En pelkästään mainosta blogiani, vaan kokeilen avata keskustelua neljästä jalosta totuudesta.
http://samsaranaallot.blogspot.com/2018/05/nelja-jaloa-totuutta.html
Minä en siis ole buddhalainen, vaikka arvostankin buddhalaista filosofiaa ja arvomaailmaa. Buddhalaisuuden tavoite on ihan mielenkiintoinen. Mietin tuossa tekstini lopussa sitä, että mitä tarkoittaa kärsimyksen katoaminen oikeasti? Voiko ihminen olla onnellinen ilman kärsimystä. Minusta nuo tunteet kun ovat oikeastaan kolikon kääntöpuolet.
Vielä suora linkki blogin etusivuun: http://samsaranaallot.blogspot.com/
Neljä jaloa totuutta (+ blogi)
8
454
Vastaukset
- ZenKivi
Kiitos mainiosta blogitekstistä, kiva lukea buddhalaisuudesta vaihteeksi suomeksikin. Vastauksena varsinaiseen kysymykseesi... Otan zenin näkemyksen esimerkiksi, koska sitä harjoittaessa aihe nousi toisinaan esiin.
Ihan ensiksi, viittaat jo tähän tekstissäsi. Kärsimys ei ole itsessään tunne, se on yleisnimi tai luokittelu tunteille, jotka koemme negatiiviseksi. Kärsimys on ei-toivotun tuskan , kaipuun, epätyydytyksen, ahdistuksen jne. kokemista. Kun lyön varpaani kiveen, tunnen kipua. Se, että en halua tuntea kipua aiheuttaa minulle ahdistuksen. Kärsimys syntyy tästä halusta päästä eroon kivusta, ei itse kivusta.
Kärsimys syntyy usein, kuten sanoit kahdesta asiasta. Haluan jotain mitä minulla ei ole, kuten aviopuoliso. Haluan eroon jostain, joka minulla on, kuten aviopuoliso. Tämä on hyvä esimerkki kärsimyksestä, sillä sen "aiheuttaja" on sama -aviopuoliso. Kärsimys syntyy täten meidän omasta suhtautumisestamme, omasta halustamme, johonkin asiaan.
Kyseessä on ikäänkuin luuppii meidän päässämme. Tunnen kipua, en halua kipua, kipu ei mene pois, syntyy ahdistus, minä kärsin. Tästä seuraa ajatusmalli, jota alamme noudattaa elämässämme. Kipu on huono, en halua kipua, minua pelottaa että tunnen kipua tulevaisuudessa, syntyy ahdistus, koitan välttää kaikkea mikä aiheuttaa kipua. Tässä ajatusmallissa on jumalaton määrä tunteita ja ajatuksia mukana vaikka mitään todellisuudessa ei ole edes vielä tapahtunut. Me ahdistumme monista ajatusmalleista. Me ahdistumme jopa siitä, että rentoudummeko kesälomalla tarpeeksi vai emme.
Me reagoimme, ajattelemme ja toimimme ikäänkuin nämä ajatusmallit olisivat totta. Me elämme silloin päämme sisällä, erillään muusta maailmasta. Olemme vankina sisällämme. Buddhalaisuuden yksi pointti on murtaa tämä ajatusmalli. Murtaa se, että elämme päässämme emmekä todellisuudessa.
Huomaathan, että kärsimyksen poistaminen murtaa tämän luupin, mutta se alkuperäinen tunne ei katoa mihinkään. Kun Buddha lyö varpaansa kiveen, häneen sattuu. Mutta hän hyväksyy sen kivun, hän ei enää ahdistu omasta kivustaan ja pyri siitä paniikinomaisesti eroon. Hän suhtautuu siihen tyyneydellä, kuten pilveen taivaalla.- ZenKivi
Elämän hyväksyminen sellaisena kuin se on, ei johda mihinkään parempaan?
Lisää zenistä. Hyväksyminen ei tarkoita alistumista. Kyse ei ole fatalismista, jossa kaikki on "pohjimmiltaan aina hyvin ja oikein". Asia on paljon syvemmällä.
Fatalismi edellyttää, että on joku joka alistuu kohtalolle. Fatalismissa on joku joka on avuttomana kohtalon riepoteltavissa ja jolle asiat tapahtuvat hänen tahtomattaan.
Oikeastaan voisi sanoa, että me olemme kaikki fatalisteja tietyssä mielessä.
Esimerkiksi me koemme, että kipu tapahtuu minulle. Se on minun kipuni. Se on minun kokemukseni. Idea on sama kuin fatalismissa. On joku, jolle asiat tapahtuvat hänen tahtomattaan. On joku sisällämme, joka on tunteidensa ja kokemustensa armoilla. On joku, joka on erillinen siitä kivun kokemuksesta. Tämä joku haluaa eroon siitä kivusta, koska tämä joku kärsii.
Tähän liittyy läheisesti mainitsemasi termi: anatta. Ja siksi se on kenties tärkeimpiä buddhalaisuuden opetus. Buddhalaisuudessa ei ole tälläista henkilöä, jolle asiat tapahtuvat. Tämä on anattan yksi merkitys. Anatta tarkoittaa "ei-itseä". Tunteidemme, ajatustemme ja kokemustemme keskellä ei ole "joku", jolle ne tapahtuvat. Sisällämme ei asu ketään vangittuna tähän ruumiseen ja mieleen. Ei ole ketään, jolle kipu tapahtuu. Se joku on se kipu, juuri tällä hetkellä.
Anattan oivaltaminen on juuri tässä. Ihmisessä muuttuu oivalluksen myötä kaksi asiaa. Ensinnäkin, hän ei tunne enää erillisyyttä omassa mielessään. Toiseksi hän ei tunne enää erillisyyttä muusta maailmasta. Ihminen ei ole enää vankina omassa mielessään eikä koe ulkopuolisuutta kaikesta. Hänestä on tullut aktiivinen toimija, jonka kaikilla teoilla ja ajatuksilla on merkitystä. Niiden mukana tulevat vastuu ja myötätunto kaikkea elävää ja kaikkea olevaa kohtaan. Myös kuuluisa kärsimyksen vähentäminen kaikkien kohdalla.
Summa summarum...Buddhalaisuus ei opeta, että meidän tulisi alistua vaan hyväksyä asiat sellaisena ne kuin ovat. Kun emme vastusta asioita, annamme niiden olla kuten ne ovat, me näemme ne selvemmin ja kirkkaammin. Aivan kuten sanoit, sellaisina kuin asiat todella ovat. Silloin me voimme päättää mihin suuntaan me voisimme auttaa niitä tarvittaessa muuttumaan, niiden omista lähtökohdista. Ei siis muuttaa niitä minun henkilökohtaisesti haluamaani tai tahtomaani suuntaan.
Tämä kaikki tietysti sotii monien ihmisten hellimää illuusiota vastaan, että me emme voi elää merkityksellistä elämää ellei meillä ole tuolla jossain saavutettavissa "vielä parempi tulevaisuus ja vielä parempi elämä, jotain mitä odottaa". Ongelma vain tässä illuusiossa on, että me emme elä sillloin tässä hetkessä vaan tulevaisuudessa päämme sisällä. Ja kun parempi tulevaisuus on viimein totta, me emme elä siinäkään onnellisena vaan haaveilemme taas päämme sisällä vielä paremmasta tulevaisuudesta. Tämä on ikuisen asioiden parantamisen varjopuoli.
Tämä ei tarkoita sitä, että meidän pitäisi alistua nykyisille olosuhteille, kuten sanottu. Se tarkoittaa vain sitä, että meidän ei pidä asettaa päämäärää niin tärkeäksi, että unohdamme elää matkan siihen päämäärään. Ja jos emme kykene elämään tässä hetkessä tasapainoista elämää, niin emme kykene siihen koskaan. Koska lopulta elämä on aina tässä hetkessä, menneisyys ja tulevaisuus ovat olemassa vain päämme sisällä.
- obi1
hyvin sanottu. paras teksti aikoihin kiitos. kiitti myös zenkivi. voisitte kirjoitella enemmän....
- Aloittajalle
Hei, aikaisempi viestini poistettiin koska siinä oli lainauksia (sutrista) ja suorat lainaukset ovat tällä foorumilla yleisesti kiellettyjä.
Pohdiskelit aloitusviestissäni näin: "Voiko ihminen olla onnellinen ilman kärsimystä. Minusta nuo tunteet kun ovat oikeastaan kolikon kääntöpuolet."
Potthapada Suttassa (Lähde: Long Discourses of the Buddha - A Translation of the Digha Nikaya) Buddha sanoo Potthapadalle (epäsuorasti suomennettuna) että hän opettaa keinoja joilla pääsee eroon kolmesta erilaisesta "minän" muodostumisesta. Ne kolme ovat fyysinen (keho), mentaalinen (minä-kuva) ja muodoton (havainnoitsija). Näiden muodostamisesta johtuvat kärsimyksemme . Buddha siis opettaa menetelmää jolla kaikki kuviteltavissa olevat ongelmat vähenevät mielistämme ja elämästämme ja kaikenlaiset aidosti hyvät (pitkällä ja lyhyellä tähtäimellä) mielentilat vahvistuvat.
Buddha sanoo Potthapadalle, että saatat ajatella, että ehkäpä ongelmat mielestäsi vähenevät ja katoavat, mutta voit siitä huolimatta olla onneton ja kärsiä... Niin ei pitäisi tätä asiaa käsittää. Koska jos ongelmalliset mielentilat häviävät, niin vain onnellisuus ja ilo kehittyvät. Sisäinen rauha, seesteisyys, tiedostavaisuus ja selkeä ja kirkas mieli - ja sellainen olotila on onnellinen olotila.
Buddhan opetuksen hyvää tekevä tarkoitus ja kyky ei rajoitu myöskään vain tähän yhteen elämään.- twoway
Nämä itämaiset Budha, Zen ym. filosofiat tai uskonnot miksi niitä sanotaankin,johtavat mielestäni osittain harhaan.Perustelen sanomani siten että näiden harjoittamisen päämääränähän on saavuuttaa tietynasteinen tyhjyyden olotila,minuuden hävittäminen.
Tässä kohtaa unohdetaan nyt toinen suunta mitä ihminen voi myös edetä ja se on kaikkien aistien aistiherkkyyden,valveilla olon kuin myös unessa olon tietoisen herkkyyden kehittäminen.Tämäkin harjoitus vaatii mielenrauhaa ja keskittymistä mutta tekijöiltä sulkeutumisen sijaan me kehitämme aistimailmaamme,ei niinkään ajatusmaailmaa sulautuaksemme tekijöihin tai niiden yli.
Maallinen olomuotomme mielestäni suorastaan vaatii meitä kehittämään aistimaailmaamme,ymmärrän toki näiden"itämaisten" opetusten tarkoitus metodit.Lähinnä halusin tuoda esille seikan että on valittavissa tavallaan kaksi eri suuntaa jota edetä. - ZenKivi
twoway kirjoitti:
Nämä itämaiset Budha, Zen ym. filosofiat tai uskonnot miksi niitä sanotaankin,johtavat mielestäni osittain harhaan.Perustelen sanomani siten että näiden harjoittamisen päämääränähän on saavuuttaa tietynasteinen tyhjyyden olotila,minuuden hävittäminen.
Tässä kohtaa unohdetaan nyt toinen suunta mitä ihminen voi myös edetä ja se on kaikkien aistien aistiherkkyyden,valveilla olon kuin myös unessa olon tietoisen herkkyyden kehittäminen.Tämäkin harjoitus vaatii mielenrauhaa ja keskittymistä mutta tekijöiltä sulkeutumisen sijaan me kehitämme aistimailmaamme,ei niinkään ajatusmaailmaa sulautuaksemme tekijöihin tai niiden yli.
Maallinen olomuotomme mielestäni suorastaan vaatii meitä kehittämään aistimaailmaamme,ymmärrän toki näiden"itämaisten" opetusten tarkoitus metodit.Lähinnä halusin tuoda esille seikan että on valittavissa tavallaan kaksi eri suuntaa jota edetä.Hyvä kun toit esiin, koska tämä on yleinen väärinymmärrys, johon buddhalaisena aina törmää uudestaan ja uudestaan.
Buddhalaisuuden päämääränä ei ole tyhjyyden olotila tai edes minuuden hävittäminen.
Se on sen seikan oivaltamista, että mitään pysyvää minää, jota tarvitsisi joka hetki suojella ja/tai jatkuvasti parantaa ei ole alunperinkään ollut olemasssa. Sitä ei siis voi edes hävittää. Et voi päästä eroon jostain, jota sinulla ei ole koskaan ollutkaan.
Se on myös sen oivaltamista, että millään muullakaan asialla ei ole pysyvää olemusta. Tätä tarkoittaa tyhjyys. Se ei tarkoita olemattomuutta, ei suinkaan. Se tarkoittaa sitä, että asiat ovat olemassa vain koska muut asiat ovat olemassa, eivät yksinään toisistaan erillisinä olentoina. Koko ihmiskunta, koko universumi, on jatkuvassa vuorovaikutuksessa, jossa kaikki asiat vaikuttavat toisiinsa jatkuvasti.
Toisin sanoen: minun olemassaoloni on riippuvainen monesta seikasta:auringosta, maapallosta, kasveista, vedestä jne. llman niitä ei ole myös minuakaan. Samoin onnellisuuteni on riippuvainen monesta asiasta: perheestä, sukulaisista, kavereista, yhteiskunnasta jne. Jos he eivät ole onnellisia, en minäkään voi olla onnellinen. Jos teen väärin, se vaikuttaa läheisiini, jotka vaikuttavat läheisiinsä, jotka vaikuttavat muihin jne.
Buddhalaisuudessa tätä kutsutaan Indiran verkoksi. Jokainen asia on kuin yksi solmu verkossa. Kun se solmu muuttuu, tiukkenee tai löystyy, koko verkko muuttuu. Jokainen muutos vaikuttaa koko verkkoon, joko suoraan tai epäsuoraan muiden kautta.
Se on siis kaikkea muuta kuin tyhjyyden kokemusta, tai kellumista jonkinlaisessa passiivisessa onnellisuuden sfäärissä ilman kytköksiä reaalimaailmaan . Se on aktiivista arkipäivän toimintaa, vain ilman sitä jokapäiväistä kokemusta erillisyydestä ja yksinäisyydestä päänsä sisällä.
Huh, miten unohdinkin tämän viestini...
Hyviä vastauksia teiltä. Niissä on pureskeltavaa. Anattan ja kaiken riippuvuuden käsitteet on kyllä niin keskeisiä asian kannalta, että olisi niitä ehkä pitänyt enemmän käsitelläkin.
Ei buddhalaisuus tietty ole fatalismia tai alistumista. Ehkä se on hieman väärin ymmärretty jos siihen edes johtaakaan. Vaikka hyväksyi asioiden olevan tietyllä tapaa juuri nyt, niin eihän se tietysti tarkoita että pitäisi hyväksyä niiden myös pysyvän niin...Moikka
Syvällistä tekstiä ja hienoja ajatuksia!
Itse olen lyhytsanainen kirjoittaja. Mukava löytää muita bloggaajia. Itse olen harrastanut bloggaamista viikon...
https://tuulikkik.blogspot.com/?m=1
Yllä blogini, jota saa käydä vaihtarina kurkkaamassa 😊😊
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076992Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652089- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71176RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288992