Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

löytyykö pesuainetta

allergiselle astmaatikolle

Minulla on erittäin paha astma ja reagoin kaikkiin parfyymien ja pesuaineiden hajuihin, kyseessä on ilmeisesti jonkinlainen hajuallergia. Lisäksi allergiatesteissä todettiin kemikaaliallergia pesuaineissa yms. käytettävälle säilöntäaineelle. Hyvä esim. on huulirasvan sisältämä säilöntäaine mikä aiheutti rakkuloita huuliin ja diagnoosi oli vuosia huuliherpes.
Osaako kukaan sanoa löytyykö sellaista shampoota ja hoitoaineita, joiden valmistuksessa ei ole käytetty hajusteita ja lisäaineita?

10

3362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hajusteintolerantti

      Hajujen takana on kemikaaleja, eli reagoit kemikaaleihin. Haju varoittaa, mutta hajuaisti tottuu siihen pian. Henkilö, joka ei haista, reagoi myös, jos on yliherkkä/allerginen/intolerantti jollekin.
      30-luvulla hajusteraaka-aineista 85 % oli peräisin luonnosta ja 15 % synteettisesti valmistettuja; nyt tilanne on päinvastoin, eli 85 % on synteettistä.
      Näillä ei ole vuosisataista tai vuosituhansista käyttöhistoriaa, terveysvaikutukset ovat hämärän peitossa, testataan vain ihotestein. Hengitystievaikutuksia (tai sitäkautta syntyviä keskushermostovaikutuksia) ei tarvitse testata - EU:n Kosmetiikkadirektiivi määrittelee asian.
      Hajustekemikaalit kuuluvat kauppasalaisuuden piiriin, ulkopuolinen taho ei testaa niitä, eikä edes voi, niinkauan kuin patenttisuoja on voimassa.
      Hajusteraaka-aineina käytetään monia ns. teollisuuskemikaaleja, niistä voi löytyä (löytyy) enemmän tutkimustietoa terveysvaikutuksista.
      Uskomattoman moni raaka-aine on hengitystieärsyttäjä, sekä mm. ärsyttää silmiä.
      Joukosta löytyy raaka-aineita, joiden on teollisuustyössä todettu aiheuttavan astmaa.

      Kysyit vain tietoa shampoosta ja hoitoaineesta.
      Koska olet allerginen myös säilöntäaineelle/-aineille, en uskalla suositella mitään. Kannattaisi esim. soittaa kampaamoihin ja
      kysyä. On olemassa myös ns. allergiakampaamoja, yksi on Helsingissä (en ole käynyt, mutta lukenut):
      http://www.salonsensitive.fi/

      • allergiselle astmaatikolle

        Kiitos vastauksestasi siinä oli paljon hyvää tietoa ja näkee, että olet perehtynyt hajustekemikaaleihin. Minulla ensimmäinen kemikaali oli kloriitti joka vei ensin makuaistin ja myöhemmin myös hajuaistin. Vähitellen tilanne vain paheni, sain astman ja nykyisin reagoin pölyyn ja lähes kaikkiin tuoksuihin. Tämän lisänä on vielä kosketusallergia pesuaineissa yms. -aineissa käytettävälle säilöntäaineille.

        Tarkemmin ajateltuna nuhaisena sitä ei haista mitään, mutta tietää jos lähelle tulee joku sellainen henkilö joka käyttää voimakastuoksuista hajuvettä, partavettä tai vain hiustenhoitoainetta. Olen vuosien varrella oppinut välttämään paikkoja jossa on voimakkaita hajuja. Julkisia kulkuvälineitä käytän vain pakosta, lyhyet matkat kävelen tai menen polkupyörällä ja pitemmillä matkoilla käytän omaa autoa. Uimahallissa en ole voinut käydä 15 vuoteen ja viime vuosina olen harrastanut avantouintia, niin pääsee uimaan myös talvella ilman kemikaaleja.

        Jotenkin on tuntunut siltä, että vuosi vuodelta tilanne vain pahenee kohdallani. Nykyisin ei tahdo löytyä mitään pesuainetta joka sopisi minulle. Kaikki pienille lapsille tarkoitetut pesuaineet ovat hajusteettomia, mutta säilöntäaineita niissä on kaikissa. Apteekissa myynnissä olevat pesuaineet ja muutkin ihonhoitotuotteet sisältävät kaikki myös säilöntäaineita. Ainoa rasva jossa ei ole myrkyllistä lisäainetta on helosaan, jota myydään myös K-raudassa käytettäväksi lemmikeillä. Tätä käytän normaalissa pesussa, mutta hiuksia sillä ei voi pestä. Siksi kyselin tietäisikö joku sellaista shampoota jolla hiukset voisi pestä, niin ettei ne näytä heti pesun jälkeen rasvaisilta.


      • Hajusteintolerantti
        allergiselle astmaatikolle kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi siinä oli paljon hyvää tietoa ja näkee, että olet perehtynyt hajustekemikaaleihin. Minulla ensimmäinen kemikaali oli kloriitti joka vei ensin makuaistin ja myöhemmin myös hajuaistin. Vähitellen tilanne vain paheni, sain astman ja nykyisin reagoin pölyyn ja lähes kaikkiin tuoksuihin. Tämän lisänä on vielä kosketusallergia pesuaineissa yms. -aineissa käytettävälle säilöntäaineille.

        Tarkemmin ajateltuna nuhaisena sitä ei haista mitään, mutta tietää jos lähelle tulee joku sellainen henkilö joka käyttää voimakastuoksuista hajuvettä, partavettä tai vain hiustenhoitoainetta. Olen vuosien varrella oppinut välttämään paikkoja jossa on voimakkaita hajuja. Julkisia kulkuvälineitä käytän vain pakosta, lyhyet matkat kävelen tai menen polkupyörällä ja pitemmillä matkoilla käytän omaa autoa. Uimahallissa en ole voinut käydä 15 vuoteen ja viime vuosina olen harrastanut avantouintia, niin pääsee uimaan myös talvella ilman kemikaaleja.

        Jotenkin on tuntunut siltä, että vuosi vuodelta tilanne vain pahenee kohdallani. Nykyisin ei tahdo löytyä mitään pesuainetta joka sopisi minulle. Kaikki pienille lapsille tarkoitetut pesuaineet ovat hajusteettomia, mutta säilöntäaineita niissä on kaikissa. Apteekissa myynnissä olevat pesuaineet ja muutkin ihonhoitotuotteet sisältävät kaikki myös säilöntäaineita. Ainoa rasva jossa ei ole myrkyllistä lisäainetta on helosaan, jota myydään myös K-raudassa käytettäväksi lemmikeillä. Tätä käytän normaalissa pesussa, mutta hiuksia sillä ei voi pestä. Siksi kyselin tietäisikö joku sellaista shampoota jolla hiukset voisi pestä, niin ettei ne näytä heti pesun jälkeen rasvaisilta.

        Tein google-haun sanalla kloriitti:
        http://www.ttl.fi/internet/ova/tkloodio.html
        OVA-ohje: KLOORIDIOKSIDI - tiivistelmä
        Tuotetietosivu:
        http://www.ttl.fi/internet/ova/kloordio.html

        Melkoista myrkkyä on.
        Olisi mielenkiintoista tietää, missä altistus tapahtui, miten pitkällä ajanjaksolla, mitä hoitoa sait tai miten tutkittiin, yms.
        Meitä näet on muitakin, jotka olemme sairastuneet, kuka mistäkin myrkystä/myrkyistä ns. 'hyvässä uskossa'.
        Lueppa:
        http://www.palkkatyolainen.fi/pt2004/pt0410/p041215-l2.html

        Hyvät tuoksut eivät sovi kaikille
        Parfyymi - mitä se on?
        Hajusteille yliherkkä elää säästöliekillä

        Ihmiset elävät nykyään hajusteiden ja kemikaalien maailmassa. Yhä useammat ovat
        yliherkkiä hajusteille. Allergiaprofessori Tari Haahtela ehdottaa kemikaaliriisuntaa.
        .............

        Jos haluat, voit kirjoittaa:
        [email protected]

        Yleisenä ohjeena sanoisin - minkä olet jo itsekin todennut - että vältä kaikkia ärsyttäviä, herkistäviä, haitallisia ja myrkyllisiä aineita.
        En itsekään käytä yleisiä kulkuneuvoja, en käy missään, missä on ihmisiä, koska siellä missä on ihmisiä, on myös hajusteita.
        Maalaamiset ja muu remontointi tehdää, kun on pakko, ja silloinkin turvallisimmilla tuotteilla, mitä markkinoilta löytyy. Itse on parasta olla muualla, ts. mökillä, mikä onkin ainut 'lomakohde'.
        Autolla ajan itsekin, lyhyemmät matkat kävelen tai
        pyöräilen.

        Joskus nuoruudessa pesin hiukset kananmunan keltuaisella, mutta en kyllä muista sen tehoa.

        Tein juuri haun sanalla 'karbamatsepiini'
        Eipä käytetä shampoossa.
        En myöskään löytänyt mitään sanalla 'Klorokiini'.
        Liekö mustaa huumoria sairaiden kustannuksella.
        Se siitä.

        Tein vielä haun: 'hajusteeton shampoo'

        LC2 SH HERKÄLLE IHOLLE
        Goldwell vaahtoshampoo erittäin herkälle iholle. Ei sisällä hajusteita väriaineita eikä säilöntäaineita. 200ml vaahtopullo

        On Tamperelainen yritys, mikä näköjään myy.
        Kampaamoista voisi löytyä.
        Jos löydät jostain, kerro! Itsekin voisin kokeilla, hajusteettomia shampoita ei ole kuin muutama, lisäaineettomia ei senkään vertaa.


      • Minulla on
        allergiselle astmaatikolle kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi siinä oli paljon hyvää tietoa ja näkee, että olet perehtynyt hajustekemikaaleihin. Minulla ensimmäinen kemikaali oli kloriitti joka vei ensin makuaistin ja myöhemmin myös hajuaistin. Vähitellen tilanne vain paheni, sain astman ja nykyisin reagoin pölyyn ja lähes kaikkiin tuoksuihin. Tämän lisänä on vielä kosketusallergia pesuaineissa yms. -aineissa käytettävälle säilöntäaineille.

        Tarkemmin ajateltuna nuhaisena sitä ei haista mitään, mutta tietää jos lähelle tulee joku sellainen henkilö joka käyttää voimakastuoksuista hajuvettä, partavettä tai vain hiustenhoitoainetta. Olen vuosien varrella oppinut välttämään paikkoja jossa on voimakkaita hajuja. Julkisia kulkuvälineitä käytän vain pakosta, lyhyet matkat kävelen tai menen polkupyörällä ja pitemmillä matkoilla käytän omaa autoa. Uimahallissa en ole voinut käydä 15 vuoteen ja viime vuosina olen harrastanut avantouintia, niin pääsee uimaan myös talvella ilman kemikaaleja.

        Jotenkin on tuntunut siltä, että vuosi vuodelta tilanne vain pahenee kohdallani. Nykyisin ei tahdo löytyä mitään pesuainetta joka sopisi minulle. Kaikki pienille lapsille tarkoitetut pesuaineet ovat hajusteettomia, mutta säilöntäaineita niissä on kaikissa. Apteekissa myynnissä olevat pesuaineet ja muutkin ihonhoitotuotteet sisältävät kaikki myös säilöntäaineita. Ainoa rasva jossa ei ole myrkyllistä lisäainetta on helosaan, jota myydään myös K-raudassa käytettäväksi lemmikeillä. Tätä käytän normaalissa pesussa, mutta hiuksia sillä ei voi pestä. Siksi kyselin tietäisikö joku sellaista shampoota jolla hiukset voisi pestä, niin ettei ne näytä heti pesun jälkeen rasvaisilta.

        Hajusteettomia shampoita on monia ja monen merkkisiä. Katsele kaupoissa ja kokeile itse, mikä sinulle sopii. Itse kestän esimerkiski Helosan-jalkavoidetta, mutta yksi ystäväni sai hirveän astmakohtauksen, kun olin kylässä hänen luonaan ja voitelin jalkani kyseisellä rasvalla.

        Kun olen huonommassa kunnossa, en kestä mitään hajuja ja kun voin paremmin, kestän joitakin hajusteita, enkä heti yski (esim shampoista).

        Pesuaineita, huuhteluaineita, perusvoiteita, shampoita vaihtelen, koska aina samaa käytettyä, voi yhdelle aineelle herkistyä. Pyykinpesuaineista ja huuhteluaineista olen kokeillut useita HAJUTTOMIA ja kaikista hajustetuista saan astmakohtauksen. Siksi en voi edes käyttää taloyhtiön yleistä pesukonettakaan, koska pyykkeihin jää hajustetun pesuaineen ikävä haju, vaikka pesisinkin omalla hajusteettomalla aineella pyykkini. Onnea kokeiluihisi.


    • kampaamosarja

      on Sim:n valmistama Dermasyd. Myynnissä kampaamoissa.

      Ps. Sim on Tampereelta, ei Goldwell

      • Hajusteintolerantti

        Kiitos Dermasyd-vinkistä!

        Nämä tuotteet vaikuttavat myös hyviltä:
        http://www.fitline.fi/savon.htm
        Savon Vierge
        IHONHOITOSARJA

        Hoitava ihonhoitosarja, joka on valmistettu 100% neitsytoliiviöljystä.

        Löytyy myös shampoo.
        Kuulemma valmistettu ilman kemiallisia lisäaineita.

        Pääsivulta löytyi:
        Jälleenmyyjät: hyvinvarustetut luontaistuotekaupat, Luontaistuntijaliikkeet, Ikivireä-myymälät, Sinunkaupat, apteekit, Sokos- ja Stockmann- tavaratalojen luontaistuoteosastot. Halutessasi voit myös tilata tuotteita näiltä sivuilta
        ...........

        Aiemmin oli nettisivu hajusteettomasta kosmetiikasta ja pesuaineista, mutta ei löydy enää, en tiedä, miksi sivun tekijä poisti sen.
        Täytyy alkaa keräämään näitä, moni tarvitsee tietoa.


      • allergiselle astmaatikolle
        Hajusteintolerantti kirjoitti:

        Kiitos Dermasyd-vinkistä!

        Nämä tuotteet vaikuttavat myös hyviltä:
        http://www.fitline.fi/savon.htm
        Savon Vierge
        IHONHOITOSARJA

        Hoitava ihonhoitosarja, joka on valmistettu 100% neitsytoliiviöljystä.

        Löytyy myös shampoo.
        Kuulemma valmistettu ilman kemiallisia lisäaineita.

        Pääsivulta löytyi:
        Jälleenmyyjät: hyvinvarustetut luontaistuotekaupat, Luontaistuntijaliikkeet, Ikivireä-myymälät, Sinunkaupat, apteekit, Sokos- ja Stockmann- tavaratalojen luontaistuoteosastot. Halutessasi voit myös tilata tuotteita näiltä sivuilta
        ...........

        Aiemmin oli nettisivu hajusteettomasta kosmetiikasta ja pesuaineista, mutta ei löydy enää, en tiedä, miksi sivun tekijä poisti sen.
        Täytyy alkaa keräämään näitä, moni tarvitsee tietoa.

        Olen joskus kuullut hajusteetonta kosmetiikka ja pesuaineita käsittelevästä nettisivustosta. Nyt sekin selvisi, ettei kyse ole minun tyhmyydestä käyttää hakupalvelimia vaan sivusto on poistettu. Olisi todella hyvä saada toimiva sivusto, josta saisi asiallista tietoa.

        Minulla tämä taitaa olla osittain periytyvää, sillä äitini oli allerginen eläimille. Asuimme maaseudulla jossa eläimiä on joka kodissa ja äitini oli intohimoinen siivooja. Sain ilmeisesti kodinperintönä jonkinlaisen siivousneuroosin ja ensimmäinen työpaikka oli hotellisiivooja. Tein siivoustyötä muutaman vuoden kunnes huomasin ensimmäiset oireet kloriitin vaikutuksesta haju- ja makuaistiin. Siihen aikaan ei ollut mitään tietoa kemikaalien vaikutuksesta terveyteen saatikka että olisi osannut ajatella pesuaineiden olevan vaarallisia terveydelle. 80-luvulla oli hyvä työtilanne, joten vaihdoin työpaikkaa kuvittelin pääseväni puhtaampaan työympäristöön (steriili ympäristö), mutta tein tällä vaihdolla vain karhunpalveluksen itselleni. Oireet vain pahenivat ja 90-luvulla lääkäri kehotti miettimään alanvaihtoa, kouluttauduin toimistotyöhön jossa työskentelen edelleen. Työtoverit ovat ottaneet toiveeni hajuttomuudesta hienosti (kiitos pienen työyhteisön), mutta kaikki julkiset kulkuneuvot, -tilaisuudet yms. on saanut unohtaa. Suurin ongelma tänä päivänä on, aiemmin puheena olleet lisäaineet.

        Mainitsit käyttäneesi joskus kanamunankeltuaista. Minä teen säännöllisesti kanamunankeltuaisesta hoitoainetta seuraavasti: 1 kanamunankeltuainen ½ dl (ruoka)oliiviöljyä ja loraus sitruunamehua. Annan seoksen vaikuttaa n ½ tuntia ja huuhdon lämpimällä vedellä, hiukset vain tahtovat jäädä rasvaisen näköisiksi vaikka tuntuvatkin puhtailta. Kamomillateetä käytän kirkastamaan hiuksia ja muistaakseni tyttökaverin kanssa joskus nuoruudessa käytimme pilsneriä kampausnesteenä, sen tehoa en muista ja voi vain kuvitella millainen haju meistä lähti.

        Laittamiesi linkkien avulla olen saanut paljon hyvää tietoa ja heti huomenna mene luontaistuotekauppaan tutustumaan tarkemmin noihin Savon Vierge ihonhoitotuotteisiin. Mikäli heillä ei ole niitä, niin tilaan suoraan Fitlineltä.


    • Nimetön

      Oletko kokeillut GNLD:n tuotteita? Itselläni oli paha ongelma hajusteiden kanssa. Myöskin muiden ihmisten hajusteet aiheuttivat ongelmia, esim. jos joku perheenjäsen käytti hajustettua shampoota tai vastaavaa. Kuitenkin voin käyttää Gnld:n tuotteita vaikkeivat ne täysin hajustamattomia olekaan. Käytän myöskin Gnld:n ravintolisiä sillä on varmasti oleellinen merkitys siihen että hajusteet eivät ole enää minulle ongelma samassa määrin kuin ennen. Minulle on ollut iso asia kun olen "saanut" yhden aistin lisää ja voin jopa nauttia tuoksuista jotka ennen olivat minulle pahinta painajaista. Tuotteilla on 100 % palautusoikeus joten niitä on helppo testata sopiiko ne itselle. Tietenkin siinä on syytä olla varovainen. Paras ratkaisuhan on jos elimistö ei enää reagoi hajusteisiin ja ongelma poistuu. Näin ainakin minun mielestäni. Oletko samaa mieltä.

      • hajuton

        itse käytän Cutrinin sensitive-sarjan tuotteita. Löytyy ainakin sokokselta ja apteekeista. Samoin monilta kampaajilta. Sim:n Dermasyd on myös loistava sarja. Ovat tietenkin hiukan kalliimpia kuin päivittäistavarkaupoissa myytävät, mutta ovat kyllä hyviä tuotteita! Kantsii kysyä tietenkin myös omalta kampaajalta!

        Pyykinpesuaineet kantsii myös tietysti tarkistaa. Itselläni on toiminu arielin ja omon "sensitivet" tosi hyvin. Huuhteluaineita en käytä ollenkaan!

        Doven hajusteetonta deudoranttia hamstrasin aikoinaan, kun pirulaiset lisäsivät "sensitiveen" miedon tuoksun! Mikäs sensitive se enää sillon on. Kohta on varasto tyhjä ja epätoivo saattaa iskeä!


    • tavarataloissa

      Kannattaa myös kokeilla sanomalehti Karjalaisessa olleessa jutussa mainittua Minimal-sarjan shampoota, hoitoainetta, suihkugeeliä ja vartalovoidetta.
      Sarja on täysin hajusteeton ja ympäristöystävällisen Joutsen-merkin saanut tuote. Ei sisällä väriaineita eikä mitään allergisoivia aineosia. Ainakin Sokokselta normaalikemppariosastosta löysin tuotteet. Maahantuoja Sunrise-cosmetics. Eivätkä ole pahahintaisia, 3,50 euroa/tuote.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe