet Liisanpuiston nurmikon Kalevan kirkon edessä miltei piloille. Hyi!


    • stoneman

      Voisihan tuohon ajatella "Rantatunneli ll" eli alikulkutunneli siihen..

    • hyvää.taloutta

      Onneksi Tampereella rahaa riittää kaiken maailman hankkeisiin. Tämäkin on varmaan investointi kun tähän rahaa löytyi. Pistetaan vaan terveysasemia kiinni ja säästetään vanhuksilta ja lapsilta.

      • siinäsulle

        Turhuutta tunneli kansiareena, tässä niitä tosi turhuuksia ratikka on sitten kaiken huippu.


    • se.vaan.ei.sovi

      Persaukinen kaupunki voisi hajoittaa ne kaikki röttelön niiltä nurkilta ja myydä tontit. Sais kaupunki edes vähä rahaa.

      • LoisetSuurinKulu

        Nyt jotakin krapulaista persaukista pelottaa, että kaupungin sossurahat loppuu, mutta älä pelkää, työssäkäyvien verotusta kiristetään, jotta sinä saat ryypätä rauhassa.


      • sähköllä.pääsee
        LoisetSuurinKulu kirjoitti:

        Nyt jotakin krapulaista persaukista pelottaa, että kaupungin sossurahat loppuu, mutta älä pelkää, työssäkäyvien verotusta kiristetään, jotta sinä saat ryypätä rauhassa.

        Sähkölaitoksesta saadaan sossuun mukavasti pätäkkää elikkäs mania. Sen jälkeen fatta maksaa asiakkaidensa vähän korkeampia sähkölaskuja. Yksityisen sähkölafkan on nääs taottava myös voittoa omistajilleen.


    • fdsfsdfsdfsdfsfdsdf

      Hitto kun siinä alikulun kohdalla ei oikein ole asutusta. Muuten vanha kunnon "tööttää töyssyssä" -protestointi käyntiin. Itseäni ainakin vituttaa ne stoppimerkkien luona olevat saakelinmoiset hidastetöyssyt, varmasti ilmanlaatu paikallisesti kärsii kun joutuu isolla autolla lähtemään nollasta liikenteeseen...

      • eitarvijarrutella

        Töyssyjen yli voi ajaa nopeusrajoituksen mukaan. Jos ei voi, niin sitten on autossa tai töyssyssä vikaa. Joka tapauksessa nopeutta ei tarvitse töyssyjen kohdalla erikseen hidastaa. Niiden tarkoitus on ainoastaan leikata ylinopeuksia.


      • tööttää.vaan

        Töyssyjä on laitettu siksi, koska huonoimmat kuskit eivät osanneet asettaa nopeuttaan järkeväksi. Tööttää töysyssä on siitä hauska ilmiö, että huonoimmista huonoimmat kuskit julistavat tööttäämällä olevansa syyllisiä töyssyihin.


    • kauhea_mörskä_ja_rotisko

      Onneksi päätyivät siirtoon, se on sen mörskän loppu, hajoo satavarmana... sitten voi koijärveläiset ostaa kaupungin kansliasta tiilenkappaleen kirppispiirongin päälle muistoksi menneestä "loistosta" ja lylyt hieroo käsiään ja nauraa partaansa...

      Ja kokkopuiksi se viereinen rotisko...

    • Näsinneulan_tähystäjä

      Nytpä taitaa olla niin, oivallinen rouva Topattutäti, ettei kannata heittäytyä aivan jokaisessa asiassa kaikkitietäväksi erikoisasiantuntijaksi, vaan on parempi jättää tavara-aseman vaativa siirto-operaatio alan ammattilaisten huoleksi. Nykyisestä alennustilastaan huolimatta tavara-asemalla on Tampereen mittakaavassa merkittäviä rakennustaiteellisia ja kulttuurihistoriallisia arvoja, ja minä ainakin haluan maksimoida rakennuksen säilyvyyden jälkipolville. Sepä olisikin melkoinen farssi, jos maailmalle leviäisi uutinen, että Tampereella on rakennus hajonnut käsiin jonkin paikallisen kyläluudan johtamassa hullunrohkeassa talkooprojektissa. Puhumattakaan mahdollisista henkilöuhreista. Joten jäitä hattuun, rouvakulta.

      • Ihmisfani

        Minäkin rakastan sinua. Siitä huolimatta en ymmärrä miksi jokainen muotoon ladottu tiilikasa pitäisi säästää jälkipolville. Eri asia olisi jos purku-uhan alla olisi joku 1200-luvulla tehty kivikirkko, joita ei nuorelta Tampereelta löydy. Totta kai lähihistorian vaaliminenkin on tärkeää, muttei Hervantaakaan kukaan halua vanhana muistella.


      • fiksutaiei
        Ihmisfani kirjoitti:

        Minäkin rakastan sinua. Siitä huolimatta en ymmärrä miksi jokainen muotoon ladottu tiilikasa pitäisi säästää jälkipolville. Eri asia olisi jos purku-uhan alla olisi joku 1200-luvulla tehty kivikirkko, joita ei nuorelta Tampereelta löydy. Totta kai lähihistorian vaaliminenkin on tärkeää, muttei Hervantaakaan kukaan halua vanhana muistella.

        Ehkä joskus tajuat, syö vielä muutama aamupuuro niin kyllä se siitä.


      • kun.otit.puheeksi
        Ihmisfani kirjoitti:

        Minäkin rakastan sinua. Siitä huolimatta en ymmärrä miksi jokainen muotoon ladottu tiilikasa pitäisi säästää jälkipolville. Eri asia olisi jos purku-uhan alla olisi joku 1200-luvulla tehty kivikirkko, joita ei nuorelta Tampereelta löydy. Totta kai lähihistorian vaaliminenkin on tärkeää, muttei Hervantaakaan kukaan halua vanhana muistella.

        No, Tampereen kaupungista kun on kyse, niin eiköhän se 1200-luvun kivikirkkokin lähtisi kävelemään, jos tontin arvo olisi tarpeeksi suuri...


    • nurin_vaan

      merkittäviä rakennustaiteellisia arvoja ?

      ja pah!

      eihän siinä ole mitään hienoa, niin halvalla ja yksinkertaisesti arkkitehtuuriltaan tehty kuin olla voi, pelkkää suoraa seinää? kyllä pitää olla melko vilkas mielikuvitus, että tuosta mörskästä löytää jotain taiteellista arvoa

      arvoa siitä saadaan, kun annetaan katepillari- ja kaivinkoneoppilaille harjoituskohteeksi...

      • sitäjuuri

        Yksinkertainen on kaunista, historiasta puhumattakaan. Ehdottomasti säilytettävä rakennus.


    • jää_muillekin

      Voin tulla pari kiveä heittämään.

    • eiksvaan

      Tampere on suurena kaupunkina vanhempi kuin Helsinki. Ruotsinvallan ajalta. Hki vasta Venäjänvallan ajoilta. Täällä on kuitenkin surutta tuhottu paljon alkuperäistä. Silti halutaan kilpailla Hgin kanssa, vaikka oikeasti ollaanik siihen nähden soveljiä tai -siskoja.

    • joko_siirtäjä_selvillä

      Oli taas tänään juttua tavara-aseman siirrosta Aamulehdessä.
      Siirrosta, jonka onnistumiseen en alkuunkaan usko, ei ainakaan 3,2 miljoonalla eurolla. Tiilikasa siitä tulee, kun mennään sorkkimaan.
      Pelataanko siinä jotakin peliä tamperelaisten rahoilla?

    • asiahaiseepahalta

      Jätetään piruvie siirtämättä ja purkamatta! Mikä ongelma siitä nyt on tullut?? Pistetään nopeusrajoitukset. Jonottakoot risteyksissä ne, jotka autoilla kehtaavat kulkea.
      Joku on takuulla suunnitellut siihen sellaiset systeemit, että sitä ajetaan vaan koko ajan pakolla eteenpäin.

    • nurin_vain

      Mitä arvoa tuollaisella rakennuksella on - varsinkin sen jälkeen, kun se on siirretty pois alkuperäiseltä paikaltaan.
      Siirtäminen on sama kuin purkaminen. Purkaminen tulee huokeammaksi.

      • mitäsinähöpiset

        Mitä arvoa vastaus historiallista riittääkö, kyllähän soisi että rakennus saisi olla alkuperäisellä paikalla, siirto on sitten parempi vaihtoehto kuin purkaminen. Tampereella on aivan liikaa purettu historialliasia rakennuksia, ahneus on päässyt valloilleen .


    • pahamieli

      Kaupunkisuunnittelijat ja ihmiset yleensäkin käyvät, turisteina, matkoilla siellä sun täällä.
      Joissakin Etelä-Euroopan maissa on vuosisatoja vanhoja kivettyjä katuja, taloja ja aukioita. Siellä ilmasto on sellainen. Ei niin vehreä kuin lauhkean vyöhykkeen Suomessa. Ei tänne tarvitse ottaa mallia tylystä kivetystä ja asfaltoidusta maasta, kun ei täällä sellaiseen ole tarvetta. Tampere profiloituu vehreänä puutarhamaisena vesistöjen ympäröimänä kaupunkina jossa kasvaa vanhoja suuria puita. Mikä olisi Sorsapuistokaan, jos ei siellä kasvaisi vanhoja hopeapajuja ja Lähteenkadulla vanhoja suuria vaahteroita. Nyt puutarhasuunnittelijat suosivat pikkupuita; pihlajia, tuomijuttuja sunsellaisia. Outoa menoa.

      • tornien.kaupunki

        Sorsapuiston liepeille rakennettaessa saataisiin paljon kovanrahan asuntoja. Ajatelkaapa, 250 000 asukkaan kaupungissa, keskeisellä sijainnilla ja puistonäkymillä... Aijai. Kyllä sinne ainakin pari tornia mahtuisi, tyypillinen tamperelainen päättäjä tuumaisi? Pari pientä tornia kertomaan, kuinka huippukomea kaupunki mansesta on tullut.

        Nythän siellä on sitä pengertä ja pusikkoa tien toisella puolella. Siinä sitä manselainen grynderikin pyörittelisi silmiä moiselle tuhlaukselle, kun tuollakin saisi rahastettua.


      • nomikäjottei
        tornien.kaupunki kirjoitti:

        Sorsapuiston liepeille rakennettaessa saataisiin paljon kovanrahan asuntoja. Ajatelkaapa, 250 000 asukkaan kaupungissa, keskeisellä sijainnilla ja puistonäkymillä... Aijai. Kyllä sinne ainakin pari tornia mahtuisi, tyypillinen tamperelainen päättäjä tuumaisi? Pari pientä tornia kertomaan, kuinka huippukomea kaupunki mansesta on tullut.

        Nythän siellä on sitä pengertä ja pusikkoa tien toisella puolella. Siinä sitä manselainen grynderikin pyörittelisi silmiä moiselle tuhlaukselle, kun tuollakin saisi rahastettua.

        Mihin kohtaan sinä nuo tornit sijoittaisit?


    • mikä_historia

      Tuskinpa niissä kordinaateissa, joihin tavara-asema siirretään on mitään merkittäviä historiatekoja tehty.

      • ruma_kuin_piru

        Juu, ja rakennustaiteellisesti tavara-asema ei ole ainakaan arvokkaan näköinen.


      • Hallelujaa

        Voi sinua ja näköäsi.


      • muistakaa

        Sillä alueella tapettiin, teloitettiin, murhattiin paljon ihmisiä 100 vuotta sitten. Tampereen historiaan rautatie ja sen rakennukset on vaikuttanut paljonkin.


      • bolseviikkien_painostus
        muistakaa kirjoitti:

        Sillä alueella tapettiin, teloitettiin, murhattiin paljon ihmisiä 100 vuotta sitten. Tampereen historiaan rautatie ja sen rakennukset on vaikuttanut paljonkin.

        Se aluehan jää kadun alle. Ei se paikka siitä mihinkään muutu, vaikka rakennus siirretään.


      • mikääneiriitä

        Tällä periaatteella kalevankankaan hautausmaakin voidaan ottaan hyötykäyttöön?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      31
      2562
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      36
      2541
    3. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2534
    4. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      92
      1956
    5. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      33
      1845
    6. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      312
      1688
    7. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      150
      1506
    8. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      73
      1358
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1108
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      27
      1093
    Aihe