Kierto littymät mielipitet.

Innokasti

Suomessa innokasti rakennetan kierto littymiä ja kyllä nistä on hyötyä ei minä sittä kiistä.

Kuiteskin kahdessa pointissa nittä hieman vastustan esim kun nittä lian innokasti rakennetan vanha hieno maisema tuhoutu.

Esim vaasa ja seinäjoki on aivan eri näköisiä kun ennen 30 vuotta sitten ja esim vanha sepänkylän tie ei ole yhtä idyllinen enä kun sinä on 4-5 kpl kierto littymä.

Eli se oli sellainen mutkikas kaunis idyllinen pätkä.

Toinen pointti on se että nidden rakentamisen mene paljon raha ja sittä raha vois käyttä järkevämmin esim tieden kunnossa piton.

Esim siellä missä asun paljon rikkaitta johtajia tiet ovat huippu kunnossa esim muurame kinkoranta jyväskylän vieressä niin siellä tiet ovat huippu kunnossa.

Mutta esim suolahti tai pyhäsalmi missä aasu köyhiä ne teke vain hätä paikkauksia eli laitavat pällystettä ohuesti ajo urin.

Eli ne rahat mitä mene kierto littymien rakentamisen vois käyttä teiden kunnossa piton koska kun nittä niin paljon rakentan niin jos se raha käytetäisin teiden kunnossa piton niin meillä olis paljon parempi kuntoiset tiet.

Tämä ilmiö että maisema pilantu ja teiden kunnossa piton ei rittä raha kun ollan niin vauhti sokeitta kun rakennetan niin innokasti ja paljon kierto littymiä johto sittä että pättäjät omistavat yritykset jotka rakentavat nämä kierto littymät ja tienavat sillä raha.

Niin sitten tule tällainen ilmiö että ollan niin innokaita että maisema pilantu ja teiden kunnossa piton ei rittä raha.

28

1721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hej

      Rekoista kulahtaa kumia melko runsaasti jos joutuu kieputtaa useasti.

      • Anonyymi

        Ehkä se on laskettu niin, että tien kunnossapitotarve laskee, kun kiertoliittymät kumipinnoittuvat raskaan liikenteen toimesta. Kuluttavat tietä suoralla, rakentavat kiertoliittymässä.


    • Sormienläpi

      En ole mikän rekka asian tuntija en tiedä kunika noi vaikutta sihen miten renkat kuulu.

      Mutta tiedän sen että kun ollan lian innokaita maisema pilantu ja sitten noi tieden hätä paikkaukset kun laittetan ohut kerros pällystettä ajo urin.

      Niin sen minä tiedän että jos nittä ei niin innokasti rakenettaisin niin rahat voi voi käyttä järkevämmin teiden kunnossa piton.

      Niin ja sekin on aivan luonnolista että ne aluet missä pättäjät aasu on hyvä kuntoiset tiet.

      Ja ne aluet missä köyhät aasu on hätä paikkauksia.

      Ja sen tiedän että pättäjät omista noi firmat mitä nittä rakenta ja tiena nillä raha.

      Niin se on ohan luonnolista että nittä innokasti rakennetan olla vauhti sokeitta.

      Ja jos ollan vauhti sokeitta unohtu toi että maisema pilantu ja teiden kunnossa piton ei ritttä raha koska pättäjät katsovat noi asiat sormien läpi.

    • veekasi

      Meijärin liittymään elyn pallinaamat ovat saaneet upeat tötteröt?

    • pienipointtivaan

      Tarkoitatko liikenneympyrää? Tieliikennelaki ei tunne termiä kiertoliittymä, vaan ainoastaan termin liikenneympyrä. Virallisesti se on siis liikenneympyrä.

      • Anonyymi

        Joku viisas 70 luvulla luuli ettei erikokoisista ympyröistä voi puhua vaihtamatta nimeä siksi se insinöörityyppi keksi koko höpön


      • Anonyymi

        No ei kun se on nimenomaan kiertoliittmä eikä liikenneympyrä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei kun se on nimenomaan kiertoliittmä eikä liikenneympyrä

        No ei kun se on nimenomaan liikenneympyrä eikä kiertoliittmä.

        2 § - Määritelmät - Tässä laissa tarkoitetaan:

        15) liikenneympyrällä liikennemerkeillä osoitettua kahden tai useamman risteyksen muodostamaa kokonaisuutta;


    • Kaksoikein

      Saisko edelliset kommentit käännettynä suomen kielelle. Jos piirtäisitte vaikka kuvan tekstin sijaan ?

    • Anonyymi

      Minä en elä menneisyydessä vaan tulevassa.
      On kiva olla ajan tasalla, historin varassa oelävät kunnatkin painuu alaspäin-

    • Anonyymi

      Tieliikennelaki ei tunnen kiertoliittymä termiä. Oikeampi termi on liikenneympyrä.

    • Anonyymi

      Erittäin fiksu risteysmalli on tuo liikenneympyrä. Saa näppärästi pois vauhdin ja sujuvoittaa liikennettä jos ja kun siellä osataan toimia oikein. Toki ei se välttämättä ihan kaikkialle sovi mutta useaan paikkaan kylläkin. Tiheä liikennemäärä vaatii isomman ympyrän jotta liikenne olisi sujuvaa.

      • Anonyymi

        Kyllä.
        Oikein rakennettu ympyrä on hyvä ratkaisu moneen paikkaan
        mutta
        ongelmia syntyy jos ympyrässä ei ajeta oikein.
        Miten sinä ajat ympyrässä.?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä.
        Oikein rakennettu ympyrä on hyvä ratkaisu moneen paikkaan
        mutta
        ongelmia syntyy jos ympyrässä ei ajeta oikein.
        Miten sinä ajat ympyrässä.?

        Liikenneympyrä ei toimi mikäli liikenne tulee pääsääntöisesti vain yhdestä suunnasta. Valitettavasti tälläisiä ympyröitä on turhan paljon. Niillä saadaan vauhti pois ja kovat ruuhkat.


    • Anonyymi

      Oikea nimi on liikenneympyrä. Kiertoliittymä on tielaitoksen keksimä nimitys. Liikenneympyrä termi sen sijaan löytyy laista, eli tieliikennelaista.

      • Anonyymi

        Kiertoliittymäksi nimitetään vaikkapa pari-kolme metriä halkaisijaltaan olevaa koroketta/nurmikkoplänttiä joka pitää kiertää kun ajetaan risteyksestä Kiertoristeyksessä esimerkiksi suuntamerkki annetaan kuten tavallisessa risteyksessä. Esimerkiksi suoraan ajettaessa ei tarvitse vilkutella, vaikka joutuukin tekemään pienen mutkan risteyksen keskellä.


    • Anonyymi

      Liikenneympyrä on hyvä risteysmuoto kunhan vain ihmiset osaavat vilkuttaa oikein siellä.

      • Anonyymi

        Lisäksi pitää osata väistää oikein.

        https://image.ibb.co/fLx5Ed/liikenneympyr.jpg

        1.6.2020 voimaan tulleessa tieliikennelaissa lukee liikenneympyrästä näin: Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.

        Kolmio ennen liikenneympyrää, velvoittaa myös väistämään kevyenliikenteen väylän liikennettä, kun se kolmio on ennen kevyenliikenteen väylää.


    • Anonyymi

      Pyöräilijöille liikenneympyrät ovat tavallista risteystä vaarallisempia. Autoilijat eivät tunne väistämissääntöjä ja kiihdyttävät ympyrästä poistuessaan pyöräilijöistä välittämättä ja ympyrää lähestyessään aloittavat noudattamaan väistämisvelvollisuuttaan vasta pyörätien ylitettyään.
      Itse olen lommottanut yhden autoilijan konepellin pyörän sarvella, kun auto kyllä hidasti lähestyessään pyörätietä, mutta hidastus johtui vain siitä, että autoilija yritti sovittaa vauhtiaan liikenneympyrässä olevan auton vauhtiin, eikä väistääkseen pyörätiellä liikenneympyrää kiertäviä polkupyöriä. Samaisessa liikenneympyrässä on ollut myös tiukkoja tilanteita ympyrästä poistuvien autojen kanssa.

    • Anonyymi

      Miten se nyt sitten onkaan tämä juttu? Kun autoilija tulee ympyrään pitää väistää pyöräilijää. Kun autoilija on poistumassa ympyrästä niin miksi pitäisi väistää pyöräilijää kun pyöräilijä on vasta tulossa ympyrään.

      • Anonyymi

        Tuo esitystapasi on hieman epämääräinen. Kirjoitat että pyöräilijä on tulossa ympyrään.
        Jos siis tarkoitit että pyöräilijä ajaa ajorataa pitkin kuten autotkin ja olisi tulossa sitä pitkin ajaakseen ympyrässä, häntä koskee sama kärkikolmion määräämä väistämisvelvollisuus kuin autojakin ympyrässä ajaviin nähden.
        Jos taas tarkoitit sitä tavanomaisempaa tilannetta että pyöräilijä ajaa liikenneympyrän ulkopuolella olevaa kevyen liikenteen väylää ja olisi ylittämässä liittyvää tietä, niin uudessa tieliikennelaissa on erityisesti mainittu että ympyrästä poistuvan ajoneuvon on väistettävä tätä kevyen liikenteen väylää ajavaa pyöräilijää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo esitystapasi on hieman epämääräinen. Kirjoitat että pyöräilijä on tulossa ympyrään.
        Jos siis tarkoitit että pyöräilijä ajaa ajorataa pitkin kuten autotkin ja olisi tulossa sitä pitkin ajaakseen ympyrässä, häntä koskee sama kärkikolmion määräämä väistämisvelvollisuus kuin autojakin ympyrässä ajaviin nähden.
        Jos taas tarkoitit sitä tavanomaisempaa tilannetta että pyöräilijä ajaa liikenneympyrän ulkopuolella olevaa kevyen liikenteen väylää ja olisi ylittämässä liittyvää tietä, niin uudessa tieliikennelaissa on erityisesti mainittu että ympyrästä poistuvan ajoneuvon on väistettävä tätä kevyen liikenteen väylää ajavaa pyöräilijää.

        erityisesti se on mainittu vanhassakin tieliikennelaissa.....erityisesti


      • Anonyymi

        aivan...siksi liikenneympyrä on vaarallinen pyöräilijälle, kun monella autoilijalla on tiedot tasolle "Kun autoilija on poistumassa ympyrästä niin miksi pitäisi väistää pyöräilijää kun pyöräilijä on vasta tulossa ympyrään"...vaan eihän se niin ole, pyörätie yleensä kiertää liikenneympyrää ikään kuin omana kehänä, ja sisemmältä kehältä liikenneympyrästä poistuva joutuu tietenkin väistämään uloimman kehän pyöräilijöitä. ihan näin sitä ei ole sanottu tieliikennelaissa, mutta käytännössä välittömästi liikenneympyrän vieressä oleva pyörätie on sitä ajaville etuajo-oikeutettu,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        aivan...siksi liikenneympyrä on vaarallinen pyöräilijälle, kun monella autoilijalla on tiedot tasolle "Kun autoilija on poistumassa ympyrästä niin miksi pitäisi väistää pyöräilijää kun pyöräilijä on vasta tulossa ympyrään"...vaan eihän se niin ole, pyörätie yleensä kiertää liikenneympyrää ikään kuin omana kehänä, ja sisemmältä kehältä liikenneympyrästä poistuva joutuu tietenkin väistämään uloimman kehän pyöräilijöitä. ihan näin sitä ei ole sanottu tieliikennelaissa, mutta käytännössä välittömästi liikenneympyrän vieressä oleva pyörätie on sitä ajaville etuajo-oikeutettu,

        Tutustukaa nyt jo ihmiset uuteen tieliikennelakiin niin, että ymmärrätte lukemanne!

        Liikenneympyrä on sarja peräkkäisiä T-risteyksiä. Ympyrän kiertotila on oma tiensä. Ympyrä on joka tulohaarastaan merkattu etuajo-oikeutetuksi ja sinne ajavan on käännyttävä oikealle (Liikennemerkit B5, tarvittaessa H23.1 ja D2). Siksi tulija ei tarvitse vilkkua kääntyessään oikealle, ja väistää ympyrässä jo olevia.

        Kääntyvä väistää aina suoraan ajavaa. Siksi ympyrästä poistujan on näytettävä vilkkua oikealle ennen omaa poistumishaaraansa JA VÄISTETTÄVÄ kulkijoita ympyrää sivuavalla jalkakäytävällä/pyörätiellä. Siksi tieliikennelaissa on uusi asiaa tyhmemmillekin selventävä merkintä (24 § 2, numeroitu kohta 4) "Ajoneuvolla on aina väistettävä... ...tietä ylittävää jalankulkijaa, pyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä."


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Ajan päivittäin työmatkaa 2:n kunnan alueella olevien ympyröiden kautta. Suomalaisten miniympyröiden ongelmana on liian pieni koko ja vilkun käyttämättömyys, maalaisserkku istuu liittymässä ja ajaa sekaan vasta kun rinki on tyhjä, kaasun ja kytkimen käyttö ei suju samaan aikaan. Ympyrä ei toimi, jos liikennettä ei tule siihen tasaisesti, esimerkiksi Ykköstiellä kolarin satuttua Veikkolassa poliisi ohjaa ja unohtaa liikenteen vanhalle tielle, jossa Turusta tulevat väistävät turhaan Helsingistä tulevia ja jono on heti 3 kilsaa

    • Anonyymi

      Turun seudulla häiritsee ruåtsalainen vilkun käyttö, eli ympyrässä vilkutetaan vasemmalle ja poistuttaessa sammutetaan vilkku. Toimii varmaan hienosti Ruotsin maantieympyröissä, muttei meidän talojen väliin tungetuissa kikkaroissa. 2-kaistainen ympyrä on meillä täysin mahdoton, kuten Vaajakoskella. Minäminämies tulee änkyrään sisäkaistaa ja haluaa poistua ekasta oikealle yhtä vaille olympiarenkailla koristelulla skodakkeellaan, käytännössä oikean kaistan liikenne pysähtyy kun urpo sahaa sen läpi.

      • Anonyymi

        Ruotsalainen logiikka ei ole voimassa Suomessa.

        "48 §
        Suuntamerkki

        Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava suuntavalaisimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla:

        1) lähdettäessä liikkeelle tien reunasta;

        2) käännyttäessä risteyksessä tai tiellä;

        3) vaihdettaessa ajokaistaa;

        4) poistuttaessa liikenneympyrästä;

        5) muuten siirryttäessä sivusuunnassa.

        Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin ennen 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä. Suuntavalaisimella annetun suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan. (17.12.2020/1040)"


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2718
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1165
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1028
    5. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      1016
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1010
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      299
      908
    9. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      899
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe