Mikä tyhjensi akun?

Mökillä oli sähkökatkos ja keksin, että voinhan ladata kännykän akun (2700 mAh) auton akusta. Auto on Volvo s60 2008 ja siinä on kaksi vuotta vanha akku, josta olen pitänyt erityistä huolta lataamalla sitä aika ajoin älylaturilla. Auton akku oli uskoakseni täysi. Volvossa pitää kääntää virta-avain I-asentoon, jotta kännykän lataaminen onnistuu tupakansytyttimen kautta. Kännykkä oli latauksessa 2 h, mutta unohdin virta-avaimen virtalukkoon I-asentoon. Neljän tunnin jälkeen muistin jättäneeni avaimen autoon ja sitten kokeilin käynnistää auton. Ei onnistunut. Sähköjen palattua laitoin älylaturin ( ctek 1A) lataamaan auton akkua ja kahden tunnin jälkeen auto starttasi kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Nyt mukanani on jännitemittari ja tietysti älylaturi myös kesällä.
Mitkä toiminnot ovat päällä virta-avaimen I-asennnossa?
Ilmoita


Nykyautoissa on paljon väylätekniikkaa. Väylätekniikka vaatii ohjausyksiköitä. Kun väännät virta-avainta, aktivoituu nämä väylät ohjausyksikköineen.
On myös huomioitava minkälaista ajoa mökille meno oli. Jos ajo on ollut akkua rasittavaa, lämppäri isolla ja pysähdyksiä paljon eli jonossa ajoa, jää akun lataus saannin puolelle. Myös tuo 2700 mAh eli 2,7 Ah rasittaa sen 5,4 Ah akkua.
Jos joku on eri mieltä, niin kertokoot.
Ilmoita
No niin...Itselläni on vanhus vm-92 850 GLT ja tuli mieleeni,että onkohan Volvo päässyt vieläkään noista sähkö"vioista"....Joo tuossa taannoin,kun ostin tuon auton,se oli seissyt käyttämättä suht pitkään,mutta vika ei välttämättä ole siinä:Tämä malli ainaki syystä tai toisesta saattaa joskus jättää ajovalot päälle,vaikka on n.s.valoautomatiikka!!Joka kerran joutuu tarkistaan että on varmaan valot pois!!Ei ole Volvo asentanut "äänimerkkiä",että on valot päällä,tai sitten se on rikki..Pahempi ongelma itselläni on 2,4L 20V bensiinimoottorin 170hv huohotinjärjestelmä ,joka "romuna"...ja lisäksi taka-akseliston ulompien etuhelojen kiinnitys"pellit",alkuperäisenä 150€/kpl......Kertokoot jokuu jos jostai sais vanhukseen tarvikeosia,alkuperäiset maksaa
Ilmoita
Totanoin, ennenwanhaan autoissa oli virtalukossa erikseen ACC (lisälaitteet) asento, jolla sai virrat päälle juurikin tupakansytkäriin, radioon yms.

I = ignition = sytysvirta päällä. Tahtoo sanoa, että kaikki sähkövimpaimet toimivat, mutta "kaupan päälle" on myös moottoriohjaus, kasa erilaisia lämmittimiä (no, tietty nappuloiden asennoista ja ulkolämpötilasta riippuen) ja mahdollisesti ajovalotkin päällä. Virtaa palaa useamman kymmenen ampeeria, joten tätä ei todellakaan ole tarkoitus käyttää mihinkään radion kuunteluun tahi kännykän lataamiseen.

"itsekseen" päälle jäävät ajovalot saattavat olla ns. saattovalotoiminto, mikä pitää valot palamassa vaikkapa minuutin ajan koneen sammuttamisen jälkeen, jos ulkona on pimeää.

Nykyvehkeissä ACC asentoa ei virtalukosta enää löydy (kun ei aina löydy virtalukkoakaan). Radion saattaa silti saada päälle ilmankin ja autossa saattaa olla piilotettuna tätä ACC:tä vastaava toiminto. Sytkärin sähkönsyöttö saattaa silti olla haastavampi. Käyttöohjekirja auttaa...
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Mikä tyhjensi akun?

Mökillä oli sähkökatkos ja keksin, että voinhan ladata kännykän akun (2700 mAh) auton akusta. Auto on Volvo s60 2008 ja siinä on kaksi vuotta vanha akku, josta olen pitänyt erityistä huolta lataamalla sitä aika ajoin älylaturilla. Auton akku oli uskoakseni täysi. Volvossa pitää kääntää virta-avain I-asentoon, jotta kännykän lataaminen onnistuu tupakansytyttimen kautta. Kännykkä oli latauksessa 2 h, mutta unohdin virta-avaimen virtalukkoon I-asentoon. Neljän tunnin jälkeen muistin jättäneeni avaimen autoon ja sitten kokeilin käynnistää auton. Ei onnistunut. Sähköjen palattua laitoin älylaturin ( ctek 1A) lataamaan auton akkua ja kahden tunnin jälkeen auto starttasi kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Nyt mukanani on jännitemittari ja tietysti älylaturi myös kesällä.
Mitkä toiminnot ovat päällä virta-avaimen I-asennnossa?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta