MASENNUS ON KAMALAA

1.7.2018

Olen 13 vuotta ja huomasin ensimmäisenkerran masentuneeni noin 2 vuotta sitten. Silloin se ei ollut niin paha.
Mutta nyt tässä puolenvuoden aikana masennukseni on mennyt kokoajan aina huonommaksi ja mieleni on romahtanut lähes lopullisesti. Ihmettelen että, miten olen jaksanut elää kuitenkin enkä ole tappanut itseäni. Ajattelin silloin puolivuotta sitten että, viiltely on avain pois masennuksesta ja ahdistuksesta. Mutta eihän se niin mennyt.
Silloin tein vain naarmuja saksilla ja oksilla, mutta sitten se ei enää vienyt pahaa oloani pois vaan sitten aloinkin kantaa syyllisyyttä viiltelystä.
Perhetilanteeni vaan huononi ja lapsia lähti vuoronperään isäni käytöksen takia ja äiti oli vain lähtenyt 3 vuotta sitten.
Nyt olen siinä tilanteessa että, en tiedä pitäisikö jatkaa elämää vai kuolla.
Olen huomannut laihtuvani noin 5 kiloa parissa kuukaudessa ja oksentelen kun syön jotain. Musta tuntuu aina ihan joka päivä että, en halua elää ja ei ole enää yhtään syytä jatkaa taistelua oman mielen kanssa. En jaksa enää edes nousta sängystäkään ja kokoajan tekisi mieli olla itsetuhoinen. Makaan ihan kamalasti sängyllä ja itken kun, mietin kavereideni ja perheeni ongelmia enkä juurikaan ajattele että, kyllähän minunkin pitäisi toipua.
Saan jokapäivä ahistuskohtauksia joidenka johdosta alan taas viillellä. Käyn kyllä juttelemassa mielenterveys osastolla muta sekään ei enää auta.
Tilanteeni vaan pahenee kokoaja entisestään.


En jaksa enää elää ja mikään ei ole kivaa. En tiedä mitä pitäisi tehdä kun mikään ei auta.
En halua enää sairastaa masennusta!! Ihan kamalaa. Olkaa te fiksuja hakekaa heti apua kun huomaatte masentuneenne.

6

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hullu.tollo

      Olen satavuotias ja olen masentunut.
      Kuka avittaa

    • Hei,

      Hyvä, että kirjoitit tilanteestasi tänne ja hyvä kuulla, että olet mielenterveyspalveluiden piirissä.

      Usein ulkopuolinen tuki auttaa jäsentämään ajatuksia ja myös helpottaa jaksamista. Asioiden pohtiminen yksin on raskasta, joten niiden jakaminen auttavan tahon kanssa voi helpottaa ja olla hyödyllistä.

      On olemassa monenlaisia auttavia tahoja, joihin voit halutessasi olla yhteydessä ihan kotoa käsin. Tässä muutamia vaihtoehtoja:

      - Sekasin-chat nuorille, https://sekasin247.fi/. Sekasin-chat on auki vuoden jokaisena päivänä, maanantaista perjantaihin klo 7-24 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin 15-24. Chatissa päivystävät mielenterveyden ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset.

      - Verkkokriisikeskus Tukinet, https://www.tukinet.net/, avoinna vuoden jokaisena päivänä kellon ympäri. Tukinetistä saa halutessaan tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken. Keskustelut ovat luottamuksellisia. Tukinetissä on myös monenlaisia ryhmiä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

      - Jos soittaminen tuntuu sinulle sopivimmalta tavalta hakea apua, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää numerossa 010 195 202 arkisin klo 09.00-07.00 sekä viikonloppuisin ja arkipyhinä klo 15.00-07.00.

      Voimia ja tsemppiä tilanteeseesi!

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    • pilallemennytihminen

      Sinulla on erittäin tärkeät vuodet menossa tulevaisuuden kannalta. Nykyaika edellyttää opiskelua jne. Toivoisin sinulle hyvää, oma elämäni ei ole mennyt mitenkään hyvin, joten olen tilapäisellä eläkkeellä nyt varhaisessa keski-iässä. Ongelmat on sitä helpompi hoitaa, mitä varhemmin niihin tarttuu. Ei ole mukavaa huomata vanhana, että on elänyt elämänsä elämättä, ei ole uraa, ei lapsia, ei mitään, mistä voisi olla ylpeä.

      Eli otat sen verran itseäsi niskasta kiinni, että saat haettua apua. Mene vaikka kouluterkkarille tai sosiaalityöntekijän juttusille. Masennusherkkyyteen liittyy geneettisiäkin tekijöitä, mutta kun tilanne ei ole vielä pahasti kroonistunut, sinua taatusti voidaan auttaa. Jos kotitilanne on huono, niin voi olla hyviä sijaisperheitä tms. ratkaisuja. Ympäristön muutos ja hyvät kuuntelevat aikuiset auttavat asiaa.

      Liian moni lapsi elää koko lapsuutensa ilman oikeasti välittävää ja oikeasti ymmärtävää aikuista. Siitä ei hyvää seuraa. Sinun kohdalla asiaa on mahdollista vielä korjata. Kaikkea hyvää sinulle!

      • TämäOnHelppo

        Eiku ite muksuja vääntämään ja näyttämään miten ollaan hyviä vanhempia.


    • KattokaaMua

      Mun pitäisi varmaan masentua, että saisin huomiota?

    • loakdfokadsofkdaf

      Keskiajalla oli masentuneilla mukavaa ku pääsi roviolle tai giljotiiniin heti... nykyään joutuu vaan kärsimään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      154
      3094
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1643
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      143
      1587
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      124
      1465
    5. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      380
      1459
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1275
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      16
      999
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      48
      882
    9. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      59
      862
    10. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      260
      842
    Aihe