Miksi ohjaus oikealla?

Aulis

Mikä lienee syynä kun moottoriveneiden ohjaus/hallintalaitteet on yleensä asetettu oikeaan laitaan venettä? Vrt.auto tai lentokone.Kai yleensä maailmallakin kohdataan vastaantulija väylän oikeaa reunaa kulkien.(tuli vaan mieleen tässä parin oluen jälkeen)

16

5844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gymi

      On helpompi paris kaljas väistää kaikkee mikä liikkuu.oikealle poistu!

    • oikeakätisille

      tunnen myös vasureita. Niin mutta se on oma vika.

    • Tapi
    • JRxxx

      ...löytyy osittain tuosta jo mainitusta styy/paa-keskustelusta. Samalla voisi mainita vähän lisää historiaa: sekä vesi- että maaliikenteessä pätevä oikealta tulevan väistäminen (unohtaen nyt tarkoituksella keppiveneisiin liittyvät jutut, joilla on omat, voimanlähteeseen liittyvät selityksensä) on huomattavasti vanhempaa perua kuin oikeanpuoleinen liikenne. Logiikkahan on aivan ilmeinen: oikealla reunalla olevan kuljettajan/perämiehen on helpompi havaita oikealta tuleva väistettävä ja ehkäpä sitä väistömotivaatiotakin on enemmän, kun kaveri tulee suoraan oman puolen kylkeen :) Kun sitten Ranskan vallankumouksen myötä mantereella otettiin käyttöön oikeanpuoleinen liikenne, niin väistämissääntöjä ei (ainakaan pysyvästi, olihan siellä hetken käytössä mm. 10-päiväinen viikko) muutettu. Siksi maanteillämme ajetaan nykyään vähän hassusti eli väistetään sitä vaikeammin havaittavaa...

      • KaPu

        Ruotsissakin siirryttiin aikoinaan vasemmanpuoleisesta liikenteestä oikenpuoleiseen. Siellä se vain tehtiin vaiheittain. Ensin siirtyi raskasliikenne, sitten vasta kevyt liikenne....


      • Vha pieru
        KaPu kirjoitti:

        Ruotsissakin siirryttiin aikoinaan vasemmanpuoleisesta liikenteestä oikenpuoleiseen. Siellä se vain tehtiin vaiheittain. Ensin siirtyi raskasliikenne, sitten vasta kevyt liikenne....

        Olin Affenanmaalla kesällä 1967 harrasteeseeni liittyvien juttujen merkeissä. Ikää minulla oli 16 vuotta. Asuin tuolloin hyvinkin kaukana sisä-Suomessa, joten edes Helsingissä ja Turussa en ollut aiemmin monesti käväissyt.

        Kun olin jo "puoliksi Ruotsissa", päätin pistäytyä saman tien Tukholmaakin katsomassa.

        Ålandsfärjanilla yli Kapellskäriin, hiljaa puhisevan höyrykoneen voimin. Matka Tukholmaan sujui liftaamalla jokseenkin kivuitta ja säryittä.

        Taivalsin kaupunkia pitkin ja poikin pitkän päivän. Suunnan otin kompassin puutteessa kellon ja auringon avulla. Siellä täällä oli karttoja vilkuiltavaksi.

        Illan suussa tein lähtöä koillisen suuntaan. Liftikyytiä en saanut tällä kertaa sitten millään! Ei auttanut muu kuin painaa vain menemään moottoritien piennarta jalkaisin (kiellettyä, totta kai!). Meni pitkälle aamuyön puolelle, ennen kuin olin selvittänyt tuon moottoritieosuuden. Jossakin taisin käydä vähän pitkälläni sammalikossa lepäilemässäkin. Liftikyydin sain vasta joskus aamun valjetessa. Olin ehtinyt kävellä päivän ja illan/yön mittaan vähän monta kymmentä kilometriä! Vaan tulipahan Tukholma tutuksi (ensimmäinen ulkomaanmatkani kaiken kaikkiaan!)

        Niin, maantieliikenne Ruotsissa oli tuolloin vielä vasemmanpuoleista. Ohjauslaitteet olivat autoissa silti vasemmalla kuten nykyisinkin. Oikeanpuoleiseen liikenteeseen Ruotsi siirtyi saman vuoden 1967 syksyllä.


      • JRxxx
        KaPu kirjoitti:

        Ruotsissakin siirryttiin aikoinaan vasemmanpuoleisesta liikenteestä oikenpuoleiseen. Siellä se vain tehtiin vaiheittain. Ensin siirtyi raskasliikenne, sitten vasta kevyt liikenne....

        ...erään kaverin kertomuksen siitä, miten oli n. 10 vuotiaana vähäpoikana ollut mukana perheen automatkalla Ruotsissa. Liikenne vasemmalla, joten tämä pelkääjän paikalla istunut skloddi joutui antamaan isälleen ohjeet, voiko lähteä ohitukseen vai ei...


      • Katsastusmies-1
        JRxxx kirjoitti:

        ...erään kaverin kertomuksen siitä, miten oli n. 10 vuotiaana vähäpoikana ollut mukana perheen automatkalla Ruotsissa. Liikenne vasemmalla, joten tämä pelkääjän paikalla istunut skloddi joutui antamaan isälleen ohjeet, voiko lähteä ohitukseen vai ei...

        Sain ajokortin Toukokuussa 1967 ja kerkisin ajamaan Ruotsissa sinä kesänä aika paljonkin, lähellä rajaa kun asuin.
        Ohittaminen oli tuskaa autolla jossa on ratti vasemmalla puolella. Myöskin liikenneympyrät olivat vaikeita ajaa.
        Samoin oli vaikea muistaa ajaa vasemmalla puolella kun lähti esimerkiksi huoltoasemalta tauon jälkeen liikenteeseen. Pahimmillaan vastaantulija valoillaan vilkuttaen "herätti".


      • Mara
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Sain ajokortin Toukokuussa 1967 ja kerkisin ajamaan Ruotsissa sinä kesänä aika paljonkin, lähellä rajaa kun asuin.
        Ohittaminen oli tuskaa autolla jossa on ratti vasemmalla puolella. Myöskin liikenneympyrät olivat vaikeita ajaa.
        Samoin oli vaikea muistaa ajaa vasemmalla puolella kun lähti esimerkiksi huoltoasemalta tauon jälkeen liikenteeseen. Pahimmillaan vastaantulija valoillaan vilkuttaen "herätti".

        Oli mukava ajaa autolla Torniosta Haaparannalle rajalla kun piti ajaa ristiin eli vaihtaa puolta, pikkupoikana sitä aina ihmettelin.


      • Jussi H.

        Käytännössä kuski istuu useimmiten vinoittain penkillään! Oikalla istuva vinottain keskilaivaan päin seurustellessaan muiden kanssa tai tavoitellessaan eväitään. Tällöin kasvot on vasemmalle ja oikealta tulevat veneet ovat selän takana!

        Parempi näkyvyys oikealle ON vasemman laidan penkiltä.

        Tässä tietysti ronski yleistys, veneissä on eroja. Pätee silti useimmissa veneissä.

        Jussi


      • JRxxx
        Jussi H. kirjoitti:

        Käytännössä kuski istuu useimmiten vinoittain penkillään! Oikalla istuva vinottain keskilaivaan päin seurustellessaan muiden kanssa tai tavoitellessaan eväitään. Tällöin kasvot on vasemmalle ja oikealta tulevat veneet ovat selän takana!

        Parempi näkyvyys oikealle ON vasemman laidan penkiltä.

        Tässä tietysti ronski yleistys, veneissä on eroja. Pätee silti useimmissa veneissä.

        Jussi

        Vaan katsos kun tuo systeemi periytyy ajalta, jolloin peräsin ei ollut keskellä, kuten nykyään, vaan aluksen sivulla. Ja muutenkin alukset olivat vähän erilaisia kuin nykyaikaiset huviveneet :)


      • homma
        KaPu kirjoitti:

        Ruotsissakin siirryttiin aikoinaan vasemmanpuoleisesta liikenteestä oikenpuoleiseen. Siellä se vain tehtiin vaiheittain. Ensin siirtyi raskasliikenne, sitten vasta kevyt liikenne....

        hoidettiin niin, että ruotsinmaalla ei yhtenä päivänä
        (muistaakseni syyskuussa) kuljettu moottoriajonevolla millään julkisella paikalla.
        Ainoastaan jalakulku, pyöräily jne. oli sallittua.
        Ratsastamaankin pääsi ihan Tukholman keskustaan.
        Kaikki vasenkätiset liikennemerkit peitettiin ja
        oikeakätisistä otettiin pussi pois.
        Seuraavana päivänä kaikki liikenne siirtyi oikeakätiseksi.


    • vene kulkisi suorassa

      Venemoottoreissa käytetään yleensä vakiona vasenkätistä potkuria. Tälläinen vasenkätinen potkuri vääntää veneen styyrpuurin puoleista reelinkiä taivasta kohden ja paapppuurin puoleista reelinkiä vedenpintaa kohden. Pienissä veneissä vääntö on usein jopa huomattava. Näitä pieniä veneitä myös ajetaan usein yksin. Niinpä veneen styyrpuurin puoleista laitaa tulee ballastoida mikäli vene halutaan saada kulkemaan suorassa. Pienissä veneissä tämä ballastointi tapahtuu sijoittamalla veneenrakennusmateriaalia (kuten ohjauspulpetti) ja veneen varusteosia (kuten ohjaus- ja kaukohallintalaite) sekä kippari styyrpuurin puolelle. Tästä lienee tullut totuttu käytäntö, jonka perusteella useita veneitä ajetaan oikealta.

      • Ykä

        Siis ainakin perämoottorien huiskat pyörivät nykyään lähes järjestään myötäpäivää takaa katsoen. Minä olen tottunut kyllä pitämään tällaista potkuria oikeakätisenä.
        Selitys veneen kallistumisesta potkurin väännöstä on silti oikea.


    • 5498287

      Homomainen svedutapa se on

      • 5498288

        Aika onnetonta on antisi nykyisin. Laittaisit nyt koko etusivun täyteen, niin olisi jotakin viihdettä täällä mukana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe