En ole omistanut koskaan Renaultia, enkä ole mikään Rellu -fani, mutta joistakin malleista tykkään ja lähipiirissäni on joskus jokunen Renault ollut. Serkulla ykkössarjan Megane 2.0 bensiini. Siinä tyyppiviat taisi olla pyöränlaakeri ja sytytyspuolia meni. Veljelläni oli aikanaan 21 farmari, olikohan siinä etupalkin ruostevikaa ja vanhemmillani oli 21 sedan. Siinä joitakin pikkuvikoja oli myös.
Omat suosikkirenut ovat 4 TL eli "tippa". Ai niin sellaisia oli mun tädin perheessä 70-luvulla useita. Tipparenussa kiehtoo sen persoonallinen muotoilu ja hyvä tilankäyttö/muunneltavuus tuon ikäisessä autossa. Toinen suosikkimalli on iso 25. Sellainen on myös lähipiirissäni ollut jopa kahdesssa taloudessa. Elegantti, edustava, mukava ja ainakin 2.0 -bensakoneella erittäin kestävä. Toisella näistä ajoivat uudesta yli 500 000 km, eikä juurikaan pahoja vikoja ollut. Lisäksi lämmin ja kokoisekseen erittäin taloudellinen. Toisella R25:lla ajettu yli 600 000 km, eikä konetta tarvinnut avata. Hyviä, kestäviä autoja. Samoin olen kuullut että ykkösmallin Lagunat myös kestäviä autoja.
Mulla itselläni joidenkin kestäväksi kehuma Honda aikoinaan oli melko epäluotettava ja heikko pelleiltään. Kalliiksi tuli kilsat sillä. Prelude -84 oli malli, luukkulamppuinen. Hyvän näköinen muotoilu, suht pirteä, vääntävä kone mutta kova ruostumaan, lisäksi monia pikkuvikoja, mm. sähköinen bensapumppu reistaili, valokatkaisin, nopeusmittari jne.
Kestävät Renaultin mallit
4
592
Vastaukset
- Petrikki1
Omat kokemukseni ovat neljästä Renusta. Ekan ostin vuonna 93. Auto R 19 vm 90 ajettu noin 60 000 km. Auto oli minulla kolmisen vuotta ja kilsoja tuli vajaa 60 000. Auto toimi ihan ok, mutta esim. ovien saranat kuluivat väljiksi (3-ovinen) ja ruostetta tuli takalokasuojiin. Myös pyöränlaakerit vaihdettiin. Päästöarvoissa oli kerran katsastuksessa häikkää. Jotain muutakin pikku juttua saattoi olla, mutta en enää muista. Palveli kuitenkin ihan hyvin.
Seuraava oli 19 16V -92 eli sporttiversio mallista. Ostin vuonna 95 helmikuussa. Ajettu ostettaessa noin 80 000km. Auto oli upea ajettava, mutta sitä vaivasi lähinnä samat viat kuin ekaa Renaultia eli pyörän laakerit. Myös lämmityslaitteen kenno alkoi vuotaa.
Sitten siirryin Lagunaan. Vuosi oli 96 loppusyksy. Malli 1,8 bensafarkku. Tämä oli paras Renaultini. Ekan sarjan Laguna. Mittarissa 49 000 km ja auto oli rekisteröity 12/95. Tässä ei ollut mitään vikoja, mutta autosta puuttui ilmastointi ja siksi vaihdoin sen seuraavan mallin farkkulagunaan. Autolla tuli kuitenkin ajettua noin 100 000 km. Vaihto tapahtui vuonna 2002 ja auton vuosimalla -01, jolla oli ajettu vain 13000 km. Tällä ajoin vuoteen 07 ja kaikkiaan runsaat 100 000 km. Tässä kakkoskoppaisessa Lagunassa olikin sitten paljon murheita: mittaristo pimeni ja jouduttiin vaihtamaan, puola hajosi ja auto hinatyiin kotoa huoltoon, joka huollossa vaihdettiin lisäksi ohjauksen niveliä, sivuikkunan mekanismi ja avanikortti myös hajosivat. Saattoi olla jotain muutakin. Tämän jälkeen merkkiuskollisuus oli niin koetuksella, että oli pakko vaihtaa. Eikä tullut pettymystä. Paluuta Renaultiin ei valitettavasti ole, vaikka ne ovatkin hyviä autoja ajaa toimiessaan. Ja nykyrellut voivat olla myös aivan viattomiakin kapistuksia. - Renault25_2.7V6
Just. Samaa kuullut Lagunoista. Ensimmäinen malli kestävä, toisessa mallissa (ainakin alkupään tuotannon autoissa) vikoja. Sama juttu Pösöllä. 406 hyvä ja kestävä. 407 vikainen. Ja Nissanilla. 2000 luvun vaihteen Primera ok, viimeisin eli seuraava malli vikainen.
- relluakehään
Itselläni Scenic, vm. 2000. Nyt mittarissa 286.000. Ei ongelmia. Näinpähän kaikki automallit nykyään. Ei kenenkään kannata valmistaa huonoja. Varsinkaan esim. Euroopan suurille markkinoille. Suomessa määrät kovin pieniä. Esim. Saksan katsastustilastoissa 50-60 miljoonaa. Suomessa 2-3 miljoonaa. Täällä edelleen Euroopan vanhimmat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin
Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t235038Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!
Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem1653579Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin
Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo602965Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..
Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel122860HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä
Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat1402779Mikä kaivatussasi herätti mielenkiintosi
Kun tapasitte ensi kerran? Ulkonäössä? Luonteessa tai olemuksessa? Kuinka nopeasti mielenkiinto muuttui ihastukseksi?1111903Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet
Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k861560Nepotismi jytkyttää porvaristossa
Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi61542Martina Aitolehti podcastissa: Ero
Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/6962271456Valkoinen Golf
Kukahan on tämä ukko, joka työkseen kyylää pienen ässän asiakkaita viikon jokaisena päivänä.211395